Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöytätavat: ihmisten moukkamaisuus kyläillessä tms.

Vierailija
19.11.2016 |

Moikka,

Tuli tässä mieheni kanssa puhetta että onko muiden tuttavissa ja sukulaisissa sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa ottaa kyläiltäessä ruokaa/tarjottavia niin että ottaisi muut ihmiset huomioon?

Me olemme huomanneet että meidän muutama ystävä ottaa kakusta puolet tai juustosta puolet tajuamatta että hetkinen, minun jälkeeni tätä tulee ottamaan vielä 6 henkilöä.

Pohdimme että juontaako tämä ajattelemattomuus pula-ajan perinnöstä vai ns. nuoresta kyläilyperinteestä verrattuna esim. Ranskan tai Ruotsin hoviin.

Kiinnostaisi, että onko tätä ongelmaa nähtävissä ranskalaisten viinin ja juuston illanistujaisissa tai ruotsalaisten rapujuhlissa.

Ja ennen kuin joku sanoo että laittakaa tarjottavia enemmän sanon että kyseessä ei ole mitkään syökää tykistä lohikeittoa tyyppiset tilanteet. Vaan esim. brunssi jossa on paljon erilaisia tarjottavia.
Minun mielestäni yksi henkilö ei voi juoda kokonaista smoothie-kannua tai kokonaista juustoa.

Oletteko törmänneet vastaavaan käytökseen?

Kommentit (360)

Vierailija
61/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruokaa pitää olla pöydässä niin paljon, että sitä taatusti riittää kaikille. Jos joku kakku tai muu loppuukin, niin sitten tuodaan jotain muuta tilalle. Mielestäni ei edes kannata kutsua mitään vieraita syömään, jos asenne on tuo, että tarjoiluita pitää erikseen laskea.

Vierailija
62/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nämä "ahmatit" järjestävät juhlia kotonaan, onko siellä varauduttu siihen, että vieraat voivat syödä puoli kakkua/naama?

Ei, todellakaan. Tällä tuntemallani ahmatilla on todella niukat tarjottavat. Mielellään vielä järjestää päivällisiä, rakastaa ruuanlaittoa ja kehuskelee viinitietämyksellään.

Hänellä on hyvät tilat, että kutsuu viisi ruokakuntaa syömään. Aikuisia kaikkiaan 12 ja lapsia 11. Lasten pöytä on keittiössä ja aikuiset syö ruokatilassa. Hyvin mahtuu, puitteet on kunnossa.

Viimeksi kesällä oltiin tuolla porukalla grillaamassa. Oli tehnyt yhden pellillisen lohkoperunoita, kullekin riitti  kaksi palaa, sitten oli possuvarras per nuppi, jotain kastiketta, paahdettuja vihreitä papuja. Yhden viinipullon oli avannut pöytään. Vettä piti pyytää erikseen. Lapsille oli tehnyt yhden pitsapellillisen, lapsistahan siis neljä oli teinejä.

Kaikkihan toi tuliaisia. Oli makkaroita erilaisia, salaatteja, kasvissyöjät toi omia juttujaan, limuja, viiniä ja oluita oli erilaisia variaatioita jnejne. eräs toi peuraa ja villisikaakin grilliin. Oli pari jälkkäriäkin.

Koska tiedettiin tuon piheys (?) noissa tarjoiluissa, niin ajateltiin vaivihkaa livauttaa sinne nyyttärit. Eihän me niistä mitään sitten nähty. Varmaan söivät kivasti seuraavan pari viikkoa. ;)

Joo, oli vika kerta, kun sinne mennään.

Joskus totuus saattaa sotkea hyvän tarinan.

Tapana on jos vie jotain, niin ilmoittaa että sen saa laittaa tarjolle. Muutoin tuomisia ei pöytään laiteta..

Tietenkin sanottiin, että tässä on tarjolle sitä ja tätä. Eräs mamma kävi jo ettimässä niitä pöperöitä, mutta emäntä siellä sitten sanoi, että kiitos ihanista tuliaisista. He veivät ne jo alas (kellarikerroksessa isommat kylmäsäilytystilat), kun tarjolla on riittämiin.

Omat käytöstavat estää olemasta moukka moukalle. Moni siellä purnas ja pyysi niitä ruokailun lomassakin esille. Riistaa tuonut  mies haastoi tämän "grillimestarin", että jos et osaa niitä grillata, niin tehdään yhdessä. Esitin muutamaan kertaan toiveen, että olis kiva riistaa maistaa, kun lapsena viimeksi olen syönyt jne.

Muksut kävi kyselemässä jälkkärin perään, ei mitään.

Kaikki jutut meni kuuroille korville.

Ei siellä kauaa mennyt, vaan lähdettiin ajoissa. Matka ei ollut pitkä, kun samassa naapurustossa asutaan. Siirryttiin kaupan/kotien kautta toisen grillin ääreen istumaan iltaa ja puhisemaan tuosta perheestä. Puhuttiin seläntakana niin perkeleesti, että... Hauska iltahan siitä tuli.

En ole muuten kyllä ikinä kuullut tuollaisesta tavasta, että ruokatuomisia ei saisi laittaa pöytään, jos tuoja ei erikseen ole asiasta maininnut! Taitaa olla ihan omakeksimä tapa tuo.

Minä laitan tuomisia pöytään, jos ne tuntuvat sopivan menyyseen ja täydentävät tarjoomuksia.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruokaa pitää olla pöydässä niin paljon, että sitä taatusti riittää kaikille. Jos joku kakku tai muu loppuukin, niin sitten tuodaan jotain muuta tilalle. Mielestäni ei edes kannata kutsua mitään vieraita syömään, jos asenne on tuo, että tarjoiluita pitää erikseen laskea.

Kaikkia ruokalajeja ei voi eikä kannata tehdä niin paljon, että jos joku idiootti haluaa syödä pelkästään sitä, siitä riittää mahan täydeltä ja vielä muillekin. Johan siinä saa olla aika helvetillinen määrä esim. yhtä juustoa, jos joku vetelee lähinnä vain sitä muista piittaamatta.

Vierailija
64/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa pitää olla tarjolla niin paljon, että sitä riittää kaikille. Yhden ainoan kerran ruoka loppui: oli tilattu yo-juhlatarjottavat 80 hengelle, tuli vain 60 ja syötävät loppui kesken, vaikka puolet porukasta kävi vain pikaisesti napostelemassa. Syyksi selvisi se, että pitopalvelu kantoi esim. jo maksetut kakut toisiin juhliin, joissa oli enemmän väkeä.

Vierailija
65/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt kohtuullista olettaa, että kukin vieras syö ns. normaalin määrän eikä ala ahmimaan puolia tarjottavista. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon "laskelmia" siitä, kuinka paljon ruokia tulee varata grammamääräisesti per vieras, eikä siinä ole mitään emännän nipotusta tai pihistelyä taustalla. Ihme meininkiä, jos tätä ei hiffaa.

Vierailija
66/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitopalvelun tilaa, niin kannattaa huolehtia siitä, että jos esimerkiksi kakkua on jäljellä vain vähän, niin jonkun pitää käydä ottamassa tämä kakkupala, jolloin joutuvat nostamaan uuden kakun tarjolle. Tästä kakusta pitää käydä sitten hakemassa vaikka pienikin siivu, jolloin kakkua ei voida enää viedä seuraaviin juhliin, ja sen saa juhlista kotiinviemisiksi.

Vierailija
67/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitopalvelun tilaa, niin kannattaa huolehtia siitä, että jos esimerkiksi kakkua on jäljellä vain vähän, niin jonkun pitää käydä ottamassa tämä kakkupala, jolloin joutuvat nostamaan uuden kakun tarjolle. Tästä kakusta pitää käydä sitten hakemassa vaikka pienikin siivu, jolloin kakkua ei voida enää viedä seuraaviin juhliin, ja sen saa juhlista kotiinviemisiksi.

Jos on tilannut ja maksanut 4 kakkua, niin  sitten saa kotiin vaikka 2 aloittamatonta kakkua, vaikka vieraat eivät ole niistä palaakaan ottaneet.

Vierailija
68/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen että montako kakkupalaa voitte syödä kakkubuffetissa? Ainakin Helsingissä on Kakkugallerialla buffetteja. Itse en pysty syömään kuin kaksi.

Jos suvun kakkurohmu menee kahvilaan, ostaako hän omilla rahoillaan myös puoli kakkua? Ei taida raaskia...

Vierailija
69/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tilannut ja maksanut 4 kakkua, niin  sitten saa kotiin vaikka 2 aloittamatonta kakkua, vaikka vieraat eivät ole niistä palaakaan ottaneet.

Jos pitopalvelu on tilattu henkilömäärän mukaan, niin näitä ehjiksi jääneitä jämäkakkuja ei välttämättä saa.

Vierailija
70/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen että montako kakkupalaa voitte syödä kakkubuffetissa? Ainakin Helsingissä on Kakkugallerialla buffetteja. Itse en pysty syömään kuin kaksi.

Jos suvun kakkurohmu menee kahvilaan, ostaako hän omilla rahoillaan myös puoli kakkua? Ei taida raaskia...

Mitä järkeä tuollaiseen kakkubuffettiin on edes mennä, jos et pysty syömään kuin kaksi palaa kakkua?

Vierailija
71/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kavereiden seurana kerran, ja saman se maksaa ottaako kakkubuffan ja kahvin vai erikseen 2 palaa ja kahvin.

Vierailija
72/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 71: syötkö seisovasta pöydästäkin aina "koko rahan edestä" eli mätät joka lajia kunnes oksennat?

Minä valitsen vain parhaita paloja ja mietin makuelämystä, en vastinetta rahalle.

2 palaa kakkua on jo melkoinen rasva/soneripommi ja normi-ihmisellä tekee tiukkaa ahtaa moinen määrä.

Vierailija
73/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitopalvelu on tilattu henkilömäärän mukaan, niin näitä ehjiksi jääneitä jämäkakkuja ei välttämättä saa.

Mutta jos tilaa nimenomaan 4 kakkua, niin ne pitää saada, koska ne on erikseen maksettu.

Vierailija
74/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkugalleriassa hinta on ihan sama, söit kakkua yhden palan tai 5.

Vierailija
75/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset opetettu siihen, että kylässä ei syödä mitään, aikuiset ottavat kupin kahvia. Se on kohteliasta, koska on turhan hankala ryhtyä laskemaan, voinko ottaa sekä mustikkapiirakkaa että suklaakakkua, jos meitä on tässä 15 vierasta ja tarjolla tällainen määrä. Mistä tiedän, haluavatko muut ottaa suklaakakkua ja jos otan sitä, niin joku jää ilman eli onko kutsuja laskenut, että minä otan sitä mustikkapiirakkaa. Jätän molemmat ottamatta, kukaan ei pidä moukkana.

Kun kutsun väkeä niin ilmoitan, että saa syödä niin paljon kuin haluaa vaikka vain yhtä lajia, mikään ei lopu kesken. Vielä ei ole loppunut.

Vierailija
76/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapset opetettu siihen, että kylässä ei syödä mitään, aikuiset ottavat kupin kahvia. Se on kohteliasta, koska on turhan hankala ryhtyä laskemaan, voinko ottaa sekä mustikkapiirakkaa että suklaakakkua, jos meitä on tässä 15 vierasta ja tarjolla tällainen määrä. Mistä tiedän, haluavatko muut ottaa suklaakakkua ja jos otan sitä, niin joku jää ilman eli onko kutsuja laskenut, että minä otan sitä mustikkapiirakkaa. Jätän molemmat ottamatta, kukaan ei pidä moukkana.

Kun kutsun väkeä niin ilmoitan, että saa syödä niin paljon kuin haluaa vaikka vain yhtä lajia, mikään ei lopu kesken. Vielä ei ole loppunut.

Tuo on kaikkea muuta kuin kohteliasta! Jos minä olen kutsunut vieraita juomaan kahvia ja syömään tarjottavia, niin on mielestäni törkeän moukkamaista, jos eivät vieraat koske tarjoomuksiini. Tulee mieleen, että onko tarjottavat niin pahoja, ettei kellekkään kelpaa.

Vierailija
77/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut näistä rohmuajista mutten kyllä yhtäkiä tunnista lähipiiristäni.. Jäi vähän epäselväksi toi kakkujuttu, että mikä sitten on liikaa? Kun ei kai kukaa oikeasti jotai kermakakkua edes halua syödä 1/4 kokosta palaa:D itse emäntänä en halua kitsastella tarjottavista ja siks laitan esille aina vähän enemmän kun oikeesti tarviikaan että sillain tähän voi yrittää varautua. Vieraana itse olen kyllä huomioonottavainen ja en oo tullu ajatelleeksikaa jonkun olevan niin tomppeli että rohmuaisi silminnähden liikaa.. Ravintolabuffat on eriasia.

Vierailija
78/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt omassa sukulaisjuhlissa tai tuttavien kutsuilla koskaan ahnehtiviin ahmatteihin. Riippuu siis millaisissa piireissä ja kenen kanssa olet tekemisissä!

Vierailija
79/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs syömäri lähipiirissä löytyy. Pojan synttäreillä hän päätti syödä kaikki kuppikakut ja oli siis ensinmäisten vieraiden joukossa. Pyysi et tekisin jatkossakin samoja kuppikakkuja mut taidan jättää tekemättä tai ainakaa en laita hänen kyläillessä esille.

Sitten on paljon näitä jotka jättää asitat pöytään. Meillä ainakin kotona opetettiin että myös kylässä kahvikuppi ja kakkulautanen viedään tiskipöydälle, ellei emäntä itse sano ettei tarvi. Samoja ihmisiä ollut myös yökylässä ja he jättävät kaiken levälleen. Roskat on pöydällä eikä roskiksessa, kaikki käyttämät astiat pöydällä,leipäpussi auki, margariini jätetty lämpeämääm pöydälle. Mie en ole koskaan olettanut että kun olen jossain kylässä, niin minua pitäisi passata kun jotain prinsessaa.

Come on.... Minun mielestä taas on noloa, jos vieraiden pitää roudata omat kuppinsa ja lautasensa keittiöön tiskipöydälle. Minun, emännän, tehtävä se on, ei vieraiden. Ja tietenkin minä siivoan pöydän vasta vieraiden lähdettyä, en siinä samassa, kun kahvittelu/ruokailu lopetetaan.

Tietenkin tämäkin hieman riippuu minkätyyppisestä vierailusta on kyse. Jos vain kavereiden kesken, niin ymmärrän, että ollaan vapaammin ja epämuodollisempia, mutta jos taas on kyse juhlista, edes pienehköistä, niin ei missään tapauksessa vieraiden tehtävä ole "siivoaminen".

Vierailija
80/360 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!!

Ollaan samalla sivulla tämän asian kanssa!

Kiitos kun selvensit muillekkin mitä tarkoitin tällä hoviasialla.

Joku mainitsi myös tämän itä-suomalaisen (?) tavan että ruokaa pitää olla niin maan peevelisti. Hyvä huomio, joka ei aina joka paikassa enää päde.

Eli jos vaikka neljälle hengelle on nuori opiskelija varannut yhden viinipullon, kaksi eri juustoa ja yhden patongin. Niin ei yksi vieras voi hotkaista yksin yhtä kokonaista juustoa ja puolikasta patonkia ja juoda puolta viinipullollista. Ja syyttää emäntää "miksi et tarjonnut enempää, sinun vika".

Työkseni järjestän tapahtumia, koskaan ei ole tarjoilut loppuneet.

Kotona taas on ollut se vaarana, kiitos parin henkilön ;)

Kiitos ihan kaikille vastanneille!

Syötiin eilen mieheni kanssa tapaksia ja mieheni sanoi että käyköhän koskaan esim. ranskalaisten illanistujaisissa niin kuin välillä Suomessa että joku rohmuaa tarjottavia eikä välitä muista.

Niin siksi tein tämän aloituksen.

Mukavaa loppuvuotta, herkutellaan & nautitaan elämästä ja otetaan myös muut huomioon

Ap

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin ymmärsin, mitä ap tarkoitti hoveilla.

Kyse on siis siitä, että jonkun maan kulttuuri on hienostunutta ja vanhaa, ja kyläilyyn liittyy tuollaisia vanhoja, alunperin hovielämässä syntyneitä yksityiskohtaisia sääntöjä, joiden rikkomista pidetään moukkamaisena.

Eikä kuten Suomessa, jossa joessa kelluva lastu nostattaaa murhanhimon: joku saa..na tuppaa liian lähelle asumaan!

Voi olla hyvinkin, kuten ap sanoi. Toisten huomioonottaminen on yleensä kumminkin aika simppeli "käytöstapa", ei kovin monimutkainen sääntö. Voisin kuvitella, että jopa jo luolamiehet ovat osanneet syödä sen verran, että muillekin heimon jäsenille riittää!

Mulla on suvussa pari aspergeria, ja heille on pitänyt vähän opettamalla opettaa tuota. Että ei, et voi ottaa kaikkia lihapullia, kolme ei ole vielä saanut ruokaa lainkaan. Kyse ei ole itsekkyydestä niinkään, vaan ajattelemattomuudesta ja siitä, ettei automaattisesti mietitä asioita toisten kannalta.

Minä en kyllä alkaisi rohmuajia mitenkään vittuilemalla kasvattaa (mitä se oman täytekakun mukaanottaminen minusta on), vaan sanoisin ihan suoraan. Että hei, puolet porukasta ei ole vielä saanut ruokaa, et voi yksin ottaa noin paljon. Panepa osa takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan