Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

••••• Miksi työttömiä ei kiinnosta Uudenkaupungin yli 1 000 avointa työpaikkaa? •••••

NÄIN PAHA ON TYÖVOIMAPULA:
17.11.2016 |

Uudenkaupungin autotehdas yrittää epätoivoisesti saada yli 1 000 uutta työntekijää tehtaalleen. Alan koulutusta ja työkokemusta ei tarvita, vaan autotehdas kouluttaa ihmiset työhönsä. Uutisten perusteella Uudenkaupungin autotehdas joutuu hakemaan ihmisiä ulkomailta asti, koska Suomen 400 000:ää työtöntä ei voisi vähempää kiinnostaa nämä kaikille avoimet työpaikat.

Miksi nykytyöttömiä on niin vaikea saada töihin? Miksi työ ei kiinnosta? Onko siellä sohvalla oikeasti niin mukava lojua kaljaa tissutellen?

Kommentit (326)

Vierailija
261/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että tällä hetkellä maassamme saisi tällä hetkellä töitä ainoastaan puhelinmyyjänä, joka on yhtä tyhjän kanssa palkan suhteen. Näitä vapaita työpaikkoja on ainoastaan tilastoissa ja eräiden mollaajien (kuten ap) päässä. Pitäkää te työpaikan omistajat vain huoli omista asioistanne ja antakaa meidän työttömien kitua puutteessa. 

Vierailija
262/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä höpötä ap. Ihan varmasti löytyy porukkaa töihin ihan suomalaisia. Suomalainen mies osaa hitsata ja jos ei osaa niin oppii nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on, että tällä hetkellä maassamme saisi tällä hetkellä töitä ainoastaan puhelinmyyjänä, joka on yhtä tyhjän kanssa palkan suhteen. Näitä vapaita työpaikkoja on ainoastaan tilastoissa ja eräiden mollaajien (kuten ap) päässä. Pitäkää te työpaikan omistajat vain huoli omista asioistanne ja antakaa meidän työttömien kitua puutteessa. 

Puhelinmyyjänä on aluksi huono palkka, mutta jos jaksat olla firmassa pidempään, niin pääset soittelemaan heille, jotka ovat ennenkin otaneet ja siten provikkasi nousevat selvästi. Kaverini sai kolmen vuoden jälkeen yli 3000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
264/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn seuraan, minäkin 54-vuotias ämm jo.

Olin nuorena tyttönä, kirjoitusten jälkeen, työhaastattelussa Saabilla. Se oikein videoitiin modernisti.

Silloin se haastattelija sanoi session jälkeen, etten taitaisi viihtyä tuotannon puolella paria kuukautta kauempaa.

Mahtaisinko nyt kelvata?

Asunto ois jo Ukinassa, eikä lapsikaan tarvitse enää tarhaa. Kokenut käsityöläinenkin olen.

Varmasti kutsuvat haastatteluun taas😕

Vierailija
265/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin liksa ei taida houkutella muuttamaan ja oppimaan uutta, jos tällä hetkellä tulot ovat samaa tasoa. Perheen roudaaminen epämääräisen työn vuoksi on monelle arveluttavaa, sillä takeitahan ei ole, että jatkossa tuolla työtä riittää, mitäs sitten? Taas muuttamaan perheen kanssa?

Miksi sitten on ihan suht tavallista että perhe asuu Turussa tai Lahdessa ja toimen vanhempi käy töissä Hesassa? Eikö se perhe yhä voi asua Turussa/Porissa/Raumalla ja työntekijä pendelöidä?

Tukia minäkin kritisoisin - näkeehän sen miten innokkaasti virolaiset yms pendelöi Suomeen töihin kun heillä ei vastaavia tukisysteemejä ole.

Turha verrata virolaisia tähän. Suomessa he tekevät töitä minimillä (tai laittomasti alle sen tai pimeästi), eivät kuluta juuri mihinkään ja joka viikonloppu kantavat palkkarahat Viroon, jossa on todella paljon halvempi elämä kuin täällä.  Lisätienestiä saavat kun roudaavat tupakkaa ja viinaa Suomeen ja myyvät niitä halvalla suomalaisille työkavereille. Olen nähnyt ja tiedän tämän.

Tottakai virolaiset käy mielellään Suomessa töissä. Ihan eri asia kuin että suomalainen nyt roudaa perheensä Uuteenkaupunkiin  ja toinen vanhemmista ei luultavasti saisi edes töitä omalta alaltaan, tai mistään muualtakaan. Vai onko varmuus siitä että ihan kaikki randomit saa sieltä autotehtaalta töitä? Eipä taida olla.Joku jo mainitsikin, taitaa olla asunnon saantikin vaikeaa siellä tällä hetkellä. 

Onhan siellä työttömiä omastakin takaa. Miksi syyllistää tässä satojen kilsojen päässä asuvia? 

Vierailija
266/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vuorojärjestelmä tuolla on käytössä? Onko ylipäätään mahdollista tehdä pelkkää päivävuoroa? Paljonko se tulospalkkio yleensä on? Onko tuolla vuoropäiväkotia? Tietääkö joku?

Keskeytymätön kolmivuorotyö. Joskus ovat tehneet kahta vuoroa, kun on ollut hiljaisempaa. Olen asunut Ukissa 17 vuotta. En ole ollut autotehtaalla töissä, mutta tunnen monia, jotka ovat. Ihan mukavasti tuntuvat pärjäävän. Täällä on vuoropäiväkoti, jossa meidänkin molemmat lapset ovat aikoinaan olleet. Mies on ollut komennushommissa ja minä olen suhannut töissä Turussa, Naantalissa ja Raumalla. Pari vuotta olin Ukissakin. Lisäksi olen ollut laivoilla, eli olen ollut 1-2 viikkoa pois kotoa, sitten taas vastaavan ajan vapaalla. Sellaista se elämä on, meillä leipä on ollut pieninä palasina maailmalla. Siksi huvittuneena luen näitä kaikkia syitä, miksi ei voi hakea töitä kauempaa.  Täällä on ihan normaalia kulkea töissä Turussa ja Raumalla, vastaavasti sieltä käydään täällä töissä.

Turku, Rauma, Naantali, Uusikaupunki...Ne ovat lähellä toisiaan.  Et taida ymmärtää mitä tarkoittaa oikeasti pitkät välimatkat.

Vierailija
267/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjänä on aluksi huono palkka, mutta jos jaksat olla firmassa pidempään, niin pääset soittelemaan heille, jotka ovat ennenkin otaneet ja siten provikkasi nousevat selvästi. Kaverini sai kolmen vuoden jälkeen yli 3000 euroa kuukaudessa.

Kenen hermot kestäisi puhelinmyyntiä? Se on sama kuin mies yrittäisi tuhatta naista ja saisi 999 tylyt pakit.

Vierailija
268/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vuorojärjestelmä tuolla on käytössä? Onko ylipäätään mahdollista tehdä pelkkää päivävuoroa? Paljonko se tulospalkkio yleensä on? Onko tuolla vuoropäiväkotia? Tietääkö joku?

Keskeytymätön kolmivuorotyö. Joskus ovat tehneet kahta vuoroa, kun on ollut hiljaisempaa. Olen asunut Ukissa 17 vuotta. En ole ollut autotehtaalla töissä, mutta tunnen monia, jotka ovat. Ihan mukavasti tuntuvat pärjäävän. Täällä on vuoropäiväkoti, jossa meidänkin molemmat lapset ovat aikoinaan olleet. Mies on ollut komennushommissa ja minä olen suhannut töissä Turussa, Naantalissa ja Raumalla. Pari vuotta olin Ukissakin. Lisäksi olen ollut laivoilla, eli olen ollut 1-2 viikkoa pois kotoa, sitten taas vastaavan ajan vapaalla. Sellaista se elämä on, meillä leipä on ollut pieninä palasina maailmalla. Siksi huvittuneena luen näitä kaikkia syitä, miksi ei voi hakea töitä kauempaa.  Täällä on ihan normaalia kulkea töissä Turussa ja Raumalla, vastaavasti sieltä käydään täällä töissä.

Turku, Rauma, Naantali, Uusikaupunki...Ne ovat lähellä toisiaan.  Et taida ymmärtää mitä tarkoittaa oikeasti pitkät välimatkat.

No mun mies kävi töissä Kuopion seudulla esim. Kävi joka toinen viikonloppu kotona. Entä onko Tukholma tarpeeksi kaukana? Alunperin muutin tänne pääkaupunkiseudulta.  t. se ukilainen

Vierailija
269/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raumalle vapautuu ylihintaisia asuntoja kyllä heti, kun olkiluodon puolalaiset työntekijät häipyvät. Olkiluoto 3 valmistunee tuossa vuosisadan puolivälin tienoilla.

Aika jännää seurata valmistuuko länsimetro ennen sitä :D. Nykytiedon perusteella laittaisin rahat likoon Olkiluodon puolesta :).

Terveisiä pk-seudulta

Vierailija
270/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni jos pariskunnasta toinen lähtee asumaan vuokralla toisella paikkakunnalla työn takia niin ainakin osan vuokrasta saa vähentää verotuksessa. Aikoinaan Salossa asuessani oli porukkaa Uudesta kaupungista tuolla menetelmällä Salossa,ei tarvinnu myydä asuntoa pois mutta viikonloppuisä/äiti hommia tuo tarkoitti.Tää ei tainnu onnistua susiparilta.

Vierailija
271/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, kuinka kaukana asuinalueista tuo tehdas sijaitsee eli tarvitseeko auton päästäkseen töihin vai onko tehdas järjestänyt kuljetuksen?

Vierailija
272/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mies kävi töissä Kuopion seudulla esim. Kävi joka toinen viikonloppu kotona. Entä onko Tukholma tarpeeksi kaukana? Alunperin muutin tänne pääkaupunkiseudulta.  t. se ukilainen

En kysynyt sinun tai miehesi elämäntarinaa. Sanoin vain että luettelemasi kaupungit ovat lähellä toisiaan. Siis rautalangasta: Kommentistasi ei tullut ilmi Kuopiota, Tukholmaa tai pk-seutua. 

Mutta hyvä että olette jaksanut ja pystynyt reissaamaan ja töitä riittää:).

Vierailija
273/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nyt olla iloisia siitä että Ukissa aukeaa tuhat työpaikkaa, lisäksi Meyerin menestyksestä. Stora Enson sellutehdaskin avataan Kemijärvelle taas.

Vierailija
274/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis, mielummin ottaisin vaikka karenssin.

Vierailija
275/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin täs epätoivoisesti linkittää Ylen uutisten etusivua onnistumatta. Sorry siitä.

Siellä tulevaisuustutkija ei povaa hyvää tällaisille autotehtaiden kaltaisille vanhanaikaisille ja raskaille investoinneille.

Tutustukaas sen näkemyksiin.

Vierailija
276/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kysynyt sinun tai miehesi elämäntarinaa. Sanoin vain että luettelemasi kaupungit ovat lähellä toisiaan. Siis rautalangasta: Kommentistasi ei tullut ilmi Kuopiota, Tukholmaa tai pk-seutua. 

Mutta hyvä että olette jaksanut ja pystynyt reissaamaan ja töitä riittää:).

Minä taas tarkoitin, että jos Ukista ei löydy kämppää, voi aivan hyvin asua lähikunnissa tai  -kaupungeissa.

Vierailija
277/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOOPA JOO. Puoliso oli tuossa puljussa töissä sen aikaa kun töitä riitti. Koko ajan siellä irtisanottiin/lomautettiin porukkaa ja sitä mukaa otettiin uutta porukkaa tilalle! Muutettiin tämän mukamas "kestävän" työpaikan takia Pohjois-Suomesta, kun sitten vuoden lopussa kerrottiin että hiljaista, nyt lomautetaan. Insinöörit painaa liukuhihnalla peruskoululaisten kanssa niska limassa töitä, on kaukana automaatiosta! Insinööri joka on tehnyt töitä ennenkin, joutuu painamaan 12 euron tuntipalkalla vuorotyötä, koska kaikki alkavat samalta viivalta. Annetaan porkkanaa ja vedetään matto jalkojen alta sitten kun työntekijä kiinnostuu liikaa. Aluksi on kuukauden kestävä palkaton työharjoittelu, jonka jälkeen 4 kk koeaika päälle (tänä aikana heitetään työhön "kykenettömät" pois). Palkka ei TODELLAKAAN ole 2500 euroa kuussa, vaan n. 1300-1400 euroa verojen jälkeen. Töissä enimmäkseen suomalaisia tuolla. Vähemmistö ulkolaisia. Etenemismahdollisuudet ovat mahdottomia. Palkkaavat hyviin asemiin vain sukulaisia. Vuokratilanteesta vielä sen verran, että asuntoja ei ole! Joudut muuttamaan Laitilaan tai Turkuun lähiöön, jossa spurguja ja muuta kivaa, tämä siis jos sinulla ei ole varaa ostaa omaa kotia. Olen kiitollinen, että puoliso sai uuden työn ja päästiin pois tuolta riistolasta. Mutta kaikille teille kiinnostuneille, sinne vaan! Suosittelen lämpimästi, not!

(Tämä oli siis vain meidän perheen henkilökohtainen kokemus)

Vierailija
278/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia vinkujia täällä.

Vierailija
279/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex salo kirjoitti:

muistaakseni jos pariskunnasta toinen lähtee asumaan vuokralla toisella paikkakunnalla työn takia niin ainakin osan vuokrasta saa vähentää verotuksessa. Aikoinaan Salossa asuessani oli porukkaa Uudesta kaupungista tuolla menetelmällä Salossa,ei tarvinnu myydä asuntoa pois mutta viikonloppuisä/äiti hommia tuo tarkoitti.Tää ei tainnu onnistua susiparilta.

250 euroa kuukaudessa, mutta omavastuu on 750 euroa, eli vuodessa asumiskulut vähentävät verotettavan tulon määrää 2250 euroa. Huomatkaa, että en saa verottajalta tuota summaa, vaan tuo summa vähennetään verotettavasta tulostani. Käytännössä minun tuloillani asumiskuluvähennys on euroina 774,-, verolaskurilla laskin tämän. Tuolla maksan kuukauden vuokran ja kolmen kuukauden sähkölaskun. Tietty saan matkavähennyksiä myös, mutta koska julkisia kulkee huonosti, olen joutunut hankkimaan auton. Koska haluan pitää auton ja renkaat kunnossa pitkän työmatkan vuoksi, matkavähennysten vaikutus on kaikki autokulut huomioiden ja verovähnnyjkset huomioiden sekä auton hinta jyvitettynä jollekin aikavälille nolla ja tappiollekin jää. En tarvitsisi omaa autoa muutoin ollenkaan, tietty voisi tarvita jos kotikylästä löytyisi työpaikka niin ettei julkisilla pääse tai ehdi, mutta voisi käydä päiväseltään. Palkkani on 2700, joten alle tonni minulle jää verojen, huomioitujen verovähennysten (nämä siis pienentävät veroprosenttiani), autokulujen ja kakkoasunnon kulujen jälkeen / kk rahaa. Ei mitään järkeä, mutta enpä ole työtön. 

Vierailija
280/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä ap. Ihan varmasti löytyy porukkaa töihin ihan suomalaisia. Suomalainen mies osaa hitsata ja jos ei osaa niin oppii nopeasti.

Mutta suomalainen nainen ei?

No enpä sitten taida hakea töihin tuonne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme