Opiskelijan ohjaus
Heippa,
Kertokaa millainen on hyvä opiskelija ohjaaja ja millainen taas huono?
Kommentit (6)
Työpaikalla vai? Hyvä ohjaa, ottaa kaikkeen mukaan, kertoo miten tehdään ja miksi ja on itsekin selvillä oikeista työtavoista. Huono ohjaaja on vastakohta tälle.
Hyvä ohjaaja antaa rakentavaa palautetta, muistaa kertoa mitä opiskelija on tehnyt oikein eikä takerru ainoastaan siihen missä täytyy kehittyä.
Ohjaa selkeästi, on valmis vastaamaan kysymyksiin, kyselee opiskelijalta esimerkiksi miksi hän tekee näin tai näin jolloin arkakin opiskelija pääsee perustelemaan toimintaansa. Hyvä ohjaaja ei myöskään teetätä opiskelijalla pelkkiä p*ska hommia tai kohtele "avustajana".
Hyvä ohjaaja pistää opiskelijan tekemään kaikki mahdolliset hommat, ikävätkin, vaikka tämä ei itse haluaisi. Ohjaaja opastaa vierestä, mutta harjoittelun lopussa opiskelijan on selvittävä itse. Näin opiskelija joutuu epämukavuusalueelleen, joka valmentaa sitä työelämään - vaikka opiskelija ei tätä alussa vielä käsitä. Kun hän kohtaa epämiellyttävät työtehtävät heti harjoittelussa, aloittaa hän muodostamaan ammatillista asennettaan, joka on ehdoton edellytys.
Ohjaajalta on virkavirhe jättää tämän asian opastaminen, opiskelija kärsii siitä sitten työelämässä.
Opiskelijan kanssa säännöllinen keskustelu on hyvän ohjaajan merkki, samoin kyky vaatia opiskelijaa tyydyttävään itsereflektioon. Jos tämä ei onnistu ekalla kerralla, on opiskelijalle sanottava, että keskusteluun tarvitaan kaksi.
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ohjaaja antaa rakentavaa palautetta, muistaa kertoa mitä opiskelija on tehnyt oikein eikä takerru ainoastaan siihen missä täytyy kehittyä.
Ohjaa selkeästi, on valmis vastaamaan kysymyksiin, kyselee opiskelijalta esimerkiksi miksi hän tekee näin tai näin jolloin arkakin opiskelija pääsee perustelemaan toimintaansa. Hyvä ohjaaja ei myöskään teetätä opiskelijalla pelkkiä p*ska hommia tai kohtele "avustajana".
Tämä!!!
Huono on sellainen joka suosii vain tietyn paikkakunnan kouluja.