Vanhoillislestadiolainen äiti vastaa
Kommentit (298)
Ovatko kaikki ehkäisymenetelmät kiellettyjä, myös esim. rytmimenetelmä? Nainenhan tunnistaa ovulaation kyllä, eikö silloin voisi pidättäytyä seksistä, jos on väsynyt ja pieniä on jo tupa täynnä? Miten vl vanhemmat ylipäätään jaksavat harrastaa seksiä niin usein, että nainen on vuosittain raskaana? Mun tuntemissa pikkulapsiperheissä seksiä on tyyliin kerran tai pari kuussa, eikä se todellakaan ovispäiville osu ilman erityistä laskemista. Olen aina ihmetellyt tätä.
Millaiseksi kuvittelet kuoleman jälkeisen elämän, taivaan, ja taivaan portit? Käydäänkö siellä läpi esim. onko juonut alkoholia tai kuunnellut rytmimusiikkia, ja millä keinoin? Millainen on sinun helvettisi?
[/quote]
Vaino on onnellinen asia? Höpö höpö. -vl[/quote]
Eikö teillä ole autuuden merkit tuttuja?
Onko osasyynä oman järjellisen ajattelun käyttämättömyyteesi yhteisösi syrjinnän pelko? Ymmärrätkö että aina yhteisösi toitottama totuus ei välttämättä pidä paikkaansa?
Miksi musiikki (rytmi) on kieltolistallanne? Onhan se ollut olemassa paljon ennen uskontoanne. Musiikki antaa paljon iloa elämän aikana, eikö mielestäsi riko ihmisoikeuksia kieltää kuuntelemasta jotain joka tuottaa iloa? Mitä haittaa siitä on?
Ymmärrätkö, että myös esimerkiksi ISIS koostuu kaltaisistasi omaan tieteelliseen ajatteluun kykenemättömistä yksilöistä?
Eikö olekin totta, että olet mukana lestadiolaisuudessa vain sen takia, että saat siitä hyötyä itsellesi? Ethän todellisuudessa voi uskoa jonkun 1800-luvulla eläneen ukon haihatuksiin? Silloin ihmiset eivät saaneet tietoa mistään ja heitä oli helppo uhkailla ja pelotella oman tahdon mukaan. Kaikki muu hyöty on se mikä ratkaisee, ei usko, eikö olekin näin?
Uskonnon uhri... Raamattu kehoittaa ja käskee vanhempia kertomaan Jumalasta ja Jeesuksesta, kasvattamaan Jumalanpelkoon ja rakkauteen. Itsekin kasvatan lapseni uskomaan, teen sen rakkaudesta lapsiani kohtaan. Muuta en toivo kun että lapseni pääsisivät kerran Taivaaseen. Yhtälailla voisi ajatella, että lapset keitä ei opeteta ja kerrota uskomaan, ollaan ajamassa heitä ikuiseen kadotukseen. Kaikki riippuu näkökulmasta ja mihin uskoo.
Tuohan on loistava että alkoholia ei suositella juotavan eikä niitä bubiluolia katsota hyvällä. Kaikkihan sen tietää mikä helv. sielä on pahimmillaan läsnä.
Miksi olet niin tyhmä uskovainen?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki ehkäisymenetelmät kiellettyjä, myös esim. rytmimenetelmä? Nainenhan tunnistaa ovulaation kyllä, eikö silloin voisi pidättäytyä seksistä, jos on väsynyt ja pieniä on jo tupa täynnä? Miten vl vanhemmat ylipäätään jaksavat harrastaa seksiä niin usein, että nainen on vuosittain raskaana? Mun tuntemissa pikkulapsiperheissä seksiä on tyyliin kerran tai pari kuussa, eikä se todellakaan ovispäiville osu ilman erityistä laskemista. Olen aina ihmetellyt tätä.
En ole ap, mutta jotain voisin vastata... Kyllä periaatteessa kaikenlainen ehkäisy katsotaan vääräksi. Itse en tunnista ainakaan varmasti ovulaatiota, ei ole mitään selviä oireita ja kiertoni ovat usein epäsäännöllisiä. Tietenkään väsyneenä ei ole seksiä pakko harrastaa, mutta raskaaksitulohan ei vaadi kuin sen yhden oikeaan aikaan osuneen kerran. Loppujen lopuksi aika harvoin tulee vastaan naisia, jotka todella raskautuisivat vuosittain, joka toinen vuosi voisi olla lähempänä totuutta niilläkin jotka tiheämmin raskautuvat.
Joku muu kysyi imetyksestä ja raskautumisesta, olen kerran raskautunut imetysaikana, jatkoin imetystä raskauden puoliväliin. Nuorempana meni monesti niin, että imetyksen loputtua kuukautiset alkoivat hyvin pian ja muutamien menkkojen jälkeen alkoi uusi raskaus. Yli 30-vuotiaana sama ei enää niin suoraan päde vaan on tullut myös keskenmenoja eikä raskaus selvästikään ala enää niin helposti kuin parikymppisenä, vaikka olisi varmuudella seksiä ollut kierron puolivälin aikoihin (tarkkaa ovulaatiopäivää en tosiaan tunnista). Ja hyvä niin.
Mielenkiintoinen ketju ja paljon mielenkiintoisia kysymyksiä. Alla pari lisää, jotka ovat vaivanneet omaa päätäni aika ajoin.
1) VL-firmoja kun on erityisesti tietyllä toimialalla vaikka muille jakaa, niin jaetaanko asiakkaat yleisesti kahteen kastiin? Onko hinnat erit näille kahdelle kastille? Toimitetaanko toiselle kastille huonompia tuotteita? Saako toisen kastin asiakkaille valehdella?
2) Onko miehen asema sellainen, että alakouluikäinen veli saa lyödä pikkusiskojaan aina, kun alkaa harmittaa ilman, että vanhemmat puuttuvat asiaan?
3) Saako lapset kiroilla tai käyttää muuten aivan käsittämätöntä kieltä, jos on kylässä eikä ole pelkoa kiinnijäämisestä omille vanhemmille?
3) Onko materia yleisesti tärkeää? Onko yleistä, että yritetään näyttää varakkaammalta kuin ollaankaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nuo
"omatunto neuvoo", "mikä aivopesu?" "Emme vain halua".....Millä tapaa hauskoja?
En ole tuo eka vierailija, mutta kai nyt suurin osa ihmisistä tajuaa että omatunto = sun sisäinen moraalinen malli = aivopesun tuote. Miten luulet että Jehovan todistaja saa omantuntonsa, entä kunnon Pohjois-Korean kommunisti? Kaikki ne toimivat vilpittömästi siten kuin tuntuu oikealta ja omatunto neuvoo.
En ole eka vierailija minäkään, mutta nyt täytyy kyllä vähän kyseenalaistaa tuota väittämääsi yhtälöä, eli omatunto = sisäinen moraalinen malli = aivopesun tuote.
Otetaan esimerkki. Oma sisäinen moraalinen mallini, eli omatuntoni, ilmoittaa minulle että väkivalta, heikompien alistaminen ja puolustuskyvyttömien sortaminen on väärin. Miten voin tietää, ovatko nuo asiat oikeasti väärin, vai onko "omatuntoni" yksinkertaisesti yhteiskunnan (tai pikemminkin siitä luodun idealistisen illuusion) aivopesun tuote? Voimmeko siis olettaa, että edellä lueteltujen asioiden vastenmieliseksi kokeminen on yhteiskunnan aivopesun tulosta, eikä niiden näin ollen todellisuudessa voida määritellä olevan sen enempää oikein kuin väärinkään, koska ne yksinkertaisesti ovat olemassa olevia käyttäytymismalleja vailla sen syvällisempää arvomääritelmää?
Jos vastaat, että toisten polkeminen on oikein, saat takuulla vastaasi melko jäätävän vastalausekuoron. Jos vastaat, että se on väärin, minä voin väittää että mielipiteesi on idealistisen illuusion aivopesun tuote, etkä sinä pysty kumoamaan väitettäni koska olet kasvanut yhteiskunnassa eli et omaa näkemystä yhteiskunnan ulkopuolelta etkä täten ymmärrä olevasi aivopesty.
Kannattaa miettiä. Yhtälöt harvoin ovat mustavalkoisia, ihmiset kylläkin.
Eivät mistään, lestat usein kouluttamattomia ja tyhmiä. Kaksi naapuria todisti tämän ja olivat työttömiä lähes aina, naapurilestan lapset itkivät tuntikausia joka päivä ja isomman itku oli lohdutonta, oli ilmeisesti eristetty yksinäisyyteen synneistä tms.
Muuttivat pois (ehkä taivaaseen) ja naputtelen juuri lastensuojeluun ilmoitusta heistä. He myös tuijottivat naapureita kokoajan aidanraosta ja mistä vain ja helteellä menivät sekaisin jostakin syystä (paljas pinta) , lesta-akka tuijotti aurinkoa ottavaa naapuria parvekkeeltaan ja huuteli ja lauloi, hulluimpia mitä ikinä nähnyt, jopa narkeilla ja juopoilla on joku logiikka vaan ei näillä.
Eihän kaikille opeteta että esimerkiksi popin kuuntelemisesta pitäisi tuntea syyllisyyttä. Miksi sitten vain vl:t niin tuntevat? Koska siihen on lapsesta asti opetettu, heti jos kuuntelet vanhempi luultavasti kieltää ja sen tanssinkin mikä luontaisesti tulee kuvioon= huono omatunto jos kuuntelet ja tanssit koska se on kiellettyä.
Tästä sitten pienet lapset tulevat pyytämään evankeliumia eli tuntevat olonsa pahaksi ja pyytävät asian anteeksi.
Toki kaikki vl perheet eivät ole niin tiukkoja.
Minä ihmettelen uskovaisena kristittynä sitä, miten lestadiolaiset voivat ajatella, että juuri lestadiolaisuus on ainoa oikea tapa harjoittaa kristinuskoa ja että muut kristityt jäävät vaille pelastusta.
Onko minulla oikea käsitys opistanne?
Jos näin ajattelette, miten perustelet sen?
Muistan kun lapsena 7-12 -vuotiaana kävin usein naapurissa katsomassa lastenohjelmia televisiosta. Oli kauhea olo kävellä kotiin sen pikkukakkosen jälkeen. Kotona nukkumaan mennessä oli syntinen olo. Pienellä lapsella tällaisesta asiasta iso taakka kannettavana.
Tätä en edelleenkään hyväksy vanhempana että omat lapseni tuntisivat näin typerästä asiasta olevansa syntisiä.
Miten muut vl -äidit koette tämän asian?
_vläiti
Onko sinulla ap tai tutuillasi ollut vaikeksia saada vakityötä?Monet lestaadiolaisnsisethan on koulutukseltaan sairaanhoitajia ja opettajia.Karsastaako työnantajat palkkaamista äitiyslomien välttämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen uskovaisena kristittynä sitä, miten lestadiolaiset voivat ajatella, että juuri lestadiolaisuus on ainoa oikea tapa harjoittaa kristinuskoa ja että muut kristityt jäävät vaille pelastusta.
Onko minulla oikea käsitys opistanne?
Jos näin ajattelette, miten perustelet sen?
Minä en näin usko. Uskon niin että jokaisesta uskonnosta voi päästä Taivaaseen ihmisiä riippuen ihan sydämen tilasta.
Sanokoot saarnamiehet mitä sanovat.
Terveesin vl
Kuulostaa siltä että tässä uskonnossa eletään tekojen kautta. Eli siis mitä saa tehdä ja mitä ei. Ymmärrättekö asiaa? Katsokaa ulkopuolisen silmin yhteisöä.
Mistä asioista pyydätte yleensä anteeksi?