Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat uupumuksen partaalla suurten luokkiensa kanssa. Mutta meitä työttömiä opettajia ennätysmäärä! Mitä järkeä?

Vierailija
16.11.2016 |

Minä pätevä opettaja lahoan työttömänä kotonani ja toiset itkevät työtaakkansa kanssa. Kiitos päättäjät...

http://www.hs.fi/mielipide/a1479184330382?jako=a3a3ea6d55c798ce35b8c389…

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Kokoomus ja sen puisto-osasto Vihreät arvostavat rahaa ja tehostamista. Inhimillisyys ja kova raha eivät yleensä kuulu yhteen.

Vierailija
62/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt opettajana tajuat että säästöt on syynä? Eli ei mitään markkinataloutta syvempää syytä. Korkeekoulutettu ihminen herranjestas, oot varmaan luokanopettaja...

Niin. Mutta sehän tässä onkin käsittämätöntä, että säästöjen kohteena ovat lapset. Luokassa voi olla 30 ekaluokkalaista, joukossa monenlaista erityistapausta. Tiedän kokemuksesta, että opettajaan on vaikea saada edes yhteyttä, hänen työtaakkansa on valtava. Hiljaiset ja itsenäiset jäävät täysin oman onnensa varaan.

Arvovalintoja tässä ei ymmärretä.

Mun lapsi aloitti koulun v.2004 ja luokalla oli 34 oppilasta. Ei mitään ongelmia ja lapsi menestyi erinomaisesti. Tosin oli todella hyvä ja ammattitaitoinen miesope.

Nykyiset luokkakoot, eivät ole sen suurempia kuin ennenkään, päinvastoin niitä on pienennetty vuosi vuodelta. Ja hyvä niin, se helpottaa opettajan työtä ja lasten opiskelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä. Hallitus ei suostu jakamaan työtä, yrittävät lisätä sitä niillä joilla työ on, eli taktiikka on aivan väärä. 

Vierailija
64/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiopetus, joka on Suomessakin sallittua, alkaa kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.

Vierailija
65/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä isoja luokkia aiemminkin ollut. Niihin luokkiin vaan ei ollut integroituna erityisoppilaita kuten nykyään. Tilanne on monessa koulussa ja luokassa jo ihan älytön. 30 oppilaan luokkiin on integroitu useita erityistä tukea tarvitsevia mutta resurssia erityisopettajalle on vain pari tuntia viikossa eikä koulunkäynninohjaajia riitä joka luokkaan. Muu aika pitää vaan pärjätä. Ujot, arat ja tunnollisesti hommansa tekevät oppilaat saavat kärsiä. Palavereissa hoetaan miten pitää ajatella niiden eritysoppilaiden parasta kun eivät halua kokea olevansa erilaisia mutta kuka ajattelee niiden tavallisten oppilaiden parasta? T. Turhautunut äiti.

Vierailija
66/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt opettajana tajuat että säästöt on syynä? Eli ei mitään markkinataloutta syvempää syytä. Korkeekoulutettu ihminen herranjestas, oot varmaan luokanopettaja...

Niin. Mutta sehän tässä onkin käsittämätöntä, että säästöjen kohteena ovat lapset. Luokassa voi olla 30 ekaluokkalaista, joukossa monenlaista erityistapausta. Tiedän kokemuksesta, että opettajaan on vaikea saada edes yhteyttä, hänen työtaakkansa on valtava. Hiljaiset ja itsenäiset jäävät täysin oman onnensa varaan.

Mun lapsi aloitti koulun v.2004 ja luokalla oli 34 oppilasta. Ei mitään ongelmia ja lapsi menestyi erinomaisesti. Tosin oli todella hyvä ja ammattitaitoinen miesope.

Nykyiset luokkakoot, eivät ole sen suurempia kuin ennenkään, päinvastoin niitä on pienennetty vuosi vuodelta. Ja hyvä niin, se helpottaa opettajan työtä ja lasten opiskelua.

Juu, luokkakoot on olleet isoja ennenkin, mutta nykyään noille samoille luokille tungetaan kaikki käytöshäiriöiset ja muut erityislapset ja vielä siihen päälle pari sellaista jotka eivät osaa suomea kuin korkeintaan välttävästi.

Vierailija
67/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ottanut asenteen, että lapset menevät kouluun vain päivähoitoon siksi aikaa kun meen itse töihin. Varsinainen oppiminen tapahtuu koulun jälkeen ja viikonloppuna itsekseen lukemalla ja yksityisopettajan kanssa. Tietysti vähän harmi niille, joilla ei ole varaa yksityisopettajaan, mutta elämä on

Teillä on siis Kreikan tavat käytössä.

Siitä en tiedä, mutta en anna erityistarpeilijoiden pilata lapseni tulevaisuutta

Sehän riittää että vain lukevat kokeeseen hyvin.

Vierailija
68/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pätevä opettaja lahoan työttömänä kotonani ja toiset itkevät työtaakkansa kanssa. Kiitos päättäjät...

Kai sä nyt ymmärrät että kouluissa tulee seinät vastaan? Rinnakkaisluokkia ei voi perustaa rajattomasti ilman että koulua pitää laajentaa. Se maksaa todella paljon eikä tapahdu nopeasti.

Vierailija
69/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt ymmärrät että kouluissa tulee seinät vastaan? Rinnakkaisluokkia ei voi perustaa rajattomasti ilman että koulua pitää laajentaa. Se maksaa todella paljon eikä tapahdu nopeasti.

(Sorry, mokasin ekan viestin)

Vierailija
70/70 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä alakoulun puolella ryhmäkoko voi olla tie onneen, mutta näin aineenopettajana sanon, että ison ryhmän ohjaaminen ja hallinta voi olla jopa helpompaa kuin pienen.

Minulla on esimerkiksi 28 oppilaan ryhmä, jossa syntyy innostusta ja keskustelua, ja koko ajan on jotain pöhinää, aiheeseen liittyvää tai liittymätöntä. Työskentely sujuu hienosti, koska joku aina tietää ja uskaltaa avata suunsa ensimmäisenä, ja sitten muutkin uskaltavat. Kaikille löytyy mieluisa pari tai ryhmä, ja homma toimii.

Tuollaisissa 10-12 oppilaan ryhmissä aletaan helpommin jännittää ja jurottaa, eikä sitä omanmielistä kaveriakaan välttämättä löydy paritöihin, ryhmätyöstä puhuttamattakaan.

Henkilökohtaisesti olen hieman kyllästynyt siihen, että juuri ryhmäkoot on nostettu tikun nokkaan. Itse tykkään ohjata ja opettaa isoja ryhmiä, se on puhtaasti suunnittelukysymys, aivan kuin pienten ryhmien opettaminenkin.