••••• Miksi työttömiä ei kiinnosta Uudenkaupungin yli 1 000 avointa työpaikkaa? •••••
Uudenkaupungin autotehdas yrittää epätoivoisesti saada yli 1 000 uutta työntekijää tehtaalleen. Alan koulutusta ja työkokemusta ei tarvita, vaan autotehdas kouluttaa ihmiset työhönsä. Uutisten perusteella Uudenkaupungin autotehdas joutuu hakemaan ihmisiä ulkomailta asti, koska Suomen 400 000:ää työtöntä ei voisi vähempää kiinnostaa nämä kaikille avoimet työpaikat.
Miksi nykytyöttömiä on niin vaikea saada töihin? Miksi työ ei kiinnosta? Onko siellä sohvalla oikeasti niin mukava lojua kaljaa tissutellen?
Kommentit (326)
Mä en ymmärrä, että täällä ihmiset listaa asiat näin:
- harrastukset
- kaunis nykyinen kotikaupunki
- lasten koulu
- lukion kurssitarjotin
- työssäkäynti
- toimeentulo
Kyllä se homma menee niin, että ensin hoidetaan kuntoon tuo toimeentulo ihan työssäkäynnillä ja sen jälkeen aletaan miettimään harrastuksia tai lukion kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin liksa ei taida houkutella muuttamaan ja oppimaan uutta, jos tällä hetkellä tulot ovat samaa tasoa. Perheen roudaaminen epämääräisen työn vuoksi on monelle arveluttavaa, sillä takeitahan ei ole, että jatkossa tuolla työtä riittää, mitäs sitten? Taas muuttamaan perheen kanssa?
Liksa lienee n. 2500 euroa kk, mikä on Uudessakaupungissa sama kuin 3000 €/kk pääkaupunkiseudulla. Käsittääkseni Uusikaupunki on viehättävä pikkukunta, jossa olisi perheen ihan hyvä asua. Toisaalta jos vain toinen vanhempi saa työn, niin toiselle voi olla vaikea löytää tekemistä. Paras vaihtoehto olisi ehkä molemman vanhemman hakea kokoonpanolinjalle hommiin ja ottaa työ vastaan vain siinä tapauksessa, että kumpikin työn saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työttömät on patalaiskoja.
Mahtaa olla asenne samanlainen kun itteltäs menee työt alta
Jos niin onnettomasti joskus kävisi, kelpuuttaisin työn kuin työn elämäni rahoittajaksi. Minulla ei olisi varaa ylenkatsoa mitään työtä, en ole niin herkkähipiäinen kuin mitä te palstapuudelit tunnutte olevan. Ehkä juuri siksi en ole ollut päivääkään työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työttömät on patalaiskoja.
Mahtaa olla asenne samanlainen kun itteltäs menee työt alta
Jos niin onnettomasti joskus kävisi, kelpuuttaisin työn kuin työn elämäni rahoittajaksi. Minulla ei olisi varaa ylenkatsoa mitään työtä, en ole niin herkkähipiäinen kuin mitä te palstapuudelit tunnutte olevan. Ehkä juuri siksi en ole ollut päivääkään työtön.
Silti ylenkatsot tyttömiä ja koet olevasi parempi ihminen eiköhän se ole aika pieni joukko työttömiä jotka ei edes hae työtä
Koska aloitan todnäk ensi vuoden alussa huomattavasti paremmin palkatussa, monipuolisemmassa ja vaativamassa tehtävässä kuin joku autotehtaan tuotantolinja. Saan pelehtiä softan, tietoliikenteen, raudan, automaation ja sähkön (230V-20kV) kanssa ja reissuakin ihan mukavasti tarjolla.
Joten en usko että autotehdas pystyy tarjoamaan yhtä mielenkiintoisia työtehtäviä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tonnin liksa ei taida houkutella muuttamaan ja oppimaan uutta, jos tällä hetkellä tulot ovat samaa tasoa. Perheen roudaaminen epämääräisen työn vuoksi on monelle arveluttavaa, sillä takeitahan ei ole, että jatkossa tuolla työtä riittää, mitäs sitten? Taas muuttamaan perheen kanssa?
Miksi sitten on ihan suht tavallista että perhe asuu Turussa tai Lahdessa ja toimen vanhempi käy töissä Hesassa? Eikö se perhe yhä voi asua Turussa/Porissa/Raumalla ja työntekijä pendelöidä?
Tukia minäkin kritisoisin - näkeehän sen miten innokkaasti virolaiset yms pendelöi Suomeen töihin kun heillä ei vastaavia tukisysteemejä ole.Haista sinä paska, mä en saa penniäkään tukia koska sain karenssin (vastaanotettuani freelance-homman!). Mielelläni menisin tuonne töihin, mutten voi viedä perhettä mukana, ja 500 km työmatka on liian pitkä tuolla palkkatasolla (kustannukset edestakaisin kulkemisesta).
Joo senin jännä miten kaikki työttömät nyt asuu joku vähintään 500km Uudestakaupungista.
Tämä paikka ei varmaan ole sulle hyvä vaihtoehto mutta moni muu työtön voisi mainiosti harkita tätä.
Ja jos yhtään lohduttaa niin minun mielestäni tukijärjestelmän suurin järjettömyys on tuo, että sinun ei olisi kannattanut tehdä sitä freelance-juttua. Työn tekeminen pitäisi AINA olla järkevää eikä siitä ikinä saisi tulla tuollaisia sanktioita! On ollut varsinaisia järjen jättiläisiä tekemässä tuota lainsäädäntökokonaisuutta jossa sinä et voi mennä töihin jos tiedossa ei ole eläkevirkaa (näin kärjistetysti) - syy ei siis minunkaan mielestäni usein ole siinä työttömässä vaan nimenomaan tuossa systeemissä, jossa ei voi ottaa mitään riskiä kun sitten voi monta kuukautta joutua pärjäämään pelkällä pyhällä hengellä.
Ja juurikin nuo maahanmuuttajat - heitä voisi erityisesti edellyttää siirtymään tällaisten töiden perässä ja tätä kautta kotoutumaan Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
- harrastukset
- lasten koulu
- lukion kurssitarjotin
- työssäkäynti
- toimeentuloKyllä se homma menee niin, että ensin hoidetaan kuntoon tuo toimeentulo ihan työssäkäynnillä ja sen jälkeen aletaan miettimään harrastuksia tai lukion kursseja.
Lapsia ei voi pistää muuttamaan useita kertoja. Mielestäni kerran voi muuttaa ja lapset ehkä sopeutuu, mutta toinen kerta jättää jo jäljet. Minulle on tärkeämpää lasten psyykkinen hyvinvointi kuin muuttaminen toiselle paikkakunnalle töiden perässä, joka saattaa kestää vain pari vuotta ja sitten taas uusi muutto.
Näitä asioita mietin ollessani työttömänä, mutta nyt onneksi olen vakitöissä kotipaikkakunnalla. Ymmärrän hyvin perheellisiä, jotka eivät tuosta vaan muuta tuonne. Lisäksi asunnon myynnistä menee varainsiirtovero ja niin kauan kun vero on käytössä, ihmiset eivät helposti muuta.
Vierailija kirjoitti:
- harrastukset
- lasten koulu
- lukion kurssitarjotin
- työssäkäynti
- toimeentuloKyllä se homma menee niin, että ensin hoidetaan kuntoon tuo toimeentulo ihan työssäkäynnillä ja sen jälkeen aletaan miettimään harrastuksia tai lukion kursseja.
Nykyajan työtön ajattelee että mulla on oikeus olla työtön vaikka sata vuotta, ellei työtä ilmesty max 10 km säteellä kotoa. Sama työtön ajattelee että mulle kuuluu yhteiskunnan tuki vaikka sata vuotta jos kukaan ei minua kotoa töihin hae, mutta ei kuitenkaan halua pakolaisia samalle ruokakupille tukieuroista kilpailemaan. Ihan vinksahtanutta.
Nuorille sinkkumiehille varmasti loistava tilaisuus. Eiköhän tuolta löydä aika nopeasti jonkun yksiön lähettyviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- harrastukset
- lasten koulu
- lukion kurssitarjotin
- työssäkäynti
Lapsia ei voi pistää muuttamaan useita kertoja. Mielestäni kerran voi muuttaa ja lapset ehkä sopeutuu, mutta toinen kerta jättää jo jäljet. Minulle on tärkeämpää lasten psyykkinen hyvinvointi kuin muuttaminen toiselle paikkakunnalle töiden perässä, joka saattaa kestää vain pari vuotta ja sitten taas uusi muutto.
Näitä asioita mietin ollessani työttömänä, mutta nyt onneksi olen vakitöissä kotipaikkakunnalla. Ymmärrän hyvin perheellisiä, jotka eivät tuosta vaan muuta tuonne. Lisäksi asunnon myynnistä menee varainsiirtovero ja niin kauan kun vero on käytössä, ihmiset eivät helposti muuta.
Asuntokaupassa varainsiirtoveron maksaa ostaja, ei myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- harrastukset
- lasten koulu
- lukion kurssitarjotin
- työssäkäynti
Nykyajan työtön ajattelee että mulla on oikeus olla työtön vaikka sata vuotta, ellei työtä ilmesty max 10 km säteellä kotoa. Sama työtön ajattelee että mulle kuuluu yhteiskunnan tuki vaikka sata vuotta jos kukaan ei minua kotoa töihin hae, mutta ei kuitenkaan halua pakolaisia samalle ruokakupille tukieuroista kilpailemaan. Ihan vinksahtanutta.
No onneksi on kaltaisiasi parempi ihmisiä joka voi työttömiä moittia kun oma elämä on niin täydellistä kun on työtä mitäs sitten kun se työ joskus sinulta menee alta etkä yrityksestä huolimatta saakkaan muuta tilalle heti nostatko yhteiskunnalta tukea vai elätkö pyhällä hengellä siihen saakka kunnes taas työllistyt?
Kylläpä tuli katkeria ihmisiä mollaamaan työttömiä tähän ketjuun :D Hemmetti eikö teidän "kunnollisten" ihmisten pitäisi olla röissä vai ootteko itekin työttömiä?
Jos vaikka pariskunnasta molemmat pääsisi tuonne töihin, niin kyllä sillä palkalla eläisi varmasti ihan mukavasti ja elättäisi lapsetkin. Ei varmaan kroisokseksi pääse, mutta ihan hyvin pärjää.
Pienissä kaupungeissa omakotitalotkin on halpoja, joten tuollainen perhe saisi hankittua okt:n, josta isommassa kaupungissa voi vain haaveilla.
Ei ehkä ole cityihmisen paikka, mutta jos pidät suuremmasta elintilasta, omasta rauhasta, luonnosta ja ulkoilusta, merestä,mökkeilystä ja veneilystä, niin ihan hyvä paikka tuo sinulle on. :)
Jos olet cityihminen henkeen ja vereen, saat nautintosi shoppailusta, kulttuuririennoista ja hyvistä ravintoloista, kahviloista ja aktiviteeteista,pidät ihmispaljoudesta,nautit siitä kun joku toteuttaa valmiiksi harrastuksesi, niin ei ehkä ole sinulle oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Nuorille sinkkumiehille varmasti loistava tilaisuus. Eiköhän tuolta löydä aika nopeasti jonkun yksiön lähettyviltä.
Olipa mukava yleistys että kaikkia nuoriamiehiä kiinnostaa tuo työ ja sinne muutettas vaikka lapista saakka koska siellä tehtaalla tehdään sentään autoja joista kaikki miehet muka tykkää niin paljon! :D
Oon kattellu sivusta tota autotehtaan touhua jo 70-luvulta alkaen. Ja Uuttakaupunkia.
Se tehdas menee ylös ja alas. Riippuu aina siitä merkistä minkä ne onnistuu saamaan. Sitten kun tietyn mallin valmistus loppuu, niin YT ja porukkaa valuu lomautukselle ja ulos. Tätä on jatkunut siitä saakka kun Saabien valmistus loppui. Samaa epävarmuutta 90-luvun alusta.
Sinne haalittiin porukkaa ympäri Suomen silloin 70-80 -luvuilla ja kaupungin noin 4000 kantiksen sekaan tuli paljon ulkopaikkakuntalaisia. Suuri osa lähti, mutta osa jäi. Se kaupunki on pieni, mutta levoton, koska siellä on paljon juurettomia ja kotiutumattomia. Eikä perusvakkasuomalainen luonne ole mitenkään avoin ja sydämellinen. Juopa on edelleen suuri.
Siellä ei ole vapaita asuntoja eikä palveluja. Pääkauppakatu (Alinenkatu) on on täynnä autioita liikkeitä. Turku on lähin paikka mistä löytyy jotain.
Oma auto on välttämätön, niin kuin landella yleensä. Juna ei enää kulje, ja bussitkin huonosti.
Kovia huumeita käytetään hämmästyttävän paljon.
Se on surullinen ja apea kaupunki nykyisin. Jos sinne vielä haalitaan 1000 satunnaista ja juuretonta ohikulkijaa, niin ei se kaupungin viihtyisyyttä paranna.
---
Onhan siellä se meri, saaristo ja idyllisiä omakotialueita, mutta niistä nauttimiseen ei välttämättä suht huonopalkkaisella kausi- ja pätkätyöläisellä ole varaa. Vaan ne pari surkeaa keppanabaaria saavat vain uudet katkerat kanta-asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NÄIN PAHA ON TYÖVOIMAPULA: kirjoitti:
Uudenkaupungin autotehdas yrittää epätoivoisesti saada yli 1 000 uutta työntekijää tehtaalleen. Alan koulutusta ja työkokemusta ei tarvita, vaan autotehdas kouluttaa ihmiset työhönsä. Uutisten perusteella Uudenkaupungin autotehdas joutuu hakemaan ihmisiä ulkomailta asti, koska Suomen 400 000:ää työtöntä ei voisi vähempää kiinnostaa nämä kaikille avoimet työpaikat.
Miksi nykytyöttömiä on niin vaikea saada töihin? Miksi työ ei kiinnosta? Onko siellä sohvalla oikeasti niin mukava lojua kaljaa tissutellen?
Herra Isä sentään. Mitä mä oikein saan lukea. Henkilökuntaa haetaan epätoivoisesti?
Ap. kiltti. Lähde Kiitos, tälle valheelle.Työvoima on varmasti hallinnassa. Ja yhä edelleen entisiä työntekijöitä on lomautettuna ja irtisanottuna.
Työvoimaa otetaan sitä mukaan kun on tarvetta. Tällä hetkellä käynnistetään tuotantoa jossa jo työntekijät.Ikävä kyllä, ihan pystymetsästä ei henkilöstä voi palkata, vaan tarvitaan jonkin verran aikaisempaa osaamista ja koulutusta esim. hitsauksesta.
Ja kyllä ihmisiä kiinnostaa, hakijoita on ympäri Suomea.
Hyvä ap. jätän paskan puhuminen ja käytä sekin aika johonkin tuottavaan.
Miksi valehtelet? Selkeästi kertovat, että aikaisempaa kokemusta ei tarvita, mutta se on eduksi. Sinne otetaan samantien 250 henkilöä töihin, lomautettuna ei taida olla enää ketään.
Joo, työntekijät otetaan asteittain ja ainakin tähän mennessä, jos otetaan 250 henkilöä, niin hakijoita on monin verroin enemmän ja tässä tapauksessa varmaan yli tuhat hakijaa eli enemmän ja jatkoon pääsee vain jolla jo ennestään on alan kokemusta ja osaamista. Myös kielitaito on eduksi. Ikävä kyllä, ainakin tähän mennessä suurin osa hakijoista on jäänyt rannalle, niin kuin monessa muussa työpaikassa.
Mikä mahtaa olla valetta?
Jos sinua kiinnostaa, laita hakemus.
Kaikkialla maailmassa, myös Suomessa on nyt laskusuhdanteen aikana paljon osaavaa ja koulutettua työvoimaa vapaa ja vain parhaat ja tehtävään sopivat saavat työpaikan.
Ja tuhat uutta työpaikkaa on todella vähän, kun pelkään Suomessa on yli 400.000 työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa mukava yleistys että kaikkia nuoriamiehiä kiinnostaa tuo työ ja sinne muutettas vaikka lapista saakka koska siellä tehtaalla tehdään sentään autoja joista kaikki miehet muka tykkää niin paljon! :D
Joo, harmi ettei Suomessa ole vaippatehtaita minne kaikki työttömät sinkut naiset voisi hakea töihin kun niitä kaikkia kiinnostaa vauvan hoito... :)
Siis mitä väliä on sillä tekeekö tehdas työntekijää kiinnostavia tuotteita??? Kyllä tuo työ on ihan molemmille sukupuolille sopivaa hommaa ja oikeesti ei kai kukaan kuvittele että kaikki jotka on vakkka lannoitetehtaalla töissä on tosi kiinnostuneita lannoitteista???
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuli katkeria ihmisiä mollaamaan työttömiä tähän ketjuun :D Hemmetti eikö teidän "kunnollisten" ihmisten pitäisi olla röissä vai ootteko itekin työttömiä?
Tätä minäkin aina mietin, että mitähän nuo työttömien mollaajat itse oikein tekevät kun ovat suurin joukoin päiväsaikaan av:lla kirjoittelemassa. Joo vuorotöitä on jne., mutta vahvasti epäilyttää että moni on työnantajan ajalla täällä lusmuilemassa. Moni työtön hoitaisi tuollaisten laiskurien hommat paljon tehokkaammin.
Aloittaja laittaa linkin tähän uutiseen, itse en löytänyt mistään uutisointia jossa työntekijöitä ei ole tehtaaseen saatu eli pelkkä paska provo ja vale jolla halua litsoa pahansuopaista vihaa työttömiä kohtaa, kyllä voi ihminen olla läpimätä paska :/
Ei ihme, että Helsingissä on suhteellisen korkeat työttömyysluvut, jos sieltä ei mitenkään voi lähteä pois. Mieluummin siis työtön Helsingissä (perhe saa yli 30 000 e /v yhteiskunnan tukia) kuin töissä Uudessakaupungissa.