Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani heikkolahjaisista lapsista ja nuorista - määrä lisääntynyt valtavasti

Vierailija
12.11.2016 |

On aivan käsittämätöntä että puolet koululuokasta voi olla epänormaaleja, heikkolahjaisia ns. apukoulutasoa.
Yksinkertaisia asioitakaan ei ymmärretä ja oppiminen on vaikeaa. Muisti pyyhkiytyy yli ja taas on aloitettava ikään kuin alusta.

Erityisten määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt. Arkijärki, päättelykyky ja luovuus on kadonnut.

Kertokaa syitä mistä tämä johtuu?

Katselen asiaa aitiopaikalta.

opettaja

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustason noususta se johtuu!

Ennen oli ihan ok, että kävi sen kansakoulun, istui tunneilla hiljaa paikallaan ja pääsi luokaltaan viimeistään ehtojen myötä. Kansakoulun jälkeen sitten pellolle töihin.

Vierailija
22/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olen huolissani lahjakkaista ja fiksuista lapsista, jotka eivät saa tasolleen sopivaa opetusta ja sitä kautta muuttuvat häiriköiksi tai syrjäytyvät

Opettajilla on usein kova tarve vähätellä tällaisia oppilaita, etteivät vaan vanhempineen "luule liikoja". Miksi?! Voisiko joku opettaja vastata tähän ja miettiä asiaa hetken mielessään, että onko oma käytös ihan fiksua?

Millä tavoin lastasi on vähätelty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olen huolissani lahjakkaista ja fiksuista lapsista, jotka eivät saa tasolleen sopivaa opetusta ja sitä kautta muuttuvat häiriköiksi tai syrjäytyvät

Opettajilla on usein kova tarve vähätellä tällaisia oppilaita, etteivät vaan vanhempineen "luule liikoja". Miksi?! Voisiko joku opettaja vastata tähän ja miettiä asiaa hetken mielessään, että onko oma käytös ihan fiksua?

Olen luokanopettaja ja pidän koko ajan tasoa korkealla ja vaadin hyviltä oppilailta hyviä suorituksia. Hyvätasoiset saavat haastetta, ja olen ihan innoissani puuhaamassa fiksujen lasten kanssa. Tämä koetaan uhkaksi niiden vanhempien taholta, joiden lapset ovat heikompia. Hitaammat oppilaat itse ahdistuvat, kun osa luokkakavereista on edellä (ja näin ollen "parempia")ja vanhemmat vaativat lisätukea heikoille (ihan kuin he sillä saisivat nopeasti oppivat jotenkin kiinni) Pitäisi edetä yhtä tahtia tehden kaikki samoja tehtäviä niin kellään ei olisi paha mieli. Selitän, että jokaisella oppilaalla on oikeus saada minun ohjausta, myös hyvätasoisen, samoin jokaisella pitää olla koulussa mielekästä, kaikkien pitää saada uutta sisältöä. Tätä saan olla selittämässä aika usein. Taitavien vanhemmat ovat tietysti tyytyväisiä, ja se on minulle paras palkinto siitä, että uskallan pitää myös hyvien puolta.

(Monet opekollegat ovat päinvastaisesti sitä mieltä, että hyvät pärjää aina, ja meidän opettajina pitää olla tukemassa lähinnä niitä heikompia. En ole samaa mieltä.)

Voi että, olen kade, olisipa kaikissa kouluissa sinun kaltaisiasi opettajia! Jokainen oppilas ansaitsee tasonsa mukaista opetusta. Tuntuu siltä, että suuremmissa kaupungeissa nämä ammattitaitoisemmat opettajat olisivat yleisempiä? Pienissä kunnissa opettajien taso on usein surkea.

Vierailija
24/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaiset lisääntyvät paljon tehokkaammin kuin lahjakkaammat. Nykyään kaikki lapset jäävät henkiin, joten tietenkin heikkolahjaisia on koko ajan suhteessa enemmän. So simple.

Vierailija
25/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Television tuijottaminen, pädin tökkiminen ja muut vastaavat "täyteajankulut" on vienu aikaa niin vanhemmilta kuin lapsilta. Jos lapselle ei pienenä lueta vaan annetaan sen katsoa koko ajan televisiota, kielellinen kehitys jää jälkeen. Kun se jää jälkeen ja mielikuvitus on nollatasolla, ei ole mielenkiintoa tai taitoa oppia samalla tavalla uusia asioita tai kiinnostua niistä.

Ihmiset eivät tylsisty tarpeeksi. Jatkuvasti pitää olla viihdykettä. Se on huono homma. Toki oma osansa ongelmaan voi olla myös huonossa ravinnossa. Jos aina syödään samoja ruokia tai eineksiä, niin tietyt haitat voivat kasaantua. Esim. muovista bisfenoli jne.

Tämäpä mielenkiintoista. Juuri mummojen ompeluseuroissa naurettiin, kuinka samaa virttä veisataan vain kohde muuttuu.

Nyt kaiken pahan alku ja juuri on älykännykät, jotka pilaavat ja tuhoavat lapset. Ja tietysti älyn.

Ja meillä taas 50-60-luvulla yleisesti paheksuttiin lukemista - silmät pilaantuvat, kielellinen kehitys ja sosiaalitaidon heikkenevät jne. jatkuvaa valitusta vanhemmilta ja "asiantuntijoilta". Ruumiillinen työ ja urheilu oli hyväksyttävää.

Ja voi kuinka meitä 70-80-luvun äitejä syyllistettiin kun lapset katsoivat kasetilta Muumeja, jos ne kestivät yli 15 min.

Ja mitä tulee ruuan puhtauteen ja lisäaineisiin, niin et sitten ole kuullut niistä todellisista myrkyistä, joita käytettiin hyönteismyrkyistä tai vaikkapa asbestista, jota oli kaikkialla.

Vierailija
26/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmansaasteet oikeasti laskevat älykkyyttä. Kaupungeissa suurin osa lapsista asuu alueilla, joissa pienhiukkasten määrä on niin merkittävä, että aiheuttaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä.

http://www.medicaldaily.com/air-pollution-slows-cognitive-development-c…

Itse olen hyvin älykäs ja kärsinyt siitä suuresti, joten asun ihan mielelläni lasteni kanssa kaupungin huuruissa, koska elämä tässä yhteiskunnassa on älykkäälle ihmiselle täyttä tuskaa. Valitettavasti myös lasten isä on älykäs, joten on pakko jotenkin yrittää saada lapsia samalle viivalle suuren enemmistön kanssa.

Vierailija
27/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pitkä perinne älykkäiden ja lahjakkaiden syrjäyttämisessä. Jos ihan rehellisiä ollaan, suuri osa älykkäistä,  luovista ja lahjakkaista on täysin järjestelmän ulkopuolella. Hierarkioissa ylenevät lähinnä keskiverrot ja tunteettomat robotti-ihmiset, joilla ei ole mitään tavoitteita oman edun lisäksi.

Sosiaaliset taidot on ihan hirveän tärkeät että täällä pienessä maassa saa luotua verkostot. Jos älykkyys on sitä, että oppii nopeasti, kyseenalaistaa sen hetken toimintamalleja ja osaa vielä ideoida uusia ratkaisuja niin aika harva normi-ihminen osaa ottaa vastaan tällaista, mikäli älykkäältä ihmiseltä puuttuu sosiaaliset taidot tuoda nämä asiat esiin. Pitäisi osata puhua "kansan kieltä".

Vierailija
28/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pitkä perinne älykkäiden ja lahjakkaiden syrjäyttämisessä. Jos ihan rehellisiä ollaan, suuri osa älykkäistä,  luovista ja lahjakkaista on täysin järjestelmän ulkopuolella. Hierarkioissa ylenevät lähinnä keskiverrot ja tunteettomat robotti-ihmiset, joilla ei ole mitään tavoitteita oman edun lisäksi.

Sosiaaliset taidot on ihan hirveän tärkeät että täällä pienessä maassa saa luotua verkostot. Jos älykkyys on sitä, että oppii nopeasti, kyseenalaistaa sen hetken toimintamalleja ja osaa vielä ideoida uusia ratkaisuja niin aika harva normi-ihminen osaa ottaa vastaan tällaista, mikäli älykkäältä ihmiseltä puuttuu sosiaaliset taidot tuoda nämä asiat esiin. Pitäisi osata puhua "kansan kieltä".

Ikävä kyllä ajattelutaitoinen ihminen ei useinkaan taivu tuohon viimeiseen vaatimukseen.

Jalkauduin itse kansan pariin edellisessä työpaikassani, jossa kahvipöytäkeskustelujen aiheet poukkoilivat iloisesti pöytäliinan pesuvinkeistä sään ja reseptien kautta glögivertailuihin. Tarkkailijan ominaisuudessa huvituin suuresti. En kokenut sopivani tuohon työyhteisöön muutenkaan, mutta aloin tajuta, miksei tässä maassa tapahdu minkäänlaista kehitystä ainakaan hyvään suuntaan. Joo, kuulostan ylimieliseltä, pahoittelut siitä.

Vierailija
29/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on minunkin mielestäni ja olen ollut pitkään opettaja.  Koulua muutetaan siten, ettei ketään saa arvostella ja arvioida realistisesti peruskoulussa, ja sen jälkeen arvostelu hävitetään lukioista ja ammattikouluista ja ylioppilaskoe vesitetään tietenkin ja putken päästä tulee ihmisiä, joille käsite yleissivistys on vanhan elokuvan nimi. Työelämään tulee aivottomia tumpeloita ja heitä voi hallita Trumpin kaltainen tyyppi. Katsokaa Idiocracy-elokuva. Sen toteutuminen on jo käsillä. Nythän jo sivistys ja tieto nähdään elitistisenä ja mitä populistisempi väite, sitä enemmän se saa julkisuutta. Media on tässä kelkassa jo täysin ja koulutuslaitokset seuraavat perässä tyhmyyden ylistyksessään.

Ihan huippu teksti!!!

Vierailija
30/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestön älykkyystaso laskee, koska kyvykkäimmät on valjastettu pyörittämään yhteiskuntaa, jolloin he jättävät lisääntymisen väliin. Lisääntyminen on jäänyt ihmisille, jotka toimivat viettiensä ohjaamana. Pidemmässä juoksussa tämä on johtanut älykkyystason laskuun, kun älykkäät naiset jättävät lisääntymisen väliin. Älykkyyttähän ennustaa parhaiten äidin älykkyysosamäärä. Ei riitä, jos älykkäät miehet lisääntyvät, kun se ei nosta ihmisten henkistä tasoa tarpeeksi.

Vierailija
31/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutetut eivät lisäänny enää niin paljon ja usein matalasti koulutetut eivät kannusta omia lapsiaan koulunkäynnissä yhtä paljon, koska se ei ole heille niin tärkeä arvo. 

Vierailija
32/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinköhän? Nykyään suurin osa ekaluokkalaisista osaa kouluun tullessaan lukea, matematiikka on ala-asteelta lähtien paljon vaativampaa ja erittäin monet lapset osaa sujuvasti englantia, kun aikaisemmin vieraat kielet oli ihan tankeroa suurimmalla osalla.

Vierailija
33/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen älykkyys periytyy äidiltä. Älykkäät naiset taas eivät nykyään lisäänny yhtä paljon kuin ennen, koska eivät joko töiltään ehdi tai sitten ovat todenneet, ettei tähän maailmaan kannata lapsia tehdä.

Vierailija
34/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ajattelutaitoinen ihminen ei useinkaan taivu tuohon viimeiseen vaatimukseen.

Jalkauduin itse kansan pariin edellisessä työpaikassani, jossa kahvipöytäkeskustelujen aiheet poukkoilivat iloisesti pöytäliinan pesuvinkeistä sään ja reseptien kautta glögivertailuihin. Tarkkailijan ominaisuudessa huvituin suuresti. En kokenut sopivani tuohon työyhteisöön muutenkaan, mutta aloin tajuta, miksei tässä maassa tapahdu minkäänlaista kehitystä ainakaan hyvään suuntaan. Joo, kuulostan ylimieliseltä, pahoittelut siitä.

Sama vika. Siksi syön yksin ja huvitan itseäni lehtiä lukemalla. Niissäkään jutut ei ole juurikaan korkeammalla tasolla, mutta kirjoittajat eivät osaa loukkaantua, kun hihittelen niiden puolueellisuudelle tai typeryydelle poissa kirjoittajien silmistä.

Vierailija
35/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei oikein sopeutunut yläasteelle. Rehtori valitti mulle, kuinka vaikea lasta on rangaista, kun se on kumminkin älykäs. Vaikea tapaus kuulemma. Siis mitä v*ttua? Lapseni on avoin ja sosiaalinen, kertoi itse kärsivänsä tyhmistä opettajista. Älykkäiden opettajien tunneilla meni hyvin, tuli kymppiä ja ysiä. Tyhmin ope uhkasi ehdoilla, vaikka lapsella oli kys. aineesta kokeista kasia. Kasvattakaa lapsistanne nöyriä ja kuuliaisia, tyhmän enemmistön parissa ainoa tapa älykkään pärjätä.

Vierailija
36/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Jos ajattelen omaa lukioluokkaani 20 vuoden takaa, älykkäimmät (eli pari kuuden ällän oppilasta) ovat nykyisin elämäntapatyötön ja toinen tekee alimman tason toimisto- ja myyntihommaa jossain maahantuontifirmassa puolentoista tonnin kuukausipalkalla. Eli ainakaan heidän panostaan ei tässä yhteiskunnassa ole kaivattu. :) Parhaiten ovat menestyneet konservatiiviset jees-ihmiset, lahjoista viis.

Eli koulussa kannattaisi panostaa eniten älykkäiden aivopesuun, jotta he pääsisivät yli kielteisistä asenteistaan. Silloin he ehkä päätyisivät edes jonkinasteiseen yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja heidänkin lahjansa tulisi hyödynnettyä.

Mikä siinä on että älykkäiden pitäisi luoda uraa ja tehdä yhteiskunnan eteen jotain, siis että se olisi niiden velvollisuus kun ovat älykkäitä? Onhan sellanen sanontakin että "tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä" ja uskon että sun älykäs koulukaveri on tajunnut tuon ja ottaa rennosti. Toinen, siis se joka tekee töitä mutta pienellä palkalla varmaan tykää työstänsä, noi myyntihommat on mun mielestä sellanen kutsumusammatti enemmänkin joka ei sovellu ihan joka tyypille. Mä uskon että sun älykkäät ihmiset on sellaisia joita ei saa huijattua systeemiin vaan tekevät juuri niin kuin haluavat

Vierailija
37/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinköhän? Nykyään suurin osa ekaluokkalaisista osaa kouluun tullessaan lukea, matematiikka on ala-asteelta lähtien paljon vaativampaa ja erittäin monet lapset osaa sujuvasti englantia, kun aikaisemmin vieraat kielet oli ihan tankeroa suurimmalla osalla.

Matematiikka vaativampaa? Peruskouluista on poistetu tasokurssit ajat sitten ja nykylapset lukevat vähemmän kuin laajojen kurssien sisältö aikoinaan oli.

Vierailija
39/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ei oikein sopeutunut yläasteelle. Rehtori valitti mulle, kuinka vaikea lasta on rangaista, kun se on kumminkin älykäs. Vaikea tapaus kuulemma. Siis mitä v*ttua? Lapseni on avoin ja sosiaalinen, kertoi itse kärsivänsä tyhmistä opettajista. Älykkäiden opettajien tunneilla meni hyvin, tuli kymppiä ja ysiä. Tyhmin ope uhkasi ehdoilla, vaikka lapsella oli kys. aineesta kokeista kasia. Kasvattakaa lapsistanne nöyriä ja kuuliaisia, tyhmän enemmistön parissa ainoa tapa älykkään pärjätä.

Oliko äiti tai isä nyt tyhmä kun ei opettanut lastaan käyttäytymään, ei ole lapsen homma arvioida muiden älykkyyttä. Ihmisten kanssa on tultava toimeen.

Vierailija
40/86 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulussa nykyään mitään vaaditakaan. Omat lapseni ovat akateemisesti kohtalaisen lahjakkaita eli kiitettäviä numeroita tulee tekemättä mitään. Mitään eivät myöskään osaa. Toinen on mm. opiskellut valinnaista kieltä nyt neljä vuotta ja kevättodistuksessa tästä aineesta kymppi. Silti ei osaa yksinkertaisimpiakaan lauseita muodostaa kyseisellä kielellä. Kielitaito on pelkkää "que tal?" -tasoa. Naurattaisi ellei itkettäisi. Matematiikassa taas lahjoja olisi enemmän, mutta edes kotitehtäviä ei näytä olevan koskaan, ja poika on kuitenkin jo yläkoulussa.