Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 40v pakko vaihtaa minipillereihin?

Vierailija
17.11.2016 |

En tupakoi, en ole ollut raskaana, en ole saanut laskimotukosta koskaan. En halua kierukkaa saati mitään muutakaan kohtuuni eikä enää huvita mennä steriinkään kun sitä ei mulle haluttu 30v tehdä vaan mut on opetettu pillereille ja siihen, että menkat tulee 3kk välein ja just silloin kun itse valitsen.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtanut.

Vierailija
2/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait reseptin? Kuinka vanha oot nyt? Onko sun gynellä uudempaa tietoa kuin mun gynellä? Yritin itsekin etsiä faktoja asiaan, että pitääkö sitä laskimotukosta nyt oikeasti pelätä, mutta en löytänyt. Farmaseutti sanoi apteekissa, että jos mulla olis takana raskaus ilman tukoksia, niin voisin olla melko huoletta, koska raskaudessa sen todennäköisyys on suurempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm no onhan noiden hormoneiden syönti aina vaarallista, aiheuttaa rintasyöpää :/

Vierailija
4/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillereillä ei ole mitään tekemistä rintasyövän kanssa, toisin kuin niillä, millä "siirretään" vaihdevuosia. Ja niistäkään ei ole haittaa jos niitä malttaa syödä vain ne pahimmat 1-2v.

Vierailija
5/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku syöpä tulee vaikka seisois päällään koko elämän, joten miksi ei eläisi elämästä nauttien.

Vierailija
6/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syönyt melkein 20 vuotta Diane Novaa ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen. No eiköstä sitten uusi nuori gyne manannut mut alimpaan rakoon, kun olin syönyt moista veritulppakatalysaattoria huolimatta sukurasitteista ja migreenistä. Kumma kyllä koskaan ennen ei noista asioista oltu kysytty mitään, uusittu vain resepti. No, alistuin sitten lopulta kokeilemaan niitä minejä, sillä olin ehdottoman kierukkavastainen. Koko ajatus siitä, että sisälleni laitetaan pysyvästi joku härveli tuntui täysin mahdottomalta. Ei IKINÄ kierukkaa minulle!

Vaan kuinkas kävikään? Eka versio mineistä oli viikkokausien verenvuodatusta ja naama ihan ruvella. Siinä vaiheessa painelin kaupungin ehkäisyneuvolan gynelle, jolla oli vuosikymmenten näkemys alasta ja mielenkiintoa miettiä mikä toimisi paremmin. Myös hän vahvisti entisen pillerini mahdollisen terveysriskin, nykytietämyksen mukaan. Ensin kokeilin vuoden ajan toista minipilleriä (eroa vain jossain sidosaineessa, mutta ero oli hurja, sen uuden kanssa ei mitään ongelmia) ja vuoden asiaa sulateltuani suostuin - käsittämätöntä kyllä - testaamaan Mirena-kierukkaa. Jälkikäteen voin vain hämmästellä mistä jyrkkä, ehdoton kielteinen kanta kierukkaan oli peräisin. Se on ollutkin loistava valinta. Ei tunnu tippaakaan ja kuukautiset jäivät muutaman kuukauden kuluttua käytännössä pois (joskaan en ole milloinkaan kokenut kuukautisia millään lailla vaivaksi määrältään tai kestoltaan). Joskus on kiva voida todeta olleensa asiasta itse täysin väärässä!

Vierailija
7/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai 40 vuotias enää tarvitse ehkäisyä? Harrastaako noin vanhat seksiä?

Vierailija
8/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä, mitä ne sun minipillerit oli, ne ekat huonot ja tokat hyvät? 

Vierailija
9/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ainakin harrastaa ja paljon, vaikka AP:lla on yli 50v mies! Mitäs siihen sanot!

Olishan se kiva, jos vois luottaa siihen, ettei tule raskaaksi (lapsettomuutta on suvussa niin paljon, että todennäköisesti oon syönyt hormoneja 20v ihan turhaan... ). Mutta kuten sanottu, koen menkat rasitteeksi enkä todellakaan halua niitä teinivuosia takaisin kun 7 pv menkat tuli 20 pv välein (sama juttu kun pidin kokeilun vuoksi 1-2 v tauon pillereistä vajaa 30-vuotiaana).

Vierailija
10/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjelp, eiks kellään muulla oo kokemuksia?

Vierailija
11/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Femilaria yli 50-vuotiaaksi ja voin hyvin. Menkat pysyi lähes kokonaan poissa, ei mitään haittaa eikä sivuvaikutuksia. Vaihdevuodet meni siinä samassa lähes oireettomina ohi.

Olen synnyttänyt, 2 lasta

Vierailija
12/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Femilar minipilleri?

Vierailija
13/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillereillä ei ole mitään tekemistä rintasyövän kanssa, toisin kuin niillä, millä "siirretään" vaihdevuosia. Ja niistäkään ei ole haittaa jos niitä malttaa syödä vain ne pahimmat 1-2v.

Kyllä yhdistelmäpillerit lisäävät rintasyöpäriskiä jonkin verran, mutta kun käyttäjiä ovat yleensä alle 40-v naiset, niin rintasyöpätapauksia on aika harvassa.

Vierailija
14/52 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin harrastetan =D, ollaan miehen kanssa 58- ja 61-v. Tosin ehkäisystä ei tarvitse huolehtia!

Vierailija
15/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko täällä näin aamulla ketään yli 40-vuotiasta vastailemassa?

Vierailija
16/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole vastaus sun kysymykseen, mutta mä lopetin pillerin ja kaduttaa, että söin niitä 17 vuotiaasta 40 vuotiaaksi, raskaaksi tuloja lukuunottamatta.

Mies kävi vasektomiassa ja mä olen kuin eri ihminen nykyään. Halut kuin nuorella. Piristää mukavasti 20 vuotista parisuhdetta. 😊

Vierailija
17/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän yhdistelmäehkäisypilleriä, jossa on "luonnollista estrogeenia" (qlaira, ja kyllä se silti synteettissti tehty on, joten mene ja tiedä sen luonnollisuuddesta) ja gynekologini on useampaan otteeseen sanonut, että näitä kannattaakin sitten jatkaa vaihdevuosien ohi.

Aikaisemmin (noin10 vuotta sitten) kun söin jotain tavallista yhdistelmäehkäisypilleriä (femoen tms), mulle sanottiin, että sitä vo hyvin jatkaa pitkälti yli nelikymppiseksi, kunhan jatkaa yhteenmenoon, eli ei lopeta välillä. Se vaarallisin kohta on juuri ensimmäiset 2-3 kk sen jälkeen kun pillerinkäyttö aloitetaan - mutta vaara ei ole syöpä, ei rintasyötä eikä kohdunkaulansyöpä, vaan veritulppa. Eli jollei tee lapsia tai joudu leikkauksiin tms siinä kolmevitosena, minkå takia pillereissä olisi tauko, voi tavallisiakin pillereitä jatkaa yli nelikymppiseksi. Mutta näillä uudemmilla "luonnollisen" estrogeenin pillereillä vi siis jatkaa kunnnes oikeasti lakkaa tarviteemata ehkäisyä.

Vierailija
18/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähempänä viittäkymppiä ja edelleen erittäin kokenut gynekologini "antaa" mulle luvan syödä Yasmin-pillereitä. Hänen mielestään ei ole mitään tarvetta jättää niitä poiskaan ja minulle se sopii, koska toistaiseksi kuukautiset tulevat säännöllisesti. En myöskään ole koskaan edes harkinnut esim. kierukkaa.

Vierailija
19/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm no onhan noiden hormoneiden syönti aina vaarallista, aiheuttaa rintasyöpää :/

Niin on Olen 40+ lapseton nainen enkä ole mitään e-pillereitä syönyt aikoihin, joskus parikymppisenä hetken. Suvussani on rintasyöpää. Näin ollen, enkä muutenkaan, en varmasti ala myöskään aikanaan mitään hormonipillereitä syömään kuumiin aaltoihin. Miksi ei keksitä edelleenkään miehille e-pilleriä, no siksi, että miehet eivät suostuisi sellaisia syömään vuosikymmeniä, toisin kuin naiset.

Kuulostipa femakon puheelta, no ehkä sitä olenkin :)  Mutta harkitkaa nyt sitä pillereiden vuosikymmeniä kestävää syömistä. Gynet niitä tuputtavat koska heillä on oma lehmä ojassa, lääketehtaat voitelevat.

Vierailija
20/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä itseään e-pilllereillä myrkyttäviä naisia. Mulla toimii kuparikierukka ihan hyvin, ensi vuonna ota pois koska raskaudenpelkoa tuskin enää silloin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi