Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämää bipolaarihäiriön kanssa

Vierailija
19.11.2016 |

Mulla oli eilen koko päivän todella euforinen olo, iltaa kohden mieleen hiipi pelko. Tiesin olon olevan täysin katteeton. Hypo siis. Join pullon kuoharia ja jätin lääkkeet ottomatta, pyörin sängyssä ja heräilin. Aamulla aloin kasata päätäni, romahdin, itkin ja näin (tietoisesti) katkaisin homman ja laukaisin masennuksen. Nyt suurin huoleni on se, että saanko tänään, huomenna vai ylihuomenna astianpesukoneen täytettyä. Mites tämä masennus nyt sitten katkaistaan? Vitun hienoa. Olen koko päivän maannut ja tuijottanut vesisadetta. Tiesin, että hypo katkeaa alkoholilla, mutta eihän tässä mitään järkeä ole. Hävettää ihan tajuttoman paljon. Neuvoja?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääkitys sulla on?

Mulla on masennuspainotteinen bipo. Liika touhuaminen ja itsensä väsyttäminen laukaisee masennuksen jos en lepää kunnolla. Eipä se auta kuin maata se masennus pois. Diapamia otan pahimpaan ahdistukseen. Onneksi melko harvoin enää tulee pahoja masiksia, lääkitys toimii ja osaan ite säädellä touhujani.

Vauhtijaksona saan sitte aikaan tosi paljon että joutaahan sitä makaamaankin kun masis iskee.

Tsemppiä sulle, kyllä se menee ohi!

Vierailija
2/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

Mulla on masennuspainotteinen bipo. Liika touhuaminen ja itsensä väsyttäminen laukaisee masennuksen jos en lepää kunnolla. Eipä se auta kuin maata se masennus pois. Diapamia otan pahimpaan ahdistukseen. Onneksi melko harvoin enää tulee pahoja masiksia, lääkitys toimii ja osaan ite säädellä touhujani.

Vauhtijaksona saan sitte aikaan tosi paljon että joutaahan sitä makaamaankin kun masis iskee.

Mulla on 2. tyyppi ja on tainnut kääntyä hypovoittoiseksi. Voin pääsääntöisesti ihan hyvin. Olen kuormittanut itseäni liikaa ja vaatinut itseltäni kohtuuttomia. Teen todella vaativaa työtä, olen sille täysin omistautunut. Nyt sitten meni ihan euforiseksi ja inhoan sitä tilaa yli kaiken. Tästä pitäisi nyt nopeasti nousta... Ketiä menee 200mg ja Lamotrigiiniä toiset 200mg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

Saanko kysyä, mitä tarkoitat tuolla, että hypossa 'saat paljon aikaiseksi'? Mitä se konkreettisesti on?

Vierailija
4/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

Mulla on 2. tyyppi ja on tainnut kääntyä hypovoittoiseksi. Voin pääsääntöisesti ihan hyvin. Olen kuormittanut itseäni liikaa ja vaatinut itseltäni kohtuuttomia. Teen todella vaativaa työtä, olen sille täysin omistautunut. Nyt sitten meni ihan euforiseksi ja inhoan sitä tilaa yli kaiken. Tästä pitäisi nyt nopeasti nousta... Ketiä menee 200mg ja Lamotrigiiniä toiset 200mg.

Mulla kans Lami 200 mg ja lisäksi Citalopram koska on masennuspainotteista. On kuulemma vähän outo yhdistelmä koska citalo voi joillakin laukaista hypon. Minuun se saa kyllä virtaa mutta sopivasti. Ei sun auta nyt kuin levätä. Ota sairaslomaa jos on tarpeen. Voihan se olo parantua nopeastikin kun nyt vaan annat itelle luvan olla masentunut. Mulla on sama homma, omistaudun helposti asioille niin että menee ajantaju ja voi mennä yöunet. Univajetta en kestä kyllä yhtään, se kostautuu heti. Yhteen väliin vältin alkoholia koska huomasin että se saa nuppia sekaisin. Lähinnä tuli hyperseksuaaliseksi tai sitten ihme raivareita. Nykyisin voi ottaa kohtuudella.

Vierailija
5/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua? Mieti josko jättäisit ne viinit sinne kauppaan. 

Mielialahäiriöt kehittyvät myös jos ei pidä huolta kokonaisvaltaisesti itsestään.

Vierailija
6/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

Saanko kysyä, mitä tarkoitat tuolla, että hypossa 'saat paljon aikaiseksi'? Mitä se konkreettisesti on?

No vaikka hurjasti kotitöitä, siivoan kaapit ja luutuan joka nurkan. Töissä ideoin vaikka mitä ja toteutan saman tien. Harrastan käsitöitä ja teen niitä kuin joku kone. Harrastan liikuntaa ja virtaa piisaa. Haluan paljon seksiä. Jälkeen päin ihmetyttää että oonko oikeasti tehny kaiken tuon. Sitte tunnen itteni laiskaksi kun tila menee ohi ja jos vielä oon oikein väsynyt ja mieli maassa.

Vierailija
7/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

Mulla kans Lami 200 mg ja lisäksi Citalopram koska on masennuspainotteista. On kuulemma vähän outo yhdistelmä koska citalo voi joillakin laukaista hypon. Minuun se saa kyllä virtaa mutta sopivasti. Ei sun auta nyt kuin levätä. Ota sairaslomaa jos on tarpeen. Voihan se olo parantua nopeastikin kun nyt vaan annat itelle luvan olla masentunut. Mulla on sama homma, omistaudun helposti asioille niin että menee ajantaju ja voi mennä yöunet. Univajetta en kestä kyllä yhtään, se kostautuu heti. Yhteen väliin vältin alkoholia koska huomasin että se saa nuppia sekaisin. Lähinnä tuli hyperseksuaaliseksi tai sitten ihme raivareita. Nykyisin voi ottaa kohtuudella.

Mulla puhkesi tämä sairaus citalopram kokeilusta. Ts. oli ollut masentuneisuutta, mutta tulikin mania. Sain sitten diagnoosin. Ap

Vierailija
8/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielialahäiriöt kehittyvät myös jos ei pidä huolta kokonaisvaltaisesti itsestään.

Menen joka ilta nukkumaan klo 22, urheilen säännöllisesti ym. Olen tehnyt liikaa töitä, kuten kerroin ja se on syy. Ei holtiton elämä. Eilinen juominen oli tyhmää, mutta täysin tahallista.

Vierailija
9/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sulla on?

No vaikka hurjasti kotitöitä, siivoan kaapit ja luutuan joka nurkan. Töissä ideoin vaikka mitä ja toteutan saman tien. Harrastan käsitöitä ja teen niitä kuin joku kone. Harrastan liikuntaa ja virtaa piisaa. Haluan paljon seksiä. Jälkeen päin ihmetyttää että oonko oikeasti tehny kaiken tuon. Sitte tunnen itteni laiskaksi kun tila menee ohi ja jos vielä oon oikein väsynyt ja mieli maassa.

Sulla riittää keskittyminen ja hallitset tuon kaiken? Siis niin, että saat valmista. Mä olen sellainen peruspuurtaja ja pohjimmiltani aika rauhallinen kai. Mulla on juoksuvaatteet päällä nyt. Ulkona on tajuton tuuli ja sataa. Onko järkeä tässäkään jos lähden rääkkäämään itseäni tonne? Kahvit ensin, juoksu ja sauna? Alkaako kohta taas keulia? Vittu!! Joku tasapaino, kiitos!!

Vierailija
10/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen joka ilta nukkumaan klo 22, urheilen säännöllisesti ym. Olen tehnyt liikaa töitä, kuten kerroin ja se on syy. Ei holtiton elämä. Eilinen juominen oli tyhmää, mutta täysin tahallista.

Miksi teit sen tahallasi, että jätit lääkkeet ottamatta ja joit?

Vierailija
11/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehdään kohta haastattelu, epäillään nimittäin bipoa. Jotenkin nämä ketjun jutut kuulostavat pelottavan tutuilta...hypomaniaa on mullakin ollut, silloin saa aikaiseksi vaikka mitä eikä nukuta, nälätä jne. mutta sitten on ollut myös jaksoja, jolloin olen ihan poikki pienestäkin askareesta. 

Vierailija
12/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit sen tahallasi, että jätit lääkkeet ottamatta ja joit?

Kerroin jo aiemmin, että join koska tiesin pääseväni eroon hypomaniasta. Sitä kesti päivän ja päivä oli liikaa. En siedä sitä oloa. Pöllin siskoni kuoharin, itse en alkoa kotonani säilytä. Lääkkeet jätin koska muu olisi sekakäyttöä. Se, että yhtenä päivänä ottaa iltalääkkeet aamulla ei vaikuta pitään. Ts. 6h normaalia myöhemmin. Jotkut rakastaa sitä euforiaa, minä vihaan sitä. Mä en katsele sitä oloa ja oikeasti pelotti, etten saisi itseäni mitenkään muuten tainnutettua. Että näin. Totsein myös senkin aiemmin, että tiedän tehneeni tyhmästi ja se masentaa nyt ehkä eniten.

Vierailija
13/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oli eilen tosi lähellä ettei puhjennut mania.

Ap

Vierailija
14/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehdään kohta haastattelu, epäillään nimittäin bipoa. Jotenkin nämä ketjun jutut kuulostavat pelottavan tutuilta...hypomaniaa on mullakin ollut, silloin saa aikaiseksi vaikka mitä eikä nukuta, nälätä jne. mutta sitten on ollut myös jaksoja, jolloin olen ihan poikki pienestäkin askareesta. 

No hyvä jos/kun saat diagnoosin. Se usein on jo itsessään käänne parempaan. Ap

Vierailija
15/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vointi?

Vierailija
16/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla bipoilla ongelmia riippuvuusaltistuksen kanssa? Itsellä tällä hetkellä Alko.

Vierailija
17/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnosoitu jotain 15 v sitten bibo. Kuulin ääniä, näin harhoja, en nukkunu, en syöny, meni aallonharjalta vauhdilla alas. Silloin sitte säädeltiin lääkitystä ja elämä rauhottui. Noin 12 v sitten lopetin lääkkeet ---> harhat palasi ja kaikki muutkin ongelmat. Suunta oli suljetulle. Opin siitä, että lääkkeet syödään.

Nykyisin ei mitään ongelmia eli 12 v ollut "normaali". Oma yritys (juristi olen). Lääkkeet 400 mg Ketipinor (aluks oli 700 mg, mutta olen itse pudottanut tuohon 400 mg, mikä toimii mulle).

Joten tulee mieleen, että onko teillä lääkitys kohdillaan jos noita nousuja ja laskuja tulee....

X

Vierailija
18/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on pääsääntöisesti lääkitys kohdillaan, Nygren vain "normaali" masennuskausi menossa. Mielialat heittelee mutta lääkityksen säännöllisyydellä sitä kestää eikä se ole mahdotonta elää jokapäiväistä suhkot normaalia elämää

Vierailija
19/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nygren = nytten :D

Vierailija
20/23 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. teet liikaa töitä, kittaat kahvia, syöt mitä sattuu milloin sattuu, kierrokset kovenee. MONI itselääkitsee alkoholilla. Ja tiedätkös, on viisasta opetella kuuntelemaan kehoaan. Se mitä syöt ja juot, menee ensimmäisenä aivoihin. Ja sieltä käsin vaikuttaa se kaikkiin vaivoihin...

Suosittelen kalaöljyä ja "aivoruokaa", noin aluksi.

Työnteostasi, voit toki antaa polttaa itsesi loppuun, tulijoita kyllä riittää. Tai sitten voit opetella pitämään puolesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi