Pöytätavat: ihmisten moukkamaisuus kyläillessä tms.
Moikka,
Tuli tässä mieheni kanssa puhetta että onko muiden tuttavissa ja sukulaisissa sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa ottaa kyläiltäessä ruokaa/tarjottavia niin että ottaisi muut ihmiset huomioon?
Me olemme huomanneet että meidän muutama ystävä ottaa kakusta puolet tai juustosta puolet tajuamatta että hetkinen, minun jälkeeni tätä tulee ottamaan vielä 6 henkilöä.
Pohdimme että juontaako tämä ajattelemattomuus pula-ajan perinnöstä vai ns. nuoresta kyläilyperinteestä verrattuna esim. Ranskan tai Ruotsin hoviin.
Kiinnostaisi, että onko tätä ongelmaa nähtävissä ranskalaisten viinin ja juuston illanistujaisissa tai ruotsalaisten rapujuhlissa.
Ja ennen kuin joku sanoo että laittakaa tarjottavia enemmän sanon että kyseessä ei ole mitkään syökää tykistä lohikeittoa tyyppiset tilanteet. Vaan esim. brunssi jossa on paljon erilaisia tarjottavia.
Minun mielestäni yksi henkilö ei voi juoda kokonaista smoothie-kannua tai kokonaista juustoa.
Oletteko törmänneet vastaavaan käytökseen?
Kommentit (360)
En ole törmännyt tuollaiseen, pitäisin todella junttimaisena käytöksenä. Mutta elänkin sivistyneiden ihmisten kuplassa. Mun perhe ja ystävät on kaikki koulutettuja, hyvistä perheistä jne. ja kaikki osaavat käyttäytyä.
Meillä oli lapsen synttäreillä (suvulle) tarjolla tortilloja lapsen pyynnöstä. Olin mielestäni ostanut tarpeeksi tortilloja ja tehnyt täytteitä. En vain ollut osannut laskea, ettei miehen siskon mies syö juurikaan kasviksia vaan täyttää tortillansa jauhelihalla. Voin kertoa, että jos sipuli on jauhelihan lisäksi ainoa täyte, uppoaa sitä jauhelihaa yhteen isoon tortillaan aika paljon. Onneksi meillä oli pakasteessa paketti ja sitä sitten hätäsesti mikrossa sulattelin ja paiston lisää.
Nöyrä toive: jos kutsutte vähävaraisia ystäviä/sukulaisia juhliin usean sadan kilometrin päähän ja vielä jonnekin lasten kutsuille, jotka alkaa sellaiseen aikaan, että matkaan pitää lähteä suht ajoissa aamulla...tarjotkaa oikeasti jotain kunnon evästä riittävästi. Näihin reissuihin menee se 8-10 tuntia ja se jollain kakulla ja pikkusuolaisella on aikamoista tuskaa eikä ainakaan innosta lähtemään seuraavan kerran reissuun samaan paikkaan. Vois miettiä niitä vieraitakin ja välimatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Nöyrä toive: jos kutsutte vähävaraisia ystäviä/sukulaisia juhliin usean sadan kilometrin päähän ja vielä jonnekin lasten kutsuille, jotka alkaa sellaiseen aikaan, että matkaan pitää lähteä suht ajoissa aamulla...tarjotkaa oikeasti jotain kunnon evästä riittävästi. Näihin reissuihin menee se 8-10 tuntia ja se jollain kakulla ja pikkusuolaisella on aikamoista tuskaa eikä ainakaan innosta lähtemään seuraavan kerran reissuun samaan paikkaan. Vois miettiä niitä vieraitakin ja välimatkoja.
Kannattaisko pysähtyä matkalla syömään kunnon ruokaa? Äly hoi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa ihan ajatuksella.... Siinä puhuttiin vähävaraisista. Äly hoi...
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustelee selvästi ihmiset, jotka järjestävät kivoja juhlia, jossa tarjotaan vähän esim cocktailpaloja ja samppanjaa. Tarkoituksena on viihtyä ja jutella.
Sitten on sellaiset, jotka tarjoavat karjalanpaistia ja perunoita. Jälkkärinä tiikerikakkua ja kaneliässiä. Juhliin kutsutaan suvun moukat, joille kermakakku kerran vuodessa on parasta mitä voi saada. (Täytteenä säilykehedelmät ja kerma)
Kummankin tyyppisissä tilaisuuksissa on tullut käytyä ja kyllä se vaan niin on että karjalanpaistia, perunoita ja kermakakkua tarjoillaan niissä kaikkein ihanimmissa tilaisuuksissa! :) Tällaisessa ruokapöydässä viihdytään ja jutellaan - eikä kenellekään jää taatusti nälkä! :D On se samppanjakin hyvää mutta kun pöydässä on iso padallinen vaikka sitä karjalanpaistia, se kertoo sellaisesta vieraanvaraisuudesta ja lämmöstä mitä ei niillä söpöillä cocktailpaloilla voi ikinä saavuttaa.
Ja tämä kaikella rakkaudella kuohuviinejä ja juustokuutioita kohtaan. On niillekin toki oma paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korostan sanaa vähävarainen sekä sanoja matkustaa useita satoja kilometrejä, että synttärit (=lahjan ostaminen niistä vähistä varoista). Voit pohdiskella, miten nämä voi liittyä aiheeseen.
Olen asunut nyt kolme vuotta ranskassa enkä ole ikinä törmännyt vastaavanlaiseen käytökseen.
Jos jokainen ottaa puolet se riittää kaikille.....
Meidän suvussa on yksi perhe, jolla tavat on vähän hakusessa. Jos niillä itsellään on juhlat niin perhe on aina ekana ottamassa juhlapöydästä sillä kellonlyömällä kun bileet alkaa. Tuntuu, että niillä on kauhea pelko perseessä, että tarjottavat loppuu jollei itse ole ekana ottamassa. Vieraat saa sitten odotella, että isäntäväki on ottanut ekan kierroksen. Sama muidenkin juhlissa. Tää sakki on jo suunnilleen ottamassa tai ainakin lautaset kädessä siinä vaiheessa kun juhlien seremoniamestari pyytää vieraita ottamaan tarjoiluja. Monet naurut on saatu tästä aiheesta. Ja onpa jotkut vittuilleetkin tälle porukalle, en vaan usko että ovat tajunneet.
Huvittavinta tässä on se, että perhe itse pitää itseään kovinkin sivistyneenä ja haukkuvat muita :) Mutta sitten rohmuavat tarjoiluja kuin wt sakki.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa eväät mukaan ja syökää ennen juhlapaikkaan menoa. Tai sitten voitte lähettää paketin ja jäädä suosiolla pois.
On kohtuutonta vaatia, että juhlia ja tarjottavia lähdetään suunnittelemaan vain teidän tarpeiden mukaan. Kohtelias emäntä ja isäntä tokii huomioivat pitkän matkan vieraat ja varaavat vähän tukevampaakin tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on yksi perhe, jolla tavat on vähän hakusessa. Jos niillä itsellään on juhlat niin perhe on aina ekana ottamassa juhlapöydästä sillä kellonlyömällä kun bileet alkaa. Tuntuu, että niillä on kauhea pelko perseessä, että tarjottavat loppuu jollei itse ole ekana ottamassa. Vieraat saa sitten odotella, että isäntäväki on ottanut ekan kierroksen. Sama muidenkin juhlissa. Tää sakki on jo suunnilleen ottamassa tai ainakin lautaset kädessä siinä vaiheessa kun juhlien seremoniamestari pyytää vieraita ottamaan tarjoiluja. Monet naurut on saatu tästä aiheesta. Ja onpa jotkut vittuilleetkin tälle porukalle, en vaan usko että ovat tajunneet.
Huvittavinta tässä on se, että perhe itse pitää itseään kovinkin sivistyneenä ja haukkuvat muita :) Mutta sitten rohmuavat tarjoiluja kuin wt sakki.
Minä otan useimmiten ensimmäisenä, jos meillä on juhlat. Syynä on se, että vieraat eivät monesti käy pöytään, vaikka monesti kehottaisi. Kun ensin on itse käyttänyt paljon aikaa, vaivaa ja rahaa niihin tarjottaviin, niin ei jaksaisi katsoa niiden pilaantumista pöydällä. Kun sitten itse leikkaan kakkua, otan leivoksen tai muuta tarjottavaa, niin siinä vaiheessa ne vieraatkin sitten kyllä tulevat. Ehkä muutkin ensimmäisinä pöytään tulevat pitävät muiden kursailua epäkohteliaana ja turhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on suloista miten ap kuvittelee ruotsalaisten olevan sivistyneempiä kuin suomalaiset. :D Ei tarvitse mennä kuin Itämeren etelärannalle, niin ruotsalaisia pidetään lähinnä alkoholisteina.
Ja mitäs samat ihmiset ajattelevat suomalaisista? No niinpä.
Oletko suomijuntti, kun et ymmärrä lukemaasi? Kannattaisiko hieman oppia hovien tavoille?
Niille joiden mielestä on istäntäväen vika jos tarjottavat loppuu kesken ja kaikkik saa ottaa niin paljon kuin haluavat:
-Mitä jos ahmatti (tai monta!) tulee ekaa kertaa kylään, esim. jonkun tutun uusi puoliso? Jos normaalisti ruokaa jää yli, ja yllätysahmatti ottaakin kerralla puolet niin hankala sellaiseen on varautua.
-Mistä tiedät mitä ruokaa ahmatti vetää kaksin käsin? Olen ollut tilanteissa joissa yksi on ottanut puolet suolaisesta piirakasta tai lihapullista, mutta mistä tietää etukäteen että joku rohmuaa lihapullia muttei nakkeja, tai lohipiirakkaa muttei kinkkupiirakkaa? Pitäisikö kaikkia ruokia siis tehdä varan vuoksi moninkertaiset määrät, tyyliin 20 hlö kemuihin ruokaa 40:lle, ihan vaan varan vuoksi? Aika itsekästä vaatia sellaista.
Tarjottavia kannattaa aina varata ylimääräisiä, mutta rajansa kaikella. Etenkin jos joku haluaa välillä tarjota juhlissa yhden tai pari hintavampaa juttua, niin todella törkeää rohmuta asenteella "oma moka jos et varautunut siihen että minä syön nyt yksin 75 % tästä herkusta mitä en itse raaski koskaan ostaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on suloista miten ap kuvittelee ruotsalaisten olevan sivistyneempiä kuin suomalaiset. :D Ei tarvitse mennä kuin Itämeren etelärannalle, niin ruotsalaisia pidetään lähinnä alkoholisteina.
Ja mitäs samat ihmiset ajattelevat suomalaisista? No niinpä.
Oletko suomijuntti, kun et ymmärrä lukemaasi? Kannattaisiko hieman oppia hovien tavoille?
Buahahahahaaaa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustelee selvästi ihmiset, jotka järjestävät kivoja juhlia, jossa tarjotaan vähän esim cocktailpaloja ja samppanjaa. Tarkoituksena on viihtyä ja jutella.
Sitten on sellaiset, jotka tarjoavat karjalanpaistia ja perunoita. Jälkkärinä tiikerikakkua ja kaneliässiä. Juhliin kutsutaan suvun moukat, joille kermakakku kerran vuodessa on parasta mitä voi saada. (Täytteenä säilykehedelmät ja kerma)
Kummankin tyyppisissä tilaisuuksissa on tullut käytyä ja kyllä se vaan niin on että karjalanpaistia, perunoita ja kermakakkua tarjoillaan niissä kaikkein ihanimmissa tilaisuuksissa! :) Tällaisessa ruokapöydässä viihdytään ja jutellaan - eikä kenellekään jää taatusti nälkä! :D On se samppanjakin hyvää mutta kun pöydässä on iso padallinen vaikka sitä karjalanpaistia, se kertoo sellaisesta vieraanvaraisuudesta ja lämmöstä mitä ei niillä söpöillä cocktailpaloilla voi ikinä saavuttaa.
Ja tämä kaikella rakkaudella kuohuviinejä ja juustokuutioita kohtaan. On niillekin toki oma paikkansa.
Näin ikkäästi!
Tämä "tarjottavia pitää varata niin paljon, etteivät ne lopu kesken" jaksaa aina ihmetyttää. Eihän sitä mitenkään voi arvata, että minkä ruokalajin se yksi rohmu päättää yksinään naamaansa vetäistä, eli kaiken varalta kaikkea tarjottavaa pitäisi ostaa triplamäärä normaaliin verrattuna? Kun taas jos se rohmuaja rohmuaisi edes kaikkea tarjottavaa tasaisesti, niin kaikkea jäisi edelleen reilusti muillekin tarjolle. Mutta kun se on aina se yksi tietty juttu, jonka ahmatti päättää vetäistä. Tai jos vaikka se kakku niin paljon houkuttaa, niin miksei ensin voisi ottaa samanlaista palaa kuin muutkin ja ekan kierroksen jälkeen syödä sitten rauhassa kakun loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korostan sanaa vähävarainen sekä sanoja matkustaa useita satoja kilometrejä, että synttärit (=lahjan ostaminen niistä vähistä varoista). Voit pohdiskella, miten nämä voi liittyä aiheeseen.
Ei mun mielestä ole juhlan järjestäjän vastuulla miettiä vähävaraisten vieraiden pärjäämistä. Lahjan voi lähettää postissakin, laittaa rahaa tilille tai pyytää vanhempia ostamaan puolestaan sopivan lahjan ja maksaa se vanhempien tilille. Pitkämatkalaisille on tietenkin kohteliasta tarjota kunnon ruoka, mutta ei tuo mielestäni voi mikään velvoite olla.
Vierailija kirjoitti:
Nro 71: syötkö seisovasta pöydästäkin aina "koko rahan edestä" eli mätät joka lajia kunnes oksennat?
Minä valitsen vain parhaita paloja ja mietin makuelämystä, en vastinetta rahalle.
2 palaa kakkua on jo melkoinen rasva/soneripommi ja normi-ihmisellä tekee tiukkaa ahtaa moinen määrä.
Kahdessa kakkupalassa on todennäköisesti vähintään 1000 kilokaloria, luultavasti lähempänä 1500 kcal. Eli noilla kakuilla normaali ihminen eläisi helposti päivän, tokihan lihavat tarvitsevat enemmän energiaa pitääkseen itsensä tyytyväisen punaisena.
Maalla tämä viimeksi mainittu asia näkyy siten, että tarjottavaa on hirveästi. Fiksummissa piireissä tarjotaan pienempiä annoksia, eikä kukaan tule kylään sillä ajatuksella, että saan syödä vatsani täyteen.