Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 40v pakko vaihtaa minipillereihin?

Vierailija
17.11.2016 |

En tupakoi, en ole ollut raskaana, en ole saanut laskimotukosta koskaan. En halua kierukkaa saati mitään muutakaan kohtuuni eikä enää huvita mennä steriinkään kun sitä ei mulle haluttu 30v tehdä vaan mut on opetettu pillereille ja siihen, että menkat tulee 3kk välein ja just silloin kun itse valitsen.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillereillä ei ole mitään tekemistä rintasyövän kanssa, toisin kuin niillä, millä "siirretään" vaihdevuosia. Ja niistäkään ei ole haittaa jos niitä malttaa syödä vain ne pahimmat 1-2v.

Ns. entisistä e-pillereistä sanottiin myös aikoinaan etteivät aiheuta mitään. Myöhemmin sitten huomattiin että ohhoh, kyllähän ne aiheuttivatkin. Samoin hormonikierukalla on jo todettu lievä rintasyövän todennäköisyyttä lisäävä riski. Ja selitäppä mulle miksi kaikkien hormonivalmisteiden (siis myös e-pillereiden) pakkausselosteessa varoitellaan käytöstä jos lähisukulaisella on esiintynyt rintasyöpää. Miksi kun ei niillä kerta ole yhteyttä?

Ja kirsikkana kakun päälle, nykyiset markkinoilla olevat pillerit ovat niin uusia, ettei niiden seurauksia ole vielä edes pystytty näkemään. Ne nähdään vasta tulevaisuudessa, pelottavaa eikö? Mutta onhan nää hormonivalmisteet mieletön rahan lähde kun naiset niitä vetelee, laskekaapa joskus huviksenne paljonko olette käyttäneet rahaa e-pillereihin esim. 5 vuoden aikana.

Vierailija
22/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän yhdistelmäehkäisypilleriä, jossa on "luonnollista estrogeenia" (qlaira, ja kyllä se silti synteettissti tehty on, joten mene ja tiedä sen luonnollisuuddesta) ja gynekologini on useampaan otteeseen sanonut, että näitä kannattaakin sitten jatkaa vaihdevuosien ohi.

Aikaisemmin (noin10 vuotta sitten) kun söin jotain tavallista yhdistelmäehkäisypilleriä (femoen tms), mulle sanottiin, että sitä vo hyvin jatkaa pitkälti yli nelikymppiseksi, kunhan jatkaa yhteenmenoon, eli ei lopeta välillä. Se vaarallisin kohta on juuri ensimmäiset 2-3 kk sen jälkeen kun pillerinkäyttö aloitetaan - mutta vaara ei ole syöpä, ei rintasyötä eikä kohdunkaulansyöpä, vaan veritulppa. Eli jollei tee lapsia tai joudu leikkauksiin tms siinä kolmevitosena, minkå takia pillereissä olisi tauko, voi tavallisiakin pillereitä jatkaa yli nelikymppiseksi. Mutta näillä uudemmilla "luonnollisen" estrogeenin pillereillä vi siis jatkaa kunnnes oikeasti lakkaa tarviteemata ehkäisyä.

Miks jotkut naiset on niin tyhmiä että nielevät aivan kaiken mitä sanotaan? Sillä qlairalla ei ole mitään tekemistä sun oman kehon ja sun omien hormoneidesi kanssa. Ja tottakai hormonien vetely altistaa hormonaalisille syöville joita ovat mm. rintasyöpä ja tästä vihjaillaan ihan siellä pakkausselosteessa, en ole sitä itse keksinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä on nykyään aivan järjettömän yleinen, minä henk.koht uskon että se johtuu tästä järjettömästä hormonien popsimisesta. Kuitenkin nimenomaan nämä naishormonit sen rintasyövän aiheuttaa, ainakin siis hormonaalisen rintasyövän. Hormoneja syödään joka vaivaan, kuukautisten poisjääntiin (ei edes malteta odottaa niiden paluuta!), vaihdevuosivaivoihin, kuukautiskipuihin (???!!!), epäsäännöllisiin kuukautisiin, huonoon ihoon (??!!) ja vaikka mihin muihinkin vaivoihin, oikeastaan vaiva voi olla aivan mikä tahansa niin jos olet nainen, hormoneja tarjotaan. 

Jos kuukautisesi jäävät pois etkä ole vaihdevuosi-iässä; Odota rauhallisesti 1-2 vuotta niiden palaamista ennenkuin lähdet sotkemaan kehoasi hormoneilla. Todennäköisesti kuukautiset alkavat luonnostaan, ajan kanssa.

vaihdevuosivaivat: Hyväksy vaihdevuodet, se on terveellisempää. Vaihdevuodet ovat luonnollinen asia, vaihdevuosilääkkeet taas terveydellä leikkimistä, ja ne tutkitusti lisäävät rintasyöpää.

kuukautiskivut: Hommaa kipulääkkeet. Älä sotke koko kehoasi hormoneilla vaan käytä lääkkeitä jotka auttavat nimenomaan tuohon vaivaan, muuta kehoa sotkematta.

epäsäännölliset kuukautiset: Jos ovat epäsäännölliset niin sitten ovat. Onko se niin paha? Itselläni on epäsäännölliset kuukautiset, enkä ikinä ole nähnyt tarvetta hommata hormoneja. Mielummin kestän sen epäsäännöllisen kierron, ihan hyvin tässä menee!

huono iho: pillerit eivät ole avain ihon hoitoon.. Hommaa iholle tarkoitetut lääkkeet esim. roaccutan tai antibiootit, turha se on ihon takia lähteä koko kehon toimintaa sotkemaan.

Vierailija
24/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä itseään e-pilllereillä myrkyttäviä naisia. Mulla toimii kuparikierukka ihan hyvin, ensi vuonna ota pois koska raskaudenpelkoa tuskin enää silloin on.

Ootko tullut katsoneeksi, millaista myrkkyä kupari ihmiselle on?

Vierailija
25/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole vastaus sun kysymykseen, mutta mä lopetin pillerin ja kaduttaa, että söin niitä 17 vuotiaasta 40 vuotiaaksi, raskaaksi tuloja lukuunottamatta.

Mies kävi vasektomiassa ja mä olen kuin eri ihminen nykyään. Halut kuin nuorella. Piristää mukavasti 20 vuotista parisuhdetta. 😊

AP on kolmikymppisenä pitänyt 1-2 vuoden tauon pillereistä ihan juurikin sen takia, että olisi selvinnyt, mihin niillä on vaikutusta. En havainnut mitään vaikutusta mihinkään muuhun kuin siihen, että menkat oli runsaat ja tuli "liian usein", lyhyt kierto ja pitkät menkat. Gyne määräsi pillerit takas endoepäilyn takia ja mielihyvin otin ne takaisin.

Vierailija
26/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-pillereillä ei ole mitään tekemistä rintasyövän kanssa, toisin kuin niillä, millä "siirretään" vaihdevuosia. Ja niistäkään ei ole haittaa jos niitä malttaa syödä vain ne pahimmat 1-2v.

Ns. entisistä e-pillereistä sanottiin myös aikoinaan etteivät aiheuta mitään. Myöhemmin sitten huomattiin että ohhoh, kyllähän ne aiheuttivatkin. Samoin hormonikierukalla on jo todettu lievä rintasyövän todennäköisyyttä lisäävä riski. Ja selitäppä mulle miksi kaikkien hormonivalmisteiden (siis myös e-pillereiden) pakkausselosteessa varoitellaan käytöstä jos lähisukulaisella on esiintynyt rintasyöpää. Miksi kun ei niillä kerta ole yhteyttä?

Ja kirsikkana kakun päälle, nykyiset markkinoilla olevat pillerit ovat niin uusia, ettei niiden seurauksia ole vielä edes pystytty näkemään. Ne nähdään vasta tulevaisuudessa, pelottavaa eikö? Mutta onhan nää hormonivalmisteet mieletön rahan lähde kun naiset niitä vetelee, laskekaapa joskus huviksenne paljonko olette käyttäneet rahaa e-pillereihin esim. 5 vuoden aikana.

AP:lla on käytössä hyvin vanhanaikainen e-pilleri, Microgynon, joten tutkimustuloksia kyllä riittää. Ja rahaa on, joten siitä ei ole kiinni vaikka voisinkin valita kunnan kustantaman kierukan.

Vierailija
27/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän yhdistelmäehkäisypilleriä, jossa on "luonnollista estrogeenia" (qlaira, ja kyllä se silti synteettissti tehty on, joten mene ja tiedä sen luonnollisuuddesta) ja gynekologini on useampaan otteeseen sanonut, että näitä kannattaakin sitten jatkaa vaihdevuosien ohi.

Aikaisemmin (noin10 vuotta sitten) kun söin jotain tavallista yhdistelmäehkäisypilleriä (femoen tms), mulle sanottiin, että sitä vo hyvin jatkaa pitkälti yli nelikymppiseksi, kunhan jatkaa yhteenmenoon, eli ei lopeta välillä. Se vaarallisin kohta on juuri ensimmäiset 2-3 kk sen jälkeen kun pillerinkäyttö aloitetaan - mutta vaara ei ole syöpä, ei rintasyötä eikä kohdunkaulansyöpä, vaan veritulppa. Eli jollei tee lapsia tai joudu leikkauksiin tms siinä kolmevitosena, minkå takia pillereissä olisi tauko, voi tavallisiakin pillereitä jatkaa yli nelikymppiseksi. Mutta näillä uudemmilla "luonnollisen" estrogeenin pillereillä vi siis jatkaa kunnnes oikeasti lakkaa tarviteemata ehkäisyä.

AP on myös lukenut tieteellisistä artikkeleista tuon, että pahinta olisi lopettaa nyt ja yrittää aloittaa uudelleen myöhemmin. Täytyy siis pitää huolta, että saan uuden reseptin ajoissa.  

Vierailija
28/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille naisille on omat pillerit, kun ehkäisytehoa ei tarvita enää niin paljon. Söin niitä katkotta 51-vuotiaaksi ilman mitään ongelmia. Vaihdevuodetkaan eivät ole olleet kummoiset.

Vierailija
29/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille naisille on omat pillerit, kun ehkäisytehoa ei tarvita enää niin paljon. Söin niitä katkotta 51-vuotiaaksi ilman mitään ongelmia. Vaihdevuodetkaan eivät ole olleet kummoiset.

Mitähän pillereitä ne oli?

Vierailija
30/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön Zoely-pillereitä, tätä ennen Qlairaa, ja kumpikin sopii gynen mukaan käytettäväksi niin pitkään kuin haluaa. Niitä itse asiassa käytetäänkin myös vaihdevuosioireiden hoitoon, ei ehkäisyyn pelkästään. Kun vaihdoin näihin "luonnollisempiin" pillereihin, katosi myös koko aikuisiän jatkunut migreeni. Niin, ikää on siis jo 40+.

Vierailija
31/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä itseään e-pilllereillä myrkyttäviä naisia. Mulla toimii kuparikierukka ihan hyvin, ensi vuonna ota pois koska raskaudenpelkoa tuskin enää silloin on.

Ootko tullut katsoneeksi, millaista myrkkyä kupari ihmiselle on?

Sitä on kierukassa häviävän pieni määrä ja se on taatusti  pienempi  riski kuin tekohormonit. Kyseessä  on eka ja vika kuparikierukka joten tuskin tähän kuolen.

Vierailija
32/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka ja kondomi ovat maailman terveellisimmät ehkäisykeinot. Kuparikierukassa on kuparia vähemmän kuin mitä ihminen saa ruuasta syödessään. :D

Vierailija
33/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut flexi-t kuparikierukka nyt muutaman vuoden. Vuodot ovat täysin kivuttomia ja yhtä niukkoja kuin ennen kierukkaakin, eli kuparikierukka EI OLE kohdallani lisännyt vuotoa tai kuukautiskipuja. Mitään muitakaan ongelmia ei ole ollut, ei kertakaikkiaan yhtään mitään. Luojan kiitos löysin tämän ehkäisyn itselleni <3 muuten täytyisi elää varmaan selibaatissa tai käyttää tyhmiä kortsuja.

Vierailija
34/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähempänä viittäkymppiä ja edelleen erittäin kokenut gynekologini "antaa" mulle luvan syödä Yasmin-pillereitä. Hänen mielestään ei ole mitään tarvetta jättää niitä poiskaan ja minulle se sopii, koska toistaiseksi kuukautiset tulevat säännöllisesti. En myöskään ole koskaan edes harkinnut esim. kierukkaa.

Yasmin on varmaan yks markkinoiden pahimpia pillereitä ;D mutta ainiin onhan se ihan hemmetin kallis, hyvin tulee rahaa siitäkin lääkebisnekseen!

Vierailija
35/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 v ja käyttänyt yhdistelmäpillereitä kohta kahdeksan vuotta putkeen, neljä vuotta sitten vaihdoin luonnollisempaan Zoelyyn, aikaisemmin oli käytössä Yasminelle, joista tuli enemmän oireita. Nuorempana käytin myös e-pillereitä silloin tällöin.

Olen synnyttänyt, minulla on endometrioosi, en tupakoi, en ole ylipainoinen enkä sairasta verenpainetautia.

Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen pillereiden käyttöön ja näitä voi gynen mielestä huoletta käyttää yli 50 vuotiaaksi, vaihdevuosiin saakka.

Vierailija
36/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneja syövät naiset ovat kyllä tyhmiä, miehet ei ikinä koskisi moisiin. Naisetkin ovat nykyään valaistuneet, sillä nykyään vain 11% naisista käyttää ehkäisypillereitä, siis niin harva! Hyvä juttu!

Juuri te hormoneja vetävät naiset olette niitä kiukkupusseja joilla on hiekkaa pildessä ja aina marisette kaikesta, te pilaatte naisten maineen!

Vierailija
37/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhdistelmäpillerit lisäävät rintasyöpäriskiä jonkin verran, mutta kun käyttäjiä ovat yleensä alle 40-v naiset, niin rintasyöpätapauksia on aika harvassa.

Ne tapaukset tulevat vasta jälkeepäin tietenkin. Jos vetelee pillereitä 10-20 vuotta niin kyllä se valitettavasti saattaa sitten 50v+ kostautua. Omaa tyhmyyttä käyttää tuollaisia!

Vierailija
38/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormoneja syövät naiset ovat kyllä tyhmiä, miehet ei ikinä koskisi moisiin. Naisetkin ovat nykyään valaistuneet, sillä nykyään vain 11% naisista käyttää ehkäisypillereitä, siis niin harva! Hyvä juttu!

Juuri te hormoneja vetävät naiset olette niitä kiukkupusseja joilla on hiekkaa pildessä ja aina marisette kaikesta, te pilaatte naisten maineen!

Moni joutuu tahtomattaan syömään hormoneja mm endon tyyppisten oireiden takia, parempi se kuin kärsiä kivuista vuositolkulla.

Vierailija
39/52 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa söin Diane Novaa 20 vuotta, mutta meillä on suvussa veritulppariski ja korkea verenpaine joten jätin ne suosiolla pois. Gyne ei olisi uskaltanut niitä mulle enää edes kirjoittaa. Päädyin Essureen ja olen ollut hirmu tyytyväinen! Halut kasvoi huimasti.

Vierailija
40/52 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä.