Voi v**** sosiaalitoimisto!! Ne laittoi mut kuseen!!!! Apua!!!
En tiedä muistaako joku, kun laitoin siitä isästäni, joka kuoli varattomana.
No nyt selvisi sen verran, että laskut kuittaantuu kun näytän toteen, että kuolinpesä on varaton.
Sossu maksaa kirkon 450 € laskun.
Mut sitten toi hautaustoimiston lasku, se oli siis 1400 €. Sossu käski käyttämään tätä paikkakuntalaista kallista ht.a ja nyt suostuu maksamaan hautauskuluja 750 €. Otin siis kaikki halvinta mitä löytyy ja katsoin sossun sivuilta tarkkaan, mitä kuuluu " varattomankin hautaukseen".. No lähentelee se summa oikeasti tuota 750€.a mutta siihen alv.t päälle niin summa oli melkein 1400€. Eli siinä laskussa ei mitään muuta kuin tavallinen arkkuhautaus, matkat ja kukka arkun päälle.
Nyt sossu sanoo että loppu 550 € jää minulle maksettavaksi, plus perunkirjoista aiheutuneet kustannukset..
Ei mulla ole penniäkään rahaa ylimääräistä!!
Mitä vittua mä teen???
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Menisit töihin niin ei ois tollanen summa edes iso lovi lompakossa.Ethän sä nyt voi olettaa että yhteiskunta maksaa sun hautajaiset ja itte vaan istut perse leveenä pullapitkon kimpussa🙄
Ei jumalauta. Toivottavasti nämä paremman keskiluokan idiooteilta vaikuttavat tyypit ovat trolleja. 1400 euroa on ainakin yhtä paljon kuin tämän hetkisen täysipäiväisen työni kuukausipalkkani verojen jälkeen! Ei sellaista summa tuosta noin vain maksettaisi, kun rahaa ei jää säästöönkään erityisen paljon. Aviomies saa verojen jälkeen pari sataa enemmän.
(Joo, molemmilla on korkeakoulututkinto, mutta kun oman alan töitä ei satu olemaan tarjolla, niin sitten pitää tehdä niitä pienipalkkaisia töitä, joihin ei vaadita koulutusta.)
...ainoa mitä HT sanoi, että paperinen arkku ei käy kun laitetaan multiin.. Jos olisi ollut sateinen päivä, olisi pappa saattanut pätkähtää vettyneestä arkusta tielle.. Kysyin vielä, että eikö siihen voi heittää jotain pressua päälle, niin mulle naurettiin. Et siksi se muutaman satasen kalliimpi arkku. Hauta ja kivi oli valmiina... Kiven siirto maksoi 200€ ja siihenkin olin varautunut.
Eli olin varautunut n. 400€ kustannuksiin itse, nyt niitä on yli tonnilla... :(
Vierailija kirjoitti:
...ainoa mitä HT sanoi, että paperinen arkku ei käy kun laitetaan multiin.. Jos olisi ollut sateinen päivä, olisi pappa saattanut pätkähtää vettyneestä arkusta tielle.. Kysyin vielä, että eikö siihen voi heittää jotain pressua päälle, niin mulle naurettiin. Et siksi se muutaman satasen kalliimpi arkku. Hauta ja kivi oli valmiina... Kiven siirto maksoi 200€ ja siihenkin olin varautunut.
Eli olin varautunut n. 400€ kustannuksiin itse, nyt niitä on yli tonnilla... :(
Erilaisia pahviarkkuajatuksia ja kokeilujakin on kai ollut, mutta ne ovat ilmeisesti jääneet käytännössä kuvioista kokonaan pois. Arkun pitää kuitenkin kestää käsittelyä, mahdollista vesisadetta, ei leimahtaa liian aikaisin krematoriossa uuniin laitettaessa jne. Pahviarkku ei myöskään ole mikään ekologinen. Parempi on tehdä arkku suoraan puusta kuin tehdä ensin suuresta puumäärästä teollisilla prosesseilla hurjasti energiaa ja kemikaaleja käyttäen pahvia ja siitä sitten arkku.
Ja ne hautauskustannukset edelleenkin maksetaan kuolinpesän varoista ennen muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olin varautunut n. 400€ kustannuksiin itse, nyt niitä on yli tonnilla... :(Erilaisia pahviarkkuajatuksia ja kokeilujakin on kai ollut, mutta ne ovat ilmeisesti jääneet käytännössä kuvioista kokonaan pois. Arkun pitää kuitenkin kestää käsittelyä, mahdollista vesisadetta, ei leimahtaa liian aikaisin krematoriossa uuniin laitettaessa jne. Pahviarkku ei myöskään ole mikään ekologinen. Parempi on tehdä arkku suoraan puusta kuin tehdä ensin suuresta puumäärästä teollisilla prosesseilla hurjasti energiaa ja kemikaaleja käyttäen pahvia ja siitä sitten arkku.
Ja ne hautauskustannukset edelleenkin maksetaan kuolinpesän varoista ennen muita kuluja.
Miten se voi olla noin vaikea käsittää? Isällä oli kuolessaan tilillä 4 euroa. Velkaa jäi ambulanssi ja sairaalakuluista tonneja. Leski jäi omiin velkoihin. Mulla on oma perhe.
Ei vaan ole rahaa taikoa mistään..
Jos kieltäydyt perimästä isääsi et ole velvollinen vastaamaan kuolinpesän veloistakaan. Tuntuu vähän siltä, että olet lähtenyt järjestelmään asioita, jotka olisit voinut suosiolla jättää sosiaalivirastolle. Nyt voi olla ongelma, että olet itse järjestänyt asioita ja tehnyt sopimuksia.
Sitten kun minä olen vanha ja sairas, sytytän itseni tuleen niin ei jää kuin tuhkat jäljelle. Empä ole sitten kenenkään riippakivenä enään, kuka maksaa mitäkin. Joku tosin ne tuhkatkin joutuu siivoamaan pois.
Häh, miksi isäsi leski ei auta? Kyllä leski on ensisijaisesti vastuussa hautajaiskuluista. Lesken varallisuus vaikuttaa myös hautausavustuksen määrään.
Kai siinä perukirjassa ilmoitit ettet ota velkaista perintöä vastaan?
Miksei leski järkännyt hautajaisia, yleensä se on niiden homma?
Ja vastaisen varalle muille tiedoksi: jos ei tosiaan ole kuin 4 euroa niin sosiaalitoimen hoidettvaksi, ei voi muuta. Kyllähän ne sanoo että omaisten "pitää" hoitaa, mutta pää kylmänä vain eikä laita nimeään yhtään mihinkään paperiin eikä tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä perukirjassa ilmoitit ettet ota velkaista perintöä vastaan?
Miksei leski järkännyt hautajaisia, yleensä se on niiden homma?Ja vastaisen varalle muille tiedoksi: jos ei tosiaan ole kuin 4 euroa niin sosiaalitoimen hoidettvaksi, ei voi muuta. Kyllähän ne sanoo että omaisten "pitää" hoitaa, mutta pää kylmänä vain eikä laita nimeään yhtään mihinkään paperiin eikä tikkua ristiin.
Ei se ihan noin mene. Jo se että otat yhteyttä sosiaalitoimistoon tässä asiassa tarkoittaa, että olet jo ottanut asian hoitaaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kieltäydyt perimästä isääsi et ole velvollinen vastaamaan kuolinpesän veloistakaan. Tuntuu vähän siltä, että olet lähtenyt järjestelmään asioita, jotka olisit voinut suosiolla jättää sosiaalivirastolle. Nyt voi olla ongelma, että olet itse järjestänyt asioita ja tehnyt sopimuksia.
Ei toimi ohjeesi, koska ap:lla ilmeisesti on lapsia (oma perhe). Perintökaaressa, jos joku kieltäytyy perinnöstä, se siirtyy ketjussa seuraavalle.
Perunkirjat saa tehdä itse, ne pitää tehdä 3 kk sisällä kuolemasta, mallit voi tulostaa kylläkin netistä. Mukaan faijasi tiliotteesta kopio. Jos oli aseita (ei luultavasti), niiden myyntiin haetaan lupa poliisilaitokselta.
Perukirjaa vähintään kahtena kappaleena, joihin nimmarit ja todistajat, ja paperista monet kopiot. Alkuperäinen jää sulle, yksi toimitetaan verotoimistoon. Sitä ennen tiedä, minne muualle, mutta oikeusaputoimisto auttanee sua tässä asiassa. Minä hoidatin homman juristilla. Maksoi 300. Tädillä ei ollut onneksi velkoja.
Sinun kannattaa toimia nyt nopeasti velkojen suhteen, ettet joudu kuseen.
Tossa vielä Minilex-sivustolta:
"Kuolinpesä on vainajan varojen ja velkojen muodostama kokonaisuus. Kuolinpesän varat eivät aina riitä velkojen maksuun. Tällöin ajankohtaiseksi tulee kuolinpesän hakeminen konkurssiin. Kuolinpesän konkurssin edellytyksenä on, että se on tarkoituksenmukaista pesän laajuuden, omaisuuden rahaksimuuton tai muun erityisen syyn vuoksi.
Hakemuksen kuolinpesän konkurssista voi tehdä kuolinpesän osakas, pesänselvittäjä, sekä kuolinpesän velkoja. Kuolinpesän konkurssia haetaan käräjäoikeudesta, jonka alueella vainajalla oli kotipaikka tai jossa hän vakituisesti asui. Käräjäoikeuden päätöksen jälkeen kuolinpesä muuttuu konkurssipesäksi ja sitä hallinnoidaan konkurssisääntöjen mukaan.
Pääsäännön mukaan kuolinpesän osakas ei vastaa vainajan velasta. Kuolinpesän osakkaalle voi kuitenkin langeta vastuu henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän vaarantaa velkojan oikeutta antamalla vääräksi tietämänsä ilmoituksen tai jättämällä tahallaan ilmoittamatta jonkun tietämänsä asian. Esimerkiksi salailulla, valehtelulla tai unohtamalla jonkun velkojaa koskevan asian. Kuolinpesän konkurssi on monimutkainen prosessi jonka vuoksi kannattaa kääntyä lakimiehen puoleen. " Eli oikeusaputoimisto.
terv. se tätinsä haudannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siunataan ennen polttamista. Sit on kuljetus sairaalasta pois, kirkkoon, kirkosta pois, krematorioon ja krematoriosta pois. Arkussa ei viedä kuin ht.oon ja kirkkoon.
Ihan OT, mutta missä vaiheessa siis arkku tulee mukaan kuvioon? Sairaalassako laitetaan arkkuun ja kuljetetaan hautaustoimistoon? Arkku on siis pakollinen?
Kyselen siksi kun en tiedä mitään noista käytännöistä ja olen ajatellut, että polttohautaukseen ei tarvita arkkua.
Luulitko, että vainajat heitetään uuniin sellasenaan? Laitetaanhan kinkkukin jouluna vadille.
Suomen lain mukaan kaikki polttohaudataan terveysviranomaisten määräyksestä umpinaisessa arkussa josta ei palaessa saa vapautua mitään vaarallisia yhdisteitä ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai että pistää vihaksi, kun näitä lukee. Miksi verovaroja pitää käyttää tällaisten pummien elättämiseen?
Haista vittu! Nyt ei elätetä pummeja vaan haudataan vainaja.
Prkl kaikkia se leipä elättääkin. Suksi suohon.
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa sinun hautajaisesi? Taitaa sinunkin kunniallinen loppusi päätyä veronmaksajien kontolle.
Häpeäisit edes!
Häpeä ite saatana! Kukaan ei halua maan päälle noin vittumaista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole ainoa jolle on näin käynyt. Minulta kuoli lapsi kun olin työtön yh. Soitin sossuun ja pyysin tarkat ohjeet kuinka toimia, tein tarkalleen niiden mukaan.
Lähetin laskut ohjeiden mukaan sos.toimistoon. Kuukauden(!!) päästä tuli päätös, hylättynä. Kaikissa laskuissa oli jo eräpäivä mennyt, osassa 2 viikkoa aiemmin.
Sossun perustelu hylkäykselle oli että tällainen palvelu kuuluu pitkäaikaisasiakkaille, ei sellaisille jotka eivät ole koskaan ennen asioineet heillä. Lisäksi asumiskustannukseni (kaupungin vuokramurju) ovat 50€ kuukaudessa liian isot jottei vastaisuudessakaan kannata heitä vaivata missään asioissa.Kustannukset hautaamisesta yms. olivat n. 1500€ vaikka otin kaiken halvimman mukaan eikä mitään hautajaisia edes ollut (kuka sinne olisi edes tullut?). Jouduin ottamaan elämäni ensimmäisen pikavipin, makselin sitä 1,5v. sitten hiljalleen pois.
Eläköön Suomi, hyvinvointivaltio! On se kiva tietää että kerran elämässä jos apua tarvitsee niin sitä ei varmasti saa.Mutta rahaa on, erään ihmisjoukon ilmaisiin yksityislääkäreihin, puhelimiin, känken-reppuihin, viking-talvikenkiin, haltin-takkeihin. Tai talvivaaraharrasteluihin 600miljoonaa. Paskat sanon minä
Kulje sinä kusipää "känken" -reppu selässä ja kerro se meille tyhmille, mikä se edes on! Vittu!!
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti hautauskulut maksetaan aina vainajan varoista. Vainajan varoista maksetaan aina ensin ns. pesänselvitysvelat, eli kohtuulliset hautaus- ja perunkirjoituskulut, ja tämän jälkeen vasta muut velat esim. sairaalalaskut, vuokra ym.
Omaiset eivät pääsääntöisesti vastaa vainajan veloista, mikäli kuolinpesän varat eivät riitä velkoihin, mutta kuolinpesän lukuun tekemästään velasta, esimerkiksi hautauskustannuksista, omaiset/omainen tilaajana vastaavat. (Perintökaari 21.luku, 1 § ja Perintökaari 21.luku, 4 §)
läh. Memoriahautaus.com
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen hautaustoimistossa ja tilaaja vastaa aina laskusta sen sanoo Suomen laki. Jos omainen on mennyt hautaustoimistoon ja tilannut palvelut hän myös vastaa laskusta, myönsi sossu avustusta tai ei. Jos ei halua itselleen maksuvelvoitetta pitää kieltäytyä hoitamasta asiaa, kyllä sossu sen sitten jossain vaiheessa hoitaa tai sitten voi pyytää kirjallisen maksusitoumuksen sossulta. Varattomien hautauksien hoito ilmaiseksi ei kuulu hautaustoimistoille johan siinä kaikki hautaustoimistot olisi konkurssissa hyvin pian.
Saatat "työskennelläkin", mutta mitään et tiedä! Pyyhiskeletkö arkuista pölyjä?
Nyt en ihan ymmärrä tätä oikeusaputoimiston mukaan huutelua: jos kuolinpesä on varaton, niin miten monimutkaista perukirja on tehdä? Kirjakaupoista sai ainakin pari vuotta sitten ostaa perunkirjoituslomakkeen, jos ei osaa itse sanoja A-neloselle asetella.
Täällä tuntee itsensä todella viisaaksi, kun lukee vaikka aloittajan tekstejä 😂
Miten joku voi kuolla varattomana? Siis ei edes jotain sataa euroa? Näyttää olevan ketjussa vaikka kuinka tällaista jengiä. Mulla on kuitenkin joitain tuttuja, jotka ovat vaan olleet pätkä-/ruohonjuuritason hommissa for ever ja nekään ei ole varattomia...
Edullinen vaihtoehto riittää yhtä hyvin maahan hautaamiseen. On jotenkin outo ajatus, että polttohautaukseen ei tarvita kallista arkkua, kun se poltetaan, mutta miten siihen tarvittaisi jotenkin kalliimpi arkku, jos se kaivetaan maahan. Ihan yhtä paljon - tai vähän - se arkku on käytössä molemmissa tapauksissa.