Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini on aina, AINA liian aikaisessa missä tahansa sovitussa tapaamisessa, ja nyt paljastui se syykin...

Vierailija
12.11.2016 |

Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.
Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".

Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.
Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.
Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"
Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.
Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00
Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä. Mieluummin niin, että on paikalla ennen sovittua tapaamista kuin tulee myöhässä. Myöhästelijöitä en edes odota, viihtykööt omassa seurassaan, jos sovittu aika ei käy. Ajoissa paikalla olevalle en äksyile.

Se odottaa joka on ensin paikalla. Jos on itse etuajassa ja joutuu odottamaan, niin siitä ei kärsi kukaan muu. Mutta toiset joutuu odottamaan myöhästelijää ja se on ärsyttävää ja epäkohteliasta.

Yleensä se aikainen henkilö ei ole vaan yksin.... Tällanen "pitäiskö meidän lähtee jo?!?!! -tyyppi porukassa on raivostuttava. Muut on vielä ihan vaiheessa, ei oikeasti ole mitään kiirettä ja tää vöyhöttää ja pilaa tunnelman.

Äitini on tuommoinen. Hänen kanssaan piti mennä bussipysäkillekin puoli tuntia etuajassa. Ettei vaan myöhästy siitä bussista. Ymmärrän kyllä ettei ole kiva myöhästyä kun se bussi jolla mentiin ajoi vain muutaman vuoron päivässä. Mutta meiltä oli parin minuutin kävelymatka siihen pysäkille, ja meidän piti olla siellä valmiina odottamassa reilusti ennenkuin bussi lähti lähtöasemalta.

Se huuto ja hössötys ehtimisestä oli niin kamala ettei sitä kestänyt. Pakko oli lähteä vaikka järki huusi vastaan. Sitten seisottiin puoli tuntia pysäkillä odottamassa. Joka kerta.

Nykyään mennään toisinaan ravintolaan syömään äidin kanssa siten että minä ja sisarukseni tullaan perheidemme kanssa ja vanha äiti itsekseen.

Näissäkin on se puolen tunnin varoaika.

Jos pöytävaraus on kahdeksi, niin puhelin alkaa soimaan puoli kahdelta. "missä te ootte? Minä oon jo täällä odottamassa. Vielä pitää odottaa pöytää.. Yrittäkää nyt tulla sieltä."

Niitä puheluita tulee aina useita siinä puolen tunnin aikana. Ja jos en vastaa (kun miekkaan tai laitan hiuksia) niin soittaa miehen tai lasten puhelimiin. Ajattelee ilmeisesti että tullaan sitä nopeammin mitä useammin soittaa ja soittaa nonstoppina kaikille jotka on saapumassa paikalle. Ja kun tullaan kahdelta paikalle niin valittaa siitä kun tullaan niin myöhään.

Siihen ravintolaan mihin yleensä mennään on meiltä 10 minuutin ajomatka, ja äidillä 5 minuutin kävelymatka.

Vierailija
142/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehen vanhemmat on juuri näitä Parempia Ihmisiä, jotka ovat aina ajoissa, toisinaan oikein reippaastikin. Tarinoita olisi vaikka kuinka paljon, mutta huvittavin sattui kyllä meidän häissämme. Olivat nimittäin menneet reilua tuntia aiemmin kirkkoon istumaan etupenkkiin, sulhasen puolelle. Ainut vaan, että kyseessä oli vilkas kesälauantai ja suosittu vihkikirkko. Arvaatte varmaan, että väärään vihkimiseen olivat sitten itsensä tyyränneet etupenkkiin. Olisin halunnut nähdä turhan tärkeän anoppini ilmeen kun häntä on tultu hätistämään penkistä, onneksi appiukko sentään kertoi meille tämän tarinan :D

Hahaa!! Tää oli hauska :D

Mun pienellä paikkakunnalla asuva anoppini olisi ollut ihan innoissaan, että kuule päästiin näkemään myös Pirjon ja Pekan vihkiminen!!! Olisi kertonut sen kaikille ihan yksityiskohtia myöten...

Hän on joka paikassa etuajassa. Ainakin vartin, mutta häihin ja hautajaisiin mennään tuntiakin ennen.... hänelle olisi varsinainen highlight, jos pääsisi samalla istumalla myös toisten juhliin pällistelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä useita "parempia" ihmisiä, jotka istuvat sitten taukotilassa 30-60min ennen töiden alkua juoruamassa ja arvostelemassa muiden kulkemisia, tekemisiä, olemisia ja tulemisia. Ja sitten alleviivaavat, miten hyviä työntekijöitä ovat, kun tulevat niin hyvissä ajoin paikalle. Mä taas lasken, että jokainen joutominuutti siellä taukotilassa on pois mun läheisiltä... mä teen kuitenkin työtä, jossa mennään kellon mukaan ja parempi olla 2min myöhässä ku minuutti etuajassa. Nyt oon joutunu muutamana päivänä "tappamaan aikaa" siellä, ku oma auto hajos ja piti mennä työkaverin kyydissä...

Meillä sama. Ne varhain töihin tulevat istuvat kahvilla kunnes muutkin tulevat töihin, ja kommentoivat isoon ääneen muiden paikalle saapumiset. Ja ovat parempia ja tehokkaampia kuin muut koska tulevat töihin ennen seitsemää.

En tätä kuviota tiennyt ennenkuin itse tulin muutaman kerran seitsemältä töihin. Sain kuulla hämmästyneet kommentit omasta saapumisestani. Ja työpisteelleni, joka on taukotilan lähellä, kuulin kuinka kaikkien muidenkin saapumisajat ja pukeutumiset puitiin tarkasti. Töihin nämä sankarit ryhtyivät vasta kahdeksalta. Ja tietenkin pitivät kymmeneltä kahvitauon ja yhdeltätoista lähtivät lounaalle. Kahdelta sitten seuraava kahvitauko ja viimeistään kolmelta kotiin.

Vierailija
144/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina hieman etuajassa tapaamisista, koska pienenä jouduin häpeämään äitini jatkuvaa myöhästelyä (vartista tuntiin) ja siitä seurannutta julkista kohkausta saapumisesta, paikan etsimisestä ja asiasta numeron tekemistä. Tiedän ettei myöhästyminen ole maailmaa vielä päättänyt minultakaan, mutta häpeän tunne on valtava, kun sovittu aika lähestyy, ja itse istuu vielä jossakin ruuhkassa kykenemättömänä tekemään asialle mitään enää siinä vaiheessa.

Muilta hyväksyn satunnaiset myöhästelyt, itseltäni en lainkaan. Säännölliset myöhästelijät ärsyttävät vielä enemmän, tuntuu että muiden aika ei merkitse heille yhtään mitään.

Vierailija
145/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

***************************************************************************************

En tiedä...

Nykytilanteessa ehkä kannattaa perustaa yritys esim. Juvalle, koska se on kasvava kunta ja paljon kysyntää esimerkiksi ravintoloille. Juvalla olisi halvat vuokrat ja hyvällä paikalla: Miksei siis jokin tuotanto puolen juttukin...

Kuvittele, kuinka paljon yrityksesi tuottaisi voittoa kun sijoittaisit nyt kasvavaan kuntaan.

Vierailija
146/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meille on tulossa joku aamulla klo 8, niin johon siihen mennessä on lapset lähteneet kouluun, aamupala syöty, meikki laitettu jne. Millaiset ihmiset heräilevät 20 min ennen sovittua virallista tapaamista?

Jos on tulossa vaikka mittarinlukija aamulla klo 8, niin todellakin herätyskello soi vasta 07:50. Tuo kymmenen minuuttia riittää hyvin siihen että saan vaatteet päälle ja kahvit tippumaan. Töihinkin lähtiessä olen ulkona ovesta alle kymmenessä minuutissa kellon soinnista. Pitäisikö muka tinkiä yöunista ja herätä vielä aikaisemmin vaan siltä varalta että jos joku tuleekin sovittuun tapaamiseen ennenaikojaan?

Vierailija
147/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Ole PPH ja jos työlistassani lukee että ensimmäinen lapsi tulee hoitoon kello 8 niin silloin se mielestäni myös meinää sitä! Eli ajattelen työpäiväni alkava kello 8. Se että tullaan JO puoli 8 kun iida-petteri on herännyt jo viideltä, ei ole mikään syy. Kaikilla on työajat joiden mukaan voi tehdä sitten niitä muita suunnitelmia. Minä en herää varoiksi aamulla päivystämään ja olemaan valmiina jos joku vaikka päättääkin tulla aiemmin oven taakse. Ja todellakin saatan ilomielin nukkua vaikka vielä puoli 8 jos 8 on hoitopäivän alkamisajaksi merkattu. Pidetään kiinni niistä sovituista ajoista jookos!

Vierailija
148/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä myöhässä tai etuajassa jutut vapaa-ajalla niin häiritse. Itse yleensä 10-15 min etuajassa, koska julkinen liikeenne sattuu kulkemaan niin. (Olen korttelin ympäri kävelijä.) Kävin yhdessä vaiheessa hammaslääkärillä, joka oli aina vähintään 10 minuuttia myöhässä. Kun piti paikata kahta hammasta yhdellä käynnillä niin eikös lääkäri ollut 15min myöhässä lähtötilanteessa. Ja sitten kun kysyin asiasta 15 min ennen varatun ajan loppua niin "ei tätä enää ehdi..." Olisi ollut ajoissa niin olisi ehtinyt. Sille lääkärille en enää palaa. Jatkuva myöhästely virallisissa tilanteissa on loukkaavaa. Vapaa-ajalla jos kaverit myöhästelee tapaamisista niin toi vartti on jopa lyhyt aika. :D

Vierailija
149/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 20 minuuttia ennen tuleminen ole mielestäni mitenkään liian aikaisin. Kyllä sitä ihmistä pitää viimeistään puoli tuntia ennen odottaa tulevaksi, koska jos aletaan jollakin 5 minuutin marginaalilla pelaamaan, niin sitten ollaan toisinaan vääjäämättä myöhässä.

Vierailija
150/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ystävä, eivät ne heräile ja tietenkin saavat herätä silloin kun heille sopii, sehän on heidän koti! Viralliset asiat olisi hyvä hoitaa ajallaan, ei väärään aikaan, liian aikaisin tai myöhemmin. Sehän kuuluu hyvään ammattitaitoon. Ole ammattilainen tässäkin kuten varmaan muutenkin olet, teet hyvän vaikutuksen.

Ihmisillä on usein oma aamurauha tai aamurutiinit, jotka tarvitsevat sen hetkensä.

Silloin kun sovittu, kiva kaikille.

Vierailija
151/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meille on tulossa joku aamulla klo 8, niin johon siihen mennessä on lapset lähteneet kouluun, aamupala syöty, meikki laitettu jne. Millaiset ihmiset heräilevät 20 min ennen sovittua virallista tapaamista?

Toki on niitä, joiden kanssa on sovittu, että tulen tekemään kosteusmittaukset klo 9 ja kun soitan ovikelloa klo 8.58, niin siellä ollaan yöpukimissa ja ihmetellään, että pitääkö tulla ajoissa, he odotteli vasta tunnin kuluttua. Vaikka pystyn osoittamaan sähköpostilla, että nimenomaan oli sovittu klo 9.

Enkä ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että joku juo rauhassa kupillisen kahvia ennen tapaamista?

No kuka tässä on mistään heräilemisestä puhunut? Vaikka olisikin herännyt jo aiemminkin, niin saattaa hyvinkin olla vaatteet vaihtamatta tai suihkussa käymättä 20 min. ennen sitä tapaamista. Vai meinasitko että kaiken pitäisi olla tiptop jo anivarhain ja sitten vaan istutaan odottelemassa? Itse kyllä varaudun siihen että joku saattaa tulla hieman aiemminkin mutta mun mielestä on moukkamaista tulla 7.40 jo puhe on ollut tavata klo 8.00. 

Ja kaikilla ihmisillä ei ole lapsia, kaikki eivät käy päivätöissä tai töissä ylipäätään että voisi olettaakaan että heille 7.40 on sama kuin 8.00

Vierailija
152/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaa sun mielestä ärsyttävää kaverisi on ajoissa, mutta et pysty sitä muuttamaan jotkut voivat sanoa tulevat 10min päästä ulos siinä meneekin 45min että ei myöhäistelijöitäkään voi muuttaa...

Sä voit joko olla toisen hyvä kaveri ja hyväksyt tosiasiat toisessa on tälläinen ongelma mutta sinä et voi toista puhumalla opettaa tai sitten voit olla selänpuhuja joka etsii vaa toisessa vikoja kun ei ymmärrä se ei ole sun ystävän vika tai syy tehdä noin...

Mun mielestä otettava kypsästi tämä kaverin ajoissa oleminen.

Vierailija
153/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki on niitä, joiden kanssa on sovittu, että tulen tekemään kosteusmittaukset klo 9 ja kun soitan ovikelloa klo 8.58, niin siellä ollaan yöpukimissa ja ihmetellään, että pitääkö tulla ajoissa, he odotteli vasta tunnin kuluttua. Vaikka pystyn osoittamaan sähköpostilla, että nimenomaan oli sovittu klo 9.

Enkä ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että joku juo rauhassa kupillisen kahvia ennen tapaamista?

No kuka tässä on mistään heräilemisestä puhunut? Vaikka olisikin herännyt jo aiemminkin, niin saattaa hyvinkin olla vaatteet vaihtamatta tai suihkussa käymättä 20 min. ennen sitä tapaamista. Vai meinasitko että kaiken pitäisi olla tiptop jo anivarhain ja sitten vaan istutaan odottelemassa? Itse kyllä varaudun siihen että joku saattaa tulla hieman aiemminkin mutta mun mielestä on moukkamaista tulla 7.40 jo puhe on ollut tavata klo 8.00. 

Ja kaikilla ihmisillä ei ole lapsia, kaikki eivät käy päivätöissä tai töissä ylipäätään että voisi olettaakaan että heille 7.40 on sama kuin 8.00

No ei luulisi olevan liikaa vaadittu, että on puoli tuntia ennen valmiina. Ihmiset eivät ole kellontarkkoja, joten vääjäämättä sovittu aika heittää suuntaan jos toiseen. Paljon parempi, että heittää siihen suuntaan, että tullaan aiemmin kuin oli sovittu, koska silloin on tapaamiselle joku selkeä takaraja. Vittumaista on se, että tullaan myöhässä, koska sitten ei voi tietää onko toinen tulossa ollenkaan ja kuinka paljon myöhässä hän on tulossa. Tällöin voi joutua olla valmiudessa ihan kohtuuttomia aikoja, eikä voi mennä mihinkään, koska silloin on tavallaan oma syy jos ei ole kotona, koska tapaamisaika on jo mennyt ja sinun oletetaan olevan kotona. Tietenkin voi alkaa valittamaan, että itse et ollut ajoissa paikalla, etkä mitään ilmoittanut, mutta käytännössä menee elämä aika hankalaksi jos näin toimii. Parempi siis, että kaikki tulisivat enemmin liian aikaisin kuin myöhään.

20 minuuttia on todella mitätön aika useissakin tapaamisissa. Todellakin pitää olla silloin jo valmiina tapaamiseen.

Vierailija
154/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei luulisi olevan liikaa vaadittu, että on puoli tuntia ennen valmiina. Ihmiset eivät ole kellontarkkoja, joten vääjäämättä sovittu aika heittää suuntaan jos toiseen. Paljon parempi, että heittää siihen suuntaan, että tullaan aiemmin kuin oli sovittu, koska silloin on tapaamiselle joku selkeä takaraja. Vittumaista on se, että tullaan myöhässä, koska sitten ei voi tietää onko toinen tulossa ollenkaan ja kuinka paljon myöhässä hän on tulossa. Tällöin voi joutua olla valmiudessa ihan kohtuuttomia aikoja, eikä voi mennä mihinkään, koska silloin on tavallaan oma syy jos ei ole kotona, koska tapaamisaika on jo mennyt ja sinun oletetaan olevan kotona. Tietenkin voi alkaa valittamaan, että itse et ollut ajoissa paikalla, etkä mitään ilmoittanut, mutta käytännössä menee elämä aika hankalaksi jos näin toimii. Parempi siis, että kaikki tulisivat enemmin liian aikaisin kuin myöhään.

20 minuuttia on todella mitätön aika useissakin tapaamisissa. Todellakin pitää olla silloin jo valmiina tapaamiseen.

Niin tai parasta olisi että koitettaisiin olla ihan ajallaan. Tai jos myöhästyy tai tulee liian ajoissa olisi kohteliasta edes soittaa ja ilmoittaa asiasta. Tää on toki vähän tilanneriippuvaista mutta tällainen korostuu varsinkin jos kyse on työkeikasta ja vieraiden ihmisten kotiin menemisestä aamuvarhaisella.

Mieti jos bussikuskit suhtautuisivat aikatauluihin samoin "mä tästä huristelen menemään liian ajoissa kun täytyishän niiden ihmisten tajuta olla siellä pysäkillä jo valmiina" tai "minäpä nuhtelen alaisiani kun kokoushuone oli tyhjillään vielä 20 min ennen kokousta". Mitä virallisemmasta asiasta ja vieraammista ihmisistä on kyse, ja varsinkin jos ollaan aamuvarhaisella menossa toisten koteihin, niin sitä tarkempaa ja kohteliaampaa on noudattaa sovittuja kellonaikoja. Ihan samanlaista kunnioituksen puutetta toisen aikatauluja kohtaan se ihan liian ajoissa oleminen osoittaa kuin myöhässä oleminenkin. Kun sillä toisella voi olla muutakin tekemistä tapaamisen jälkeen, mutta myös ennen tapaamista. 

En mä itsekään ole kellontarkka, mutta samoin kuin 20 min myöhässä oleminen, on myös 20 min etuajassa oleminen selvä poikkeama aikatauluun. Kavereiden kesken nyt vielä menettelis, muissa tilanteissa ei niinkään.

Vierailija
155/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunajauho kirjoitti:

Itse olen niitä jotka ovat aina etuajassa. Ahdistaa niin paljon ajatus myöhässä olemisesta että pelaan aina varman päälle. Tilanne pahenee entisestään jos täytyy esim. Kulkea julkisilla ja käyttää kahta bussia, silloin varaan vielä bussien väliinkin vähintään 10min.

Toisin kuin aloituksessa niin kärsin hiljaa hammasta purren omat ongelmani ja odottelen aina ulkosalla niin kauan että sovittu aika koittaa. Kavereille hymyilen nätisti ja vastaan että en joutunut kauaa odottamaan, eihän se niitten vika ole että vapaaehtoisesti tulin paikalle puoli tuntia ennen sovittua.

Mut tää liian ajoissa tuleminen ja siitä ylemyyttä tunteminen ja suuttuminen on varmaan tyypillistä suomalaisuutta. Ei varmaan missään latinokulttuurissa tai aasiassa olisi mitään väliä miten tullaan ja mennään. Toisaalta suomalainen on kiltti ja päästää sen vieraan tuntia ennen istumaan olohuoneeseen. Mä voisin hyvin huikata ovenraosta et hei ei teidän vielä pitänyt tulla, tulkaa tunnin päästä uudestaan ja ovi kiinni. 

Niin, voi olla. En itsekään tosiaan ymmärrä niitä, jotka aikaisessa tulemisella pätevät ja kokevat sen suhteen ylemmyyttä niihin verrattuna, jotka kuitenkin ovat sovituissa paikoissa ajallaan. Onhan se nyt ihan sama, onko joku töissä 7:40 vai 7:59, jos tyot alkavat 8:00. Myöhästelyä minä en kuitenkaan siedä, minusta se on epäkunnioittavaa toista osapuolta kohtaan. Ja nyt en siis viittaa esim juuri juhliin tai muihin tilaisuuksiin, joissa aikataulut eivät ole niin justiinsa. Tosiaan omalla kohdallani jopa vähän nolostelen sitä, miten aikaisin aina kaikkialla olen, koska onhan se nyt todella noloa istua kulman takana autossa näpräämässä kännykkää jatkuvasti. Hirveästi aikaa menee hukkaan, mutta kun sille ei vaan voi mitään.

T: lainaamasi viestin kirjoittaja

Itseasiassa ei ole ihan sama, jos aloittaa työnsä jo kakskyt vaille. Mikäli viettää omaa aikaa kasiin saakka, asia on ok.

Mitähän alapeukuttamista tässäkin oli? Tarkoitin tietenkin sitä, että ei pidä aloittaa työntekoa ennen aikojaan, ellei ole liukuva työaika. Pääsääntöisesti töitä tehdään työaikana ja sen verran kuin päivän pituudeksi on merkitty.

Vierailija
156/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunajauho kirjoitti:

Itse olen niitä jotka ovat aina etuajassa. Ahdistaa niin paljon ajatus myöhässä olemisesta että pelaan aina varman päälle. Tilanne pahenee entisestään jos täytyy esim. Kulkea julkisilla ja käyttää kahta bussia, silloin varaan vielä bussien väliinkin vähintään 10min.

Toisin kuin aloituksessa niin kärsin hiljaa hammasta purren omat ongelmani ja odottelen aina ulkosalla niin kauan että sovittu aika koittaa. Kavereille hymyilen nätisti ja vastaan että en joutunut kauaa odottamaan, eihän se niitten vika ole että vapaaehtoisesti tulin paikalle puoli tuntia ennen sovittua.

Mut tää liian ajoissa tuleminen ja siitä ylemyyttä tunteminen ja suuttuminen on varmaan tyypillistä suomalaisuutta. Ei varmaan missään latinokulttuurissa tai aasiassa olisi mitään väliä miten tullaan ja mennään. Toisaalta suomalainen on kiltti ja päästää sen vieraan tuntia ennen istumaan olohuoneeseen. Mä voisin hyvin huikata ovenraosta et hei ei teidän vielä pitänyt tulla, tulkaa tunnin päästä uudestaan ja ovi kiinni. 

Niin, voi olla. En itsekään tosiaan ymmärrä niitä, jotka aikaisessa tulemisella pätevät ja kokevat sen suhteen ylemmyyttä niihin verrattuna, jotka kuitenkin ovat sovituissa paikoissa ajallaan. Onhan se nyt ihan sama, onko joku töissä 7:40 vai 7:59, jos tyot alkavat 8:00. Myöhästelyä minä en kuitenkaan siedä, minusta se on epäkunnioittavaa toista osapuolta kohtaan. Ja nyt en siis viittaa esim juuri juhliin tai muihin tilaisuuksiin, joissa aikataulut eivät ole niin justiinsa. Tosiaan omalla kohdallani jopa vähän nolostelen sitä, miten aikaisin aina kaikkialla olen, koska onhan se nyt todella noloa istua kulman takana autossa näpräämässä kännykkää jatkuvasti. Hirveästi aikaa menee hukkaan, mutta kun sille ei vaan voi mitään.

T: lainaamasi viestin kirjoittaja

Itseasiassa ei ole ihan sama, jos aloittaa työnsä jo kakskyt vaille. Mikäli viettää omaa aikaa kasiin saakka, asia on ok.

Jos se 20min etuajassa oleva haluaa ihan omasta tahdostaan kaikessa rauhassa aloitella sen 20min aikana, ehkä samalla juoda kahvia tai jutella jonkun muun aikaisen kanssa tmv, miten se on muilta pois? Itsekin olen usein mennyt töihin 20 vaille, juonut siinä kahvia ja moikkaillut muita sitä mukaan kuin tulevat, ja siinä 10 vaille ruvennut hiljakseen aloittelemaan hommia, ja se oli minulle ihan ok, enkä kenellekään sillä pätenyt, vaikka kk-palkalla olin liikenteessä.

Jos noin on, niin ei ole keltään pois. Mutta sitten on niitä tehopakkauksia, jotka aloittaa kiireen vilkkaa työt ennen aikojaan, arvostelee muka huomaamattomasti niitä, jotka tulee vasta kahta vaille töihin ja ilmoittavat, mitä kaikkea ovat jo aamun aikana ehtineet. Siis ennen työajan alkua. Hrrrr...miten ärrrsyttävää.

Tuulispäänä töihin ryntäävät superihmiset on muutenkin rasittavia.

Vierailija
157/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai parasta olisi että koitettaisiin olla ihan ajallaan. Tai jos myöhästyy tai tulee liian ajoissa olisi kohteliasta edes soittaa ja ilmoittaa asiasta. Tää on toki vähän tilanneriippuvaista mutta tällainen korostuu varsinkin jos kyse on työkeikasta ja vieraiden ihmisten kotiin menemisestä aamuvarhaisella.

Mieti jos bussikuskit suhtautuisivat aikatauluihin samoin "mä tästä huristelen menemään liian ajoissa kun täytyishän niiden ihmisten tajuta olla siellä pysäkillä jo valmiina" tai "minäpä nuhtelen alaisiani kun kokoushuone oli tyhjillään vielä 20 min ennen kokousta". Mitä virallisemmasta asiasta ja vieraammista ihmisistä on kyse, ja varsinkin jos ollaan aamuvarhaisella menossa toisten koteihin, niin sitä tarkempaa ja kohteliaampaa on noudattaa sovittuja kellonaikoja. Ihan samanlaista kunnioituksen puutetta toisen aikatauluja kohtaan se ihan liian ajoissa oleminen osoittaa kuin myöhässä oleminenkin. Kun sillä toisella voi olla muutakin tekemistä tapaamisen jälkeen, mutta myös ennen tapaamista. 

En mä itsekään ole kellontarkka, mutta samoin kuin 20 min myöhässä oleminen, on myös 20 min etuajassa oleminen selvä poikkeama aikatauluun. Kavereiden kesken nyt vielä menettelis, muissa tilanteissa ei niinkään.

Koitetaan olla ajallaan, mutta jos pääset ajoissa toisesta paikasta, niin on todennäköisempää, että et myöhästy siitä viimisestä tapaamisesta. Ilmeisesti kommenteista ja miinuksista päätellen tämäkin palsta on täynnä niitä idiootteja, jotka ovat aina myöhässä, koska eivät lähde ajoissa mihinkään. Jos haluat pysyä aikataulussa, niin sinun tulee lähteä ennakkoon. Näin tekevät muuten myös bussit ja ne kulkevat ensimmäiset pysäkit hieman liian aikaisin, jotta eivät olisi myöhässä viimeisillä jos tulee viivytyksiä. Tottakai pysäkilläkin pitää olla hieman ennen eikä tasan siihen aikaan, kun bussin pitäisi tulla.

Ja kyllä, kokoukseenkin voi olla tarpeellista saapua 20 minuuttia ennen sen alkua riippuen tietenkin kuljettavasta matkasta ja tarvittavan valmistelun määrästä. Lähdetään ajoissa, jotta ei olla myöhässä jos tulee viivästyksiä. Vähänkään isommasta kokouksesta ei tulisi yhtään mitään jos kaikki tähtäisi jollain 5-10 minuutin marginaalilla, koska aina joku olisi myöhässä.

Vierailija
158/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisten kroonisten ajoissa olevien kanssa olen tehnyt niin että sanonut että nähdään vartin yli jos haluan nähdä heidät tasalta. Toisille (esim. anoppi) ilmoitan ajat jopa puolta tuntia myöhemmäksi kun oikeasti olen itse valmis/paikalla. Lentokentällekkin anoppi menee 4h ennen koneen lähtöä ja 10min automatkoihin varaa yli 30min jne. Kurjaa valmistella esim. juhlia jos joku napottaa paikalla jo hyvissä ajoin viime hetken ryntäilyä seuraillen.

Vierailija
159/184 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitetaan olla ajallaan, mutta jos pääset ajoissa toisesta paikasta, niin on todennäköisempää, että et myöhästy siitä viimisestä tapaamisesta. Ilmeisesti kommenteista ja miinuksista päätellen tämäkin palsta on täynnä niitä idiootteja, jotka ovat aina myöhässä, koska eivät lähde ajoissa mihinkään. Jos haluat pysyä aikataulussa, niin sinun tulee lähteä ennakkoon. Näin tekevät muuten myös bussit ja ne kulkevat ensimmäiset pysäkit hieman liian aikaisin, jotta eivät olisi myöhässä viimeisillä jos tulee viivytyksiä. Tottakai pysäkilläkin pitää olla hieman ennen eikä tasan siihen aikaan, kun bussin pitäisi tulla.

Ja kyllä, kokoukseenkin voi olla tarpeellista saapua 20 minuuttia ennen sen alkua riippuen tietenkin kuljettavasta matkasta ja tarvittavan valmistelun määrästä. Lähdetään ajoissa, jotta ei olla myöhässä jos tulee viivästyksiä. Vähänkään isommasta kokouksesta ei tulisi yhtään mitään jos kaikki tähtäisi jollain 5-10 minuutin marginaalilla, koska aina joku olisi myöhässä.

Bussitkaan eivät saa ohittaa liian aikaisin pysäkkejä ja kyllä niiden täytyy lähteä päätepysäkeiltä aikataulun mukaisesti, ei liian aikaisin. Jos bussin kuuluu lähteä klo 14.00, ei kuski voi lähteä 13.55 varmistellakseen ehtivänsä toiseen päähän ajoissa. Ne mahdolliset viivästykset, esimerkiksi ruuhka-aika, on otettu huomioon aikatauluja suunniteltaessa.

Ja eihän tässä ajoissa lähtemisestä ollutkaan kyse vaan liian ajoissa johonkin paikkaan saapumisesta. Toki voi olla tilanne missä on varannut ylimääräistä aikaa viivästysten varalta ja huomaa olevansa vahingossa jossain turhan aikaisin. Mulle käy toisinaan näin työhaastatteluihin mennessä mutta isoissa firmoissa on yleensä aulavahti joka osoittaa istumaan ja odottamaan. Mutta jos tällaisella toiminnallaan sotkee toisten aikatauluja, esim tunkee vieraan ihmisen kotiin 7.40 kun oltiin sovittu 8.00, niin voisi vähän miettiä tapojaan, sillä toisella kun voi tosiaan olla muutakin tekemistä sillä hetkellä ennen tapaamista.

Se, että joku aika on sulle sopiva, ei tarkoita että se olisi sitä sille toiselle osapuolelle ja siksihän niitä aikatauluja sovitaankin. Jos haluat siirtää tapaamisen sovitun aikataulun ulkopuolelle, niin et voi vain olettaa sen automaattisesti olevan ok sille toisellekin, varsinkaan ilman ennakkovaroitusta, oli kyse sitten myöhästymisestä tai ajoissa olemisesta. Jokaisella toki on omat rajansa millaista aikatauluista poikkeamista sietää ja itse kyllä siedän melko paljonkin kavereiltani. Yksi on krooninen myöhästyjä ja toinen taas tulee usein puoli tuntia turhan aikaisin. En ole näistä koskaan kuitenkaan huomauttanut ja tiedän näiden ihmisten kohdalla varautua tällaiseen.

Mutta siinä on kyllä aikataulujen lisäksi sosiaalinen äly ja tilannetaju pettänyt jos menee työasioissa vieraisille ja on aamulla 7.40 soittamassa ovikelloa jos on sovittu tapaaminen kahdeksalta. Itse odottaisin jossakin lähistöllä ja ehkä viittä minuuttia ennen sovittua kellonaikaa voisin ovikelloa soittaa. Huh, enköhän nyt ole jankannut asiasta tarpeeksi.

Vierailija
160/184 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se syy on mikä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme