Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päteekö ikiaikainen sääntö: kutsuja maksaa

Vierailija
15.11.2016 |

Olen viisikymppinen ja siihen täysin tottunut ja tuudittautunut. Elämänkokemukseni mukaan useimmille näin ainakin tässä ikäluokassa.

Vähän ongelmallinen tilanne tuli, kun olin samanikäisen miehen kanssa ravintolaillallisella, johon hän yksiselitteisesti oli kutsunut minut. Maksun aikaan tuli vaivautunut tunnelma, kun rupesi ynnämään kummankin osuutta erikseen.

Maksoin toki sitten oman osuuteni, mutta vähän jäi ihmettymään tämä käytäntö.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua yritti joskus iskeä kirjanpitäjä mies. Maksoimme kaiken puoliksi. Jopa hänen haluamansa viinipullon.

Oleellisempaa maksun kannalta lienee kuka sen pullon joi. Sinä arvatenkin joit vain pikkupikkuriikkisen tilkkasen (lähes vastentahtoisesti), ja mies ryyppäsi loppupullon.

Vierailija
42/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tavalliset tallaajat maksavat itse. Jos olet oikein rikas kannattaa jo kutsuessa sanoa tarjoaisin sinulle illallisen, lähdetkö?

Näin juuri. En ole rikas, mutta joskus on tilanteita, jolloin tiedän, ettei ystävälläni ole varaa, ja silloin sanon jo kutsuessani, että mä tarjoan. Ja kun maksaa itse, voi valita ruokalistalta mitä haluaa eikä kohteliaisuussyistä valita listan edullisimmasta päästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista ap voi päätellä vastauksen: joidenkin mielestä pätee, joidenkin ei. Eletään välitilaa, jolloin ehdotonta sääntöä ei ole.

Romanttisen suhteen alkamisen kannalta olisi tietty edullista, että treffikumppanit olisivat tästä samoilla linjoilla.

Itse kuulun "kutsuja tarjoaa" -koulukuntaan, jos sillä nyt tässä on mitään väliä.

Vierailija
44/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia tulee siitäkin, että olettaa maksavansa itse ja sanoo tarjoilijalle, että kaksi laskua, kiitos. (siis jos on se kutsuttu, jolle on sanottu, että vien sinut kaupungin parhaaseen ravintolaan syömään). Silloin saa kuulla olevansa feministi, jonka pitää näpäyttää kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Kukaan ei ole koskaan sanonut vievänsä sinua kaupungin parhaaseen ravintolaan syömään ja erillisiä laskuja pyydettyäsi todennut sinun olevan näpäyttelijäfeministi. Tuo skenaario on niin kaukaa haettu.

Kyllä on. Vuosi oli 2015, kaupunki Lahti ja ravintola Roux. Pyysin muuten ne erilliset laskut samantien, kun tilasimme alkuruokaa eli totesin tarjoilijalle, että otamme erilliset laskut,  viinin voi laittaa minun laskuuni (mies on absolutisti). Mies aloitti samantien feministiläpätyksen.

Vierailija
45/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni mies maksaa myös naisen osuuden treffeillä, varsinkin alkuvaiheessa.

N24

Vierailija
46/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samalla tavalla isänpäivälounaalla appivanhempien kanssa ei oleteta, että appiukko maksaa kaikkien ruuat, vaikka hän ravintolaan syömään kutsuikin. Jokainen maksaa omansa.

Näinhän se nykypäivänä menee."

Ole kiltti yleistämättä. - Jos, korjaan kun minä kutsun appivanhemmat, niin pidän selvänä, että minä myös maksan appivanhempien ruuat. Se on sitten toinen juttu heillä, joilla kitupiikki appiukko, joka pyytää ulos kanssaan syömään,  mutta ei ole valmis maksamaan kuin oman osuutensa. - Jos kyse on tulorajoitteisesta eläkeläisestä, niin saattaisin tarjoutuakin itse maksamaan. Mutta, mutta yleisesti muutoin tarvisi vähän sosaaiista silmää, että mitä appiukko haluaa  meneteltävän; haluaako hän minun maksavan, vai haluaako hän maksaa nyt ja samalla ikäänkuin hyvittää aiempia minun tekemiäni askareita häntä kohtaan. - Tai odottaa aterian tarjoamisen jälkeen, että minä sitten puolestani jeesaan häntä myöhemmin, jossain muussa...   

Vierailija
47/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta, jos kutsu oli tyyliä "mä vien sut x:ään syömään", kutsuja maksaa.

Tuli tästä mieleen yksi miespuolinen kaveri. Se kutsuu tolleen, mä vien sut leffaan ja syömään. Sit mennään mun autolla, minä ajan. Molemmat maksaa omat lippunsa ja ruokansa ja se vielä sanoo kassalla, kun menee ensin: "rouva tuossa perässä maksaa sitten omansa". Se on niiiiiin noloa. :D Mulla on siis kukkaro kädessä ja ihan olen itse omat juttuni maksamassakin. Mut sen pitää olla niin "hauska". Säälin sen tulevaa tyttöystävää jo valmiiksi.

Vierailija
48/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuosta ikiaikaisesta säännöstä eläessäni kuullut. Ennen se meni niin, että mies tarjoaa naiselle ja nykyään niin, että molemmat maksavat omansa. Deittailu on nykyään paljon vähemmän vakavaa kuin ennen ja tasa-arvon myötä naisten palkat ovat yhtä hyviä kuin miesten. Ei ole siis mitään järkeä tarjota naiselle.

En kyllä ole koskaan kuullut, että jos pyytää kaveria risteilylle, niin kaveri olettaa minun maksavan hänenkin matkansa. Samoin sulkapallon ja kaljalle tai syömään pyytämisen kanssa.

Näiden ihmisten järjettömien oletusten takia pyydän naista aina ensimmäisille treffeille ihan vain kävelylle tai jotain muuta maksutonta. En todellakaan ala maksamaan seurasta ja tarjoamaan ihmiselle, josta en välttämättä edes yhtään pidä.

Nämä ketjut ovat kyllä omiaan herättämään vihaa naisia kohtaan, mutta pitää yrittää muistaa, että tänne on kerääntynyt lähinnä ne naiset, jotka eivät luonteensa takia miehiä saa tai sitten ne naiset, jotka loisivat miehensä rahoilla kotona makoillen ja nettiin kirjoitellen.

Vierailija
49/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Onkohan se sitten loukkaavaa vai huomaavaista, jos kutsua esittäessä tai ennen sitä kysyy toiselta, että onko hänellä rahaa mukana? Itselläni näet ei aina ole kuin pikkurahaa mukana, jo sitäkään, silloin kun toinen on kutsunut minut syömään, valitsemaansa paikkaan. Saattaisi muodostua hieman hämmentvä tilanne, jos kutsuja olisi automaattisesti odottanut minun maksavan ateriani. Mutta vielä hämmentvämpää, jos odottaisi maksavan aterian sitten "luonnossa"  

Eipä tulisi kyllä pieneen mieleenkään lähteä suht tuntemattoman ihmisen kanssa treffeille ilman omaa rahaa. Pankkikortti ei niin paljoa käsilaukussa paina, etteikö sitä voi mukaan ottaa, vaikka olettaisikin ettei sitä joudu käyttämään. Mistä sitä tietää, mitä tuolla kaupungilla ollessa voi tapahtua. Itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä tyhjätaskuna mihinkään. Kerran on tullut sellainen tilanne, että on yllättäen pitänyt tulla taksilla kotiin. Onneksi oli se pankkikortti mukana.

Vierailija
50/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kutsuja maksaa. Eri asia, jos yhdessä sovittu syöminen, mutta selvä kutsu jonnekin menee kutsujan piikkiin esim syntymäpäivät, treffikutsut ym. Kaveriporukalla syömään mennessä maksetaan omat ruoat.

51/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsun deiteille ravintolaan, niin myös minä maksan. Ainakin lähden siitä ajatuksesta. Jos vastapuoli ilmoittaa esim tilauksen yhteydessä, että haluaa kaksi laskua, niin en ala siitä vänkäämään, mutta ilmoitan kyllä kutsujana olettaneeni olevani maksaja. Vähintään outona pitäisin laskun saatuani ruveta sitä erittelemään ja ilmoittamaan mikä deitin osuus oli.

Ihan eri juttu on kavereiden kanssa heitot 'lähdetäänkö kaljalle' tai duunissa 'mennäänkö lounaalle'.

Vierailija
52/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kutsuja maksaa. Eri asia, jos yhdessä sovittu syöminen, mutta selvä kutsu jonnekin menee kutsujan piikkiin esim syntymäpäivät, treffikutsut ym. Kaveriporukalla syömään mennessä maksetaan omat ruoat.

Ja millähän ihmeellä erittelet sen mikä on yhdessä sovittu ja mikä on kutsu? Paljon selkeämpää kun molemmat maksavat omansa. Toki tähän ei haluta lähteä, koska se ei ole naiselle kannattavaa. Vähän kyllä ihmettelen noita naisia, jotka suostuvat siihen, että mies maksaa. Vielä enemmän ihmettelen niitä miehiä, jotka suostuvat maksamaan.

Vierailija
53/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden sairaan pihin miehen kanssa eläneenä otan nämä tilanteet testinä. Jos mies on valmis maksamaan myös minun osuuteni, suhde on jatkamisen arvoinen ja minä puolestani voin tarjota vaikka seuraavalla kerralla.

Hyvä testi tosiaan erottamaan tasa-arvo kannattavat miehet naisten palvojista.

Vierailija
54/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo tilanne kuulostaa kyllä siltä, että kutsujan olisi odottanut maksavan. Erityisesti jos on yksin päättänyt ravintolan (tällöin on valinnut myös hintatason johon et voi vaikuttaa). Mutta sellainen "hei mentäiskö syömään tässä joku päivä?" -tyyppiset vähän huolettomat kutsut on mielestäni sellaisia että molemmat maksaa omansa.

Oletko joku muiden vietävissä oleva ameeba, joka ei osaa avata suutaan ja ehdottaa jotain halvempaa paikkaa?

Vierailija
55/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia nuo naiset Tinderissä, joiden kuvauksessa lukee jotain, että voit tarjota minulle drinkin tai voit viedä minut syömään. Vasemmalle menee kyllä välittömästi tuollaiset.

Toisaalta ihan hyvä, että paljastavat luonteensa välittömästi.

Vierailija
56/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tapauksessa on yksiselitteisen selvää, että kutsuja maksaa kun mitään muutakaan ei ole sovittu etukäteen!

Vierailija
57/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa tapauksessa on yksiselitteisen selvää, että kutsuja maksaa kun mitään muutakaan ei ole sovittu etukäteen!

Jos mitään ei ole sovittu etukäteen, niin molemmat maksavat omansa. Asia erikseen jos saat vaikka kutsun häihin tai johonkin muuhun vastaavaan tilaisuuteen. Silloin on aika luonnollista olettaa, että et joudu maksamaan syömisistäsi.

Jos joku haluaa tarjota sinulle, niin hän kyllä ihan itse sen sanoo, että tarjoaa sinulle lounaan tms. Jos hän ei sitä sano, niin hän ei halua sinulle tarjota.

Vierailija
58/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan oleta toisen maksavan, vaan varaudun aina maksamaan oman osuuteni. Eipä tule sitten vaivaannuttavia ylläreitä ainakaan sen asian suhteen. Kerran on tosin käynyt niin, että mies nimenomaan halusi tarjota mulle, oikein korosti tätä maksaessaan, mutta myöhemmin hän oletti saavansa multa seksiä samana iltana, koska oli maksanut minunkin ruuan. Silloin minä kävelin pankkiautomaatille, nostin käteistä ja maksoin miehelle takaisin sen aterian ja lähdin sitten yksin kotiin. Enkä enää koskaan tavannut häntä sen jälkeen.

Vierailija
59/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu tilanteesta; jos olette miehen kanssa "vain ystäviä", niin silloin tietty molemmat maksavat omat ruokansa. Mutta, jos mies pyytänyt sinua kanssaan illalliselle, romanttisessa mielessä esimerkiksi, niin tietty mies maksaa. Miehen tavat suhtautua rahankäyttöön muuten indikoivat aika paljon sitä, miten kohtelee naista muutoinkin. En tarkoita, että miehen pitäisi aina ja kaikkialla maksaa kaikki, mutta tavallista on, että hyväkäytöksiset herrasmiehet, jotka eleettömästi maksavat illalislaskun, ovat huomaavaisia naisia kohtaan myös kaikessa muussakin toiminnassa.

Vierailija
60/68 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu tilanteesta; jos olette miehen kanssa "vain ystäviä", niin silloin tietty molemmat maksavat omat ruokansa. Mutta, jos mies pyytänyt sinua kanssaan illalliselle, romanttisessa mielessä esimerkiksi, niin tietty mies maksaa. Miehen tavat suhtautua rahankäyttöön muuten indikoivat aika paljon sitä, miten kohtelee naista muutoinkin. En tarkoita, että miehen pitäisi aina ja kaikkialla maksaa kaikki, mutta tavallista on, että hyväkäytöksiset herrasmiehet, jotka eleettömästi maksavat illalislaskun, ovat huomaavaisia naisia kohtaan myös kaikessa muussakin toiminnassa.

Kai ymmärrät, että sanot tässä ihan suoraan, että sinä olet rahalla ostettavissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän