Miten löydän köyhän pienen perheen, jota auttaa?
Haluaisin auttaa jouluna köyhää perhettä, jossa on vain yksi tai max kaksi lasta. Olen käynyt jouluapu-ryhmiä läpi, mutta kaikki perheet on suurperheitä, joihin on vielä jättimäisen köyhyyden/masennuksen/työttömyyden keskelle tehty vauva. Tai yh-perheitä, joissa on samassa tilanteessa vielä vauva.
Haluan auttaa perhettä, jossa köyhyys ei ole omasta tyhmyydestä johtuvaa, vaan esim. yllättävästä menetyksestä, työttömyydestä jne johtuvaa.
Kommentit (163)
Eli jos on vain yksi lapsi niin saa tyhmäillä rauhassa?? Hah hah! :D
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisipa joku meitäkin. En päässyt perheeksi facebookin-jouluapuryhmään kun ne paikat meni nopeasti. Iso osa suurhperheitä. Minä jäin yllättäen työttömäksi ja asuntokulut on laskettu entisen työpaikkani mukaan eli tällähetkellä saa asumistuen ja työttömyystuen, niistä jää 100€ kuukauteen ja sen lisäksi yhdestä lapsesta lapsilisä 90€ siinä meidän rahat jouluksi. Onneksi lapsi puolet ajasta isällään niin pärjäämme, muttainkäänlaista joulua meille ei ole tulossa, ei ruokaa eikä lahjoja. En saa sossuta rahaa, koska katsovat tulot kuukausien päähän jolloin olen ollut työssä ja saanut rahaa hyvin. Tämä on väliaikainen tilanne meillä ja aloitan työt ensi vuoden alkupuolella, mutta säästöjäkään meillä ei ole kertynyt eli hyvin pienellä sinnitellään. Lapsi on kouluikäinen.
No oisko kannattanut jotain laittaa säästöön.. Ja mihkäs irtisanomisaika hävis?
Olis varmaan? mutta se ei aina ole mahdollista en myöskään ole alalla jolla tienaisin niin paljon, että tällä hetkellä olisi mahdollista laittaa säästöön penniäkään, autoin myös jo silloisista vähistä rahoista omaa sairasta äitiäni jolla oli vielä vähemmän rahaa pitämään oman kattonsa pään päällä myös. Mihin liittyy irtisanomisaika? Yhtään enempää ei rahaa sillä saa, palkka ihan sama silloinkin.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisipa joku meitäkin. En päässyt perheeksi facebookin-jouluapuryhmään kun ne paikat meni nopeasti. Iso osa suurhperheitä. Minä jäin yllättäen työttömäksi ja asuntokulut on laskettu entisen työpaikkani mukaan eli tällähetkellä saa asumistuen ja työttömyystuen, niistä jää 100€ kuukauteen ja sen lisäksi yhdestä lapsesta lapsilisä 90€ siinä meidän rahat jouluksi. Onneksi lapsi puolet ajasta isällään niin pärjäämme, muttainkäänlaista joulua meille ei ole tulossa, ei ruokaa eikä lahjoja. En saa sossuta rahaa, koska katsovat tulot kuukausien päähän jolloin olen ollut työssä ja saanut rahaa hyvin. Tämä on väliaikainen tilanne meillä ja aloitan työt ensi vuoden alkupuolella, mutta säästöjäkään meillä ei ole kertynyt eli hyvin pienellä sinnitellään. Lapsi on kouluikäinen.
veikkaan, että tämän kirjoittaja on käynyt sosiaalitoimistossa jo,kun toteaa ettei apua sieltä saa. Kaikki ei pysty laittamaan rahaa säästöön, kurja tilanne toki, mutta ei mielestäni ilkkumisen aihe.
No oisko kannattanut jotain laittaa säästöön.. Ja mihkäs irtisanomisaika hävis? Ja kyllä sossussa otetaan huomioon ihan kuluva kuukausi, ei mitään muuta. Jos tilillä ei ole rahaa, niin ei ole. Ainoo syy evätä toimeentulotuki on säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin auttaa köyhää yksinasuvaa. En siksi, että haluaisin rangaista köyhiä lastenteosta, vaan siksi että asun itsekin yksin ja yksinasuvien puolesta ei puhu kukaan. Lapsiperheiden puolesta puhuu jokaikinen puolue ja monet järjestöt. Ei taida edes olla olemassa mitään keräyksiä yksinäisille köyhille?
Tietysti on! Olen itsekin ollut useampana vuonna joulukasseja kasaamassa. Suurin osa kassin hakijoista on yksinäisiä ihmisiä.
Osa jopa vailla vakinaista asuntoa. Joulukasseja kootaan esim. samoissa paikoissa, joissa muitakin ruokajakeluja tehdään. En tahdo mainostaa mitään tahoa, mutta useimmat seurakunnat tekevät hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
... Jos on köyhä opiskeja kannattaa lopettaa opiskelu ja mennä töihin?
Sinulla on siis tarjota työtä minulle, jolla ei ole vielä minkäänlaista kunnollista koulutusta? Kiva, jätänkin hakematta kouluihin. Milloin voin aloittaa? Vaikka heti huomenna?
No oletko sinä minkä ikäinen ja mitä tehnyt?
30- vee ja jättänyt kaikki aina kesken?Haluatko sinä ensin vastata minun kysymyksiini?
Olen 22v. ja menisin mielelläni töihin, että pääsisin elämässäni kunnolla eteenpäin ja että pääsisin vihdoin elämään elämää, joka on elämisen arvoista. Jumissa olen ollut liian pitkään mm. oman ja äitini sairastumisen vuoksi.
22 ja et ole kerennyt tekemään mitään? Mulla on ollut hankalaa ja mulla oli tossa iässä koulut käytynä ja vakipaikka töissä, oli ollut useampikin..
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi kaikkein yksinäisemmät vanhukset? He, jotka asuvat vielä kotona yksin, eikä ole sukulaisia tai sukulaiset eivät välitä. Voi kunpa voisi heille antaa jotain lapsuutensa joulusta. Tai joululahjana käsineet, huivin, sukat tms.
Kokeilepa viedä kunnan sosiaalitoimeen kotihoidon toimistolle. Siellä on asiakkaina paljon yksinäisiä ja hoitajat kyllä tietävät, kenellä ei ole omaisia tai ystäviä. Hoitaja mielellään vie paketin käynnillään.
Väiti kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? Suomessa jokainen saa hankkia ihan niin monta lasta kuin haluaa ja tyhmäillä ihan miten paljon haluaa. Suomessa jokaisella on myös oikeus päättää, mihin omia rahojaan käyttää. Jos joku haluaa ostaa joululahjan yksilapsisen perheen lapselle, niin mitä sitten? Voisihan hän ostaa sen lahjan omalle lapselleenkin ja olla avustamatta ketään. Tai laittaa summan vaikka kodittomille kissoille.
Löysin torin kautta vammaisen yh-äidin.
Eli torin jätin ilmoituksen annetaan vanhoja lasten vaatteeita ja ilman numeroa. Vastauksista poimin pois kaikki ulkolaiset ja tämä näkyi selvänä ykkösenä.
Sitä ollaan sitten autettu.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis varmaan? mutta se ei aina ole mahdollista en myöskään ole alalla jolla tienaisin niin paljon, että tällä hetkellä olisi mahdollista laittaa säästöön penniäkään, autoin myös jo silloisista vähistä rahoista omaa sairasta äitiäni jolla oli vielä vähemmän rahaa pitämään oman kattonsa pään päällä myös. Mihin liittyy irtisanomisaika? Yhtään enempää ei rahaa sillä saa, palkka ihan sama silloinkin.
No sulla on ollut irtisanomisajan ajan miettiä et kannattaisko tehdä peliliikkeitä kun tulot tulevat tippumaan.
Ehkä sun ja sun äiten kannattas nyt yhessä lähtee sinne sossuun eikä natista. Sieltä saa apua talouden hallintaankin..
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin suomea asutte?
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? Suomessa jokainen saa hankkia ihan niin monta lasta kuin haluaa ja tyhmäillä ihan miten paljon haluaa. Suomessa jokaisella on myös oikeus päättää, mihin omia rahojaan käyttää. Jos joku haluaa ostaa joululahjan yksilapsisen perheen lapselle, niin mitä sitten? Voisihan hän ostaa sen lahjan omalle lapselleenkin ja olla avustamatta ketään. Tai laittaa summan vaikka kodittomille kissoille.
No ihan tästä aloituksesta puhuin.. Suomessa köyhyys on niiiiin suhteellista.
Voiko perhe olla köyhä, jos on varaa pitää kahta rotukoiraa ja lomailla 3 viikkoa Keniassa?
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
... Jos on köyhä opiskeja kannattaa lopettaa opiskelu ja mennä töihin?
Sinulla on siis tarjota työtä minulle, jolla ei ole vielä minkäänlaista kunnollista koulutusta? Kiva, jätänkin hakematta kouluihin. Milloin voin aloittaa? Vaikka heti huomenna?
No oletko sinä minkä ikäinen ja mitä tehnyt?
30- vee ja jättänyt kaikki aina kesken?Haluatko sinä ensin vastata minun kysymyksiini?
Olen 22v. ja menisin mielelläni töihin, että pääsisin elämässäni kunnolla eteenpäin ja että pääsisin vihdoin elämään elämää, joka on elämisen arvoista. Jumissa olen ollut liian pitkään mm. oman ja äitini sairastumisen vuoksi.
22 ja et ole kerennyt tekemään mitään? Mulla on ollut hankalaa ja mulla oli tossa iässä koulut käytynä ja vakipaikka töissä, oli ollut useampikin..
Milläs vuosikymmenellä tämä on ollut? Olisiko nyt vähän eri ajat? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin auttaa köyhää yksinasuvaa. En siksi, että haluaisin rangaista köyhiä lastenteosta, vaan siksi että asun itsekin yksin ja yksinasuvien puolesta ei puhu kukaan. Lapsiperheiden puolesta puhuu jokaikinen puolue ja monet järjestöt. Ei taida edes olla olemassa mitään keräyksiä yksinäisille köyhille?
Tietysti on! Olen itsekin ollut useampana vuonna joulukasseja kasaamassa. Suurin osa kassin hakijoista on yksinäisiä ihmisiä.
Osa jopa vailla vakinaista asuntoa. Joulukasseja kootaan esim. samoissa paikoissa, joissa muitakin ruokajakeluja tehdään. En tahdo mainostaa mitään tahoa, mutta useimmat seurakunnat tekevät hyväntekeväisyyttä.
Jos haluaa tarjota jotain muuta kuin ruokaa, voi ostaa vaikka siivouksen jollekin vanhukselle, jonka rahat ei riitä. Kotihoidossa osataan varmaan ohjata siivouslahjakortti oikealle saajalle. Nykyisin on niin siivottomiakin osa köyhien vanhusten asunnoista, jos ei itse pysty siivoamaan ja rahat ei riitä kuin 4 siivouskertaan vuodessa.
Voiko jossain pyytää apua anonyymisti? Olen sairauden vuoksi köyhtynyt yh, ja kaikissa apua tarjoavissa Facebook-ryhmissä on jäseninä hyvätuloisia tuttaviani, esimerkiksi entisiä työ- tai luokkakavereitani. Joulun lähestyessä ottaisin kiitollisena vastaan vaikka 50 euron lahjakortin ruokakauppaan, mutta ylpeys ei anna periksi pyytää omalla nimellä ja naamalla apua näistä paikoista.
Jos vaan pöljäilee tarpeeksi eikä edes yritä niin sympatiaa ja apuja saa...
Ei täällä rahaa oikeasti kukaan tarvi eikä tavaraa.. Niistä pitää huolen sossu, kun täällä on sellainen perusturva olemassa. Auta syöpälapsia tai vanhuksia ajallasi, älä lompakollasi.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
No ihan tästä aloituksesta puhuin.. Suomessa köyhyys on niiiiin suhteellista.
Köyhyys todellakin on suhteellista. Olen ihan hyvätuloinen, mutta ei mulla ole koskaan ollut varaa viiteen lapseen. Joillain on ollut ja on vielä kuudenteenkin ja seitsemänteenkin, vaikka jo viiden kanssa tekee tiukkaa. Mä olen avustanut vähävaraisia jo yli 10 vuotta ja valitsen aina pienen perheen. Kun ostan esim 100 €:lla ruokaa tai lähetän tuolla summalla S-marketin lahjakortin, yhden, kahden tai kolmen hengen taloudessa se riittää paljon pidemmäksi aikaa kuin seitsemän, kahdeksan tai yhdeksän hengen taloudessa. Samalla summalla apuni pienen perheen taloudessa on siis tuntuvampi kuin mitä se olisi isolle perheelle.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla on ollut irtisanomisajan ajan miettiä et kannattaisko tehdä peliliikkeitä kun tulot tulevat tippumaan.
Ehkä sun ja sun äiten kannattas nyt yhessä lähtee sinne sossuun eikä natista. Sieltä saa apua talouden hallintaankin..
Aika mustavalkoinen kuva sinulla, ilmeisesti et ole koskaan toimeentulotukea hakenut?
Väiti kirjoitti:
Iskikö noin pahasti vyön alle, kun joku kehtasi kritisoida elämäntapalisääntyjiä?
Mistä löytyisi kaikkein yksinäisemmät vanhukset? He, jotka asuvat vielä kotona yksin, eikä ole sukulaisia tai sukulaiset eivät välitä. Voi kunpa voisi heille antaa jotain lapsuutensa joulusta. Tai joululahjana käsineet, huivin, sukat tms.