Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverisynttärit stressaa

Vierailija
14.11.2016 |

Tuntuu että omat hääjuhlatkin järjestyi pienemmällä stressillä. ;) Suoraan sanottua kauhistuttaa tulevat juhlat.

Lauma alle kouluikäisiä lapsia tuntuu aika kaaosmaiselta ajatukselta. Ajattelin että osa peruisi, mutta vielä ei ole perunut kuin yksi ja juhlat olisi ylihuomenna.

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkoti on tiukasti kieltänyt kutsujen jakamisen, koska harva voisi kutsua koko 20 hengen ryhmää. Hyvä näin. Ehkä koululaisena lapset saa sitten kaverisynttärinsä.

Päiväkodilla ei kyllä ole minkäänlaisia valtuuksia vaikuttaa millään tavalla siihen järjestääkö joku lapselleen synttäreitä vai ei, ja keitä sinne kutsuu...

Kylläpä vain on oikeus kieltää kutsujen jakaminen päiväkodin lokeroihin. Jokainen voi laittaa oman lapsensa kohdalle sen, miltä tuntuu olla ryhmän ainoa 5-v tyttö, jota ei kutsuta juhliin ja jonka lokerossa ei näy samanlaista kutsukorttia kuin muilla. Pk ei voi tukea syrjintää tässä muodossa, siksi kutsut pyydetään suurimmassa osassa päiväkoteja toimittamaan yksityisesti vapaa-ajalla. Joskus toivoisi, että vanhemmat tajuaisivat tällaisia asioita ilman erillisiä kieltoja tai ohjeistuksia.... Ja ennen kuin joku ehtii kommentoida, että ei kouluikäisinäkään saada kutsuja kaikilta, on pienemmillä lapsilla kuitenkin oikeus olla vielä kokematta tätä syrjintää.

Vierailija
42/144 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkoti on tiukasti kieltänyt kutsujen jakamisen, koska harva voisi kutsua koko 20 hengen ryhmää. Hyvä näin. Ehkä koululaisena lapset saa sitten kaverisynttärinsä.

Tuo on typerää. Ne lapset siellä on kavereita keskenään, mutta en minä heidän vanhempiaan tunne. Lapset viedään ja haetaan eri aikoina, eikä kaikkien vanhempia näe koskaan. Myöskään nimiä ja osoitteita ei saa päiväkoti kertoa, joten miten ihmeessä saisi vietyä kutsun Minna-Maikin kotiin, jos ei tunne hänen äitiään, sukunimeään tai asuinpaikkaansa ja jos Minna-Maikki ei vielä itse osaa kertoa edes sukunimeään (eikä sitä itse asiassa vieras aikuinen saa edes kysyä päiväkodin tiloissa)?

Me olemme vieneet kutsut "tuntemattomille" lapsille päiväkodin lokeroon vaivihkaa. Lapset joka tapauksessa puhuvat tulevista synttäreistä into piukassa ääneen monta päivää ennen h-hetkeä. Olen tallettanut vanhempien puhelinnumerot heidän ilmoittaessaan lapsensa mukaan juhliin ja sitä kautta sitten pystynyt myös järkkäämään leikkitreffejä ja uusia synttäreitä myöhemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan avuttomat vanhemmat järjestää jossain hesessä tai hoplopissa koska eivät viitsi ajatella ja keksiä viihdykettä sille 1.5h  joka jo melkein herkkujen mässyttämiseen menee.

Minulla on yksi lapsi ja viihdyn hyvin näin. Siivoan ja leivon mielelläni. Rakastan rauhaa. Jos meille kutsutaan kavereita leikkimään, niin korkeintaan kaksi, ei enempää, koska pääni hajoaa liiasta melusta ja mekkalasta. Päiväkodin työntekijänä en ikimaailmassa pystyisi olemaan. En myöskään järjestä minkäänlaisia mölyapinajuhlia meillä kotona. Ulkoistan kaikki lastenjuhlat. Hyvin ovat lapseni ja hänen kaverinsa viihtyneet hoplop-synttäreillä. Toki järjestän ne aina eri paikoissa, että tulee vähän vaihtelua. Nyt on pidetty siellä HopLopissa, uimahallissa, kotieläintarhassa, kiipeilypuistossa, ponitallilla, taidepajassa ja elokuvissa. Synttärit maksavat noin 100-300 euroa, ja niissä on juhlavetäjä. Itse olen vienyt tarjoiluksi herkkuja. Maksan mielelläni rauhasta.

Vierailija
44/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli useimmat täällä kiertävät päiväkodin ohjetta, ettei pikkulapsille tuotettaisi pahaa mieltä ja kokemusta syrjään jäämisestä? Onpa tosi kiva kun muu ryhmä puhuu "into piukassa" tulevista synttäreistä ja yhtä ei ole kutsuttu. Ei minun lapsuudessa ollut kaverisynttäreitä alle kouluikäisille.

Vierailija
45/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin inhottaa niiden järjestäminen, mutta kutsuimme max 8 lasta! Ei todellakaan koko ryhmää. Miksi tehdä tilanteesta itselle vielä hirveämpi kuin se on?

Toinen lapsi kutsui ekana vuonna yhden lapsen ja toisena vuonna kaksi, kolmantena 5 ja viimeksi 6 kaveria.

En järjestä toimintaa, on niin nöyryyttävää koittaa komennella lapsia, joihin ei ole minkäänlaista sidettä tai tunnetta tai kontaktia. Seuraan vain päältä, että leikit sujuu ketään satuttamatta. Kaikki ovat tykänneet tulla.

Miten tämä toimii suositun lapsen kanssa, jolla vuodessa monia kutsuja. Kohteliasta mielestäni olisi kutsua se lapsi joka kutsui lapsemme, mutta vierata tulee näin selkeästi yli 10. En taas tiedä kehtaako jättää kutsumatta lasta, joka ei ehkä niin lähein mutta oma lapsi ollut häne synttäreillään. Kyllä sitä stressin saa tästäkin aikaseksi :)

Vierailija
46/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodilla ei kyllä ole minkäänlaisia valtuuksia vaikuttaa millään tavalla siihen järjestääkö joku lapselleen synttäreitä vai ei, ja keitä sinne kutsuu...

Kylläpä vain on oikeus kieltää kutsujen jakaminen päiväkodin lokeroihin. Jokainen voi laittaa oman lapsensa kohdalle sen, miltä tuntuu olla ryhmän ainoa 5-v tyttö, jota ei kutsuta juhliin ja jonka lokerossa ei näy samanlaista kutsukorttia kuin muilla. Pk ei voi tukea syrjintää tässä muodossa, siksi kutsut pyydetään suurimmassa osassa päiväkoteja toimittamaan yksityisesti vapaa-ajalla. Joskus toivoisi, että vanhemmat tajuaisivat tällaisia asioita ilman erillisiä kieltoja tai ohjeistuksia.... Ja ennen kuin joku ehtii kommentoida, että ei kouluikäisinäkään saada kutsuja kaikilta, on pienemmillä lapsilla kuitenkin oikeus olla vielä kokematta tätä syrjintää.

Kommentoinkin sitä että päiväkoti muka voisi kieltää synttärit! Sehän on ihan eri asia kuin kutsujen vieminen päiväkotiin.

Vierailija
47/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat lapset ehtivät kasvaa isommiksi ennen tuota hulluksi paisunutta kaverisynttärivouhotusta.

Vierailija
48/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin inhottaa niiden järjestäminen, mutta kutsuimme max 8 lasta! Ei todellakaan koko ryhmää. Miksi tehdä tilanteesta itselle vielä hirveämpi kuin se on?

Toinen lapsi kutsui ekana vuonna yhden lapsen ja toisena vuonna kaksi, kolmantena 5 ja viimeksi 6 kaveria.

En järjestä toimintaa, on niin nöyryyttävää koittaa komennella lapsia, joihin ei ole minkäänlaista sidettä tai tunnetta tai kontaktia. Seuraan vain päältä, että leikit sujuu ketään satuttamatta. Kaikki ovat tykänneet tulla.

Miten tämä toimii suositun lapsen kanssa, jolla vuodessa monia kutsuja. Kohteliasta mielestäni olisi kutsua se lapsi joka kutsui lapsemme, mutta vierata tulee näin selkeästi yli 10. En taas tiedä kehtaako jättää kutsumatta lasta, joka ei ehkä niin lähein mutta oma lapsi ollut häne synttäreillään. Kyllä sitä stressin saa tästäkin aikaseksi :)

Mun tytön pk:ssa kaikki kutsuivat koko ryhmän 4v synttäreille, myös minä. Härreguud. 5v synttäreille kutsuin kaikki tytöt, vaikka periaatteessa vastustan moista jakoa, niin muuta vaihtoehtoa.ei vaan ollut, vaikka kutsuttuja tuli silloinkin 9.

Vierailija
49/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin osa lapsista on tottunut viihteeseen jonka pitää ylittää kaikki aiemmat kokemukset. Hoplop-synttärit ovat jo peruskauraa ja sielläkin pitää saada mukaan lähtiessä vielä oma lahjapussukka. Siitä huolimatta osa valittaa kun on jo neljännet hoppis-kaverisynttärit puolen vuoden sisällä.

Näille kullanmussukoille jonkun kotona pidetyt synttärit ovat asteikolla 1-10 parhaimmillaan - 2000. Lasten huutaessa vanhemmilleen miten *askat juhlat, vanhemmat vain nyökyttelevät vaivaantuneesti ja mukahuomaamattomasti kuskien samalla lastensa korviin, että "mennään hei tän jälkeen Burger Kingiin, elokuviin jne. ja järjestetään sun juhlat sit ihan eri tavalla."

Ei siis sanallakaan voida opettaa lasta arvostamaan erilaisuutta ja eri tapoja juhlia. Samalla hyväksytään myös lapsen epäkohtelias käyttäytyminen ja annetaan lupa arvostella toisten vaivannäköä ja vieraanvaraisuutta.

Vaikka sitä tekemistä, vapaata ja ohjattua keksisikin, niin ei se jaksa lapsia kiinnostaa ellei siihen liity jonkun pelilaitteen tai viihdevekottimen näytön maaninen tuijottaminen. Ulkona ei haluta leikkiä koska "kaikki ei ole nähnyt uusinta tubettajan videota josta olisi leikin saanut aikaan". Osa vanhemmistakin on ulkoleikkiä vastaan koska pihapiiri ei ole heidän arvoisensa.

Olisihan ne hoplop-synttärit helpompi ratkaisu lasten kaverisynttäreitä ajatellen, mutta jos oman muksun synttärit sattuu kesälomien aikaan niin harva on paikkakunnalla. Toisekseen sen lystin hintalappu on työttömälle yksinhuoltajalle vähän liian suolainen kun ne sukulaisetkin haluavat vielä oman juhlansa.

Vierailija
50/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli useimmat täällä kiertävät päiväkodin ohjetta, ettei pikkulapsille tuotettaisi pahaa mieltä ja kokemusta syrjään jäämisestä? Onpa tosi kiva kun muu ryhmä puhuu "into piukassa" tulevista synttäreistä ja yhtä ei ole kutsuttu. Ei minun lapsuudessa ollut kaverisynttäreitä alle kouluikäisille.

Niin että kun sinun lapsuudessasi ei ollut, ei nykyisinkään saisi olla? Jos kutsuja ei mitenkään muuten perille saa, ne on vietävä sinne päiväkotiin. Aiemmin päiväkodilla oli lista, johon jokainen aikuinen sai halutessaan laittaa nimensä, osoitteensa ja puhelinnumeronsa muiden aikuisten nähtäville, ja siitä oli tosi helppoa ottaa ylös yhteystiedot ja lähetellä postissa kutsuja. Nyt se ei enää ole mahdollista tietosuojalain takia.

Lapseni päiväkotiryhmässä on 3-6-vuotiaita lapsia yhteensä 24. Siellä on selkeästi jakautunut ystävyysporukoita. En näkisi järkeä kutsua esimerkiksi uimahallisynttäreille kolmivuotiaita, joiden kanssa lapseni ei koskaan päiväkodissa leiki, vaikka he ovatkin samassa ryhmässä, ja jotka eivät osaa vielä edes uida. Sen sijaan kutsun kyllä ne 5-6-vuotiaat, jotka ovat lapseni ystäviä. Lapsi saa ihan itse kertoa, ketkä hän juhliinsa haluaa, ja kuulostelen kyllä tarkalla korvalla, että ne ovat juuri niitä lapsia, joista hän ylipäänsä puhuu päiväkotipäivien päätteeksi. Kun samaan sakkiin tulee naapurin lapset ja pari sukulaislasta, kutsuttuja on yhteensä 10, ja se on mielestäni maltillinen määrä.

Miten kiellät lapsia puhumasta kivasta tulevasta tapahtumasta? Totta kai he puhuvat siitä samoin kuin vaikka tulevista halloween-naamiaisista tai joulusta. Olen sanonut lapselleni, että älä sitten puhu yleisesti päiväkodissa synttärijuhlista, koska kaikkia 24 lasta ei ole kutsuttu, mutta jos kerran muut siitä kohkaavat, minkä sille voi? Huolehtikoot muut omien lastensa synttäreistä.

Minä en tunne tällä paikkakunnalla ketään, koska olen muualta muuttanut, ja kyllä olen nähnyt vaivaa sen takia, että lapsi on sosiaalistunut harrastusryhmiin ja tutustunut mahdollisimman paljon muihin lapsiin ja saanut kavereita. 

Vierailija
51/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kostuta synttärikakku jaloviinalla ja mansikat kakkuun pirtuboolista. Kyllä on kohta hiljaista.

Vierailija
52/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäiset ei tarvitse kaverisynttäreitä. Ja kouluikäisten juhlat on kätevä ulkoistaa johonkin huvittelupaikkaan.

Tämä!

53/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi AINA kaikkien juhlien jälkeen on sama juttu, hirveä stressi kun jäi vaikka ikkunat pesemättä eikä sitä sitten loppujen lopuksi muista edes ollenkaan. Tai jos muistaa ja miettii sitä koko ajan ja pilaa sillä juhlafiiliksen, niin kannattaa löysätä nutturaa

Onko lapsilta tullut palautetta siitä, että jäi ikkunat pesemättä?

Vierailija
54/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi olla huolissaan, että miten lapset saa osallistumaan ohjelmaan. Meillä ainakin ovat olleet innokkaita osallistumaan. Ainakin aasin hännän kiinnitys oli niin suosittua, että eivät olisi malttaneet lopettaa. Onginta on myös ollut juhlien kohokohta, kun vieraat saa siitä jotain palkinnoksi.

Jos synttärit on nyt kesällä, niin kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää ainakin osa juhlista ulkona, niin saavat vapaasti juoksennella siellä. Meillä on joskus ollut ensin tarjoilu ja onginta sisällä, onginnasta ovat saaneet saippuakuplapullot, niin niitä on menty puhaltelemaan ulos. Siinä menikin mukavasti loppuaika, niin vanhemmat hakivat lapset pihalta. Varmasti joku kaataa kuplanesteet maahan, niin kannattaa olla lisää nestettä mukana. Yksi kaatoikin pullonsa jo eteiseen.

Vierailija
55/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kauhulla odotan tätä kaveri synttärit aikaa, esikoinen on nyt 5-vuotias ja kovasti puhuu, että haluaisi kavereita synttäreille. Luojan kiitos, kaikki kolme lastani ovat syntyneet ns. loma-aikaan, jolloin koulut/päiväkodit ovat kiinni (2 ovat syntyneet joululoman aikaan ja 1 kesäloman aikaan) eli kaveri synttärit saavat odottaa ainakin kouluikään, kun lapsilla on kavereita joiden kanssa viettää aikaa myös vapaa-ajalla. Onneksi suvusta löytyy paljon lapsia, joita kutsutaan aina syntymäpäiville leikkimään.

Vierailija
56/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Äitejä ei ole kutsuttu” jäin tätä miettimään... monet lastensynttärit järjestäneenä ja käyneenä, en ole ikinä saanut äitinä kutsua synttäreille eikä mulle oo tullut mieleenkään kutsua äitejä meidän synttäreille... onko jossain sit tällanen tapa?

Vierailija
57/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Äitejä ei ole kutsuttu” jäin tätä miettimään... monet lastensynttärit järjestäneenä ja käyneenä, en ole ikinä saanut äitinä kutsua synttäreille eikä mulle oo tullut mieleenkään kutsua äitejä meidän synttäreille... onko jossain sit tällanen tapa?

En ole itsekään tällaiseen törmännyt. Minusta olisi jotenkin vaivaannuttavaa, jos kotiini tulisi ihan ventovieraita äitejä, joita en tunne yhtään. Tai sama toisinpäin.

Vierailija
58/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa viedä kutsuja lokeroihin mutta yhteydenottopyyntö lappuja saa jos ei ole vanhempien puhnumeroita. Niin minun lapsen pkoti-aikoina hoidettiin kutsut. Ja oli ihan päiväkodin ohjeistus.

Vierailija
59/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus lapset ovat niin arkoja, etteivät uskalla jäädä vieraaseen taloon ilman äitiä. Sitten kun meno alkaa, on jo ihan sama, onko äiti köökissä kahvilla vai ei.

Vierailija
60/144 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kauhulla odotan tätä kaveri synttärit aikaa, esikoinen on nyt 5-vuotias ja kovasti puhuu, että haluaisi kavereita synttäreille. Luojan kiitos, kaikki kolme lastani ovat syntyneet ns. loma-aikaan, jolloin koulut/päiväkodit ovat kiinni (2 ovat syntyneet joululoman aikaan ja 1 kesäloman aikaan) eli kaveri synttärit saavat odottaa ainakin kouluikään, kun lapsilla on kavereita joiden kanssa viettää aikaa myös vapaa-ajalla. Onneksi suvusta löytyy paljon lapsia, joita kutsutaan aina syntymäpäiville leikkimään.

Minun lapseni kaveriporukassa nuo kaverisynttärit alkoivat juuri viisivuotissynttäreistä. Ihan sopiva ikä mielestäni. Lapset uskaltavat jo jäädä juhlaan ilman vanhempia. On kyllä vähän tylsää, jos sinun lapsesi ei saa omia kaverisynttäreitä, jos kerran kaikki muut kaverit sellaisia järjestävät (ja kutsuvat sinunkin lapsesi mukaan). Minun lapseni on syntynyt jouluna mutta pidämme hänen kaveri(- ja suku)synttärinsä jos marraskuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi