Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverisynttärit stressaa

Vierailija
14.11.2016 |

Tuntuu että omat hääjuhlatkin järjestyi pienemmällä stressillä. ;) Suoraan sanottua kauhistuttaa tulevat juhlat.

Lauma alle kouluikäisiä lapsia tuntuu aika kaaosmaiselta ajatukselta. Ajattelin että osa peruisi, mutta vielä ei ole perunut kuin yksi ja juhlat olisi ylihuomenna.

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt niin että on kutsuttu varmuuden vuoksi vähän enemmän kuin tarpeeksi ja sitten kaikki ovatkin päässeet paikalle. Jopa 2-vuotiaat vieraat lapset on vaan tiputettu meille ja vanhemmat on kurvanneet pois vaikka on varauduttu toki kakkukahvittamaan pienten vanhemmat. Ohjattuun toimintaan ei ole kukaan halunnut osallistua eivätkä keksi mitään tekemistä itsekään.. Synttärisankari on kuitenkin itse ollut tyytyväinen juhliinsa ja suureen vierasmäärään, joten tänäkin vuonna on kutsuttu liikaa lapsia. 😁

Vierailija
62/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, vieläkin monen vuoden jälkeen muistan kaoottiset kaksospoikiemme synttärit, kun olivat eskarissa ja täyttivät 6. Ryhmän pojat oli kutsuttu ja pari muuta vierasta, eli poikia yhteensä oli muistaakseni 13. Huh, kun kaikki olivat saapuneet, niitä pellavapäitä tuntui vilistävän joka paikassa. Vilkas porukka ja ehtivät joka paikkaan. Lahjojen avaamiseen ja herkutteluun meni ehkä alle puoli tuntia ja järjestettyyn ohjelmaan puoli tuntia. Kahden tunnin synttäreistä yli puolet jäljellä...meno alkoi olla kyllä loppua kohden melkoista ja vain odotin, milloin määräaika tulee umpeen ja vanhempia saapuu hakemaan lapsosiaan :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä järkkäsin vastikään ekat kaverisynttärit 4v esikoiselle. Kutsuttiin koko pk-ryhmä, 3-5v lapsia, vain kolme jäi tulematta. Juhlat vietettiin ei niin kovin suositussa leikkipuistossa ja kutsuun kirjoitin "ota oma juomapullo ja isä/äiti mukaan".

Säästyin ohjelman keksimiseltä (lähes), vahtimiselta ja siivoamiselta. Lisäksi ei voinut lyödä yli koristelua ja tarjoilua. Ohjelmana oli siis herkkujen syöntiä ja sen jälkeen kaikki saivat saippuakuplapurkin vieraslahjapussissa. Kuplia riitti ja niiden tuomaa hauskuutta. Puisto itsessään tarjosi hyvät puitteet. Puiston piknik-pöydälle laitoin ison paperipöytäliinan, johon olin piirtänyt kuvia ja herkuttelun jälkeen laitoin kakut ja pullat kylmälaukkuun ja värikynät pöydälle. Se oli siinä. Suosittelen :)!

Isommille lapsille olisin koittanut polttopalloa ja muita pihapelejä, peili tai värikuningas olivat ainakin omassa lapsuudessa kivoja!

Tää leikkipuisto kuulostaa hyvältä idealta! Harmi vaan että ei taida onnistua talviaikaan. Kaipaan ideoita miten järjestää helmikuussa syntyneelle lapselle kaverisynttärit. Kotona en haluaisi järjestää enkä toisaalta halua maksaa hoploppi synttäreitäkään. Tykkäisikö 4-5v lapset jostain pulkkamäkisynttäreistä jos tarjoiluina olisi grillattua makkaraa ja muurinpohjalettuja?

Viime talvena vein lapsia luistelemaan avojäälle, yllätyin kun samaan aikaan siellä oli alkamassa jonkun lapsen luistelusynttärit.

Vaikutti kivalta/erilaiselta vaihtoehdolta synttäreiden järjestämiseen.

Vierailija
64/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin kaverisynttäreitä kotona ja ulkoistettuna, kun lapset olivat noin 5-9-vuotiaita. Sen jälkeen ei olla enää pidetty. Toki, jos erityisesti haluaisivat, voisin järkätä tai lapsi voi pitää juhlat parille ystävälleen. Osa vanhemmista oli aika rasittavia. Eivät esim ilmoittaneet kutsussa mainittuun päivään mennessä mitään, tuleeko lapset ym. Osa lapsista käyttäytyy huonosti jne. En erityisemmin välittänyt järjestää synttäreitä, mutta lapsille ne olivat pienenä tärkeitä, mutta ei isompana enää. Muidenkin synttärit muuttuivat vähän pakkopullaksi, varsinkin jos ne edellyttivät harrastuksista pois jääntiä tai muun kivan väliin jättää.

Vierailija
65/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä järkkäsin vastikään ekat kaverisynttärit 4v esikoiselle. Kutsuttiin koko pk-ryhmä, 3-5v lapsia, vain kolme jäi tulematta. Juhlat vietettiin ei niin kovin suositussa leikkipuistossa ja kutsuun kirjoitin "ota oma juomapullo ja isä/äiti mukaan".

Säästyin ohjelman keksimiseltä (lähes), vahtimiselta ja siivoamiselta. Lisäksi ei voinut lyödä yli koristelua ja tarjoilua. Ohjelmana oli siis herkkujen syöntiä ja sen jälkeen kaikki saivat saippuakuplapurkin vieraslahjapussissa. Kuplia riitti ja niiden tuomaa hauskuutta. Puisto itsessään tarjosi hyvät puitteet. Puiston piknik-pöydälle laitoin ison paperipöytäliinan, johon olin piirtänyt kuvia ja herkuttelun jälkeen laitoin kakut ja pullat kylmälaukkuun ja värikynät pöydälle. Se oli siinä. Suosittelen :)!

Isommille lapsille olisin koittanut polttopalloa ja muita pihapelejä, peili tai värikuningas olivat ainakin omassa lapsuudessa kivoja!

Tää leikkipuisto kuulostaa hyvältä idealta! Harmi vaan että ei taida onnistua talviaikaan. Kaipaan ideoita miten järjestää helmikuussa syntyneelle lapselle kaverisynttärit. Kotona en haluaisi järjestää enkä toisaalta halua maksaa hoploppi synttäreitäkään. Tykkäisikö 4-5v lapset jostain pulkkamäkisynttäreistä jos tarjoiluina olisi grillattua makkaraa ja muurinpohjalettuja?

Aivan varmasti! Nuotio kauas lapsista, ylimääräiset käsiparit hoitamaan paistamista. Taitavat olla liian pieniä vielä tikkupullien paistamiseen? Jossain voi olla yleinen napakelkkakin! Ehkä tuplalaavu, toisessa paistoa muutaman lapsen kanssa kerrallaan ja toisessa retkipatjat ja vilttejä (joku palelee kuitenkin) ja pientä puuhaa. Laavulla ei säävaraustakaan tarvitsisi, pulkkamäki ei onnistu ilman lunta...

Vierailija
66/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käynyt niin että on kutsuttu varmuuden vuoksi vähän enemmän kuin tarpeeksi ja sitten kaikki ovatkin päässeet paikalle. Jopa 2-vuotiaat vieraat lapset on vaan tiputettu meille ja vanhemmat on kurvanneet pois vaikka on varauduttu toki kakkukahvittamaan pienten vanhemmat. Ohjattuun toimintaan ei ole kukaan halunnut osallistua eivätkä keksi mitään tekemistä itsekään.. Synttärisankari on kuitenkin itse ollut tyytyväinen juhliinsa ja suureen vierasmäärään, joten tänäkin vuonna on kutsuttu liikaa lapsia. 😁

Siis kuka helv.pitää 2-vuotiaalle kaverisynttäreitä.

Vierailija
67/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka helv.pitää 2-vuotiaalle kaverisynttäreitä.

Ehkä onkin pidetty isommalle lapselle kaverisynttärit ja kutsuttu kohteliaisuuden vuoksi myös kavereiden pienempiä sisaruksia, jos ovat tavanneet leikkiä yhteisessä porukassa. Esim. sukulaislapsia tai naapuruston katraita.

Vierailija
68/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei saa viedä kutsuja lokeroihin mutta yhteydenottopyyntö lappuja saa jos ei ole vanhempien puhnumeroita. Niin minun lapsen pkoti-aikoina hoidettiin kutsut. Ja oli ihan päiväkodin ohjeistus.

Mitä eroa sillä on, jos suljetussa kuoressa lapsen lokerossa on kutsu synttärijuhlaan tai kirjelappunen, jossa kehotetaan lapsen vanhempaa ilmoittamaan yhteystietonsa kirjeen lähettäjän puhelinnumeroon synttärikutsun lähettämistä varten?

Vierailija
69/144 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa viedä kutsuja lokeroihin mutta yhteydenottopyyntö lappuja saa jos ei ole vanhempien puhnumeroita. Niin minun lapsen pkoti-aikoina hoidettiin kutsut. Ja oli ihan päiväkodin ohjeistus.

Mitä eroa sillä on, jos suljetussa kuoressa lapsen lokerossa on kutsu synttärijuhlaan tai kirjelappunen, jossa kehotetaan lapsen vanhempaa ilmoittamaan yhteystietonsa kirjeen lähettäjän puhelinnumeroon synttärikutsun lähettämistä varten?

Lapsi avaa kutsun ja esittelee kaikille. Siinä on ero.

Vierailija
70/144 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi avaa kutsun ja esittelee kaikille. Siinä on ero.

Lapsi ei avaa suljettua kirjettä, joka on tarkoitettu hänen vanhemmilleen. Lapselle voi hyvin sanoa, että tässä on viesti äidille, sinä et saa avata tätä. Ainakin minun lapseni kaverit ymmärtävät ja tottelevat, kun kerran päiväkodissa aikuinen käskee.

Vierailija
71/144 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama idea:

-Osta jäätelöä koska läheskään kaikki lapset eivät pidä kakusta. Lisukkeeksi paria eri kastiketta ja strösseliä=jäätelöannokset

-jäätelön lisäksi popparia, sipsiä ja vaikka vähän karkkia

-anna lasten leikkiä ja vedä joku ohjattu leikki, kuten onginta

-älä ota paineita

Meillä on vedetty yhteensä n. 13 kaverisynttärit, loput parit olemme ulkoistaneet HopLopille, Rushille yms kun rahatilanne on parempi ja se nyt on vaan niin helppoa.

Vierailija
72/144 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää olla jotain järjestettyä ohjelmaa alle kouluikäisten juhlassa, jos vieraita enemmän kuin kaksi. Menee riehumiseksi muuten, on nähty. Ja semmosta ohjelmaa mihin jaksavat keskittyä. Vettä kengässä -tyyppiset vaan pitkästyttää.

Vierailija
73/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkoti on tiukasti kieltänyt kutsujen jakamisen, koska harva voisi kutsua koko 20 hengen ryhmää. Hyvä näin. Ehkä koululaisena lapset saa sitten kaverisynttärinsä.

Päiväkodilla ei kyllä ole minkäänlaisia valtuuksia vaikuttaa millään tavalla siihen järjestääkö joku lapselleen synttäreitä vai ei, ja keitä sinne kutsuu...

Eikä päiväkodit siihen yritäkään vaikuttaa, monessa paikassa vaan on kielletty se, että kutsut jaetaan päiväkodissa ja sen voivat kieltää kyllä. 

Vierailija
74/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette järjestä jossain kodin ulkopuolella, valmiit tarjoilut?

Entä ap:n mies, kai hänkin hoitaa vuorollaan järjestelyt?

Vierailija
75/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö täytti 10v. Päätin että saa kutsua yhden ystävän, vein heidät hampurilaiselle ja elokuviin. Tuntui olevan huisin hauskaa.

Sanoin ettei enää kaveri synttäreitä, tyttö oli mielissään uudenlaisesta järjestelyistä.

Pojalle pitää vielä järjestää jotain... Yleensä leikkinä aarteen etsintää, pullon pyöritystä ja sankarin huoneessa disko sekä "hohto rannekkeita". Sankarin toiveen mukaan olen hankkinut pienen hahmo kakun. Muuten tarjottavia: sipsiä, karkkeja, pikku nakkeja ja jotain lasten keksejä. Kakku on aina mennyt ja nakki kulho tuntuu tyhjenevän ensin. On siinä silti hommansa... Huoh! Lapset on viihtynyt vaikka on menty samalla kaavalla monet synttärit. Max 5 vierasta. Sen kokoisen lauman kanssa vielä pärjää hyvin😂

Vierailija
76/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotain synttäreitä voi stressata näin paljon? Ei 5 -vuotiaat mieti kummenpia, nauttivat vaan herkuista ja lahjojen avaamisesta. Riehuminen on vakio tuon ikäisillä, se pitää vaan sietää.

Disco pystyyn, tanssikilpailu, patsasleikki tms. Lapset keksii myös itse leikkejä. Mutta et voi kuvitella kontrolloivasi kaikkea. Viimeinen vaihtoehto on aina leffa, se rauhoittaa osan porukasta.

Vierailija
77/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kotimme ei komeile neliömäärillään niin olin osittain aikatauluttanut myös lapsivieraiden saapumisen, ettei ihan hirveä inferno pääsisi valloilleen. Osa vieraista ei kuitenkaan halunnut lähteä parin tunnin päästä vaikka näki, että kaaos vaan eskaloituu. Tarjottavaa oli runsaasti ja sitä jäi ylikin.

En varmasti ole maksamassa parin tunnin riemusta noin 200 euroa kiittämättömille räkänokille jossain huvittelupaikassa jossa minut jätetään vielä yksin vastaamaan kun Homo-Petteri sattuu tönäisemään Rasmus-Reettaa ja Amadeus-Adalmiinaa huvittaa tyhjentää vaahtosammutin pallomereen.

Ja lisäksi tosiaan pitäisi järjestää yhtä tuskalliset kissanristiäiset myös sukulaisille, jotka jo kutsuttaessa vinkuvat kuinka päivä, kellonaika, sää ja muut menot hankaloittavat asiaa. Valitettavan moni niistä jotka paikalle saapuvat aloittavat valituksen lemmikeistä (minun kotini, minun elukkani - ja kaikille Sherlockeille tiedoksi se, että jos elukoilla on turkki, niin sitä karvaa irtoaa, leijailee ja tarttuu vaikka olisikin puunannut koko kämpän kahdesti), asunnon sisustuksesta, tarjottavista herkuista (tiedusteluihin erityisruokavalioista ei olla vaivauduttu vastaamaan ja vielä päivää ennen juhlia ollaan keksitty uusi dieetti tai raaka-aine jota tulee välttää kuin ruttoa) ja milloin mistäkin.

Ja tällaisesta päivästä tulisi nauttia vielä?!

Jos vaihtoehtoina on tolkuton rahanmeno ja henkistä kidutusta kahtena päivänä tai sitten kohtuullisen budjetin rääkkäämistapahtuma yhtenä kamalana päivänä, niin valitsen jälkimmäisen.

Vierailija
78/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisaus ei kannata, mutta ihan pakko kysyä,  miksi teette nuita kersoja jos kaikki stressaa ?

Onko ne nyt niiiiiiin ihania että on ihan pakko saada sellainen lapsi koska muillakin on?

Mua yhteen aikaan stressas harraste-auton värkkääminen, osia piti etsiä ja tilailla yms, kuluja riitti.

Heivasin koko projektin ja ei stressaa enää.

Vierailija
79/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa eniten ne vanhemmat jotka saattaa jäädä lastensa kanssa paikalle. Hui.

Vierailija
80/144 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä helvetin takia lapsille pitää synttäreille suunnitella ohjelmaa? Ovatko nykyajan lapset niin avuttomia etteivät itse osaa keksiä tekemistä? Itse minä lapsena synttärini pidin, suunnittelin tietovisat ym, äiti osti vain tarjottavat. Ja ihan hyvät muistot niistä on. Samoin kaverini tekivät, ei heidän äidit olleet synttäreitä vetämässä, hoitivat vain tarjoilupuolen. Eikä synttäreille kutsuttu kuin parhaimmat kaverit, olis ollu aivan hirveää jos ois joutunu kutsumaan esim. koko luokan. En minä ois tykännyt, jos oisin pakotettuna joutunut kutsumaan luokan kiusaajatytöt OMILLE SYNTTÄREILLE.

Kyllä kai nykyään vanhemmuuden saa raskaaksi kun kaikki tehdään lapsen puolesta. Mitenhän nämä lapset pärjäävät aikuisina? Äiti hommaa työpaikat ja asuntolainat? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi