Joulusiivoukset puskevat päälleni, mutta kuinka usein putsaatte kylpyhuoneen kaakeliseinät?
Mä en edes muista milloin viimeksi olen puhdistanut ympäriinsä kylppärin ja wc-tilan kaakeliset seinät. Olisiko noin vuosi sitten, mutta olen pyrkinyt sen homman tekemään noin kerran vuodessa.
:D Meinasin vaan katketa naurustani, kun mieheni väitti ottaessani puheeksi, että pitäisi sekin homma tässä jokunen päivä tehdä, että eihän niitä seiniä tarvitse putsailla, sillä hän kuvittelee, että ne ajan kanssa kertyneet nukat kaakeliseiniltä tipahtavat ikään kuin lattiarajaan itsestään, ja hupsheijaa katoavat lattian pesun yhteydessä, koska lattiahan tulee puhdistettua useimmin.
Putsaan kyllä suihkutilan osilta kaakeliseinät useimmin vuoden aikana, mutta aivan kokonaan kylpyhuoneen ja vessatilan seiniä harvemmin eli todellakin kerran pari vuodessa, koska tosiaan kiiltävältähän ne näyttävät, mutta kun liinalla sipaisee, kuten nyt kokeeksi, kun pesin suihkuverhon koneessa, ja asetin sitä paikoilleen, niin liina oli aivan harmaana liasta ja kyllähän miehenikin uskoi, että joopa joo, onhan ne kaakeliseinät todellakin pestävä ympäriinsä edes sen kerran vuoden aikana.
Kommentit (13)
Parikymmentä vuotta sitten laatoitettiin kylppärin seinät. Hyvältä näyttää edelleen, vaikka ei ole koskaan pesty.
Pidän yllä perussiisteyden joten ei pääse suursiivouksen tarve yllättämään. Ja mars Ikeaan uudet kylppärikamppeet hakemaan. :)
Muutaman kerran vuodessa. 4 kertaa?
Suihkun ympäriltä pesen ja harjaan seinät ja lattian kerran 2 kk ja kyllä niihin aika paljon tulee likaa ja saippuajäämiä. Lattian moppaan kuitenkin joka viikko. Muut seinät saatan pyyhkiä joskus kostealla mutta lähinnä niihin tulee pölyä.
5/5:lle: Juuri tuota pölyä tarkoitinkin kylppärin muilla seinillä kuin suihkutilan puolella, että harvemmin tulee putsailtua kunnolla kostealla sienellä, jossa sellaista puhdistusainetta, joka ei vahingoita kaakelin pintaa ja saumoja.
AP.
Kerran viikossa höyrypesurilla. Joskus ajattelin etten moista vehjettä tarvi, mutta se nopeuttaa ja helpottaa siivousta ihan älyttömästi. Ennen pesurin hankintaa pesin kaakelit ehkä kerran kuussa.
Pari kertaa vuodessa, saunan pesun yhteydessä.
Ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa. Suihkuttelen pesuainetta ja hankaan taikasienellä.
Vierailija kirjoitti:
5/5:lle: Juuri tuota pölyä tarkoitinkin kylppärin muilla seinillä kuin suihkutilan puolella, että harvemmin tulee putsailtua kunnolla kostealla sienellä, jossa sellaista puhdistusainetta, joka ei vahingoita kaakelin pintaa ja saumoja.
AP.
Mikä pesuaine vaurioittaa kaakeleita??
Kerran viikossa. Pääsee helpommalla ylläpitää siisteyttä, kun tekee tietyt asiat usein. Jynssäämiset ja suursiivoukset ei vaan sovi mun pirtaan. Niitähän pitäis suunnitella jo av:llakin 😏.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa höyrypesurilla. Joskus ajattelin etten moista vehjettä tarvi, mutta se nopeuttaa ja helpottaa siivousta ihan älyttömästi. Ennen pesurin hankintaa pesin kaakelit ehkä kerran kuussa.
Mitä kaikkea peset höyrypesurilla? Mun tekisi mieli hankkia sellainen, mutta mietin, että onko riittävästi käyttökohteita. Voiko sillä pestä helposti esim. uunin ja jääkaapin? Sauna ja kylppäri nyt tietysti, mutta mitä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.
Mikä pesuaine vaurioittaa kaakeleita??
Itse en vahvalla Tolulla enkä millään kloritilla pese kaakeleita, enkä millään tujulla muullakaan aineella, joka sitä kaakelin pintaa ja etenkin saumoja saattaa vaurioittaa, vaan neutraalilla puhdistusaineella vaikkapa ihan Fairy-astianpesuainettakin voi käyttää tai sitten Swipen neutraalia yleispuhdistusainetta, mutta sitten olen käyttänyt myös näitä kaikenlaisia kylpyhuoneen kaakeleiden puhdistamiseen tarkoitettuja suihkutettavia aineita esim. Kiilto-tuotteita, joilla lähtee kalkkisaostumat kaakeleista.
Kerran viikossa höyrypesurilla. Vie aikaa noin 5-7 minuuttia per kylpyhuone.