Elämää bipolaarihäiriön kanssa
Mulla oli eilen koko päivän todella euforinen olo, iltaa kohden mieleen hiipi pelko. Tiesin olon olevan täysin katteeton. Hypo siis. Join pullon kuoharia ja jätin lääkkeet ottomatta, pyörin sängyssä ja heräilin. Aamulla aloin kasata päätäni, romahdin, itkin ja näin (tietoisesti) katkaisin homman ja laukaisin masennuksen. Nyt suurin huoleni on se, että saanko tänään, huomenna vai ylihuomenna astianpesukoneen täytettyä. Mites tämä masennus nyt sitten katkaistaan? Vitun hienoa. Olen koko päivän maannut ja tuijottanut vesisadetta. Tiesin, että hypo katkeaa alkoholilla, mutta eihän tässä mitään järkeä ole. Hävettää ihan tajuttoman paljon. Neuvoja?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla bipoilla ongelmia riippuvuusaltistuksen kanssa? Itsellä tällä hetkellä Alko.
Kyllä ja ei. En myönnä. Olisi kiva kuulla lisää, miten nämä kytkeytyy sulla yhteen? Onko taustalla joku mekanismi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua? Mieti josko jättäisit ne viinit sinne kauppaan.
Mielialahäiriöt kehittyvät myös jos ei pidä huolta kokonaisvaltaisesti itsestään.
Menen joka ilta nukkumaan klo 22, urheilen säännöllisesti ym. Olen tehnyt liikaa töitä, kuten kerroin ja se on syy. Ei holtiton elämä. Eilinen juominen oli tyhmää, mutta täysin tahallista.
Jos esim. teet liikaa töitä, kittaat kahvia, syöt mitä sattuu milloin sattuu, kierrokset kovenee. MONI itselääkitsee alkoholilla. Ja tiedätkös, on viisasta opetella kuuntelemaan kehoaan. Se mitä syöt ja juot, menee ensimmäisenä aivoihin. Ja sieltä käsin vaikuttaa se kaikkiin vaivoihin...
Suosittelen kalaöljyä ja "aivoruokaa", noin aluksi.
Työnteostasi, voit toki antaa polttaa itsesi loppuun, tulijoita kyllä riittää. Tai sitten voit opetella pitämään puolesi.
Kiitos vaan vinkistä, mutta bipolaarihäiriöön ei suositella mitään rasvalisiä, koska ne voi aiheuttaa, vauhdittaa, pahentaa maniaa tai hypomaniaa. Ja työtä en tee kenenkään vaatimusten tai odotusten perusteella. Olen sairauteni takia opetellut olemaan hyvin omaehtoinen, on katsos ollut pakko. Ap
Juristin aivoille toi varmaan on sopiva annos. Mun nousut ja laskut johtuu aina siitä, että reagoin johonkin asiaan tai tapahtumaan. Sisäinen tasapaino pääsee järkkymään, kun elää. Olen älykäs ja herkkä ihminen. Alalla, jossa nämä piirteet on eduksi.