Mies rohmuaa illallisilla - nolottaa!
Siskoltani sain kuittailua taas asiasta ja muutenkin asia nolottaa joten avaudun tänne.
Miehelläni on huono tapa syödä vain pari kertaa päivässä. Tämä johtaa siihen, että syö järjettömän isoja annoksia kerralla. Myös kyläillessä. On aika noloa, kun pöytään kannetaan tarjoille esim. kahdeksan (isoa) pihviä, ja on yhteensä viisi syöjää. Mies ottaa heti alkuun lautaselleen kaksi pihviä, ennen kuin kaikki ovat edes pöytään ehtineet. Toiset eivät ole ehtineet syödä edes ensimmäistä pihviään, kun mies jo ottaa lisää... Viimeksi huomautin, että ehkä muutkin haluaisivat lisää pihviä (nolotti, että asiasta piti ylipäänsä aikuiselle miehelle huomauttaa). Tähän emäntä tietenkin sanoi naurahtaen, että saa mieheni toki ottaa lisää. Mies vaan voitonriemuisena "Niin, syötäväksi nämä on, ja jos ei kerta kukaan muu ota!".... Mua nolotti todella paljon. Mun mielestä moinen ei vaan kuulu hyviin tapoihin, että rohmutaan noin, varsinkin niin ettei varmisteta haluaisiko joku muukin. Miehen mielestä nopeat syö hitaat ja voihan joku aina sanoa jos kaikkea ei saakaan syödä loppuun...
Huomenna ollaan menossa sisarelleni isänpäivälounaalle, sisareni on opiskelija mutta välttämättä halusi isänpäivälounaan järjestää isällemme ja meille sisaruksille. Vitsaili tuossa mulle juuri, että joutui ostamaan ihan järjettömästi ruokaa, "kun miehesi syö niin järjettömästi, toivottavasti osasin ostaa tarpeeksi". Siskoni vastusteluista huolimatta aion tuoda kahvipöytään kakun jne, mutta silti nolottaa jo etukäteen, kun mieheni vetää padat tyhjiksi ennen kuin muut on ehtineet edes haarukkaa ottaa käteen.
Miten ihmeessä saan mieheni koulutettua pois tästä juntista ja erittäin nolosta tavasta?! Onko kohtalotovereita?
Kommentit (90)
Toi on mieheltäsi sikailua ja itsekkyyttä. Syön itse yleensä vain kerran päivässä ja ei tulisi mieleenkään toisten luona syödä isoja aterioita. Yleensä meillä sukulaisten luona syödessä jokainen ottaa sopivasti ruokaa ja sitä aina jää yli niin että isäntäväki voi sitä syödä seuraavanakin päivänä.
Onhan täällä palstalla ennenkin valitettu että mies rohmuaa suuremman osan ruuasta jättäen vaimolleen ja lapsilleen vain rippeet. Varmaan järkevintä olisi annostella miehelle lautaselle sopiva määrä. En usko että siskollasi on opiskelijana kauheasti varaa ruokkia yhtä possua joka luulee että maailmasta on ruoka loppumassa. Voishan tuosta puhua siskon kanssa etukäteen että lisää ruokaa ei anneta niin ei siskosi kohteliaana antaisi lupaa santsata ja siten vesittäisi sun "päätöstä"
Jotkut ihmiset vain käyttävät hyväksi toisen kiltteyttä ja turha selittää miesten isommasta ruokahalusta ja tarpeesta. Joillakin tuo on selkärangassa että sitä ruokaa vedetään niin kauan kun sitä riittää muista piittaamatta.
Pitkään syömättä ja kerralla rohmutaan rekka-autollinen sapuskaa, onnea miehellesi hän rakentaa itselleen kakkostyypin diabetesta. Lähipiirissä olen seurannut vastaavaa ja vasta tuo sairausdiagnoosi herätti kyseisen miehen uusille tavoille.
Nyt tarkennustesi jälkeen tämä kysymys on vielä polttavampi: miksi ihmeessä ap olet tuommoisen tollon kanssa? Tuskin osaa ottaa muut huomioon tai käyttäytyä muillakaan elämänalueilla?
Miksi, ap, miksi?
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi tuollaisen miehen kanssa ikinä koskaan kodin ulkopuolelle syömään. Toisaalta en pystyisi tuommoisen moukan kanssa edes seurustelemaan päivääkään. Onko hän jotunut lapsuuden kodissa taistelemaan ruoasta, voisi olla jotain perua siitä. Jos sinua oikeasti nolottaa, niin kyllä jonkun keino keksit, että edes kodin ulkopuolella käyttäytyy ihmismäisesti ruokapöydässä.
Veikkaan että osalla johtuu siitä että kotona on vain naureskeltu että kuinka sillä meidän pikkumiehellä on niiiiin hyvä ruokahalu ja siitä on jäänyt jonkillainen ajatus siitä että se on vain niin hauskaa kun kun joku syö kaiken. Pienellä lapsella se voikin vielä olla ihan hellyyttävää joidenkin mielestä mutta kun kyse on aikuisista niin tuo menee jo iljettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies on niin tohelo, etten todellakaan voisi jättää ruuan tekoa hänen vastuulleen. Ihan tosi, olen joskus yrittänyt, ja oli lähellä ettei hella olisi syttynyt tuleen (saavuin keittiöön ja huomasin, että mies oli ajatuksissaan laskenut laskupinon hellan päälle ja laittanut väärän levyn päälle, sen levyn missä oli laskut eikä kattila). Todella hajamielinen ja ruuan suhteen siis täysin tumpelo suoraan sanottuna :D Eineksillä ilmeisesti elänyt ennen suhdettamme. Jos jättäisin hänen ruokansa hänen vastuulleen, söisi tod. näk. joka päivä pizzaa yms ja se taas kävisi kukkaron päälle (käytämme siis rahoja aika yhteisesti, maksamme vuorotellen kaupassa jne). Enkä kyllä muutenkaan haluaisi jättää tekemättä miehelle ruokia, koska mies osaa kyllä olla hyvinkin kiitollinen kokkailuistani, hän suorastaan palvoo ruokiani ja aina muistaa kiitellä vuolaasti ja kehua. Tuntuisi kurjalta ilmoittaa, että syö tästä lähtien mun kauramaitoon tehtyjä ruokia tai eineksiä...
Tuota että ottaisin miehen lautasen kylässä ja annostelisin hälle ruuan - uskon että siitä tulisi entistä nolompi tilanne. Mies on hyvinkin suorasanainen ja jopa hölösuu, osaan kuvitella kuinka alkaisi kovaan ääneen päivitellä että osaa hän itsekin, että mitä minä nyt puutun, ja ottaisi sitten lautasen ja lappaisi jättimäisen kasan ruokaa.
-ap
No sitten joudut varmaan vaan oppimaan sietämään miehesi sekä miehesi avuttomuutta kotona ja huonokäytöksisyyttä vieraissa, kun et kerran mitään voi itsekään tehdä muuten.
Noiden tarjoiluiden järjestämiseen sanoisin sen verran, että tuollaiset isoruokaiset ihmiset ovat ihan normaaleja ihmisiä hekin, eikä heidän mielestäni tarvitse ruokahaluaan hävetä. Itse olen tehnyt tarjoilut aina siten, että jos on jotain ns. "kappalerajoitettua" tavaraa ruokana, esim 1 pihvi per henkilö, niin silloin järjestän pöytään myös jotain sellaista lisuketta, esim. kasvisgratiinia, alkukeittoa, lihakastiketta tms. ruokaa, jota saa vapaasti ottaa niin paljon kuin haluaa, jotta nämä isompiruokaisetkin saavat vatsansa täyteen, vaikkei pihvejä olisikaan tarjota useampaa.
Tämä on helppo tapa huomioida nuo enemmän syövätkin vieraat ilman, että heitä täytyisi osoitella ja syyllistää suuremmasta ruokahalustaan. Olen kyllä suorastaan vähän ihmeissäni ihmisten suhtautumisesta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mies syö kyllä hyvällä halulla tekemiäni ruokia (samaan tapaan kuin kylässäkin), joten sinänsä ratkaisu voisi olla tehdä hänelle ruoka ennen kyläilyä. Mutta minä vastaan aina lämpimän ruuan valmistuksesta, sillä mies ei yksinkertaisesti osaa edes peruskastiketta tehdä. Ja teen sitä ruokaa aina runsaasti, ettei mies jäisi nurisemaan, että ruoka loppui kesken... Joka tapauksessa, on ihanaa luksusta päästä valmiiseen pöytään. Ei siis oikein nappaisi kokata miehelle päivinä, jolloin kokkaaminen ei olisi välttämätöntä, jos ymmärrätte. Varsinkin kun usein joudun tekemään meille ruuat erikseen (itselläni paljon allergioita ja miehelle ei minun "allergiapöperöt" juuri maita). Muistuttelen häntä aina välipaloista jne, mutta kun ei syö niin ei syö, en jaksa aikuiselle ihmiselle olla voitelemassa leipiä jne ja tyrkyttämässä suuhun. Iltapäivällä alkaa valitella nälkää ja odottaa, että tekisin sen lämpimän ruuan, jotta voisi sillä itsensä syödä ähkyyn. Tai vaihtehtoisesti odottaa, että lähdetään sinne kylään, eihän sitä ennen kannata syödä kun kylässä voi sitten tankata itsensä täyteen... Jos ehdotan, että söisi ensihätään vaikka leipää tms, ja että ajattelin että makaronilaatikosta (tai mitä ruokaa nyt ikinä teenkään) voisi riittää seuraavallekin päivälle eikä niin että mies syö melkein koko vuuan kerralla yksinään, alkaa nurisemaan ja saa minulle olon, että olen kauhean pihi pirttihirmu joka säännöstelee miehen syömisiä. Olenko sitten?? Välillä vaan tuntuu, että tällainen syöntitapa tulee todella kalliiksi. Esimerkiksi lohi on kilohinnaltaan kallista ja jos ostaa kokonaisen lohen, mies syö sen yksin yhdellä aterialla... Eli tältäkin kantilta kyllä ärsyttää tämä miehen syömistapa. Ei kauheasti raaski "kalliimpia ruokia" tehdä, kun siinä missä itse voisi sitä lohta syödä pari päivää miehelle se riittää vartiksi.
Ollaan todella erilaisia tämän asian suhteen, mä tykkäisin tehdä kerralla reilun satsin ruokaa, syödä ns. sopivan määrän (eli esim. kaksi pihviä, en viittä) ja sitten säästää loput seuraavan päivän ruuiksi, että ei jatkuvasti tarvitsisi kokata. Mutta ei auta kun mies vetelee monen ihmisen edestä ruokaa. Ei oikein muuta suostu syömään, kuin sitä lämmintä ruokaa, leivät, hedelmät, jogurtit jne jättää suosiolla kaappiin. Välillä tuntuu, kuin eläisi nirson lapsen kanssa.
-ap
Haluatko oikeasti elää yhteistä elämää tuollaisen juntin kanssa, jolla ei alkeellisiakaan käytöstapoja, ei muiden huomioonottamista??
Eroaisin. Ihan oikeasti. En katselisi typerää käytöstavatonta kumppania.
Mies ei ole mielestäni itsekäs, on vain vähän tökerö eikä ymmärrä kaikkia normaaleja käytöstapoja. Ajattelee varmaan, että muut tosiaan sanoisivat "et saa ottaa lisää, mäkin haluan", niin kuin varmasti ise tekisi suorasanaisena ihmisenä. Joten kun kukaan ei sano, luulee asian olevan täysin ok. Esim. tuosta kun kerroin että otti paljon pihvejä, huomautin ja emäntä vaan naurahtaen sanoi että saa ottaa, niin jälkikäteen sanoin kyllä vielä asiasta. Mutta mies oli sitä mieltä että ei kukaan olisi niitä halunnut kun kukaan ei laittanut vastaan, ja että jos olisivatkin halunneet niin oma vikansa etteivät avanneet suutaan. Mies siis olettaa että kaikki ovat yhtä suorasanaisia kuin hän eikä siksi ymmärrä, miksi musta joku asia on huonokäytöksistä vaikka "kukaan muu ei sanonut että olisi!". Ei siis ole itsekkyyttä, hän vaan ei oikeesti ymmärrä eikä ole yhtään ns. vieraskorea.
-ap
Ei ole todellista mitä kurppia täällä päivystää. Jos mies pätkäpaastoaa, niin todellakin silloin niillä päivän kahdella aterialla menee se 1500-2000 kcal kerralla, vähän koosta ja kulutuksesta riippuen. Se on aika iso kasa ruokaa, oli ruokana sitten mitä hyvänsä.
Diilaa sen kanssa.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Ei ole todellista mitä kurppia täällä päivystää. Jos mies pätkäpaastoaa, niin todellakin silloin niillä päivän kahdella aterialla menee se 1500-2000 kcal kerralla, vähän koosta ja kulutuksesta riippuen. Se on aika iso kasa ruokaa, oli ruokana sitten mitä hyvänsä.
Diilaa sen kanssa.
Vihdoinkin saatiin tähänkin ketjuun joku järjen ihminen! Täysin samaa mieltä sinun kanssasi!
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole mielestäni itsekäs, on vain vähän tökerö eikä ymmärrä kaikkia normaaleja käytöstapoja. Ajattelee varmaan, että muut tosiaan sanoisivat "et saa ottaa lisää, mäkin haluan", niin kuin varmasti ise tekisi suorasanaisena ihmisenä. Joten kun kukaan ei sano, luulee asian olevan täysin ok. Esim. tuosta kun kerroin että otti paljon pihvejä, huomautin ja emäntä vaan naurahtaen sanoi että saa ottaa, niin jälkikäteen sanoin kyllä vielä asiasta. Mutta mies oli sitä mieltä että ei kukaan olisi niitä halunnut kun kukaan ei laittanut vastaan, ja että jos olisivatkin halunneet niin oma vikansa etteivät avanneet suutaan. Mies siis olettaa että kaikki ovat yhtä suorasanaisia kuin hän eikä siksi ymmärrä, miksi musta joku asia on huonokäytöksistä vaikka "kukaan muu ei sanonut että olisi!". Ei siis ole itsekkyyttä, hän vaan ei oikeesti ymmärrä eikä ole yhtään ns. vieraskorea.
-ap
Hetkinen... Eli siis juhlien emäntä on sanonut miehellesi, että ruokaa saa ottaa lisää ja hän sitten otti sen jälkeen? Miten helvetissä tuo olisi pitänyt ymmärtää mitenkään muuten kuin niin, että ruokaa todellakin saa ottaa lisää? Jos ruokaa ei olisi saanut ottaa, niin eiköhän se emäntä olisi asiasta siinä kohtaa sanonut.
Hyh, mikä tyyppi. En jatkaisi parisuhdetta tuollaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyh, mikä tyyppi. En jatkaisi parisuhdetta tuollaisen kanssa.
Juu en minäkään. En jaksaisi katsella tuollaista valittavaa ja nalkuttavaa akkaa varmaan päivää kauempaa.
Täällä ei keskustele mitään muuta näköjään kuin nutrilettiä mussuttavia piipertäjäakkoja, jotka ei tajua miehistä ja syömisestä paskan vittua. En tajua mitä nuo akat luulevat olevansa arvostelemaan kenenkään ruokahalua?
Noill
Iso Mies 28v kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Diilaa sen kanssa.
Vihdoinkin saatiin tähänkin ketjuun joku järjen ihminen! Täysin samaa mieltä sinun kanssasi!
Noilla asenteillanne ette ole tervetulleita ja toivottuja vieraita yhteenkään juhlapöytään. Voitte jäädä Raxin buffaan keskenänne röhkimään.
Diilatkaa sen kanssa.
No miten miehen perhe syö ?Serkun perhe opetettiin lapsena syömään kylässä aina mahat täyteen. Aina yhtäaikaa mummolassa niin nää serkut tyhjäs pöydän viidessä minuutissa. Meille opetettiin ihan toisenlaiset tavat. Pohjanmaalta kotoisin olevat isovanhemmat eivät pitäneet rohmuamista pahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Hetkinen... Eli siis juhlien emäntä on sanonut miehellesi, että ruokaa saa ottaa lisää ja hän sitten otti sen jälkeen? Miten helvetissä tuo olisi pitänyt ymmärtää mitenkään muuten kuin niin, että ruokaa todellakin saa ottaa lisää? Jos ruokaa ei olisi saanut ottaa, niin eiköhän se emäntä olisi asiasta siinä kohtaa sanonut.
Siis mies alkoi ottaa pihvejä ja aloin moittia, että jätä nyt muillekin, kun muut tosiaan söivät sitä ekaansa kun mies jo otti kolmatta (ja neljättä, eli tyhjensi vadin). Siinä sitten emäntä sanoi, että ota vaan. Olisko moni emäntä kehdannut sanoa "et ota!" siinä vaiheessa, kun mies jo on lappamassa lisää ruokaa lautaselleen ja kun mun huomautettua asettui heti puolustuskannalle? En minä ainakaan kehtaisi siinä kieltää ja alkaa lautasta takavarikoimaan, vaikka varmasti kummastelisin mielessäni...
Mies ei ymmärrä vihjailuja. Piste. Puhu suoraan. Mun nuoruudenaikainen poikkis oli samanmoinen ja puhuin asian halki poikki - kun mennään kylään niin silloin ei syödä kuin kotona. Mies ei ollut koskaan ajatellut asiaa ja "puhuttelun" jälkeen tajusi asian, varsinkin kun käänsin asian markoiksi (valuutta ennen euroja 😉).
Mutta pääpointti on se että miesten kanssa pitää olla suora ja p u h u a suoraan.
Mä asun myös Pirkanmaalla ja mulla on iso suku. Ei tulis kuuloonkaan että kukaan söisi viiden hengen annoksen juhlapöydästä, kyllä sen verran hyvin käyttäytyvää väkeä ollaan. Koskaan en ole nähnyt mitään usean ihmisen annoksen.ahmimista vaan ihan normaalia herkuttelua. Ruokalajeja on toki pöytä täynnä mutta en ole mitään suursyömäröintiä havainnut.
Ja kyllä noloa on se suursyömäröinti nimenomaan, jos oma mieheni tuohon ryhtyisi niin olisi kyllä entinen mies. Kertoo täydestä piittaamattomuudesta toisia kohtaan jos syö muidenkin pihvit, kuten ap:n esimerkissä.