Onko 40v pakko vaihtaa minipillereihin?
En tupakoi, en ole ollut raskaana, en ole saanut laskimotukosta koskaan. En halua kierukkaa saati mitään muutakaan kohtuuni eikä enää huvita mennä steriinkään kun sitä ei mulle haluttu 30v tehdä vaan mut on opetettu pillereille ja siihen, että menkat tulee 3kk välein ja just silloin kun itse valitsen.
Kommentit (52)
Minipillereitä suositeltiin minullekin, kuulema kovin montaa ei ole markkinoilla, jotkin Cerazzette tms minipillerit lääkäri kirjoitti. +40v kokemukset kiinnostaisi nyt näistä kyseisistä piltsuista?
Vierailija kirjoitti:
Hmm no onhan noiden hormoneiden syönti aina vaarallista, aiheuttaa rintasyöpää :/
Toisaalta ehkäisevät munasarja- ja kohtusyöpää. Valitse siinä sitten, minkä syövän haluaisit mieluiten.
Vierailija kirjoitti:
Olin syönyt melkein 20 vuotta Diane Novaa ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen. No eiköstä sitten uusi nuori gyne manannut mut alimpaan rakoon, kun olin syönyt moista veritulppakatalysaattoria huolimatta sukurasitteista ja migreenistä. Kumma kyllä koskaan ennen ei noista asioista oltu kysytty mitään, uusittu vain resepti. No, alistuin sitten lopulta kokeilemaan niitä minejä, sillä olin ehdottoman kierukkavastainen. Koko ajatus siitä, että sisälleni laitetaan pysyvästi joku härveli tuntui täysin mahdottomalta. Ei IKINÄ kierukkaa minulle!
Vaan kuinkas kävikään? Eka versio mineistä oli viikkokausien verenvuodatusta ja naama ihan ruvella. Siinä vaiheessa painelin kaupungin ehkäisyneuvolan gynelle, jolla oli vuosikymmenten näkemys alasta ja mielenkiintoa miettiä mikä toimisi paremmin. Myös hän vahvisti entisen pillerini mahdollisen terveysriskin, nykytietämyksen mukaan. Ensin kokeilin vuoden ajan toista minipilleriä (eroa vain jossain sidosaineessa, mutta ero oli hurja, sen uuden kanssa ei mitään ongelmia) ja vuoden asiaa sulateltuani suostuin - käsittämätöntä kyllä - testaamaan Mirena-kierukkaa. Jälkikäteen voin vain hämmästellä mistä jyrkkä, ehdoton kielteinen kanta kierukkaan oli peräisin. Se on ollutkin loistava valinta. Ei tunnu tippaakaan ja kuukautiset jäivät muutaman kuukauden kuluttua käytännössä pois (joskaan en ole milloinkaan kokenut kuukautisia millään lailla vaivaksi määrältään tai kestoltaan). Joskus on kiva voida todeta olleensa asiasta itse täysin väärässä!
Mikä ihmeen kierukkatuputuskampanja noilla gyneillä oikein on? Ihan kuin ei olisi muita vaihtoehtoja kuin e-pillerit tai kierukka. Itse en kierukkaa halua ja ensimmäinen kapseli minulle laitettiinkin jo alle 20vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri 40 v?
Se tuntuu olevan joku ikäraja ainakin vanhemmille gyneille. Tupakoivillehan ikäraja on 35. Halusinkin kokemuksia ikäisiltäni, että onko teidän gynet puuttuneet asiaan kun ootte täyttäneet 40.
Kyllä, jopa tuttu apteekkari suositteli pois yhdist.pilllereistä, kun ikää jo yli 40 vuotta. Ilmeisesti "tulppariskit" liian isot vaikka ei tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pillereillä ei ole mitään tekemistä rintasyövän kanssa, toisin kuin niillä, millä "siirretään" vaihdevuosia. Ja niistäkään ei ole haittaa jos niitä malttaa syödä vain ne pahimmat 1-2v.
Kyllä yhdistelmäpillerit lisäävät rintasyöpäriskiä jonkin verran, mutta kun käyttäjiä ovat yleensä alle 40-v naiset, niin rintasyöpätapauksia on aika harvassa.
Ne tapaukset tulevat vasta jälkeepäin tietenkin. Jos vetelee pillereitä 10-20 vuotta niin kyllä se valitettavasti saattaa sitten 50v+ kostautua. Omaa tyhmyyttä käyttää tuollaisia!
Minä olisin jo kuollut ilman e-pillereitä. Jatkuvat anemiat ja veritankkaukset takana. Sinun mielestäsi kuolema olisi ollu viksumpi vaihtoehto kuin ottaa se riski jos pillereistä jotain tulisi myöhemmin. Kiitti vaan onneksi et ole lääkäri. Tyhmä on se joka luule kaikesta kaiken tietävänsä vaikkei mistään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja syövät naiset ovat kyllä tyhmiä, miehet ei ikinä koskisi moisiin. Naisetkin ovat nykyään valaistuneet, sillä nykyään vain 11% naisista käyttää ehkäisypillereitä, siis niin harva! Hyvä juttu!
Juuri te hormoneja vetävät naiset olette niitä kiukkupusseja joilla on hiekkaa pildessä ja aina marisette kaikesta, te pilaatte naisten maineen!
Eipä pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla yksikään noista syytöksistä.
Ja niinkuin sanoin: Tyhmä on se joka luulee kaikesta kaiken tietävän vaikka ei mistään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja syövät naiset ovat kyllä tyhmiä, miehet ei ikinä koskisi moisiin. Naisetkin ovat nykyään valaistuneet, sillä nykyään vain 11% naisista käyttää ehkäisypillereitä, siis niin harva! Hyvä juttu!
Juuri te hormoneja vetävät naiset olette niitä kiukkupusseja joilla on hiekkaa pildessä ja aina marisette kaikesta, te pilaatte naisten maineen!
Ihme marisija, taitaa olla väärät pillerit käytössä.
Ei kai se pakko ole mutta kannattaa. Pubmedista kannattaa selata oikeaa tutkimustietoa asiasta, eikä luottaa yksittäisiin av-mammojen anekdootteihin.