Kipeimmät "kun puhelinmyyjä soittaa"-tapaukset
Kaverini on töissä kiireisessä toimistossa.
Puhelin oli soinut ja linjan toisessa päässä sitkeä puhelinmyyjä kauppaamassa jotain .
Kaverilla kiire, jono seisoo.
Puhelinmyyjä jatkaa mantraansa koska "anna mä kerron nyt mun tarjouksen loppuun asti".
Kaveri sanoo että hän/myyjä soitti nyt työnumeroon ja puhelu on nyt lopetettava koska asiakas odottaa.
10 minuutin päästä puhelimen soidessa on
luurin päässä sama myyjä.
Sieltä kuuluu :
"Ei sulla siellä mitään asiakasta oo, mitäs jos annat nyt vaan mun kertoa ....."
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
jännää kuin jotkut esim julkkikset antaa haastatteluja eri lehtiin ja ihan tosissaan kertoo jostain "niin muka tärkeistä asioista" ja sitten puhelinmyyjät soittelee ja yrittää väkisin myydä näitä lehtiä muille niin että niin että myyjä melkein repeää nauruun ja sitten kun itse ajattelen tämän lehden arvoa tyyliin että yksi antaa siihen haastattelun ihan tosissaan mutta sitä lehteä sitten myydään ihan pilkalla tyyliin,onko siinä järkeä?joo,en nyt osaa selittää tätä pointtia mitä yritän mutta..hassua
..jatkoa vielä että niinkuin puhelinmyyjät möisivät juorulehteä kuin se olisi joku vessapaperirulla :D eli johan se vaikuttaa lehden arvoon alentavasti kun sitä myy puhelinmyyjät ja ihan sama mitä tahansa myydään puhelimen kautta jotenkin tuotteen arvo itsellä alenee
Meikäläisellä on nykyisin tapana vastata puhelinmyyjille ihan asiallisesti "ei" ja kuunnella kohteliaasti myyntipuhe, jos on aikaa. Puhelun jälkeen pistän sitten numeron puhelimen estolistalle.
Kannattaa opetella seuraava mantra sujuvasti ja soljuvasti ettei harjaantuneinkaan puhelinmyyjä pääse tilanteen päälle:
"Myyttekö jotain vai teettekö kenties tutkimusta? Vastauksestanne välittämättä, kyllä tai ei, heissulivei" ..ja luuria.
Lankesin puhelinliittymämyyjän pauloihin kauppakeskuksen käytävällä. Ostin liittymän ja kovasti mulle myyjä sopotti kaikkea edullista. Myöhemmin kotona luin rauhassa tekemäni sopimuksen. Siinä luki pienellä präntillä, että ostamalla liittymän tarjoushintaan sitoudun suoramarkkinointiin muistaakseni noin 5 kertaa viikossa. Raivostuin. Tästä myyjä jätti mainitsematta, vaikka kyselin, onko ehtoja tarjoukseen liittyen. Myyjä puhui niin paljon, etten saanut rauhassa luettua sopimusta kaupassa. Peruin tilauksen ja sain vanhalta liittymäntoimittajaltani vielä paremman tarjouksen ilman tällaisia typeriä ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa punaista luuria ja numero hylättävien listaan. Miksi ihmiset ovat ylikohteliaita? Aivan hiton sama suuttuuko, pettyykö, alkaako vastapuoli itkeä, se on vaan roskapostia siinä missä sähköpostiin tuleva saasta tai postilaatikkoon jaettava mainosposti.
Suomessa pitää maksaa siitä ettei myyjät soittele joku myynninestomaksu. Sille siis oma maksullinen palvelu.
Ja numerot vaihtuu mistä soitetaan ja estolista on kilometrin pituinen.
Salainen numero varmaan varmin.
Puhelinmyyjien häirinnän takia salainen numero?
Ei todellakaan täydy maksaa. On laissa määritelty, että ihmisten on voitava kieltäytyä ilmaiseksi suoramarkkinoinnista. Erikseen on maksulliset estopalvelut, koska aina joku idiootti maksaa kuitenkin.
Mulle ei koskaan soittele puhelinmyyjät vakka ei ole mitään estoja. En tiedä mistä johtuu. Ja jos joskus kerran puoleen vuoteen sattuu soittamaan niin sanon että olen alaikäinen niin eivät saa myydä alaikäiselle.
Mulle soitti pari vuotta sitten puhelinmyyjä, en muista mitä yritti kaupitella, mutta jotain hyvään tarkoitukseen liittyvää. Sanoin että olen opiskelija ja mulla ei yksinkertaisesti ole varaa mihinkään ylimääräiseen (vaikka eipä mun olis tarvinnut selitellä), niin mies toisessa päässä sitten suuttui ja sanoi vihaisella äänensävyllä "Kuule likka mä olen perheellinen mies, ei tässä itelläkään varaa olis mihinkään ylimääräseen mutta silti laitan rahaa hyvään tarkoitukseen!" Tokaisin vain että eipä se mun ongelmani ole ja puhelinmyyjä löi luurin.
Toinen ärsyttävä tapaus oli se, kun eräs mies puhelinmyyjä soitti ja yritti kaupitella jotakin puhelinliittymää. Sanoin, että isäni maksaa liittymäni (ei maksanut, mutta ajattelin että tuolla konstilla pääsen hänestä heti eroon) joten tuhlaat vaan aikaasi puhumalla mun kanssa. Mies sitten alkoi tivaamaan ikääni (19v) ja suuttui "Isi maksaa, isi maksaa kaiken! Täällä komee mies länkyttää ja yrittää myydä sulle puhelinliittymää mutta neidille ei kelpaa kun elelee isin rahoilla!!"
Mä oon ite puhelinmyyjä ja uskon kyllä jos joku sanoo ettei kertakaikkiaaan kiinnosta. No toisaalta myyn hyvämaineisen yhtiön edullista sähkköä että monia kiinnostaakin ja tykkään työstäni ja asiakkaat on pääsääntöisesti tosi kivoja.
Mulla on kyllä itellä kokemusta ihan järkyistä myyjistä. Esim eräästä ei niiinkään hyvämaineisesta sähköyhtiöstä soitti viimeviikolla mies. Oon kuullut et tää yhtiö myy sähköä puhelimessa aika epämääräisesti ja epärehellisestikin joten päätin kuitenkin jäädä kuuntelemaan. Kokoajan hoki et kai sua Piia halvempi sähkö kiinnostaa, saat kuule 20 prossaa edullisemmin kuin mitä maksat nyt, laitetaanhan Piia sullekin halpaa sähköä jne. Kuuntelin ja joojottelin hetken kunnes kysyin et mistä hitosta voit tietää et pystyt tarjoomaan mulle 20 prossaa edullisemmin sähköä kun et ees tiedä millainen sopimus ja kenen kanssa mulla on tällä hetkellä ja sitä paitsi mulla on määräaikainen ensvuoden loppuun. Löi luurin korvaan.
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että pitäisiköhän aika monen ihan itse katsoa peiliin. Jos ette halua keskustella puhelinmyyjän kanssa, niin laittakaa se luuri kiinni. Jos olette todella pahassa paikassa henkisesti tai fyysisesti, niin älkää vastatko siihen puhelimeen. Puhelimen saa nykyään laitettua äänettömälle tai ihan kokonaan pois päältä. Jos siihen tulee puhelu vieraasta numerosta, niin soittoa vaan takaisin ja selviää kuka yritti soittaa. Monissa firmoissa puhelu menee vastaajaan ja siellä kerrotaan, mistä firmasta yritettiin tavoittaa. Muissa sitten linja tuuttaa vain varattua joka kerralla kun yrittää soittaa, eli jos numeroon ei pysty ollenkaan soittamaan takaisin, niin se oli puhelinmyyjä. Puhelimeen voi myös ottaa suoramarkkinointikiellon. Välttäkää niitä maksullisia, ne ovat huijausta. Numeron voi myös laittaa salaiseksi. Eli kenenkään ei tarvitse sietää puhelinmyyntiä, jos sitä ihan todella vihaa. Sitä mitä en ymmärrä on sen vihan purkaminen siihen myyjään, joka yrittää vain tienata elantonsa. Ihan tavallisia ihmisiä ne on suurin osa siellä ketkä teille soittaa. Ja niihen ohjeiden pohjalta tekevät, mitkä heille on kyseisessä firmassa annettu.
Ainakin joillain myyntifirmoilla on tapana, että asiakkaalle pitää soittaa niin monta kertaa, että tämä kuulee tarjouksen loppuun asti. Tämän takia ei kannata lyödä sitä luuria heti korvaan vaan vasta kun hinnat on kuultu. Ihan oikeasti tällä tavoin säästät molempien aikaa...
T. entinen puhelinmyyjä
http://www.asml.fi/kieltopalvelut/
^ Suosittelen, ei ole tullut ollenkaan puheluita puhelinmyyjiltä kieltopalvelun ottamisen jälkeen eikä maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin joillain myyntifirmoilla on tapana, että asiakkaalle pitää soittaa niin monta kertaa, että tämä kuulee tarjouksen loppuun asti. Tämän takia ei kannata lyödä sitä luuria heti korvaan vaan vasta kun hinnat on kuultu. Ihan oikeasti tällä tavoin säästät molempien aikaa...
T. entinen puhelinmyyjä
Se on ihan todella typerä tapa. Käytännössä asiakkaalla ei ole oikeutta päättää haluaako hän kuunnella tarjouksen vai ei. Soittaminen vaan jatkuu. Kuvittelisi, että niiden firmojen johdolla, jotka tätä tekevät olisi enemmän älyä päässä. Tuommoinen vain suututtaa asiakkaat ja syö myyjän provikat kun joutuu soittelemaan asiakkaille, joita ei todellakaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaupattiin syöpävakuutusta ja kieltäydyttyäni myyjän kommentti: Odotas vaan kun sairastut syöpään. Sai mut raivostuun. Ystäväni oli juuri menehtynyt syöpään.
Minulle kaupattiin myös ja kerroin siinä, että minulla oli äskettäin todettu ihosyövän esiaste. Luulin, että se riittää myyjälle, mutta hän aloikin tivata yksityiskohtia, millaisessa luomessa se oli ja mistä olin sen huomannut. Lopetin puhelun tuohon, kun kyseli liikaa.
Yksi myyjä soitti, kun oli kaupan kassajonossa ja oma vuoro oli tulossa. Sanoin myyjälle, missä olen, hän tiuskaisi, että "niinhän ne kaikki on" ja löi luurin kiinni.
Mies jaksaa kuunnella myyjien puheet. Kerran hän oli puhelimessa pitkään, ääni alkoi kohota ja lopulta mies huusi puhelimeen, että johan minä olen monta kertaa sanonut, että en tilaa mitään.
Yleensä myyjät ovat nykyään asiallisia ja jaksan heidän kanssaan jutella. Olen siinä luulossa, että jos puhelu kestää tarpeeksi pitkään, myyjä saa siitä jotain palkkaa vaikka kauppoja ei tulekaan. Meneekö noin?
Kuten joku sanoikin, pitkitetystä puhelusta ei saa lisää palkkaa. Mutta esimiehet painostavat usein työntekijöitään pitkittämään puheluita. He saattavat esim. kuulokkeilla kuunnella, kun myyjä soittaa sinulle, ja sitten puhelun jälkeen sättivät työtekijää, koska tämä ei tuputtanut tarpeeksi vaan luovutti liian helpolla.
Nimim. ei enää ikinä puhelinmyyjäksi
Vuosia sitten soitti joku pyytääkseen lahjoituksia Kansanterveysyhdistykselle. Olin siihen joskus aiemmin haksahtanut. Tilanne oli kuitenkin se että olin itse hoitovapaalla ja meillä oli tiukkaa, selitin tämän kohteliaasti. Vaan sitten alkoi syyllistys: "yleensä kyllä juuri vähävaraiset ymmärtävät pienenkin tuen merkityksen". Juu kyllä minä edelleenkin annan lapsilleni ensin ruoan kuin lahjoitan rahaa pois. En lahjoita kyseiseen putiikkiin enää senttiäkään vaikka varaa olisi nykyään.
Jos nuo puhelinmyyjät kiusaavat, niin pyytäkää niiltä henkilötietolain mukainen henkilörekisteriseloste.
Sen saa kerran vuodessa ilmaiseksi ja niiden pitää tulostaa kaikki selosteen vaatijaan liittyvät tietonsa.
Epäilen, että soittoinnokkuus vähenee jos jokainen uhriksi joutunut tekee rekisteriselostevaatimuksen kerran vuodessa. Postikulutkin käyvät silloin niille liian raskaiksi.
Perunajauho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa punaista luuria ja numero hylättävien listaan. Miksi ihmiset ovat ylikohteliaita? Aivan hiton sama suuttuuko, pettyykö, alkaako vastapuoli itkeä, se on vaan roskapostia siinä missä sähköpostiin tuleva saasta tai postilaatikkoon jaettava mainosposti.
Kun lyöt luuria, ne soittaa uudestaan. Ei normaali ihminen pysty olemaan tarpeeksi v*ttumainen, varsinkin jos joutuu vastaamaan avokonttorissa, asiakaspalvelutehtävissä tms.
Sano ei heti ja sit lyöt luurin niin ei ne soita uudelleen koska tuli ei.
Miten niin? Kun itse DNA:lla myin, niin satunnaisesti järjestelmä valitsi soitettavan numeron. Ei siihen listaan myyjä tai asiakas voi vaikuttaa.
Ei se lista ota samaa numeroa uudelleen kun vastattiin ja tuli ei.
Itse olen pari kesää myynyt lehtiä eri firmoissa. Kun puhelimessa asiallisesti sanottiin että ei kiitos niin hyväksyin tilanteen ja jatkoin eteenpäin mutta jos lyötiin luuri korvaan/haukuttiin/solvattiin/jaeltiin tappouhkauksia niin ihan vittuillakseni painoin sieltä numerorekisteristä "soita myöhemmin uudelleen". Kumpa kaikki käsittäisivät että ne ihmiset tosiaan tekee vain työtään
Ei minua kiinnosta sinun työsi.
Älä. Soita. Minulle.
huonosuomenkieli kirjoitti:
Mulle ei koskaan soittele puhelinmyyjät vakka ei ole mitään estoja. En tiedä mistä johtuu. Ja jos joskus kerran puoleen vuoteen sattuu soittamaan niin sanon että olen alaikäinen niin eivät saa myydä alaikäiselle.
Minulla on joskus mennyt parikin vuotta, ettei ole ainutkaan puhelinmyyjä soittanut.
Sanon aina heti, etten koskaan tilaa mitään puhelimessa tai tee mitään sopimuksia puhelimen kautta ja pyydän että poistavat numeroni listoiltaan.
Kysyn myös mistä ovat saaneet numeroni ja soitan numeron jakaneelle taholle ja kiellän tekemästä niin.
Kerran puhelinmyyjä keksi omastä päästää numeron jakajan ja kun soitin sinne, niin he eivät jaa numeroita ulos, eikä tarkistuksen jälkeen numeroani sieltä edes löytynytkään. Virasto kyseessä ja luultavasti asia oli juuri kuten sanoivat.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä soitti kaupatakseen jotain liittymää. Yritin ihan asiallisesti sanoa et en ole kiinnostunut, ei kiitos. No siihen sit et "oon varma et jos me tässä tarpeeksi kauan puhutaan niin päästään kyllä johonkin sopimukseen" no ei sit puhuttu kun löin luurin korvaan. Toinen tapaus oli kun nuori myyjä soitti ja kertoi hyvästä tarjouksesta ja kuulosti olevansa itsekin siitä ihan innoissaan : "Meidän vanhana asiakkaana meillä on nyt kiitokseksi tällanen erikoistarjous sulle! Ihan ilmaiseksi saat tämän lehden kolmeksi kuukaudeksi, mitään ei tarvi maksaa! Miltäs kuulostaa, eiköhän laiteta ilmainen lehti tulemaan?" Aloin jo että no ehkä jos nyt ihan ilmaiseksi saa ja myyjä alkoi sit lukea tarjousta paperista : "Eli kun tilaat lehden vuodeksi saat ilmaiseksi 3kk!" Sanoin sit et eli pitää kuitenkin tilata vuodeksi ja maksaa, eli ei kuitenkaan ihan ilmaiseksi saa. Myyjän ääni kuulosti heti pettyneeltä, ihan kuin olis itsekin vasta tajunnut ettei tää ollutkaan niin hyvä diili kuin luuli, sopersi sitten et "niin...totta..ei se ihan ilmainen sit ollutkaan" ja oli ihan ymmärtäväinen kun sanoin et en halua vuodeksi mitään tilata ja jätän nyt tarjouksen väliin kiitos hei .
:D
Ihana!
Kerran puhelinmyyjä soitti ja sanoin että en tilaa mitään ja myyjä vakuutteli että juu juu ei mitään tarvi tilata, meillä olisi täällä kolmen kuukauden lehdet ysin ilmaiseksi. Kaksi kertaa varmistin että minä en sitten maksa penniäkään ja ei ei, ei maksa mitään. Minuuttitolkulla käytiin läpi lehtiä että mikä se olisi ja kun sain lehden valittua myyjä sanoi että kuule Mirva, ymmärrät varmaankin että kolmen kuukauden jakso ei ole semmonen järkevä meidän kannalta eli laitetaanko seitsemän kuukautta vai -- Katkaisin puhelun.
jännää kuin jotkut esim julkkikset antaa haastatteluja eri lehtiin ja ihan tosissaan kertoo jostain "niin muka tärkeistä asioista" ja sitten puhelinmyyjät soittelee ja yrittää väkisin myydä näitä lehtiä muille niin että niin että myyjä melkein repeää nauruun ja sitten kun itse ajattelen tämän lehden arvoa tyyliin että yksi antaa siihen haastattelun ihan tosissaan mutta sitä lehteä sitten myydään ihan pilkalla tyyliin,onko siinä järkeä?joo,en nyt osaa selittää tätä pointtia mitä yritän mutta..hassua