Pöytätavat: ihmisten moukkamaisuus kyläillessä tms.
Moikka,
Tuli tässä mieheni kanssa puhetta että onko muiden tuttavissa ja sukulaisissa sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa ottaa kyläiltäessä ruokaa/tarjottavia niin että ottaisi muut ihmiset huomioon?
Me olemme huomanneet että meidän muutama ystävä ottaa kakusta puolet tai juustosta puolet tajuamatta että hetkinen, minun jälkeeni tätä tulee ottamaan vielä 6 henkilöä.
Pohdimme että juontaako tämä ajattelemattomuus pula-ajan perinnöstä vai ns. nuoresta kyläilyperinteestä verrattuna esim. Ranskan tai Ruotsin hoviin.
Kiinnostaisi, että onko tätä ongelmaa nähtävissä ranskalaisten viinin ja juuston illanistujaisissa tai ruotsalaisten rapujuhlissa.
Ja ennen kuin joku sanoo että laittakaa tarjottavia enemmän sanon että kyseessä ei ole mitkään syökää tykistä lohikeittoa tyyppiset tilanteet. Vaan esim. brunssi jossa on paljon erilaisia tarjottavia.
Minun mielestäni yksi henkilö ei voi juoda kokonaista smoothie-kannua tai kokonaista juustoa.
Oletteko törmänneet vastaavaan käytökseen?
Kommentit (360)
Oli hauskaa katsoa telkkarista "4 tähden illallisia". Lähes jokainen osasi pitää viinilasia oikein, mutta hyvin harva osasi pitää veistä ja haarukkaa oikein kädessään.
Pahviset myyntipakkaukset pöydässä vähän juhlallisemmiksi tarkoitetuilla aterioilla saivat myös hymyn nousemaan kasvoilleni. Paras oli kuitenkin aterian tarjoaja, joka kipaisi kioskilla hakemassa 4 pahvimukillista kahvia ateriansa kruunuksi. Näin meillä.
Erään sukulaisen lapset ( kymmenen molemmin puolin) ryntäävät ensimmäisinä kahvipöytään ottamaan täytekakkua. Kukin (3) leikkaa valtavat palat itselleen niin että kakusta jää vain rippeet muille.
Ottavat sitten pari lusikallista suuhunsa ja sanovat: äiti, tää on pahaa, en minä syö tätä!
Vanhemmat vain istuvat vieressä, eivät puutu asiaan mitenkään
Eräs toinen sukulaiseni, jo keski-ikäinen täti, rientää ensimmäisenä kahvipöytään, kun kutsu käy. Viis vanhuksista tai kunnia- arvoisista vieraista. Aloittaa kaakun ensimmäisenä päivänsankarin nokan edessä.
Esimerkkejä riittää. Ovat joko huonostikäyttäytyviä tai jonkin sortin autisteja.
Kyllä Ranskassa muuten on ihan reippaat tarjoilut ja ruokailu kestää pitkään. Hovissa on aikoinaan vedetty mättönä ruokaa, kansa näki kyllä nälkää välillä.. ihan vaan tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitopalvelun tilaa, niin kannattaa huolehtia siitä, että jos esimerkiksi kakkua on jäljellä vain vähän, niin jonkun pitää käydä ottamassa tämä kakkupala, jolloin joutuvat nostamaan uuden kakun tarjolle. Tästä kakusta pitää käydä sitten hakemassa vaikka pienikin siivu, jolloin kakkua ei voida enää viedä seuraaviin juhliin, ja sen saa juhlista kotiinviemisiksi.
Jos on tilannut ja maksanut 4 kakkua, niin sitten saa kotiin vaikka 2 aloittamatonta kakkua, vaikka vieraat eivät ole niistä palaakaan ottaneet.
Eräs ystäväni oli opiskeluaikoinaan työharjoittelussa eräässä pitopalveluyrityksessä.Häistä jäi pari kakkua syömättä ja sielläpä kierrätettiin kakut seuraaviin juhliin pakkasen kautta.Kermat pois ja pakkaseen ja sulatus+uudet päälliset uusiin häihin.Ystävä oli tyrmistynyt ja vaihtoi alaa.Tiedä sitten onko tuo kuinka harvinaista.
Voin nyt paljastaa Ranskasta sellaisen asian, että sielläkin asuu kaikenlaisia turvenuijia, jotka voivat rohmuta tarjottavat ja vielä haukkua päälle. Tämä siis ap:lle ja miehelleen, kun heillä on kovin epärealistinen kuva ainakin ranskiksista ja ruotsalaisista.
Sukulaisten 5- v. tyttö ja 3-vuotiaat kaksoset keräävät kauhealla tohinalla lautaselleen isot kakunpalat, monta keksiä ja muffinssia yms. Sitten maistavat yhdestä kulmasta ja siihen se jää. Saavat myös ottaa yhteisestä karkkikulhosta karkkeja mielin määrin, joista imevät osan ja osan heittävät lattialle tai takaisin siihen astiaan, yäk. Vanhemmat eivät ohjeista lainkaan. Koska olen itse varhaiskasvattaja, minua jurppii todella, ja yritän aina itseni hilliten, mahdollisimman kohteliaasti ohejistaa näitä lapsia.
Eihän esim. muffineita tai kakkuja nyt tarvitse sen takia leipoa pientä sukulaisvierailua varten ylenmäärin, että lapset saisivat rauhassa sotkea niitä!
En vain tajua, miksi osa vanhemmista ei ohjaa lapsiaan.
Tämän perheen vierailun jälkeen meillä on aina biojäte täynnä melkein kokonaisia muffineita ja kakunpaloja. Vanhemmat voisivat edes sitten syödä lastensa lähes kokonaan syömättä jättämät herkut, sen sijaan, että ottavat itse lisää.
Kyllä tuossa on vaikea pysyä hyvällä mielellä..
Täällä keskustelee selvästi ihmiset, jotka järjestävät kivoja juhlia, jossa tarjotaan vähän esim cocktailpaloja ja samppanjaa. Tarkoituksena on viihtyä ja jutella.
Sitten on sellaiset, jotka tarjoavat karjalanpaistia ja perunoita. Jälkkärinä tiikerikakkua ja kaneliässiä. Juhliin kutsutaan suvun moukat, joille kermakakku kerran vuodessa on parasta mitä voi saada. (Täytteenä säilykehedelmät ja kerma)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisten 5- v. tyttö ja 3-vuotiaat kaksoset keräävät kauhealla tohinalla lautaselleen isot kakunpalat, monta keksiä ja muffinssia yms. Sitten maistavat yhdestä kulmasta ja siihen se jää. Saavat myös ottaa yhteisestä karkkikulhosta karkkeja mielin määrin, joista imevät osan ja osan heittävät lattialle tai takaisin siihen astiaan, yäk. Vanhemmat eivät ohjeista lainkaan. Koska olen itse varhaiskasvattaja, minua jurppii todella, ja yritän aina itseni hilliten, mahdollisimman kohteliaasti ohejistaa näitä lapsia.
Eihän esim. muffineita tai kakkuja nyt tarvitse sen takia leipoa pientä sukulaisvierailua varten ylenmäärin, että lapset saisivat rauhassa sotkea niitä!
En vain tajua, miksi osa vanhemmista ei ohjaa lapsiaan.
Tämän perheen vierailun jälkeen meillä on aina biojäte täynnä melkein kokonaisia muffineita ja kakunpaloja. Vanhemmat voisivat edes sitten syödä lastensa lähes kokonaan syömättä jättämät herkut, sen sijaan, että ottavat itse lisää.
Kyllä tuossa on vaikea pysyä hyvällä mielellä..
Tämä on niin totta ja todella yleistä. Viime synttäreillä tapahtui myös niin, että äiti keräsi alle 2v lapsen lautaselle kylmäsavulohipiirasta, susheja, tapaksia yms. Ja kaikki meni roskiin. Vitutti ja toista kertaa en kutsu heitä.
88 lisää: ei ole kyse siitä, että tarjotaan niukasti tai nipotetaan. Kyse on myös siitä, että vierailijat kunnioittaisivat toisten vieraanvaraisuutta, eivätkä leikkisi sen kustannuksella. Itse leivottujen ja kokattujen herkkujen eteen on nähty vaivaa, ja niihin on mennyt myös rahaa ja aikaa.
Mun mielestä on suloista miten ap kuvittelee ruotsalaisten olevan sivistyneempiä kuin suomalaiset. :D Ei tarvitse mennä kuin Itämeren etelärannalle, niin ruotsalaisia pidetään lähinnä alkoholisteina.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on suloista miten ap kuvittelee ruotsalaisten olevan sivistyneempiä kuin suomalaiset. :D Ei tarvitse mennä kuin Itämeren etelärannalle, niin ruotsalaisia pidetään lähinnä alkoholisteina.
Ja mitäs samat ihmiset ajattelevat suomalaisista? No niinpä.
Jos kerran tietää jo etukäteen, että tulossa on ruokarohmuja, niin kannattaa noudattaa saksalaisten systeemiä eli paloitella kaikki lukupaloiksi. Siellä porukat on kasvatettu siihen, että pala per nokka, ei enempää, mutta toisaalta myös, että pöytä syödään puhtaaksi. Siis tarjoilu on mitoitettu vierasmäärän mukaan ja on yleensä niukempaa kuin meillä, paitsi tietysti suurissa juhlissa. Minulla on saksalaisia tuttavia, jotka aikanaan ensimmäisillä kerroilla suomalaisessa kahvipöydässä olivat aivan neuvottomia, kun tarjottavaa oli niin paljon - sen seitsemää sorttia! - eikä mitään ollut vain lukupaloja. Mansikkakakkua ei ollut leikattu lainkaan valmiiksi. Vierasperheen rouva luuli, että kakun leikkauslinjojen piirtäminen tai palojen leikkaaminen oli vain unohtunut (Saksassa ostokakun pintaan on painettu valmiiksi leikkauslinajat). Oli siinä selittämistä, että jokainen ottaa mieleisensä kokoisen palan eikä kakkua tarvitse syödä kaikkea kerralla. Mutta kyllä he oppivat nopeasti tavoille ja myöhemmin ovat naureskellen muistelleet niitä ensikertoja.
Minua sieppaa usein vähän toisenlainen tilanne. On esim. häät tai hautajaiset ja seisova pöytä. Ruuat on katettu tiettyyn järjestykseen ja tarkoitus on, että ensin otetaan alkupalat ja sitten vasta pääruoka. Mutta mitä tekee keskiverto suomalainen? Juu, mättää kaiken kerralla lautaselle, joka on niin täynnä, että sen vieminen pöytään on hankalaa, koska koko ajan pitää varoa, ettei jotakin tipu jonkun niskaan ohi mennessä. Koko komeus muistuttaa enemmänkin siankaukaloa kuin sivistyneen ihmisen ruokalautasta. Todellakin, sivistyneen! Ei näytä kaikilla edes korkeakoulutus tarjonneen pöytätapoja. Kun olen joskus kysynyt, miksi kaikki kerralla, olen saanut vastauksen, ettei jaksa jonottaa monta kertaa. Se ruokajonokin liikkuisi nopeammin, jos toimittaisiin siten, kuin tarjoilun järjestäjä on ajatellut.
Ennen ainakin kotona kasvatettiin lapset siihen ajatukseen, että kylässä ei syöksytty ensimmäisenä tarjoilun kimppuun, vaan odotettiin, että aikuiset ottivat ensin. Ja kun oma vuoro tuli, ei rohmuttu suuria määriä kerralla, vaan otettiin vain ensin yhtä tai kahta lajia kahvipöydässä ja ruokapöydässä vain sen verran kuin luuli jaksavansa. Mieluummin liian vähän kuin liian paljon, sillä toki aina voi ja sai santsata. Mutta maltillinen piti kuitenkin olla. Ei pitänyt ahnehtia kuin ei olisi viikkoon nähnyt ruokaa lainkaan. Ja kahvipöydässä oli selvä järjestys, miten tarjottavia otettiin. Ensimmäiselle kupilliselle pullapala ja ehkä pikkuleipä, toiselle kuivaa kakkua ja jotain muuta ja usein vasta kolmannelle kupilliselle täytekakkua. Eikä ollut todellakaan soveliasta, että lapset olisivat heti rohmunneet täytekakkua, vaan pakko oli odottaa, kunnes aikuiset olivat ottaneet. Fiksu emäntä järjesti lapsille oman mehu- ja kakkutarjoilun esim. keittiöön, missä joku suuremmista lapsista katsoi vähän pienempien perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nämä "ahmatit" järjestävät juhlia kotonaan, onko siellä varauduttu siihen, että vieraat voivat syödä puoli kakkua/naama?
Ei, todellakaan. Tällä tuntemallani ahmatilla on todella niukat tarjottavat. Mielellään vielä järjestää päivällisiä, rakastaa ruuanlaittoa ja kehuskelee viinitietämyksellään.
Hänellä on hyvät tilat, että kutsuu viisi ruokakuntaa syömään. Aikuisia kaikkiaan 12 ja lapsia 11. Lasten pöytä on keittiössä ja aikuiset syö ruokatilassa. Hyvin mahtuu, puitteet on kunnossa.
Viimeksi kesällä oltiin tuolla porukalla grillaamassa. Oli tehnyt yhden pellillisen lohkoperunoita, kullekin riitti kaksi palaa, sitten oli possuvarras per nuppi, jotain kastiketta, paahdettuja vihreitä papuja. Yhden viinipullon oli avannut pöytään. Vettä piti pyytää erikseen. Lapsille oli tehnyt yhden pitsapellillisen, lapsistahan siis neljä oli teinejä.
Kaikkihan toi tuliaisia. Oli makkaroita erilaisia, salaatteja, kasvissyöjät toi omia juttujaan, limuja, viiniä ja oluita oli erilaisia variaatioita jnejne. eräs toi peuraa ja villisikaakin grilliin. Oli pari jälkkäriäkin.
Koska tiedettiin tuon piheys (?) noissa tarjoiluissa, niin ajateltiin vaivihkaa livauttaa sinne nyyttärit. Eihän me niistä mitään sitten nähty. Varmaan söivät kivasti seuraavan pari viikkoa. ;)
Joo, oli vika kerta, kun sinne mennään.
Sama juttu mun yhdellä tuttavalla kans. Syö kyllä itse kyläpaikassa kuin hevonen, mut kotonaan ei ole vieraille oikein mitään tarjolla. Kerran olin heillä kylässä ja muitakin siinä oli vieraisilla. Isäntäväki teki takkaan tulen ja sanoi, että nyt paistetaan makkaraa. No joo, paistettiinhan sitä, kaikkiaan seitsemän henkeä koolla ja yksi HK:n sininen jaettiin porukan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nämä "ahmatit" järjestävät juhlia kotonaan, onko siellä varauduttu siihen, että vieraat voivat syödä puoli kakkua/naama?
Ei, todellakaan. Tällä tuntemallani ahmatilla on todella niukat tarjottavat. Mielellään vielä järjestää päivällisiä, rakastaa ruuanlaittoa ja kehuskelee viinitietämyksellään.
Hänellä on hyvät tilat, että kutsuu viisi ruokakuntaa syömään. Aikuisia kaikkiaan 12 ja lapsia 11. Lasten pöytä on keittiössä ja aikuiset syö ruokatilassa. Hyvin mahtuu, puitteet on kunnossa.
Viimeksi kesällä oltiin tuolla porukalla grillaamassa. Oli tehnyt yhden pellillisen lohkoperunoita, kullekin riitti kaksi palaa, sitten oli possuvarras per nuppi, jotain kastiketta, paahdettuja vihreitä papuja. Yhden viinipullon oli avannut pöytään. Vettä piti pyytää erikseen. Lapsille oli tehnyt yhden pitsapellillisen, lapsistahan siis neljä oli teinejä.
Kaikkihan toi tuliaisia. Oli makkaroita erilaisia, salaatteja, kasvissyöjät toi omia juttujaan, limuja, viiniä ja oluita oli erilaisia variaatioita jnejne. eräs toi peuraa ja villisikaakin grilliin. Oli pari jälkkäriäkin.
Koska tiedettiin tuon piheys (?) noissa tarjoiluissa, niin ajateltiin vaivihkaa livauttaa sinne nyyttärit. Eihän me niistä mitään sitten nähty. Varmaan söivät kivasti seuraavan pari viikkoa. ;)
Joo, oli vika kerta, kun sinne mennään.
Sama juttu mun yhdellä tuttavalla kans. Syö kyllä itse kyläpaikassa kuin hevonen, mut kotonaan ei ole vieraille oikein mitään tarjolla. Kerran olin heillä kylässä ja muitakin siinä oli vieraisilla. Isäntäväki teki takkaan tulen ja sanoi, että nyt paistetaan makkaraa. No joo, paistettiinhan sitä, kaikkiaan seitsemän henkeä koolla ja yksi HK:n sininen jaettiin porukan kesken.
Anoppi on just tuollainen. Juhlissa ensimmäisensä ottamassa pöydästä, syö jo pöydän vieressä seisaaltaan ja maiskuttaa kuin sika. Heillä kahvitellessa tarjottavaa on laskettu yksi pipari per vieras
Ei liity sikäli täysin aiheeseen, koska kyseessä maksullinen tapahtuma.
Me järjestetään opiskelijapiireissä sitsejä, eli akateemisia pöytäjuhlia. Sitsilipun hinta on yleensä 5-10e, ja sillä katetaan tilavuokra (usein noin 2-5e/naama), pari mietoa ja jallusnapsi (eli 3-5e/naama riippuen onko olutta vai siideriä) ja sillä lopulla parilla eurolla ostetaan ruokaa (alkupala, pääruoka, jälkiruoka).
Aikoinaan meillä oli seisova pöytä, mutta kun ekat ihmiset mätti sitä ruokaa ihan älyttömästi lautaselleen niin oli pakko siirtyä annostelemaan ruuat valmiiksi... En oikeesti tajua. Kai ne teekkarit on vaan niin saatanan lihavia ja nälkäisiä, ja eivät ota huomioon muita.
Ja järjestäjnä kerrottakkoon, että ruokaa on yleensä ollut tosi reilusti. Mut siinä vaiheessa kun yks teekkari meinaa mättää puol kiloa ranskalaisia ja yhden makkarapaketin (4 makkaraa) yksin, niin homma menee mun ymmärryksen yli..
Minua ihmetyttää jokainen joka vertaa suomen ruokailu kulttuuria muiden maiden. Jokaisessa maassa on erit tavat eikä se tarkoita että Suomen on yhtään huonompi kuin jonkun muun vaan vain sen takia että sinusta itsestäsi tuntuu että sielä toisaalla ollaan hienostuneempia. Joka maahan mahtuu moukkia.
Jopa suomen sisällä on isoja eroja esim juuri Karjalassa pidetään huolta että ruoka ei lopu kesken vaikka sielä vetäisi yksi henkilö tai perhe kaksin käsin ja välillä jalkojakin vielä apuna. Toisaalla taas sitten paloitellaan kaikki valmiiksi. Sama tuliaisten ja "tuliaisten" kanssa. Tämä järkytti minua aikanaan kun etelässä missä kasvoin vieraat toi aina jotain kahvileipää tai viiniä tms tullessaan ja ne aina laitettiin suoraan pöytään. Muutettiin pohjoiseen ja täällä ne on automaattisesti aina tuliaisia ja ne livautetaan johonkin isäntäväen syömisiksi.
Myös perheiden ja sukujen väleillä on eroja ja myös juhla ja vierailu käytännöissä ja nämäkin elää aikojen muuttuessa. Ennen ilmestyttiin oven taakse kun haluttiin vierailla ja kaikki oli iloisia kun vieraita tuli ja nykyisin yllätysvieraita kohdellaan nihkeästi. Toki erona on se että nykyisin kaikilla on kännykät ja on halpaa soittaa tai tekstata.
Mitä minä ennen kaikkea kuuluttaisin perään on maalaisjärki. Että aikuiset katsoo lasten perään ja annostelee näille ruuat juuri siksi ettei lapset välttämättä pidä kaikesta tai osaa arvioida sitä paljonko jaksaa. Ja aikuisilta sitä että katsoo silmämääräisesti ottaessaan että muillekin riittää. Moukka on aina moukka jos tahallaan ottaa niin ettei muille riitä.
Ei tuo rohmuaminen ole pelkastaan vierailulla. Ammoisen poikaystavan kanssa oltiin jollain etelan reissulla ja mentiin 'paikalliseen illanviettoon'. Varmaan jotain zorbasta ja ruokaa sitten.... Pienia annoksia kannetiin poytaan pikku kipposissa ja heti bongasin etta niita oli aina 4. Nelja lihapullaa, nelja viini kaaryletta jne. Ja kun neljan porukoissa istuttiin siina oli yks kullekin. Kylla nolotti kun se ammoinen poikkis heti otti omalle lautaselleen kolme lihapullaa. Ja erilaisia ruokia ja salaatteja ja dippeja tuli siis koko ajan lisaa ettei nalkaisena tarvinnut olla, mutta nuo tietyt jutut oli 1 kullekin.
Vain vahvimmat selviävät hengissä, joten uskon olevan sen tyyppisestä kyse. Saattaa mnyös olla kova nälkä, ehkä paasto loppumassa. Ihmekös tuo, jos nälättää.
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi kanssa naurattaa tuo maininta hoveista:DD aika kaukaa haettu.
Suomalaiset ovat kuitenkin vasta puusta pudonneita juntteja ruotsalaisiin verrattuna, joten ehkä ap:lla oli mielessä, jos se on sivistyksellinen asia, ahmiiko vai ei.
vieraita pidetään kuin piispaa pappilassa eli he eivät roudaa astioita kun ovat kutsuttuna vierailulla. Oman perheen ja kavereiden kesken voidaan olla epämuodollisempia.
Hyvä kestitapa edellyttää, että tarjottava ei lopu kesken. Jos isäntäväellä on taloudellisia ongelmia, niin sitten tarjotaan joko halvempaa mutta riittävästi tai pitäydytään juhlien järjestämisestä.