Olen huolissani heikkolahjaisista lapsista ja nuorista - määrä lisääntynyt valtavasti
On aivan käsittämätöntä että puolet koululuokasta voi olla epänormaaleja, heikkolahjaisia ns. apukoulutasoa.
Yksinkertaisia asioitakaan ei ymmärretä ja oppiminen on vaikeaa. Muisti pyyhkiytyy yli ja taas on aloitettava ikään kuin alusta.
Erityisten määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt. Arkijärki, päättelykyky ja luovuus on kadonnut.
Kertokaa syitä mistä tämä johtuu?
Katselen asiaa aitiopaikalta.
opettaja
Kommentit (86)
Enemmän olen huolissani lahjakkaista ja fiksuista lapsista, jotka eivät saa tasolleen sopivaa opetusta ja sitä kautta muuttuvat häiriköiksi tai syrjäytyvät
Ei enää tarvita mitään älyä, luovuutta tai arkijärkeä. Suomi on valmis. Katselen asiaa aitiopaikalta.
Vanhempien raskausajan lääkkeiden/päihteiden käyttö?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen huolissani lahjakkaista ja fiksuista lapsista, jotka eivät saa tasolleen sopivaa opetusta ja sitä kautta muuttuvat häiriköiksi tai syrjäytyvät
Suomessa on pitkä perinne älykkäiden ja lahjakkaiden syrjäyttämisessä. Jos ihan rehellisiä ollaan, suuri osa älykkäistä, luovista ja lahjakkaista on täysin järjestelmän ulkopuolella. Hierarkioissa ylenevät lähinnä keskiverrot ja tunteettomat robotti-ihmiset, joilla ei ole mitään tavoitteita oman edun lisäksi.
Aina niitä on yhtä paljon ollut, nyt vasta heidät huomataan. Neuvolat, kouluterveys ym. ym
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on usein kova tarve vähätellä tällaisia oppilaita, etteivät vaan vanhempineen "luule liikoja". Miksi?! Voisiko joku opettaja vastata tähän ja miettiä asiaa hetken mielessään, että onko oma käytös ihan fiksua?
Olen huolissani, että meillä on opettaja, joka perustaa ajattelunsa mututuntumaan. Laukoo "faktoja" ilman tietoa
Näin on minunkin mielestäni ja olen ollut pitkään opettaja. Koulua muutetaan siten, ettei ketään saa arvostella ja arvioida realistisesti peruskoulussa, ja sen jälkeen arvostelu hävitetään lukioista ja ammattikouluista ja ylioppilaskoe vesitetään tietenkin ja putken päästä tulee ihmisiä, joille käsite yleissivistys on vanhan elokuvan nimi. Työelämään tulee aivottomia tumpeloita ja heitä voi hallita Trumpin kaltainen tyyppi. Katsokaa Idiocracy-elokuva. Sen toteutuminen on jo käsillä. Nythän jo sivistys ja tieto nähdään elitistisenä ja mitä populistisempi väite, sitä enemmän se saa julkisuutta. Media on tässä kelkassa jo täysin ja koulutuslaitokset seuraavat perässä tyhmyyden ylistyksessään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Jos ajattelen omaa lukioluokkaani 20 vuoden takaa, älykkäimmät (eli pari kuuden ällän oppilasta) ovat nykyisin elämäntapatyötön ja toinen tekee alimman tason toimisto- ja myyntihommaa jossain maahantuontifirmassa puolentoista tonnin kuukausipalkalla. Eli ainakaan heidän panostaan ei tässä yhteiskunnassa ole kaivattu. :) Parhaiten ovat menestyneet konservatiiviset jees-ihmiset, lahjoista viis.
Eli koulussa kannattaisi panostaa eniten älykkäiden aivopesuun, jotta he pääsisivät yli kielteisistä asenteistaan. Silloin he ehkä päätyisivät edes jonkinasteiseen yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja heidänkin lahjansa tulisi hyödynnettyä.
Ajattelukyky ei todellakaan ole toivottu ominaisuus tässä yhteiskunnassa. Koulutusjärjestelmä onnistuu saavuttamaan tämän tavoitteen aina vain paremmin ja paremmin. Pian kukaan ei enää kyseenalaista yhtään mitään.
Eikö olekin kiva, että pakkoruotsi alkaa jo ala-asteella, eikä siitä anneta edes heikkolahjaisille vapautuksia, koska muuten maan kaksikielisyys vaarantuisi!
Heikoimpien lasten kannalta olisi järkevämpää käyttää ruotsin tunteihin kuluva aika suomen ja englannin lisätunteihin, mutta eihän se käy, koska politiikka ohittaa pedagogiikan.
Olihan niitä jo 80-luvulla. Itse olen yksi heistä, syrjäytynyt täysin elämästä näin keski-ikäisenä. Toivon että he löytävät paikan maailmassa vaikka nykyään se taitaa olla vielä vaikeampaa kuin omassa nuoruudessani.
Ei siinä hirveästi äly kehity kun koko vapaa-aika kuluu erilaisia tietokonepelejä pelaten.
Television tuijottaminen, pädin tökkiminen ja muut vastaavat "täyteajankulut" on vienu aikaa niin vanhemmilta kuin lapsilta. Jos lapselle ei pienenä lueta vaan annetaan sen katsoa koko ajan televisiota, kielellinen kehitys jää jälkeen. Kun se jää jälkeen ja mielikuvitus on nollatasolla, ei ole mielenkiintoa tai taitoa oppia samalla tavalla uusia asioita tai kiinnostua niistä.
Ihmiset eivät tylsisty tarpeeksi. Jatkuvasti pitää olla viihdykettä. Se on huono homma. Toki oma osansa ongelmaan voi olla myös huonossa ravinnossa. Jos aina syödään samoja ruokia tai eineksiä, niin tietyt haitat voivat kasaantua. Esim. muovista bisfenoli jne.
Ei tiijä.
Oma lapsi oppi lukemaan 5-v. ja "akateemiset taidot" muutenkin hyvät. Haastetta syntyy siinä kohtaa, että lapsukainen on juuri luova, arkijärkinen ja päätelmäkykyinen ja lisäksi haaveileva, herkkä intris. Yläasteelle menossa, ja ollaan tuuppimassa kohti erityisluokkaa.
Onko erityisluokka parempi vaihtoehto, jos toiset ns. apukoululaisia, vai onko luokasta toiseen siirtyily ja "virran mukana meneminen" jees? Jääkö silloin "heitteille"?
Vai onko kyseessä ns. pienryhmä jossa voi keskittyä rauhassa opiskeluun? Onko opettaja kannustava ja hyvä, arkijärkinen, luova, ja päättelykykyinen johtaja? Saako lapsi kavereita, vai tuleeko joku valopää heti testailemaan ihon kestävyyttä? Ujoileeko lapsi itse?
Ja mites työelämä? Opiskelut?
Kaikkea muutakin mielessä, mutta nämä nyt ensisijaisesti.
Minusta sinä arvon opettaja voisit miettiä kokonaisuutta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Aloita muutos, jo tänään. Itsestäsi.
"Koko kylä kasvattaa?"
Helsingissä puolet luokasta on "unelmaa", joiden paimentamiseen opettajan aika kuluu. Ei riitä aikaa muiden lasten erityistarpeisiin.
Aivoja pitäis treenata myös tekemällä jotain konkreettista käsin, nämä tv ja tabletit ym. Ei kehitä aivoja.
Minä taas olen huolissani, että vielä 2000-luvulla löytyy opettaja, joka perustaa mielipiteensä ja tyrkyttää sitä vielä muille, ilman mitään perusteluja ja tutkimustietoja.
Minusta tämän päivän koululaisten tietomäärä ja osaaminen on aivan toista, kuin esim. lapsellani 70-80-luvun koulussa, puhumattakaan itsestäni 60-luvulla esim. kielten, matematiikan, teknologian jne. osaamisessa tai jos sitä verrataan minkä maan tahansa tasoon.
Laitapa ap. faktoja ja tutkimustuloksia pöytään? Ja kuinka pitkällä aikavälillä havaintosi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on usein kova tarve vähätellä tällaisia oppilaita, etteivät vaan vanhempineen "luule liikoja". Miksi?! Voisiko joku opettaja vastata tähän ja miettiä asiaa hetken mielessään, että onko oma käytös ihan fiksua?
Olen luokanopettaja ja pidän koko ajan tasoa korkealla ja vaadin hyviltä oppilailta hyviä suorituksia. Hyvätasoiset saavat haastetta, ja olen ihan innoissani puuhaamassa fiksujen lasten kanssa. Tämä koetaan uhkaksi niiden vanhempien taholta, joiden lapset ovat heikompia. Hitaammat oppilaat itse ahdistuvat, kun osa luokkakavereista on edellä (ja näin ollen "parempia")ja vanhemmat vaativat lisätukea heikoille (ihan kuin he sillä saisivat nopeasti oppivat jotenkin kiinni) Pitäisi edetä yhtä tahtia tehden kaikki samoja tehtäviä niin kellään ei olisi paha mieli. Selitän, että jokaisella oppilaalla on oikeus saada minun ohjausta, myös hyvätasoisen, samoin jokaisella pitää olla koulussa mielekästä, kaikkien pitää saada uutta sisältöä. Tätä saan olla selittämässä aika usein. Taitavien vanhemmat ovat tietysti tyytyväisiä, ja se on minulle paras palkinto siitä, että uskallan pitää myös hyvien puolta.
(Monet opekollegat ovat päinvastaisesti sitä mieltä, että hyvät pärjää aina, ja meidän opettajina pitää olla tukemassa lähinnä niitä heikompia. En ole samaa mieltä.)
Jos lasta tehdessä on vähän lurahtanut kusta joukkoon?
lääkkeet,kemikaalit??