Miten saatte kehon kestämään kovaa treeniä?
Minulla ainakin tulee kova lihaskipu ja jotkut nivelet kipeiksi jos treenaan liikaa. Nyt treenaan noin kolme kertaa viikossa akrobatiatreeneissä jotka kestävät 1-2 h kerrallaan. Sen lisäksi käyn juoksemassa tai uimassa kerran tai pari kertaa viikossa. Arkiliikuntaa tulee päivittäin kävelyn muodossa ja venyttelyä yms kehonhuoltoa teen päivittäin. Koen etten voi enkä ehdi enää lisätä tästä yhtään liikuntaa, keho ei kestä enempää. Tarkoitus olisi laihtua muutaman kiloa niin ettei lihakset sula tai ettei kunto huonone. Mutta koska treenaan jo nyt kohtuullisen paljon niin myös treenin jälkeinen nälkä on tosi kova, miten sitte kun vielä vähentää syömistä...
Ja siis haluan laihtua ihan itseäni varten jotta peilikuva olisi vähän miellyttävämpi.
Kommentit (66)
Suosittelisin että menet jonkun urheiluravitsemusasiantuntijan (siis koulutetun, ei tee-se-itse) puheille, joka osaa kerralla selvittää kokonaistilanteesi ja auttaa eteenpäin. Näistä viesteistä ei oikein saa sitä selville, niin on hankala antaa juuri sinulle sopivia neuvojakaan. Sen verran sanon kuitenkin, että viimeisen viestisi (19) perusteella olet sekä fyysisesti että henkisesti aika kovilla, ja kannattaa ihan tosissaan vähän pysähtyä miettimään sitä. Onko tällä hetkellä muutama ylimääräisen kilon tiputtaminen sen arvoista, että olet muuten ihan romuna?
Vierailija kirjoitti:
20 jatkaa vielä, käytätkö lisäravinteita, palkkaria tms?
Näillä nyt ei ole mitään tekemistä kokonaiskuvan kanssa.
Laadukas ja puhdas ravinto on tärkein asia harjoittelussa. Bodarien netissä myymät kana/riisi ruokavaliot harvoin ovat kovin laadukkaita pidemmässä käytössä.
Ja lisäravinteissa myös usein kuluttajaa yritetään harhauttaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden
Jos kova treeni on salia niin käytä tukivälineitä. itsellä vyö, polvituet ja rannetuet.Juoksu on itellä vihoviimeinen kidutus nivelille esim.polvet heti paskana. eli vaihda lajia jos nivelkipuja
Lisäämällä määriä pikkuhiljaa, jotta kroppa ehtii tottumaan. Tietenkin lihashuolto, ravinto ja lepo myös kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä nyt ei ole mitään tekemistä kokonaiskuvan kanssa.
Öö? Oletko koskaan kokeillut tehokasta palkkaria tms. kun on kova treeniputki menossa. Toimii kyllä. Ap haki vinkkejä siigen miten kroppa vastaanottaisi kovempaa treeniä.
Niin ja itsellä myös käytössä msm (kuurina), magnesium, sinkki.... jos paljon liikkuu pitää pitää huoli kropan vitamiineista ja hivenaineista
Vierailija kirjoitti:
Ehkä akrobatia ei ole sinun kehollesi oikea liikuntamuoto? Liian rasittavaa nivelille?
Lihas tehdään salilla ja läski lähtee keittiössä. Liikuntaa lisäämällä tuskin saat paria kiloa pois. Et kerro yhtään kuinka paljon ja mitä syöt. Joten vaikea ottaa kantaa ravitsemuspuoleen, ja sehän tässä nyt mättää selvästikin. Aktiivisuustasosi on varmasti riittävä.
Minusta taas oikea liikuntamuoto on sellainen mistä itse tykkää. Myöskään fyssari ei löytänyt valinnoistani valitettavaa.
Syömiseen on siis enemmän kiinnitettävä huomiota. Tuolla aikaisemmin tuli jo vinkkiä annoskoon pienentämisestä ja se varmasti on hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Nosto! Kyllä täällä varmasti on joitan todella aktiivisesti urheilevia, kiinnostaa tietää että miten keho kestää sitä kovaa treenimäärää. Minulla on myös foam roller ja käytän sitä lihaksiin parina päivänä viikossa, käytän kylmägeeliä jos tuntuu että joku paikka on jumahtanut ja kylmä kuuma hoitoa myös suihkussa.
Mites se hiihtäjillä menikään. Pitää treenata 3 v kovaa, jotta voisi treenata kv tasolla kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäravinteista käytän d-vitamiinia talvella ja magnesiumia vuoden ympäri ennen nukkumaanmenoa. Palkkaria en käytä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin että menet jonkun urheiluravitsemusasiantuntijan (siis koulutetun, ei tee-se-itse) puheille, joka osaa kerralla selvittää kokonaistilanteesi ja auttaa eteenpäin. Näistä viesteistä ei oikein saa sitä selville, niin on hankala antaa juuri sinulle sopivia neuvojakaan. Sen verran sanon kuitenkin, että viimeisen viestisi (19) perusteella olet sekä fyysisesti että henkisesti aika kovilla, ja kannattaa ihan tosissaan vähän pysähtyä miettimään sitä. Onko tällä hetkellä muutama ylimääräisen kilon tiputtaminen sen arvoista, että olet muuten ihan romuna?
Ei ole varaa mennä kenenkään ammattilaisen neuvottavaksi, muuten kyllä menisin.
Kovilla kyllä olen, se on totta. Mutta ei myöskään ole varaa uusia puolta vaatekaappia enkä viihdy kehossani näiden ekstaläskien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä akrobatia ei ole sinun kehollesi oikea liikuntamuoto? Liian rasittavaa nivelille?
Lihas tehdään salilla ja läski lähtee keittiössä. Liikuntaa lisäämällä tuskin saat paria kiloa pois. Et kerro yhtään kuinka paljon ja mitä syöt. Joten vaikea ottaa kantaa ravitsemuspuoleen, ja sehän tässä nyt mättää selvästikin. Aktiivisuustasosi on varmasti riittävä.
Minusta taas oikea liikuntamuoto on sellainen mistä itse tykkää. Myöskään fyssari ei löytänyt valinnoistani valitettavaa.
Syömiseen on siis enemmän kiinnitettävä huomiota. Tuolla aikaisemmin tuli jo vinkkiä annoskoon pienentämisestä ja se varmasti on hyvä juttu.
Laji on varmasti hyvä, jos kroppa kestää sen. Sain vaan käsityksen, etteivät nivelet oikein kestä.
Epäilen ettei annoskoon pienentäminen ole ratkaisu (ellet nyt syö hevosenannoksia). Liikut paljon ja tarvit paljon hyvää energiaa. Tärkempää on katsoa mitä syöt. Ja muistaa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Prisman 3-osaisessa laihdutusdokkarissa porukka (75) jaettiin 3 ryhmään (jatkuvasti himoitsevat, herkuttelijat ja lohtusyöjät ) ammattilaisten toimesta. Kaikilla painon putoaminen tyssäsi jossain vaiheessa ja neuvo kuului: vähennä syömistä edelleen, koska elimistö kulutti lihavana enemmän kuin 15kg kevyempänä.
Pistät itsesi, ei äärirajoille vaan, äärirajojen yli. Yksinkertaisesti. Jos syöt tarpeeksi, niin on iham tervettä laittaa itsensä kunnolla likoon. Ei tietenkään joka kerta niin, ettet pääse sängystä ylös, mutta jos näin kuitenkin käy, tarkoittaa se vain sitä että vedät kerralla liian kovaa. On todella iso ero siinä, onko liian rampautuneesti kipeä treenin jälkeen, vai sellainen kiva jomotus.
Mikä krooninen sairaus sinulla on? Kyllähän sekin voi vaikuttaa siihen, miten kroppa kestää treenaamista. Terveiden treenaajien antamat neuvot, vaikka hyvätkin, eivät välttämättä sovi sinulle.
Mulla on useita kroonisia sairauksia (autoimmuunisairauksia) ja olen itselläni tehnyt treenaamisessa ja laihduttamisessa seuraavat huomiot:
Lepoa on oltava enemmän kuin muilla. Ihan selkeä lepoviikko kerran kuussa, jolloin treeni on tosi kevyttä (lähinnä kävelyä ja venyttelyä) ja yritän tyhjätä viikon muutenkin rauhallisemmaksi.
Sairaudet vie voimia, joten samaan kuin muut en vain millään pysty, jos haluan samalla käydä töissä ja olla perheen kanssa. Ja liian väsyneenä sairaudet helposti pahenee ja treeni on pakko jättää välistä, joten yritän taiteilla niin että jaksan työt, treenin ja voimia jää vielä perheellekin.
Vanhetessa läskiä tulee helpommin. Pitää joko vähentää syömistä, lisätä liikuntaa tai antaa periksi. Mä olen vähän vähentänyt syömistä, mutta ajattelin silti että mun äidin tyyli voisi olla ok. Noin 3 kiloa per 10 vuotta eli 70 vuotiaana painaisin 10 kiloa nykyistä enemmän. Ei näkyisi rypyt niin pahasti :)
Miten syöt tyypillisen päivän aikana? Siitä pitäisi lähteä liikkeelle, niin voisi yrittää jeesata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laji on varmasti hyvä, jos kroppa kestää sen. Sain vaan käsityksen, etteivät nivelet oikein kestä.
Epäilen ettei annoskoon pienentäminen ole ratkaisu (ellet nyt syö hevosenannoksia). Liikut paljon ja tarvit paljon hyvää energiaa. Tärkempää on katsoa mitä syöt. Ja muistaa levätä.
Siis kroppa kestää tuota lajia 3 kertaa viikossa ja vähän muuta treeniä siihen päälle, mutta ei onnistunut enää neljännen akrotreenin lisääminen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Prisman 3-osaisessa laihdutusdokkarissa porukka (75) jaettiin 3 ryhmään (jatkuvasti himoitsevat, herkuttelijat ja lohtusyöjät ) ammattilaisten toimesta. Kaikilla painon putoaminen tyssäsi jossain vaiheessa ja neuvo kuului: vähennä syömistä edelleen, koska elimistö kulutti lihavana enemmän kuin 15kg kevyempänä.
Näin se varmasti on. Rajusti on syömistä vähennettävä.