Mies rohmuaa illallisilla - nolottaa!
Siskoltani sain kuittailua taas asiasta ja muutenkin asia nolottaa joten avaudun tänne.
Miehelläni on huono tapa syödä vain pari kertaa päivässä. Tämä johtaa siihen, että syö järjettömän isoja annoksia kerralla. Myös kyläillessä. On aika noloa, kun pöytään kannetaan tarjoille esim. kahdeksan (isoa) pihviä, ja on yhteensä viisi syöjää. Mies ottaa heti alkuun lautaselleen kaksi pihviä, ennen kuin kaikki ovat edes pöytään ehtineet. Toiset eivät ole ehtineet syödä edes ensimmäistä pihviään, kun mies jo ottaa lisää... Viimeksi huomautin, että ehkä muutkin haluaisivat lisää pihviä (nolotti, että asiasta piti ylipäänsä aikuiselle miehelle huomauttaa). Tähän emäntä tietenkin sanoi naurahtaen, että saa mieheni toki ottaa lisää. Mies vaan voitonriemuisena "Niin, syötäväksi nämä on, ja jos ei kerta kukaan muu ota!".... Mua nolotti todella paljon. Mun mielestä moinen ei vaan kuulu hyviin tapoihin, että rohmutaan noin, varsinkin niin ettei varmisteta haluaisiko joku muukin. Miehen mielestä nopeat syö hitaat ja voihan joku aina sanoa jos kaikkea ei saakaan syödä loppuun...
Huomenna ollaan menossa sisarelleni isänpäivälounaalle, sisareni on opiskelija mutta välttämättä halusi isänpäivälounaan järjestää isällemme ja meille sisaruksille. Vitsaili tuossa mulle juuri, että joutui ostamaan ihan järjettömästi ruokaa, "kun miehesi syö niin järjettömästi, toivottavasti osasin ostaa tarpeeksi". Siskoni vastusteluista huolimatta aion tuoda kahvipöytään kakun jne, mutta silti nolottaa jo etukäteen, kun mieheni vetää padat tyhjiksi ennen kuin muut on ehtineet edes haarukkaa ottaa käteen.
Miten ihmeessä saan mieheni koulutettua pois tästä juntista ja erittäin nolosta tavasta?! Onko kohtalotovereita?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Noill
Iso Mies 28v kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Ei ole todellista mitä kurppia täällä päivystää. Jos mies pätkäpaastoaa, niin todellakin silloin niillä päivän kahdella aterialla menee se 1500-2000 kcal kerralla, vähän koosta ja kulutuksesta riippuen. Se on aika iso kasa ruokaa, oli ruokana sitten mitä hyvänsä.
Diilaa sen kanssa.
Vihdoinkin saatiin tähänkin ketjuun joku järjen ihminen! Täysin samaa mieltä sinun kanssasi!
Noilla asenteillanne ette ole tervetulleita ja toivottuja vieraita yhteenkään juhlapöytään. Voitte jäädä Raxin buffaan keskenänne röhkimään.
Diilatkaa sen kanssa.
Ja sinä voit mennä akkabileisiisi juomaan desilitran kokoista vihersmoothieta ja valittaa sitten ähkyä sen jälkeen muiden kaltaistesi kanssa! Jos juhlat järjestetään ja ruokaa on tarjolla, niin silloin kanssa syödään, eikä piiperretä!
Ap jotenkin kuitenkin miestä puolustelee. Käytöstapoja ei tällä miehellä kuitenkaan ole. Itse en ole ikinä syönyt kylässä itseäni ähkyyn, vaikka ihania ruokia ollut tarjolla. Se vain ei ole hyvää käytöstä. Hyvää käytöstä on syödä emännän tarjoamia ruokia monipuolisesti ja kehua ruokia. Ei mättää niin kuin kotona mätetään.
Minulla on pikkasen samanlainen mies mutta sillä erotuksella että omani vetää vain ne kalliimat haavinsa. Jos teen vaikka lihakeitton niin kyllä ne lihat sieltä kalastetaan taitavasti mutta muuten ei lautaselle meinaa muuta keittosta eksyä.
Olenkin joutunut sanomaan että kun sitä ruokaa lapataan lautaselle niin ensin kasvikset ja muut lisukeet ja vasta sitten se liha. Ei nimittäin ole mukavaa kun ruokaa seuravalle päivälle olisi 1/2 kattillaa perunoita, kasviksia/muu lisuke reillusti ja 700g (vain lihan osuus kastikkeessa) kastikeesta noin desi ja siinäkään ei lihaa enään jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa jonka mielestä kylässä ei ole kohteliasta rohmuta ja ahtaa itseään uppotäyteen? Ei kai kukaan osaa varautua siihen, että yksi vieras onkin jokin pohjaton kaivo, joka ahneesti vetää kaiken mikä irti lähtee? Minun mielestäni ruokaa otetaan kylässä pieni annos, ja jos näyttää että ruokaa on reilusti, voidaan ottaa lisää jos tarjotaan. Ei kai aikuinen ihminen nälkään kuole, vaikkei tunkisikaan napaansa uppotäyteen? Syö sitten vaikka grillillä kotimatkalla, jos nälkä vielä jää.
No et ole ainoa, tässähän on yli puolet kommenteista ollut miehen rohmuamisen kauhistelua?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pikkasen samanlainen mies mutta sillä erotuksella että omani vetää vain ne kalliimat haavinsa. Jos teen vaikka lihakeitton niin kyllä ne lihat sieltä kalastetaan taitavasti mutta muuten ei lautaselle meinaa muuta keittosta eksyä.
Olenkin joutunut sanomaan että kun sitä ruokaa lapataan lautaselle niin ensin kasvikset ja muut lisukeet ja vasta sitten se liha. Ei nimittäin ole mukavaa kun ruokaa seuravalle päivälle olisi 1/2 kattillaa perunoita, kasviksia/muu lisuke reillusti ja 700g (vain lihan osuus kastikkeessa) kastikeesta noin desi ja siinäkään ei lihaa enään jäljellä.
Tämähän opitaan Suomessa jo koulussa. Silloin kun oli siskonmakkarakeittopäivä, niin aina kannatti juosta ruokajonon ensimmäiseksi, jolloin sai taidokkaalla ranneliikkeellä pyöräytettyä melkein koko kattilan makkarat siitä pinnalta kellumasta omalle lautaselle.
Miehelle ennen kylään menoa iso kattilallinen perunamuusia ja puoli kiloa voita; ei sitten syö ja mikä parasta, myöskään juuri puhu loppuiltana.
Mä painin joskus hiukan samanlaisen ongelman kanssa, tosin kotonamme ainoastaan. Maksamme ruoat puoliksi. Joskus tuntuu epäreilulta, kun mies syö niitä päivällisruokia käsittämättömät annokset. Lisäksi saattaa syödä sitä lämmintä ruokaa vielä ilta- ja aamupalaksikin! Mies on normaalipainoinen urheilullinen tyyppi, joka syö harvoin ja enemmän kerralla. Pidemmän päälle alkaa ärsyttää se jatkuva kokkaaminen ja tiskaaminen sekä rahan tuhlaaminen, sillä kyllähän sen päivällisruoan valmistaminen maksaa enemmän kuin välipalojen. Jos talous on puoliksi, ei toinen voi aina syödä 3/4 ruoasta.
En ole kyllä ratkaisua keksinyt vielä, koska en ole uskaltautunut keskustelemaan asiasta. Ottaisi sen varmaan turhana mäkätyksenä... Mutta sinuna tekisin kotioloissa niin, että pakastaisin itselleni saman tien ruoasta osan annosrasioissa itselleni. Ottaisin ruokaa sitten pakastimesta. Miehen pakottaisin ottamaan vastuuta ruoanlaitosta ihan keskustelemalla, ettei se ole sinullekaan mikään ilo ja harrastus, vaan aikuisen ihmisen elämään kuuluva pakollinen vastuu. Kyläilyn ottaisin vakavasti puheeksi. Kylään mentäisiin pikaruokalan kautta...
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei keskustele mitään muuta näköjään kuin nutrilettiä mussuttavia piipertäjäakkoja, jotka ei tajua miehistä ja syömisestä paskan vittua. En tajua mitä nuo akat luulevat olevansa arvostelemaan kenenkään ruokahalua?
No voi helvetti. Mä olen itse suursyömäri ja kirjoitin jo tähän ketjuun viestin, jossa kerroin tekeväni jättimäärät ruokaa ollessani emäntänä. Ymmärrän kuitenkin, ettei ole kenenkään velvollisuus eikä kuulu normaaliin vieraanvaraisuuteen osata varata kenellekään "pätkäpaastolaiselle" koko päivän energiatarpeen edestä mättöä, vaikka olisikin kutsunut syömään. Normaalilla älyllä varustetulla ihmisellä on käytössään sellainen hieno juttu kuin TILANNETAJU, jonka mukaan toimia ja olla rohmuamatta ruokaa niin, ettei muille jää. Jos taas ruokaa on tarjolla yllin kyllin ja santsikierroksia vielä tyrkytetään, niin toki saa syödä niin paljon kuin napa vetää.
Ja tietenkään kohtelias emäntä ei nolaa sitä junttiakaan vierastaan sanomalla, että et voi ottaa lisää. Lapsille nyt voi huomauttaa, että jätetäänpä muillekin, mutta aikuisen ihmisen pitäisi tajuta ihan itse.
Isossa ruokahalussa ei ole mitään pahaa, mutta käytöstapojen puute ja kyvyttömyys ottaa muut huomioon on ihan toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Mä painin joskus hiukan samanlaisen ongelman kanssa, tosin kotonamme ainoastaan. Maksamme ruoat puoliksi. Joskus tuntuu epäreilulta, kun mies syö niitä päivällisruokia käsittämättömät annokset. Lisäksi saattaa syödä sitä lämmintä ruokaa vielä ilta- ja aamupalaksikin! Mies on normaalipainoinen urheilullinen tyyppi, joka syö harvoin ja enemmän kerralla. Pidemmän päälle alkaa ärsyttää se jatkuva kokkaaminen ja tiskaaminen sekä rahan tuhlaaminen, sillä kyllähän sen päivällisruoan valmistaminen maksaa enemmän kuin välipalojen. Jos talous on puoliksi, ei toinen voi aina syödä 3/4 ruoasta.
En ole kyllä ratkaisua keksinyt vielä, koska en ole uskaltautunut keskustelemaan asiasta. Ottaisi sen varmaan turhana mäkätyksenä... Mutta sinuna tekisin kotioloissa niin, että pakastaisin itselleni saman tien ruoasta osan annosrasioissa itselleni. Ottaisin ruokaa sitten pakastimesta. Miehen pakottaisin ottamaan vastuuta ruoanlaitosta ihan keskustelemalla, ettei se ole sinullekaan mikään ilo ja harrastus, vaan aikuisen ihmisen elämään kuuluva pakollinen vastuu. Kyläilyn ottaisin vakavasti puheeksi. Kylään mentäisiin pikaruokalan kautta...
Jos maksatte ruoat puoliksi niin eihän mies voi silloin syödä puolta enempää. Stoppi hommaan ja kun laitat rukaa niin arvioit molemmille annokset. Ei ylimääräistä.
No jos ruoat maksetaan puoliksi ja mies syö niistä 3/4, tekisin kyllä nimenomaan niin että esim. kuuden hengen annoksesta söisin yhden, pakastaisin kaksi omiksi lounaseväiksi ja mies saisi sitten hotkaista kolme annostaan kerralla halutessaan. Ei ole todellakaan.oikein toi teidän nykyinen touhunne.
Vierailija kirjoitti:
Noill
Iso Mies 28v kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Ei ole todellista mitä kurppia täällä päivystää. Jos mies pätkäpaastoaa, niin todellakin silloin niillä päivän kahdella aterialla menee se 1500-2000 kcal kerralla, vähän koosta ja kulutuksesta riippuen. Se on aika iso kasa ruokaa, oli ruokana sitten mitä hyvänsä.
Diilaa sen kanssa.
Jos pöydässä on viisi ruokailijaa ja kymmenen pihviä, eli kaikille kaksi, onko sinusta ok että yksi ruokailijoista ottaa ensin kaksi pihviä ja santsaa vielä loput ennenkuin muut ovat lopettaneet ensimmäistä lautasellistaan? Kaikille muille yksi pihvi, yhdelle kuusi?
Normaalit ihmiset katsovat mitä on tarjolla, tekevät pikaisen arvion siitä kuinka monta pihviä tms kaikille riittää, ja ottavat sen mukaan ruokaa että kaikille riittää yhtä paljon.
Tuttavapiiriini kuuluu pari miestä, jotka syövät ihan käsittämättömiä määriä. Ovat pitkiä ja lihaksikkaita, tekevät rankkaa fyysistä työtä ja liikkuvat vielä vapaa-ajallakin. Fiksuina ihmisinä he ymmärtävät, ettei juhlien järjestäjä tai kyläpaikan emäntä/isäntä välttämättä osaa varautua siihen energiantarpeeseen ja ettei siihen ole kohteliasta velvoittaakaan. (Monilla tosin on tapana varata tavallista enemmän syötävää, jos nämä miehet ovat vieraslistalla.) Tankkaavat ennen lähtöä ja saattavat ottaa mukaan jopa omat eväät. Jos ihmisellä on järkeä päässä ja huomaavaisuutta, suurenkin nälän pystyy kyllä tyydyttämään ilman että täytyy käyttäytyä tökerösti ja jättää toiset nälkäisiksi.
Kylässä syöminen on usein yhtä tyhjän kanssa. Ei ilkeä ottaa reilua annosta ja kohta onkin sitten jo nälkä
Meillä on mies tajunnut parilla huomautuksella, mutta hänen vanhempiaan on maailman karseinta kestitä. Ikinä ei voi tietää, että mikä ruokalaji on se, mitä lapataan suuhun silmät kiiluen kaksi käsin. Heillä on esimerkiksi jouluna aina kaksi tai kolme kymmenen kilon kinkkua ja siltikään ei paljon tapaninpäivälle jää. Syöjiä perheessä on neljä. Mun omassa perheessä yhdestä kymmenen kilon kinkusta on syönyt kahdeksan henkeä kolme päivää ja vielä on jäänyt ylikin hernekeiton kaveriksi. Joskus olen ollut anoppilassa saunomassa ja saunan jälkeen uuniin heitettiin kuusi pakettia HK:n sinistä ja friteerauskeitin pyöritti varmaan kaksi tai kolme kilon säkkiä ranskanperunoita. Syöjiä neljä...
Kyllä on usein tullut todettua, että täällä on älyvapaata keskustelua, mutta nyt kyllä mentiin jo ihan wtf-linjalle.. Siis joku kokee asiakseen puuttua siihen, mitä/miten paljon toinen syö? Voi hyvä luoja... En sitten tiedä mistä olen kasvatukseni saanut, noh karjalaista perää ja vieraanvaraisuutta kyllä, mutta jos minä kutsun ihmisiä luokseni syömään, ruokaa on niin, että joka ikinen, piipertäjä tai suursyömäri, saa vatsansa syödä täyteen. Ja mikäs sen parempaa kun näkee, että ruoka kelpaa ja sitä santsataan. AP:lle, AP:n siskolle ja muille naureskelijoille, katse peiliin ja palaveri siellä näkyvän kuvan kanssa...
Nainen 27v kirjoitti:
Kyllä on usein tullut todettua, että täällä on älyvapaata keskustelua, mutta nyt kyllä mentiin jo ihan wtf-linjalle.. Siis joku kokee asiakseen puuttua siihen, mitä/miten paljon toinen syö? Voi hyvä luoja... En sitten tiedä mistä olen kasvatukseni saanut, noh karjalaista perää ja vieraanvaraisuutta kyllä, mutta jos minä kutsun ihmisiä luokseni syömään, ruokaa on niin, että joka ikinen, piipertäjä tai suursyömäri, saa vatsansa syödä täyteen. Ja mikäs sen parempaa kun näkee, että ruoka kelpaa ja sitä santsataan. AP:lle, AP:n siskolle ja muille naureskelijoille, katse peiliin ja palaveri siellä näkyvän kuvan kanssa...
Kuten aiemmassa kommentissa totesin, appiukkoni syö 10 kilon joulukinkun melkein yksinään. Otatko teille joulupöytään, mua ei kiinnostaisi syöttää porsaalla tuota porsasta?
Nainen 27v kirjoitti:
Tässä puhutaan nyt ihan eri luokan mässäilyistä. Vieraanvarainen emäntä varaa kaikkea reilusti, mutta on järjetöntä varata kaikkea 3-4 kertaa suurempi määrä, jos vaikka kaikki innostuvatkin syömään jotain paljon oletettua enemmän. Varsinkin jotain pilaantuvaa ja kallista niin kuin vaikka pihvejä. Ne on tarkoitus syödä heti, ja on reilua, että kaikki saavat mahdollisuuden santsata.
Itsekin pidän huolta, että ruokaa on reilusti ja varaan varsinkin edullisempia ruokia yli tarpeen. En kuitenkaan suostu pitämään itseäni huonona emäntänä, vaikka en varaa lohta 500 gr/ruokailija.
Onko sun ap:n mies tosi huono sosiaalisilta taidoiltaan? Menee läpi jos itkien vastaat että kaikki hyvin hänen kysyessään?
En kestäis tommosta tyyppiä. Pitää olla pelisilmää ja käytöstapoja. Yks ei voi syödä koko pöytää tyhjäksi. Jos on nälkä niin tankkaa sitten vaikka leipää ja ottaa lisää hillitymmin muitakin ruokalajeja kuin esim vain pihvikasaa lautaselle.
Enkä passais kotona. Miehelle osa kokkivuoroista, huomais itekin että oisko kiva jos ei söis koko settiä kerralla niin ois joku ruuanlaittovapaapäivä kun vois vaan lämmittää eilisen ruuan.
Vieraille toki tarjotaan eikä mitään tietenkään tarvii jäädä mut ei se nyt niinkään toimi että yks ahtaa junttina kaikki lihat eikä edes tajua käytöstapojensa puutetta.
Mikset ap vie miestä grillille ennen juhlia? Ei tarvii kokata mut mies ei syö kolmen edestä sit juhlissa.
Tyhjentääkö muuten pöydän myös isäntänä ollessaan?
Mä pätkäpaastoa ja syön kotona vain yhden ison aterian päivittäin muttei tulisi mieleenkään syödä vieraan luona samanlaista määrää kuin normaalisti kotona. En ymmärrä että normaalit käytöstavat voivat olla niin hukassa ihmisiltä. Eihän kakkupöydässäkään voi syödä koko kakkua kun vain tekee mieli.
Ei kannata murehtia että vaikuttaako nololta jos annostelet miehelle ruuan. Nythän se vasta noloa ja kiusallista on kun mies sikailee ihan kunnolla. Jos mies on sitä mieltä että sikailu on ok kunhan ketään ei sano vastaan niin sovi perheesi kanssa että sille sanotaan suoraan että että nyt loppuu ahmiminen.