Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ambulanssihenkilökunnan toiminnasta valittaminen

Näennäistieteiden professori
15.11.2016 |

Minne voi valittaa ambulanssikuskin toiminnasta? Voiko heidän käytöksestään tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä? Olisin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta aiheesta.

Kommentit (302)

Vierailija
221/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaankuljetus on tarkoitettu tilanteisiin, jossa terveys ja turvallisuus vaarantuu muita kuljetusmuotoja käytettäessä. Esim umpparissa pystyy kyllä menemään taksilla, ellei kyseessä ole jo puhjennut umppari ja siihen liittyvä vatsakalvon tulehdus esimerkiksi. Tällöin yleistila on jo laskenut. Mikäli kaikki päivystykseen menijät/päivystyshoitoa tarvitsevat tilaisivat ambulanssin ei meillä olisi resursseja varsinaisiin hätäkuljetuksiin, joissa on oikeasti kiire.

Se, ettei kuljeteta ambulanssilla ei ole päätös siitä, ettei päivystyshoitoa tarvita.

Mistä mä voin itse tietää onko umppari jo puhjennut ja vatsakalvo tulehtunut? Jos vatsa on helkkarin kipeä, soitan kyllä ambulanssin jos en pysty kävelemään. Vai pitääkö meidän jokaisen osata itseään diagnosoida ilman koulutusta ja hirveissä kivuissa määritellä uskaltaako nyt soittaa ambulanssin vai suuttuuko ne?

Aina saa ja pitääkin soittaa päivystyspuhelimeen 116117 tai hätätilanteessa 112. Molemmista osataan kertoa mitä pitäisi tehdä. Ei kannata pelätä että suututaan tai että pitää itse diagnosoida itsensä. Jos selität vaivasi asiallisesti, sinua kohdellaan kyllä asiallisesti.

Vierailija
222/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaankuljetus on tarkoitettu tilanteisiin, jossa terveys ja turvallisuus vaarantuu muita kuljetusmuotoja käytettäessä. Esim umpparissa pystyy kyllä menemään taksilla, ellei kyseessä ole jo puhjennut umppari ja siihen liittyvä vatsakalvon tulehdus esimerkiksi. Tällöin yleistila on jo laskenut. Mikäli kaikki päivystykseen menijät/päivystyshoitoa tarvitsevat tilaisivat ambulanssin ei meillä olisi resursseja varsinaisiin hätäkuljetuksiin, joissa on oikeasti kiire.

Se, ettei kuljeteta ambulanssilla ei ole päätös siitä, ettei päivystyshoitoa tarvita.

Mistä mä voin itse tietää onko umppari jo puhjennut ja vatsakalvo tulehtunut? Jos vatsa on helkkarin kipeä, soitan kyllä ambulanssin jos en pysty kävelemään. Vai pitääkö meidän jokaisen osata itseään diagnosoida ilman koulutusta ja hirveissä kivuissa määritellä uskaltaako nyt soittaa ambulanssin vai suuttuuko ne?

Jos et pysty kävelemään, on hätänumeroon soittaminen täysin perusteltua. Se on täysin perusteltua myös jos koet hyvin voimakasta kipua. Häke sekä ensihoitajat sitten tekevät päätökset, että oletko esimerkiksi ensihoidon tarpeessa vai pääsetkö itsenäisesti sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran kaikki akuutit tulehdustilat ja myrkytykset ym. onnettomuudet eivät ole pätevä syy ambulanssikyytiin, niin MILLOIN sellaisen sitten saa tilata?? Vai onko ne varattu lähinnä juoppojen kuskaamiseen?

Triagesta ja muusta ensihoitoon ja sairaalamaailmaan liittyvästä löytyy runsaasti materiaalia netistä sekä kirjastosta.

Lyhyesti mainittuna piipaa-auton kyytiin pääsevät mm. hengenahdistus (joka näkyy vitaaliarvoissa, ei riitä pelkkä subjektiivinen kokemus hapen loppumisesta), mahdollinen lisähapen tarve, hengitysteiden romahtamisen vaara, verenkierto-ongelmat, massiivit verenvuodot, rytmihäiriöpotilaat, tajunnantason laskut, elottomat, neurologisesti oireilevat potilaat jotka ovat aikaikkunassa liuotushoitoon, avomurtumat, välitöntä suonensisäistä nesteytystä sekä -lääkehoitoa tarvitsevat (esim. ketoasidoosit), huonokuntoinen lapsipotilas, traumapotilaat jne jne

Näiden lisäksi (triage A& B) ensihoito kuljettaa myös triage C ja D potilaita. Näissä ei ikinä ole vilkut päällä, eikä kuljetus ole kiireellinen. Kyseessä voi olla sairaalasiirto, lonkkamurtuma, juoppo, yleistilan lasku (pot. löydetty viikonlopun jälkeen lattialta, maannut ulosteessa X aikaa, vitaaliarvot OK) jne jne.

Jos kuljetuksessa on esim. triage D yleistilan lasku, ja lähelle tulee elvytystehtävä, kyseinen ensihoitoyksikkö lähtee elvytyskeikalle tuo alkuperäinen potilas kyydissään. Uudesta tehtävästä irtaudutaan vasta, kun toinen ambulanssi saadaan paikalle, jonka jälkeen jatketaan alkuperäistä tehtävää sekä kirjataan raporttia elvytystehtävästä. Jos hommassa kestää, soitetaan taksi kuljettamaan alkuperäinen triage D potilas sairaalaan, ensihoidon jäädessä uudelle tehtävälle. Tällaista ei tehdä, jos alkuperäinen potilas on myöskin kiireellinen.

Mahtavaa, että kerrankin on oikea hoitoalan ihminen selkeästi perustelemassa. Kiitos! ❤️

Ja jaksamista teille arvokasta työtä tekeville, ei ole helpoimmista päästä työ, pelkästään jo nuo 24h valvomiset.

Josko kaikki nyt jatkossa vaihtaisi ainakin tuon ambulanssikuskin termin ensihoitajaan!

Kiitos! En itse asiassa ole ensihoitaja, vaan heidän kanssaan läheisissä merkeissä työn kautta. Itse arvostan kenttätyötä suuresti,ei ole helppoa tehdä työtään esim. keskellä ostoskeskusta, kun porukka kuvaa Youtubeen tai häiritsee muulla tavoin.

Uskon, että avoin tiedonanto ja yhteistyö lisää ihmisten keskinäistä ystävällisyyttä maailmassa :)

Hätäkeskuspäivystäjä?

Olet niin hyvin perillä näistä:)

Puolisoni on ensihoitaja ja näen työn kuormituksen konkreettisesti, toki myös palkitsevaa ajoin.

En ollut sekään :D Sairaalassa otan näitä potilaita vastaan, olen siis akuuttihoidon sairaanhoitaja.

Vierailija
224/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilusti päälle nelikymppinen nainen. Olen kahdesti tilannut koko elämäni aikana ambulanssikyydin itselleni. Toisella kerralla en sitä, suureksi hämmästyksekseni, saanut.

Ensimmäisellä kerralla olin joutunut pahoinpitelyn uhriksi. Päätäni oli hakattu lattiaa. Kun vähän tämän jälkeen aloin oksentaa, soitin ambulanssin ja minulla todettiin aivotärähdys. Sen diagnoosin olisin itsekin itselleni tehnyt.

Toisella kerralla olin kokenut traumaattisia asioita, minkä takia en ollut pystynyt nukkumaan kahteen viikkoon. Sen seurauksena näin hirvittäviä harhoja. Lienee syytä mainita, etten ole ikinä tätä ennen kokenut harhoja. Pelästyin todella pahasti.

Sain minun silmissäni vääristyneellä puhelimella soitettua numeroon 112. Kerroin tilanteeni. Kerroin, etten käytä huumeita/päihteitä ja että näen elämäni ensimmäistä kertaa pahoja harhoja. Minun käskettiin tulla taksilla sairaalaan... Menin lukkoon. En tiennyt, miten voisin selittää, että on tosi vaikeaa nyt matkata sairaalaan, kun KAIKKI vääristyy silmissäni.

Kun en taksia saanut, jäin kotiin. Mietin, että tänään ei ole hyvä viedä koiraa ulos. Vaikutan ehkä kummalta, kun liikkuisin ulkona ja kaikki vääristyy. Kestin sitten harhat itsekseni hokemalla, että "tämä ei ole totta", kun sen ymmärsin, mutta kokemus oli kamala.

Ironista, ikävällä tavalla, tässä on se, että myöhemmin, kun ystäväni huolestui nukkumattomuudestani, mikä ei siis oikeasti ole millään lailla uusi juttu, kävin ystävän toiveesta päivystyksessä, kerroin kokemastani ja kerroin, että lopulta, kun viimein sain unta, harhat loppuivat; sen seurauksena, kun olin jo kunnossa, lääkäri passitti minut PAKKOHOITOON psykiatriselle. Kuulemma psykoosi ei mene noin nopeasti ohi.

Mitä tästä opin? Sanojasi käytetään väärin ja sinua vastaan terveydenhuollossa. 

Miehelle olen sanonut, että vaikka näkisin pinkkejä elefantteja, tästedes olisin mieluummin kotonani kuin hakisin apua.

Kyllä siitä tulee outo olo, kun kerran 20 vuodessa soittaa ambulanssin aiheesta ja ei saa apua.

Kai nyt terveydenhuoltokin näkyy, etten ole mikään vaikka huumehörhö, joka monta kertaa vuodessa vaivaa harhoillaan? 

Pisteitä annan itselleni siitä, että ymmärsin, etteivät harhani ole totta.

Varatkaa vaan, hyvät ihmiset, taksiraha eteiseen, ettette joudu vastaavaan tilanteeseen, kun hätä iskee. En minäkään kuvitellut, että kun tilaan ambulanssin, syystä, en sellaista saa.

t: Nykyään kaikki on hyvin, muttei ns. terveydenhuollon ansiosta

Vierailija
225/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jumaleissön jos ihmisen RAAJA ON POIKKI ei häntä voi voit tyrkätä ulos ambulanssista että tilaa taksi!!! Ei kai tuo VOI olla totta?

Miksi ei? Mitä hän siellä ambulanssissa tekisi? Yhtä nopeasti hän pääsee sairaalaan taksilla tai sillä lanssilla. Ei tuollaista ajeta pillit päällä. Avomurtumat ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
226/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran kaikki akuutit tulehdustilat ja myrkytykset ym. onnettomuudet eivät ole pätevä syy ambulanssikyytiin, niin MILLOIN sellaisen sitten saa tilata?? Vai onko ne varattu lähinnä juoppojen kuskaamiseen?

Triagesta ja muusta ensihoitoon ja sairaalamaailmaan liittyvästä löytyy runsaasti materiaalia netistä sekä kirjastosta.

Lyhyesti mainittuna piipaa-auton kyytiin pääsevät mm. hengenahdistus (joka näkyy vitaaliarvoissa, ei riitä pelkkä subjektiivinen kokemus hapen loppumisesta), mahdollinen lisähapen tarve, hengitysteiden romahtamisen vaara, verenkierto-ongelmat, massiivit verenvuodot, rytmihäiriöpotilaat, tajunnantason laskut, elottomat, neurologisesti oireilevat potilaat jotka ovat aikaikkunassa liuotushoitoon, avomurtumat, välitöntä suonensisäistä nesteytystä sekä -lääkehoitoa tarvitsevat (esim. ketoasidoosit), huonokuntoinen lapsipotilas, traumapotilaat jne jne

Näiden lisäksi (triage A& B) ensihoito kuljettaa myös triage C ja D potilaita. Näissä ei ikinä ole vilkut päällä, eikä kuljetus ole kiireellinen. Kyseessä voi olla sairaalasiirto, lonkkamurtuma, juoppo, yleistilan lasku (pot. löydetty viikonlopun jälkeen lattialta, maannut ulosteessa X aikaa, vitaaliarvot OK) jne jne.

Jos kuljetuksessa on esim. triage D yleistilan lasku, ja lähelle tulee elvytystehtävä, kyseinen ensihoitoyksikkö lähtee elvytyskeikalle tuo alkuperäinen potilas kyydissään. Uudesta tehtävästä irtaudutaan vasta, kun toinen ambulanssi saadaan paikalle, jonka jälkeen jatketaan alkuperäistä tehtävää sekä kirjataan raporttia elvytystehtävästä. Jos hommassa kestää, soitetaan taksi kuljettamaan alkuperäinen triage D potilas sairaalaan, ensihoidon jäädessä uudelle tehtävälle. Tällaista ei tehdä, jos alkuperäinen potilas on myöskin kiireellinen.

Mahtavaa, että kerrankin on oikea hoitoalan ihminen selkeästi perustelemassa. Kiitos! ❤️

Ja jaksamista teille arvokasta työtä tekeville, ei ole helpoimmista päästä työ, pelkästään jo nuo 24h valvomiset.

Josko kaikki nyt jatkossa vaihtaisi ainakin tuon ambulanssikuskin termin ensihoitajaan!

Kiitos! En itse asiassa ole ensihoitaja, vaan heidän kanssaan läheisissä merkeissä työn kautta. Itse arvostan kenttätyötä suuresti,ei ole helppoa tehdä työtään esim. keskellä ostoskeskusta, kun porukka kuvaa Youtubeen tai häiritsee muulla tavoin.

Uskon, että avoin tiedonanto ja yhteistyö lisää ihmisten keskinäistä ystävällisyyttä maailmassa :)

Hätäkeskuspäivystäjä?

Olet niin hyvin perillä näistä:)

Puolisoni on ensihoitaja ja näen työn kuormituksen konkreettisesti, toki myös palkitsevaa ajoin.

En ollut sekään :D Sairaalassa otan näitä potilaita vastaan, olen siis akuuttihoidon sairaanhoitaja.

OK 😊 Tsemppiä työmaalle, eniveis! Arvostan suuresti hoitoalan työntekijöitä, teitä tarvitaan aina. Sinulla tuntuu olevan hyvä ja ystävällinen asenne ihmisiin!

Ps. Vastaa ap:lle, mihin voi tehdä rekun, jos tiedät.

Vierailija
227/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jumaleissön jos ihmisen RAAJA ON POIKKI ei häntä voi voit tyrkätä ulos ambulanssista että tilaa taksi!!! Ei kai tuo VOI olla totta?

Tervetuloa Suomeen ja sotemaailman minimaalisten resurssien pariin. Kyllä, jos tulee kiireellisempi keikka, niin joudutaan priorisoimaan. Esim. lasketteluturma jossain päin Lappia. Lonkkamurtuma, yleisvointi kipulääkityksen ja immobilisaation jälkeen hyvä. Potilas hereillä, ahdistunut tilanteesta mutta sanoo pärjäilevänsä kipujen kanssa. Rovaniemelle matkaa 150 km. Samassa tulee elvytyshälytys! Kohde 25 km päässä, toinen lähin ensivaste tunnin päässä. Konsultoidaan ja päätetään, miten tilanne järjestetään.

Eihän tuo kivaa ole, mutta usein potilaat ovat ymmärtäväisiä, jos tuollainen tilanne tulee omalle kohdalle.

Vierailija
228/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari perussääntöä:

- Ambulanssi ei ole korvike sille, että julkiset eivät kulje (tai niissä ei ole kivaa matkustaa kipeänä) tai taksiin ei ole varaa. Tietenkin olisi kivaa ja ihanaa jos olisi joku ilmainen tai halpa ambulanssitaksi olemassa, joka kiertelisi hakemassa kyytiin kaikki, jotka tarvitsevat päästä lääkäriin tai sairaalaan, mutta ei ole varaa taksiin, kykyä ajaa omalla autolla tai ketään kyyditsijää tai mahdollisuutta/jaksamista julkisiin.

- Poikkeuksia ei voi oikein tehdä, koska sitten niitä pitäisi tehdä kaikille. Ambulansseja on rajallinen määrä - jos kilteyttään ambulanssilla kuskattaisiin kaikki kaikkialle niin ambulansseja tarvittaisiin noin satakertainen määrä ja se tulisi helkutin kalliiksi (lasku mikä kyydistä tulee ei vastaa todellisia kustannuksia).

- Ambulanssi on tarkoitettu sellaislle potilaille, jotka välttämättä tarvitsevat ambulanssikyytiä. Ei sellaisille, jotka haluavat ambulanssikyydin, koska muuten on hankala tai kallis kulkea.

- Se että ambulanssi tulee paikalle ei tarkoita, että kyydille on tarvetta.

- Turha kyyditys voi viedä resurssin hätäkyydin tarpeelta.

- Sairaana ja loukkaantuneena on inhottavaa, mutta sekään ei oikeuta ambulanssikyytiin.

Perussäännöt on sulla kyllä ihan peruskoulutasolla, ambulansseilla on aikaa ihan turhanpäiväisiin ajoihin, jossa ei todellakaan ole mitään hengenvaaraa. Minua on useampi kertaa haettu ambulanssin kanssa, niin että poliisit ovat olleet vielä mukana.

Olen sitten kyllä ihan vapaaehtoisesti mennyt aina mukaan.

Ainakaan pk-seudulla näin ei ole. Ensihoitajan työ on nykyään TODELLA hektistä ja kiireistä, työvuorojen pituus 24 tuntia ja monesti ylityöt päälle. Joinain vuoroina ei ehdi nukkumaan tai syömään kunnolla. Keikkaa saattaa olla lähes taukoamatta. Resursseja on ajettu viime vuosina runsaasti alas ja jopa nuoret ensihoitajat uupuvat työssään. Ennen näin ei ollut.

Eläkeikään saakka tuossa työssä ei ole juuri kukaan.

Ottakaa myös huomioon, että yleensä ambulanssit eivät päivystä sairaaloilla. Eli kiireettömän potilaan kuljetus vaatii ylimääräisen kierroksen, joka on nykyresursseilla mahdollisesti vaarallista muille potilaille.

Ei sitä kuitenkaan pitäisi potilaille kostaa jos työ on kiireistä ja raskasta ja on paskat työolot. Ei se potilaiden syy ole. 

Vierailija
229/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu ambulanssin kyytiin, potilas kaatunut 2 niskanikamaa murtunut ja siitä seurauksena neliraajahalvaus, selkäydinvamma. Sanoivat että on tärähtänyt, raahasivat sisälle sänkyyn lepäämään kyllä se siitä helpottaa.

Vierailija
230/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taso mennyt alaspäin. Voitte kuvitella mitä se on kun lähihoitaja päättää pääsetkö hoitoon vai et.

Lähäreiden taso ei ole koskaan ollut kovin korkealla.

Vierailija
231/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari perussääntöä:

- Ambulanssi ei ole korvike sille, että julkiset eivät kulje (tai niissä ei ole kivaa matkustaa kipeänä) tai taksiin ei ole varaa. Tietenkin olisi kivaa ja ihanaa jos olisi joku ilmainen tai halpa ambulanssitaksi olemassa, joka kiertelisi hakemassa kyytiin kaikki, jotka tarvitsevat päästä lääkäriin tai sairaalaan, mutta ei ole varaa taksiin, kykyä ajaa omalla autolla tai ketään kyyditsijää tai mahdollisuutta/jaksamista julkisiin.

- Poikkeuksia ei voi oikein tehdä, koska sitten niitä pitäisi tehdä kaikille. Ambulansseja on rajallinen määrä - jos kilteyttään ambulanssilla kuskattaisiin kaikki kaikkialle niin ambulansseja tarvittaisiin noin satakertainen määrä ja se tulisi helkutin kalliiksi (lasku mikä kyydistä tulee ei vastaa todellisia kustannuksia).

- Ambulanssi on tarkoitettu sellaislle potilaille, jotka välttämättä tarvitsevat ambulanssikyytiä. Ei sellaisille, jotka haluavat ambulanssikyydin, koska muuten on hankala tai kallis kulkea.

- Se että ambulanssi tulee paikalle ei tarkoita, että kyydille on tarvetta.

- Turha kyyditys voi viedä resurssin hätäkyydin tarpeelta.

- Sairaana ja loukkaantuneena on inhottavaa, mutta sekään ei oikeuta ambulanssikyytiin.

Perussäännöt on sulla kyllä ihan peruskoulutasolla, ambulansseilla on aikaa ihan turhanpäiväisiin ajoihin, jossa ei todellakaan ole mitään hengenvaaraa. Minua on useampi kertaa haettu ambulanssin kanssa, niin että poliisit ovat olleet vielä mukana.

Olen sitten kyllä ihan vapaaehtoisesti mennyt aina mukaan.

Ainakaan pk-seudulla näin ei ole. Ensihoitajan työ on nykyään TODELLA hektistä ja kiireistä, työvuorojen pituus 24 tuntia ja monesti ylityöt päälle. Joinain vuoroina ei ehdi nukkumaan tai syömään kunnolla. Keikkaa saattaa olla lähes taukoamatta. Resursseja on ajettu viime vuosina runsaasti alas ja jopa nuoret ensihoitajat uupuvat työssään. Ennen näin ei ollut.

Eläkeikään saakka tuossa työssä ei ole juuri kukaan.

Ottakaa myös huomioon, että yleensä ambulanssit eivät päivystä sairaaloilla. Eli kiireettömän potilaan kuljetus vaatii ylimääräisen kierroksen, joka on nykyresursseilla mahdollisesti vaarallista muille potilaille.

Ei sitä kuitenkaan pitäisi potilaille kostaa jos työ on kiireistä ja raskasta ja on paskat työolot. Ei se potilaiden syy ole. 

Ei sitä kostetakaan. Kiireellisyysluokituksista kiinnipitämisestä vaan tulee entistä tärkeämpää. Nykyään myös Häken järjestelmät muuttuivat ja ovat entistä "automaattisempia", jonka seurauksena myös kiireettömiä keikkoja ajetaan kiireellisinä. Näin ollen niitä kiireellisiä keikkoja on nykyään järkyttävän paljon enemmän eikä noille kiireettömille kuljetuksille ole millään aikaa.

Vierailija
232/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssikuljetuksen omavastuuosuus on 25 euroa, ei ole ilmainen kyyti.

Vierailija
233/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen reilusti päälle nelikymppinen nainen. Olen kahdesti tilannut koko elämäni aikana ambulanssikyydin itselleni. Toisella kerralla en sitä, suureksi hämmästyksekseni, saanut.

Ensimmäisellä kerralla olin joutunut pahoinpitelyn uhriksi. Päätäni oli hakattu lattiaa. Kun vähän tämän jälkeen aloin oksentaa, soitin ambulanssin ja minulla todettiin aivotärähdys. Sen diagnoosin olisin itsekin itselleni tehnyt.

Toisella kerralla olin kokenut traumaattisia asioita, minkä takia en ollut pystynyt nukkumaan kahteen viikkoon. Sen seurauksena näin hirvittäviä harhoja. Lienee syytä mainita, etten ole ikinä tätä ennen kokenut harhoja. Pelästyin todella pahasti.

Sain minun silmissäni vääristyneellä puhelimella soitettua numeroon 112. Kerroin tilanteeni. Kerroin, etten käytä huumeita/päihteitä ja että näen elämäni ensimmäistä kertaa pahoja harhoja. Minun käskettiin tulla taksilla sairaalaan... Menin lukkoon. En tiennyt, miten voisin selittää, että on tosi vaikeaa nyt matkata sairaalaan, kun KAIKKI vääristyy silmissäni.

Kun en taksia saanut, jäin kotiin. Mietin, että tänään ei ole hyvä viedä koiraa ulos. Vaikutan ehkä kummalta, kun liikkuisin ulkona ja kaikki vääristyy. Kestin sitten harhat itsekseni hokemalla, että "tämä ei ole totta", kun sen ymmärsin, mutta kokemus oli kamala.

Ironista, ikävällä tavalla, tässä on se, että myöhemmin, kun ystäväni huolestui nukkumattomuudestani, mikä ei siis oikeasti ole millään lailla uusi juttu, kävin ystävän toiveesta päivystyksessä, kerroin kokemastani ja kerroin, että lopulta, kun viimein sain unta, harhat loppuivat; sen seurauksena, kun olin jo kunnossa, lääkäri passitti minut PAKKOHOITOON psykiatriselle. Kuulemma psykoosi ei mene noin nopeasti ohi.

Mitä tästä opin? Sanojasi käytetään väärin ja sinua vastaan terveydenhuollossa. 

Miehelle olen sanonut, että vaikka näkisin pinkkejä elefantteja, tästedes olisin mieluummin kotonani kuin hakisin apua.

Kyllä siitä tulee outo olo, kun kerran 20 vuodessa soittaa ambulanssin aiheesta ja ei saa apua.

Kai nyt terveydenhuoltokin näkyy, etten ole mikään vaikka huumehörhö, joka monta kertaa vuodessa vaivaa harhoillaan? 

Pisteitä annan itselleni siitä, että ymmärsin, etteivät harhani ole totta.

Varatkaa vaan, hyvät ihmiset, taksiraha eteiseen, ettette joudu vastaavaan tilanteeseen, kun hätä iskee. En minäkään kuvitellut, että kun tilaan ambulanssin, syystä, en sellaista saa.

t: Nykyään kaikki on hyvin, muttei ns. terveydenhuollon ansiosta

Hetkinen. En halua nyt syyllistää, ja olen iloinen että voit nyt paremmin. Mutta saat kehotuksen hakeutua sairaalaan, mutta omalla kyydillä. Valitset, ettet yritä soittaa kyytiä, et heti etkä myöhemminkään, ja koet huolta miltä näyttäisit koiralenkillä. Kuitenkin syytät ammattilaisia hoidon antamatta jättämisestä? Jotain vastuuta nyt omasta toiminnasta.

Harhojen ilmaantuminen ilman päihteitä viittaa valitettavasti psykoosiin. Se EI tarkoita, että sinulla olisi psykoosi, vaan, että sitä ei voida vielä poissulkea. Uskon, että lääkäri olisi halunnut ottaa sinut seurantaan psykiatriselle vapaaehtoisesti, mutta ilmeisesti kieltäydyit, koska alettiin puhua pakkohoidosta? Siellä seurannassa oltaisiin voitu tarkkailla sinua ja vointiasi, mahdollisten harhojen ilmaantuvuutta sekä ratkoa unettomuusasiaa (johon harvoin vaan kirjataan reseptejä ilman tutkimuksia).

En siis halua syyllistää sinua, mutta ihmettelen ettei sinulle kertottu paremmin mistä kaikesta on kyse. Jos minulle ehdotetaan muutaman päivän seurantaa harhojen vuoksi, olisin iloinen että tutkitaan. En alkaisi väittää vastaan tai jos alkaisin, niin neutraalisti ilman draamaa (joka voitaisiin tulkita väärin).

Vierailija
234/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei otettu ambulanssin kyytiin, potilas kaatunut 2 niskanikamaa murtunut ja siitä seurauksena neliraajahalvaus, selkäydinvamma. Sanoivat että on tärähtänyt, raahasivat sisälle sänkyyn lepäämään kyllä se siitä helpottaa.

Todella kurjaa, tuollaista ei saisi ikinä tapahtua. Toivottavasti teitte ilmoituksen ja toivottavasti tilanne käytiin kanssanne asianmukaisesti läpi.

Vierailija
235/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ei ole luottokorttia eikä varaa taksiin, sopiiko vaan kuolla pois?

Vierailija
236/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos ei ole luottokorttia eikä varaa taksiin, sopiiko vaan kuolla pois?

Taksimatka pystytään laskuttamaan. Jos laskunmaksussa on ongelmia, tulee pyytää apua sairaalan tai kunnan sosiaalityöntekijöiltä. He osaavat auttaa näissä asioissa, jotta itse voi keskittyä paranemiseen. Ja jos on varaa, niin kannattaa aina pitää kotona varalla 50 e käteisenä yllättävien kulujen varalta.

Vierailija
237/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli seuraavanlainen huono kokemus ambulanssihenkilökunnasta:

Sain soiton sisareni avustajalta, että siskoni on huonossa kunnossa. Hänelle oli tehty iso leikkaus muutama päivä sitten. Nyt hän kärsi kovista kivuista raajoissaan, ei pystynyt syömään ja juomaan kunnolla, oli oksentanut lukuisia kertoja jne. Kun avustaja oli tullut asuntoon, sisareni makasi kylpyhuoneensa lattialla lähes tuskin tajuissaan, eikä avustaja saanut häntä mitenkään ylös lattialta. Avustaja soitti minulle ja koska emme saaneet siskoa ylös yhdessäkään, päätimme soittaa ambulanssin.

Paikalle tuli 2 nuorta naista. Toinen oli asiallinen, mutta toinen suhtautui alusta saakka tilanteeseen negatiivisesti. Hän oli erittäin epäkohtelias, ei kuunnellut, mitä yritimme kertoa, vaan sanoi sisareni saaneen todennäköisesti jonkun vatsapöpön. Kerroimme leikkauksesta, jolloin toinen ensihoitaja konsultoi varmuuden vuoksi lääkäriä. Lääkäri käski ensihoitajien tuoda siskoni sairaalaan varmuuden vuoksi. Toinen ensihoitaja ei pitänyt tästä, vaan tuhahteli kiukkuisesti mm. että "tämä on ihan turhaa" ja "ihan kuin tässä ei olisi muuten kiire". Hän oli hyvin kiukkuisen ja vihaisen oloinen.

Ambulanssissa kiukkuisempi ensihoitaja alkoi laittaa sisarelleni tippaa. Sen laitto oli vaikeaa. Sisareni itki ja valitti kivusta, jolloin hoitaja kivahti hänelle "ole ***** hiljaa". Kanyylia ei saatu kunnolla laitettua, mutta hoitaja teippasi sen käteen ja arveli sen riittävän.

Ensiavussa lääkäri tuli tutkimaan siskoani. Hän otti mm. sydänkäyrän, joka oli aivan pielessä. Pian siskoni sai sydänpysähdyksen, joten tapaus oli ollut todellakin kiireellinen. Lääkärit saivat elvytettyä siskoni, vaikka siihen kuluikin aikaa.

Jos siskoni olisi jäänyt kotiin, hän ei todennäköisesti olisi enää elossa. Toipuminen kesti kauan ja sisko sai vielä verenmyrkytyksen, mikä todennäköisesti johtui tämän epäammattimaisemman ensihoitajan toiminnasta.

Tein tapauksesta siskoni puolesta valituksen. Hän sai virallisen anteeksipyynnön, mutta emme saaneet puhua ko. ensihoitajien kanssa, vaikka olisimme halunneet. Arvaatte varmaan, ettei sisko uskalla paljon tämän jälkeen soittaa ambulanssia. Hän pelkää vastaavanlaisen kohtelun uusiutuvan

Vierailija
238/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ja veljeni on ambulanssissa töissä. Eri paikkakunnilla. Molemmat kertoo, että ovat aivan ylityöllistettyjä turhien soittojen vuoksi. Jengi soittaa ambulanssia todella paljon taksiksi.

Pitäisi miettiä, pääsenkö itse sairaalaan esim taksilla tai voiko joku viedä? Useimmiten voi.

Ambulanssi soitetaan kun tarvitaan elvytystä!

Ja loppukevennyksenä... ambulanssia on soitettu esimerkiksi ripulin ja sormikivun vuoksi. Ambulanssia on soitettu kun synnytyksen ensimmäiset supistukset käynnistyivät. Ambulanssia on soitettu kun sattuu vähän mahaan ja ruoka ei maistu.

Sitten toki joskus ambulanssi ei ota kyytiin vaikka olisi pitänyt. Se on hoitovirhe. Toisaalta ihmisiäkin hekin vaan ovat, eivät omista röntkenkatsetta jolla näkee ihmisen sisään tai tulevaisuuteen. Paljon joutuvat arvioimaan kokemuksella, joskus se voi mennä väärin...

Vierailija
239/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt niin on ja kuuluukin olla. Meillä pojalla meni käsi kolmesta kohtaa rikki skeitatessa. Ambulanssin oli nuoriso soittanut ja tulivat, mutta eipä he siinä suuria voineet tehdä. Kipulääkettä vaan ja kun käsi oli niin mutkalla ettei sitä voinut siinä suoristaa niin isä soitettiin viemään sairaalaan.

Hyvä niin, jotta ambulanssi vapautui sitä tarvitseville

Vierailija
240/302 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli seuraavanlainen huono kokemus ambulanssihenkilökunnasta:

Sain soiton sisareni avustajalta, että siskoni on huonossa kunnossa. Hänelle oli tehty iso leikkaus muutama päivä sitten. Nyt hän kärsi kovista kivuista raajoissaan, ei pystynyt syömään ja juomaan kunnolla, oli oksentanut lukuisia kertoja jne. Kun avustaja oli tullut asuntoon, sisareni makasi kylpyhuoneensa lattialla lähes tuskin tajuissaan, eikä avustaja saanut häntä mitenkään ylös lattialta. Avustaja soitti minulle ja koska emme saaneet siskoa ylös yhdessäkään, päätimme soittaa ambulanssin.

Paikalle tuli 2 nuorta naista. Toinen oli asiallinen, mutta toinen suhtautui alusta saakka tilanteeseen negatiivisesti. Hän oli erittäin epäkohtelias, ei kuunnellut, mitä yritimme kertoa, vaan sanoi sisareni saaneen todennäköisesti jonkun vatsapöpön. Kerroimme leikkauksesta, jolloin toinen ensihoitaja konsultoi varmuuden vuoksi lääkäriä. Lääkäri käski ensihoitajien tuoda siskoni sairaalaan varmuuden vuoksi. Toinen ensihoitaja ei pitänyt tästä, vaan tuhahteli kiukkuisesti mm. että "tämä on ihan turhaa" ja "ihan kuin tässä ei olisi muuten kiire". Hän oli hyvin kiukkuisen ja vihaisen oloinen.

Ambulanssissa kiukkuisempi ensihoitaja alkoi laittaa sisarelleni tippaa. Sen laitto oli vaikeaa. Sisareni itki ja valitti kivusta, jolloin hoitaja kivahti hänelle "ole ***** hiljaa". Kanyylia ei saatu kunnolla laitettua, mutta hoitaja teippasi sen käteen ja arveli sen riittävän.

Ensiavussa lääkäri tuli tutkimaan siskoani. Hän otti mm. sydänkäyrän, joka oli aivan pielessä. Pian siskoni sai sydänpysähdyksen, joten tapaus oli ollut todellakin kiireellinen. Lääkärit saivat elvytettyä siskoni, vaikka siihen kuluikin aikaa.

Jos siskoni olisi jäänyt kotiin, hän ei todennäköisesti olisi enää elossa. Toipuminen kesti kauan ja sisko sai vielä verenmyrkytyksen, mikä todennäköisesti johtui tämän epäammattimaisemman ensihoitajan toiminnasta.

Tein tapauksesta siskoni puolesta valituksen. Hän sai virallisen anteeksipyynnön, mutta emme saaneet puhua ko. ensihoitajien kanssa, vaikka olisimme halunneet. Arvaatte varmaan, ettei sisko uskalla paljon tämän jälkeen soittaa ambulanssia. Hän pelkää vastaavanlaisen kohtelun uusiutuvan

Olen pahoillani tapahtuneesta. Tuossa on mennyt monta asiaa pieleen, alkaen ns. pienistä asioista kuten sanavalinnoista, asenteesta aina kanyylin huonoon varmistukseen asti. En tiedä, miten tutkittiin ja mitä päätettiin, mutta ammattilaisen ei kuulu purkaa potilaisiin mielipahaansa tai purnata lääkärin konsultaation lopputuloksesta.

Hyvä kun teit ilmoituksen. En tiedä, miten ensihoidossa on tapana, mutta yleensä esihenkilö juttelee potilaan ja omaisten kanssa tapahtuneesta, ja esihenkilö keskustelee erikseen työparin kanssa tapahtuneesta. Alan johto osaa kertoa tälle tavalle perustelut, itse voin vain mutuilla syistä.

Jos tyytymätön potilas saisi aina tietoonsa häntä hoitaneet ammattilaiset ja pääsisi heidän kanssaan aina keskustelemaan, työturvallisuus vaarantuisi. Meillä on monta sekopäätä kävelemässä tuolla kaduilla, ja joskus palautetta halutaan antaa mm. epätasaisesta kyydistä tai kurakengillä matolla kävelystä.

Toivottavasti saitte tilanteen purettua esihenkilön kanssa keskustellessa. Sisarellesi toivon keskusteluapua, jotta hän saisi purettua tilanteen kunnolla. Kenellekään ei saisi jäädä pelko, ettei saa apua hädässä, vaikka onkin sattunut huonoa kohtelua kohdalle. Kannustan ajattelemaan, että tuo tuhisija oli ammatillisesti epäpätevä tuolla keikalla, eikä edes itse tajunnut sitä. Toivottavasti oppi jotain asian käsittelyssä.