Miten löydän köyhän pienen perheen, jota auttaa?
Haluaisin auttaa jouluna köyhää perhettä, jossa on vain yksi tai max kaksi lasta. Olen käynyt jouluapu-ryhmiä läpi, mutta kaikki perheet on suurperheitä, joihin on vielä jättimäisen köyhyyden/masennuksen/työttömyyden keskelle tehty vauva. Tai yh-perheitä, joissa on samassa tilanteessa vielä vauva.
Haluan auttaa perhettä, jossa köyhyys ei ole omasta tyhmyydestä johtuvaa, vaan esim. yllättävästä menetyksestä, työttömyydestä jne johtuvaa.
Kommentit (163)
Liity fb, vähävaraisille apua ryhmään, entäs jos auttaisit yksinäistä vanhusta?
Onko sulla joku tuloraja? Usein ihmisen köyhyys johtuu tupakoinnista tai alkoholista, jopa huumeista. Haittaako se? Entäs itseaiheutettu työttömyys? Entäs liian kallis asunto tuloihin nähden? Laiskuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin auttaa jouluna köyhää perhettä, jossa on vain yksi tai max kaksi lasta. Olen käynyt jouluapu-ryhmiä läpi, mutta kaikki perheet on suurperheitä, joihin on vielä jättimäisen köyhyyden/masennuksen/työttömyyden keskelle tehty vauva. Tai yh-perheitä, joissa on samassa tilanteessa vielä vauva.
Haluan auttaa perhettä, jossa köyhyys ei ole omasta tyhmyydestä johtuvaa, vaan esim. yllättävästä menetyksestä, työttömyydestä jne johtuvaa.
Kovin on ehdollista auttamisesi.
Ne lapset ovat syyttömiä tilanteeseen, aina. Sinä siis haluat laittaa lapset kärsimään vanhempiensa valinnoista vielä lisää.
Yksittäisen henkilön velvollisuus ei ole auttaa suurperhettä, jonka vanhemmat sikiävät kuin kanit välittämättä siitä kuinka moneen lapseen rahat riittää. Itse saa valita ketä auttaa ja se suurperheen lasten kärsimys ei ole auttajan vika.
... Jos on köyhä opiskeja kannattaa lopettaa opiskelu ja mennä töihin?
Mä etsisin kyselemällä tutuilta. Täällä on ollut kertomuksia siitä kuinka tuollaisten nettipalvelujen kautta ihmisiä on päätynyt hyväksikäytetyiksi tavallaan. Eli sellaisten ihmisten auttajiksi jotka ei apua oikeasti kaipaa läheskään niin paljon kuin luulottelevat tai sitten ottavat sellaisen "katsotaan kuinka paljon tuo antaa kupata itseään" -asenteen.
Joku jo ehdottikin, leipäjonosta ainakin. Sinnekään ei tietenkään suurin osa yksinäisistä mene, varsinkin nuoria näkee jonossa tosi vähän. Nuoria pariskuntia, joilla lapsi, on joskus muutama, mutta yksinäisiä yksineläviä nuoria ei. Kuitenkin yksinäisiä nuoria aikuisia on paljon. Ja tietty muunikäisiäkin.
Järjestä ap joku pienimuotoinen kotikutoinen tapahtuma (saisit todennäköisesti muitakin osallistumaan vaikka jouluruokien valmistamiseen) jouluaattona asuinseudullasi. Taloyhtiön kerhohuoneessa tai jossain vastaavassa). Lappusia puhelinpylväisiin. Monet muutkin varmasti haluaisivat auttaa, mutta kanavat puuttuvat.
Tai kudo jotain tai käy ostaan pieniä pipoja tai alle 50 cm vaatteita ja vie vastasyntyneiden teho- osastolle lahjoituksena?
Aikuisilla ihmisillä harvemmin on muuta kuin itse aiheutettua hätää..
Tutkaile lähiseutusi huonokuntoisia puutaloja. Sieltä voi löytää yksinäisen vanhuksen, joka ilahtuu jouluaattona kuistille jätetystä paketista, vaikka kynttilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Joku jo ehdottikin, leipäjonosta ainakin. Sinnekään ei tietenkään suurin osa yksinäisistä mene, varsinkin nuoria näkee jonossa tosi vähän. Nuoria pariskuntia, joilla lapsi, on joskus muutama, mutta yksinäisiä yksineläviä nuoria ei. Kuitenkin yksinäisiä nuoria aikuisia on paljon. Ja tietty muunikäisiäkin.
Järjestä ap joku pienimuotoinen kotikutoinen tapahtuma (saisit todennäköisesti muitakin osallistumaan vaikka jouluruokien valmistamiseen) jouluaattona asuinseudullasi. Taloyhtiön kerhohuoneessa tai jossain vastaavassa). Lappusia puhelinpylväisiin. Monet muutkin varmasti haluaisivat auttaa, mutta kanavat puuttuvat.
Olen päivät töissä, en leipäjonossa. Minulla ei ole aikaa järjestää tapahtumia nyt eikä jouluaattona. Olemme joulun ulkomailla. En asu kerrostalossa, enkä ole heikkihurstimainen hyväntekijä. Haluan auttaa helpolla tavalla, ostamalla ruokaa, pienen lahjan, maksamalla lapsen harrastuksen jne. jotain sellaista, jota ei voi myydä eteenpäin jne.
Ap
Väiti kirjoitti:
Sinulla on siis tarjota työtä minulle, jolla ei ole vielä minkäänlaista kunnollista koulutusta? Kiva, jätänkin hakematta kouluihin. Milloin voin aloittaa? Vaikka heti huomenna?
... Tai sitten voi vaan päivittää faceen et on auttanut niin saa kiillotettua kilpeensä ihan ilmaiseksi. Kun valehtelee tarpeeksi, saattaa itsekin ruveta uskomaan ja tulee hyvä mieli?
Leipäjonoista varmaan löytyy köyhiä. Mutta et voi vain kysymällä saada selville, kuka on eniten tarpeessa, sun täytyy sitten jutella niiden ihmisten kanssa ihan naamatusten ja kuunnella kohtaloita, jos haluat valikoida avun saajan.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Sinulla on siis tarjota työtä minulle, jolla ei ole vielä minkäänlaista kunnollista koulutusta? Kiva, jätänkin hakematta kouluihin. Milloin voin aloittaa? Vaikka heti huomenna?
No oletko sinä minkä ikäinen ja mitä tehnyt?
30- vee ja jättänyt kaikki aina kesken?
Auttaisipa joku meitäkin. En päässyt perheeksi facebookin-jouluapuryhmään kun ne paikat meni nopeasti. Iso osa suurhperheitä. Minä jäin yllättäen työttömäksi ja asuntokulut on laskettu entisen työpaikkani mukaan eli tällähetkellä saa asumistuen ja työttömyystuen, niistä jää 100€ kuukauteen ja sen lisäksi yhdestä lapsesta lapsilisä 90€ siinä meidän rahat jouluksi. Onneksi lapsi puolet ajasta isällään niin pärjäämme, muttainkäänlaista joulua meille ei ole tulossa, ei ruokaa eikä lahjoja. En saa sossuta rahaa, koska katsovat tulot kuukausien päähän jolloin olen ollut työssä ja saanut rahaa hyvin. Tämä on väliaikainen tilanne meillä ja aloitan työt ensi vuoden alkupuolella, mutta säästöjäkään meillä ei ole kertynyt eli hyvin pienellä sinnitellään. Lapsi on kouluikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonoista varmaan löytyy köyhiä. Mutta et voi vain kysymällä saada selville, kuka on eniten tarpeessa, sun täytyy sitten jutella niiden ihmisten kanssa ihan naamatusten ja kuunnella kohtaloita, jos haluat valikoida avun saajan.
Nii, jättäkää kaikki leipäjonon asiakkaat minkkiturkki kotiin ja älkää myöntäkö olevanne lapsellisia niin ap saattaa auttaa sua..
Vierailija kirjoitti:
Auttaisipa joku meitäkin. En päässyt perheeksi facebookin-jouluapuryhmään kun ne paikat meni nopeasti. Iso osa suurhperheitä. Minä jäin yllättäen työttömäksi ja asuntokulut on laskettu entisen työpaikkani mukaan eli tällähetkellä saa asumistuen ja työttömyystuen, niistä jää 100€ kuukauteen ja sen lisäksi yhdestä lapsesta lapsilisä 90€ siinä meidän rahat jouluksi. Onneksi lapsi puolet ajasta isällään niin pärjäämme, muttainkäänlaista joulua meille ei ole tulossa, ei ruokaa eikä lahjoja. En saa sossuta rahaa, koska katsovat tulot kuukausien päähän jolloin olen ollut työssä ja saanut rahaa hyvin. Tämä on väliaikainen tilanne meillä ja aloitan työt ensi vuoden alkupuolella, mutta säästöjäkään meillä ei ole kertynyt eli hyvin pienellä sinnitellään. Lapsi on kouluikäinen.
No oisko kannattanut jotain laittaa säästöön.. Ja mihkäs irtisanomisaika hävis? Ja kyllä sossussa otetaan huomioon ihan kuluva kuukausi, ei mitään muuta. Jos tilillä ei ole rahaa, niin ei ole. Ainoo syy evätä toimeentulotuki on säästöt.
Olisiko seurakunnalla mahdollisuutta antaa sinulle joku perhe, jota tukea :)
Ihanaa,että haluat tukea :)
Iloa ja tsemppiä 😄
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
No oletko sinä minkä ikäinen ja mitä tehnyt?
30- vee ja jättänyt kaikki aina kesken?
Haluatko sinä ensin vastata minun kysymyksiini?
Olen 22v. ja menisin mielelläni töihin, että pääsisin elämässäni kunnolla eteenpäin ja että pääsisin vihdoin elämään elämää, joka on elämisen arvoista. Jumissa olen ollut liian pitkään mm. oman ja äitini sairastumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisipa joku meitäkin. En päässyt perheeksi facebookin-jouluapuryhmään kun ne paikat meni nopeasti. Iso osa suurhperheitä. Minä jäin yllättäen työttömäksi ja asuntokulut on laskettu entisen työpaikkani mukaan eli tällähetkellä saa asumistuen ja 8työttömyystuen, niistä jää 100€ kuukauteen ja sen lisäksi yhdestä lapsesta lapsilisä 90€ siinä meidän rahat jouluksi. Onneksi lapsi puolet ajasta isällään niin pärjäämme, muttainkäänlaista joulua meille ei ole tulossa, ei ruokaa eikä lahjoja. En saa sossuta rahaa, koska katsovat tulot kuukausien päähän jolloin olen ollut työssä ja saanut rahaa hyvin. Tämä on väliaikainen tilanne meillä ja aloitan työt ensi vuoden alkupuolella, mutta säästöjäkään meillä ei ole kertynyt eli hyvin pienellä sinnitellään. Lapsi on kouluikäinen.
Facebookissa on muitakin avustusryhmiä kuin nuo jouluapuryhmät.
Jos en tietäisi olleeni lenkillä vielä 15 minuuttia sitten, ajattelin lukevani omaa aloittustani, jonka olen unohtanut. Jaat ap ajatuset ja kokemukset täysin kanssani! Olivat ne sitten julmia tai ei, mutta viimeisin kommenttisi kiteyttää omat fiilikseni avonannon suhteen täysin...
Viime vuonna löysin jouluapua-kartalta opiskelevan/masentuneen pariskunnan, joilla ei ollut lapsia ja toiveet hyvin peruskamaa. Tänä vuonna ei vielä ole osunut silmiin tällaista.