Mulla todettiin imusolmukesyöpä.. Olen ollut todella väsynyt ja pahoinvoiva jo 5 vuotta +moni imusolmuke ollut turvonnut, mutta kukaan lääkäri ei ottanut vakavasti
Nyt sitten sattumalta alkoivat epäillä kun olin muun vaivan takia hoidossa..
On levinnyt laajalle. Pää on tyhjä :'(
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia sulle! Tutkiko lääkärit millään lailla oireitasi missään vaiheessa?
Ei perusverikokeita kummemmin. Kävin 5v aikana 8krt lääkärissä näiden takia, mutta olin kuulemma vain "stressaantunut" ym.
Jos olisit useammin käynyt, niin varmaan olisi tutkittu enemmän? Ainakin aiemmin? Mutta näin se menee, pois suljetaan tauti kerrallaan, ihan normaalia.
Tsemppiä sinulle kovasti!!!
Harmi. Mutta tällaista nyt vaan sattuu välillä, ja tällä kertaa sinun kohdallasi. Julkinen terveydenhuolto on karmeissa paineissa, syyttäkää valtiontaloutta ja heitä jotka elintavoilla hankituilla sairauksilla kuormittavat terveydenhuoltoa eniten!!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille <3 Aion kyllä selvittää, tehtiinkö kanssani hoitovirheitä. En tosin tiedä onko sillä sitten mitään väliä myöhemmin.
Nyt vain olen niin vihainen, että haluaisin löytää syyllisen, vaikka eihän sellaista ole :(
Ei ole lapsia, vain aviomies ja lapsuuden perhe.
Lapsuuden perhe ei tiedä vielä enkä varmaan ennen joulua edes halua kertoa.
No tuo nyt kääntyy vain itseäsi vastaan, syyllisen etsintä. Ei se sinua paranna. Sitä paitsi mistä päättelit, että sinulla on ollut tämä syöpä jo tuon viisi vuotta? Voivathan nuo aiemmat oireet olla jotain muuta ja syöpä on puhjennut esim. vuosi sitten. Kyllä minäkin synnyin samana vuonna kuin Neuvostoliitto kaatui, mutta en silti kuvittele että se olisi syntymäni ansiota.
Olisi luullut että on helppo tutkia imusolmukkeet kunnolla??
Siis voiko imusolmukesyöpä olla 5v. lähes täysin oireeton? Tarkoitan, ettei oikeasti ole ollut jo hengenlähtö lähellä? Se siis voi olla miltei samassa tilassa koko sen ajan?
Mullakin oli syöpäoireita pitkään ja kävin monella lääkärillä valittamassa. Mielenterveysongelmaiseksi leimattiin, mutta yksi lääkäri silti (mun mielen rauhoittamiseksi) määräsi kokeen, jossa syöpä vihdoin löytyi. Muuten olisinkin jo kuollut. Olen todella pahoillani - tällaista todella tapahtuu! Ymmärrän raivosi täysin ja olen puolellasi, mutta keskity paranemiseen ja valita myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia sulle! Tutkiko lääkärit millään lailla oireitasi missään vaiheessa?
Ei perusverikokeita kummemmin. Kävin 5v aikana 8krt lääkärissä näiden takia, mutta olin kuulemma vain "stressaantunut" ym.
Oletko jo ottanut yhteyttä potilasasiamieheen?
Vertaistukea. Itse menossa maantaina lääkäriin, kun toinen puoli kaulasta on turvonnut, huimailee ja väsyttää ihan valtavasti koko ajan. Olen työnantajalle sanonut, että harmittoman vaivan vuoksi olen pois, epäilyt, että tartten b12-vitamiini lisää ja ehkä rautakuurin, kun mulla on tuota huimausta ja mulla on ennenkin näistä ollut vajausta. Toivon, että kyse on "vain" siitä. Nyt vain oireet on vahvemmat. Onneksi oma lääkärini on hyvä ja hän lähettää herkästi jatkotutkimuksiin. Myös lapseni vakava sairaus, hän oli ensimmäinen, joka epäili sen olevan se, mikä se lopulta oli.
ap, kerrohan tarkemmin, mitkä imusolmukkeet oli turvonneet, ja miten paljon? Saitko edes ultraäänikuvausta?
Itselläni on yksi imusolmuke kaulalla ollut suurentuneena vuosia + paljon muita oireita, ja kuvattiin, mutta se ei nyt anna osviittaa mihinkän suuntaan. On ollut vaikea saada lääkäreitä ottamaan vakavasti, ja sitä paksuneulanäytettä.
mitä pyysit, ja sait tai et saanut?Mikä koe paljati sen? Tee heti kantelu hoitovirheestä ja vieraile potilaskorvaus sivustolla, ja palkkaa asianaja hankkimaan sulle korvaukset potilasvahinko vakutuksesta, moni ei tiedä että sulla on okeus kunnon korvauksiin, kenties ennenaikaisen kuoleman takia.Toki voithan sinä selvitäkin.
Tsemppiä. On kyllä sanottava että imusolmukesyövän dg on äärimmäisen vaikea tehdä yleisoireista tuolla määrällä käyntejä viiden vuoden aikana vaikka imusolmukkeissa olisikin välillä ollut turvotusta. Tiedäthän että kaulan imusolmukkeet voivat turvota muistakin syistä eikä jokaisella kerralla voida imusolmukkeista näytettä ottaa. Vaikka näyte otettaisiinkin on täysin sattumanvaraista sattuisiko juuri siihen näytteeseen syöpäsoluja. Useimmilla Ihmisillä on vain hyvin epärealistinen käsitys syöpädiagnostiikan 'helppoudesta'..
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja jaksamista sinulle! Kun olet syövän selättänyt, lue potilastietosi huolella läpi. Jos aikaisempien lääkärien toiminnassa huomautettavaa, niin valita..
Ap:n tilanteessa ei varmaan kannata valituksen osalta odottaa sitä, että on syövän selättänyt (josko sen selättää enää 5 vuoden jälkeen), vaan toimia heti. Tässä on toimittu väärin.
Lääkäreitä ohjeistetaan näin:
Kun aikuisella on yleistynyt lymfadenopatia, hepatosplenomegalia tai suurentunut (> 2 cm) imusolmuke, joka ei pienene kuukauden seuranta-aikana, hänet on syytä lähettää biopsoitavaksi keskukseen, jossa on hyvät patologivalmiudet. Jos potilaalla on lymfooman hoidon jälkeen pitkittynyttä oireilua, hänet on syytä tutkia perusteellisesti lymfooman uusiutumisen poissulkemiseksi. Nopea tutkimuksiin pääsy on tärkeää.
(Viimeinen lause korostettuna punaisella tekstillä.)
Mä kävin ultrauttamassa imusolmukkeeni yksityisellä kun eivät julkisella suostuneet. Minulla ei mitään ollut , mutta silti olisivat voineet ultrata julkisella... Tsemppiä sinulle hirveästi <3
Mulla ollut 20 vuotta turvonneita imusolmukkeita kaulalla. Ovat ilmeisesti jääneet sellaisiksi.
Voimia sinulle Ap, kyllä sinä voit vielä selvitä. <3
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin ultrauttamassa imusolmukkeeni yksityisellä kun eivät julkisella suostuneet. Minulla ei mitään ollut , mutta silti olisivat voineet ultrata julkisella... Tsemppiä sinulle hirveästi <3
news flash sulle: ultralla EI VOIDA poissulkea eikä ollenkaan diagnosoida lymfoomaa. Se voidaan poissulkea VAIN ja AINOASTAAN leikkaus biopsialla, ei millään muulla tavalla. EI edes hienoneula aspiraatiola, joka usein antaa väärän negativisen tuloksen-MIKÄÄN MUU TAPA ei ana osviittaa mihinkään suuntaan. Tiedä tämä!
Ultraa käytetään vain jotta neula osuu oikeaan kohtaan. Syöpäsoluja se ei paljasta. moni on myöhemmin saanut syöpädiagnoosin vaikka nuo kokeet antoi väärän negatiivisen.
Imusolmuksesyöpää on montaa sorttia, kunpi se sulla on ap, Hodgkin vai noin-hodgkin? Mulla oli hodgkin, joka sekin kerkesi levitä yläkropassa. Mulla ne yleisoireet kesti korkeintaan puoli vuotta tai vähemmän ennen taudin löytymistä. Monille lymfoomatyypeille on olemassa hyviä hoitokeinoja. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
news flash sulle: ultralla EI VOIDA poissulkea eikä ollenkaan diagnosoida lymfoomaa. Se voidaan poissulkea VAIN ja AINOASTAAN leikkaus biopsialla, ei millään muulla tavalla. EI edes hienoneula aspiraatiola, joka usein antaa väärän negativisen tuloksen-MIKÄÄN MUU TAPA ei ana osviittaa mihinkään suuntaan. Tiedä tämä!
Ultraa käytetään vain jotta neula osuu oikeaan kohtaan. Syöpäsoluja se ei paljasta. moni on myöhemmin saanut syöpädiagnoosin vaikka nuo kokeet antoi väärän negatiivisen.
Kuules, ultralla ei tehdä diagnoosia, mutta sillä voidaan tarkistaa, tarvitseeko jatkotutkimuksia vai ei. Mulla käytetään lymfoomakontrolleissa ultraa. Terveellä imusolmukkeella on tietynlainen rakenne. Siinä näkyy rasvanidus. Siinä toki olet oikeassa, että imusolmuke biopsia on ainoa diagnoosin varmistava tekijä, mutta keneltäkään ei aleta ihan ensimmäiseksi poistelemaan niitä ellei ole ihan jättiläisen kokoiseksi kerennyt kasvaa.
Jos ihmisellä olisi 5 vuotta hoitamaton lymfooma, niin hän olisi kyllä kuollut siihen syöpään sinä aikana jo monta kertaa. Että todennäköisesti ne aiemmin turvotelleet solmukkeet eivät liity syöpään millään lailla.
Kiitos kaikille <3 Aion kyllä selvittää, tehtiinkö kanssani hoitovirheitä. En tosin tiedä onko sillä sitten mitään väliä myöhemmin.
Nyt vain olen niin vihainen, että haluaisin löytää syyllisen, vaikka eihän sellaista ole :(
Ei ole lapsia, vain aviomies ja lapsuuden perhe.
Lapsuuden perhe ei tiedä vielä enkä varmaan ennen joulua edes halua kertoa.