Kipeimmät "kun puhelinmyyjä soittaa"-tapaukset
Kaverini on töissä kiireisessä toimistossa.
Puhelin oli soinut ja linjan toisessa päässä sitkeä puhelinmyyjä kauppaamassa jotain .
Kaverilla kiire, jono seisoo.
Puhelinmyyjä jatkaa mantraansa koska "anna mä kerron nyt mun tarjouksen loppuun asti".
Kaveri sanoo että hän/myyjä soitti nyt työnumeroon ja puhelu on nyt lopetettava koska asiakas odottaa.
10 minuutin päästä puhelimen soidessa on
luurin päässä sama myyjä.
Sieltä kuuluu :
"Ei sulla siellä mitään asiakasta oo, mitäs jos annat nyt vaan mun kertoa ....."
Kommentit (325)
Mun äidille on soitettu sunnuntai-iltana puol yhdentoista aikaan illalla!!!!???
Täytyy olla aika myyty sielu jos tota duunia tekee tuohon aikaan "päivästä" ..tai muutenkaan tota duunia.
Ja ei tullu kauppoja. Äiti oli tyynesti sanonut että hanki elämä.
Olin itse nuorempana sielä soittaja päässä kun ei siihen aikaan ollut mahdollisuuksia muihin työpaikkoihin.. Puhelinmyyjät ei itse päätä kenelle soittaa ja päivän mittaan sai oikeasti kuunnella niin paljon haukkumista ja kiukuttelua että päivän päätteeksi meinas kyllä itelläkin tulla itku. Olin tosin hirveen kiltti kun annoin periksi jos joku tiukasti sanoi että ei kiinnosta. Oli myös ihmisiä joita kiinnosti ja jotka tilasi, mutta kyllä piristi päivää jo sekin jos jollakin vastaajalla oli edes jonkunlaisia käytöstapoja ja ymmärrys siitä että sielä luurin toisessa päässä on ihan oikea ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lista ota samaa numeroa uudelleen kun vastattiin ja tuli ei.
Jaa.
t: Kieltäydyttyäni soitettiin vielä 5 kertaa saman viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
"N.N *nyyh* täältä kouulukiuusattujen tueesta, heii *nyyh*.
Tästä on jo vuosia, mutta muistan vieläkin se SURKEAN äänen. Ainoa kerta kun puhelinmyyjä on itkenyt asiaansa esittäessään, en tiedä oliko hän stressaantunut vai liikuttiko asia niin paljon. Ja minäkin mainitsin suoramarkkinointikiellosta enkä edes kuunnellut asiaa loppuun, olisin ehkä voinut lohduttaa 😞
Olin joskus puhelinmyyjänä ja kyllä meilläkin toisinaan itkettiin, yleensä kyllä soittojen välillä mutta joskus taisin itsekin itkeä luurin päässä. Siis ei minkään myytävän tuotteen takia, vaan siksi että työ oli niin hirveää, pomo ja tulospaineet niskassa, laskuja tulossa ja asiakkaat tylyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, mitä viestissä 198 kirjoitettiin. Kaikki puhelut nauhoitetaan. Tiedot on tosiaan siellä tiedostossa, nimi, osoite, numero ja tilaushistoria ko. lehtitalosta.
Joskus puheluja kuunnellaan myyjien koulutuksessa esimerkkinä milloin hyvästä milloin huonosta tavasta myydä. Asiakkaan juttu kuuluu siinä myös.
Jos siellä joku rupeaa ehdottamaan pervoja, niin kuin täällä joku kehui tehneensä, se kaikki on tallessa ja nimi, osoite myös.
Mikä vika on sanoa selkeästi 'kiitos ei tällä kertaa'?
Jokaisesta käydystä puhelusta tehdään myös kuittaus asiakkaan reaktion mukaan.
Aika kyseenalaista touhua. Onko ihan laillista? Ymmärrän kyllä, jos itse vaikka soitan asiakaspalveluun ja nauhoite puhelun alussa kertoo että kaikki puhelut nauhoitetaan. Asia ok. Mutta ikinä en ole seiskapaskan myyjälle antanut suostumustani saati edes saanut tietooni sitä että puhelu on nauhoitettu ja jopa opetuskäyttöön tarkoitettu. Miten voi olla mahdollista, että mulle saa soittaa ja nauhoittaa kaiken sanomani ja vielä julkisesti sitä esittää "koulutuksissa", ilman että annan suostumukseni. Rikoshan tuollainen salakuuntelu on!
Vierailija kirjoitti:
Pistää mietityttämään minkälaiselle ihmiselle se on suunnilleen maailmanloppu kun joku vieras ihminen soittaa ja tarjoaa jotain turhanpäiväistä lehteä. Aina kun voi sanoa ei. Aina voi katkaista puhelun. Ja teille ketkä raivoatte ja kiroilette sinne puhelimeen, alatte huutaa tappouhkauksia tai harrastatte jotain asiatonta pervoilua, niin ihan tiedoksi: kaikki puhelut, joka ikisessa firmassa tämä päivänä nauhoitetaan ja niitä nauhoja säilytetään vuosia. Siellä on niissä tiedoissa teidän koko nimi ja osoite. Eli vain itsenne teette naurunalaisiksi kun alatte käyttäytyä asiattomasti. Myyjälle voi tulla hetkellisesti paha mieli, mutta teidän käytöksenne on vuosiksi ikuistettu nauhoille.
Laki taitaa muuten kieltää noin pitkän säilytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, mitä viestissä 198 kirjoitettiin. Kaikki puhelut nauhoitetaan. Tiedot on tosiaan siellä tiedostossa, nimi, osoite, numero ja tilaushistoria ko. lehtitalosta.
Joskus puheluja kuunnellaan myyjien koulutuksessa esimerkkinä milloin hyvästä milloin huonosta tavasta myydä. Asiakkaan juttu kuuluu siinä myös.
Jos siellä joku rupeaa ehdottamaan pervoja, niin kuin täällä joku kehui tehneensä, se kaikki on tallessa ja nimi, osoite myös.
Mikä vika on sanoa selkeästi 'kiitos ei tällä kertaa'?
Jokaisesta käydystä puhelusta tehdään myös kuittaus asiakkaan reaktion mukaan.
Aika kyseenalaista touhua. Onko ihan laillista? Ymmärrän kyllä, jos itse vaikka soitan asiakaspalveluun ja nauhoite puhelun alussa kertoo että kaikki puhelut nauhoitetaan. Asia ok. Mutta ikinä en ole seiskapaskan myyjälle antanut suostumustani saati edes saanut tietooni sitä että puhelu on nauhoitettu ja jopa opetuskäyttöön tarkoitettu. Miten voi olla mahdollista, että mulle saa soittaa ja nauhoittaa kaiken sanomani ja vielä julkisesti sitä esittää "koulutuksissa", ilman että annan suostumukseni. Rikoshan tuollainen salakuuntelu on!
Itseasiassa laki kieltää vain kolmannen osapuolen tekmän nauhoituksen.
Puhelu jossa on itse mukana on laillista nauhoittaa ja sama myös tuon puhelinmyyntifirman osalla.
Vierailija kirjoitti:
Äänestä päätellen joku keski ikäinen mies kauppasi vauva lehteä. Kyseli aluksi onko lapsia ja vastasin et 2kk ikäinen löytyy.. kylkiäisiksi olisi saanut rintarepun. Kun sanoin ei kiitos niin madalsi ääntään ja käheästi sanoi että vauvanhan on ihana painaa päänsä maidosta turvonneisiin rintoihin. Yök mikä pervo!
Samantien painoin puhelun kiinni :x
Hyi vittu.
Eräs todella aggressiivinen meikkimyyjä ilmoitti, että laittaa nyt tutustumispaketin postiin ja tilauksen päälle. Ei uskonut sanaa "Ei" millään. Luuri korvaan ja toivomista ettei nyt oikeasti laittanut tilausta tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Teen aina joko niin että kun ne aloittaa sen noi moi, onhan siellä Saija Mäkinen niin sanon hämmentyneenä että en ole. Jotkut lopettaa siihen mutta toiset ei häkelly. Sillokn jätän puhelimen pöydälle ja jatkan hommiani. Ovat jossain vaiheessa sitten puhelun lopettaneet.
Teen näin melkein joka kerta. Noin puolet lopettavat puhelun siihen, mutta toiset härskisti alkavat kyselemään että no mikäs minun netti/puhelinliittymäni tilanne on. Tässä saisi nyt sitä ja tätä siihen ja tuohon hintaan. Kun vastaan että olen jo teidän asiakkaanne, aletaan siitäkin kyselemään että no mitenkäs kun olisi tällainen ja tuollainen. Siinä vaiheessa sanon että ei kiinnosta, hyvää päivänjatkoa. Jos soittavat työaikana sanon että olen palaverissa. Härskeimmät eivät lopeta siihenkään.
Nauhoitus on myös suoja asiakkaalle, todiste siitä, että myyjä ei ole itse keksinyt tilausta.
Olen nähnyt yhden myyjän, joka laittoi tilauksia, joita ei oikeasti tullut, asiakkaat soittivat asiakaspalveluun ja valittivat vihaisina. Nauhoilla oli todisteet. Myyjä sai heti kenkää.
Itelläni tulee mieleen parikin.
Eka oli semmonen kun vastasin ja myyjä sai just esiteltyä ittensä ennen ku repes täysillä hihittämään. Se pyyteli anteeks ku ei saanu naurua loppumaan ja sanoin vaan et ei mitään kiirettä. Se yritti aikansa saada sanottua mistä soittaa ja hihitti taas ja lopulta löi luurin korvaan. Ei oo soitellu enää sen jälkeen. Olin tyytyväinen ku pääsin helpolla.
Toinen oli semmonen ku istuin bussissa ja puhelinmyyjä soitti. Sanoin automaattisesti sen perusmantran minkä aina: ajan autoa eikä oo handsfreetä, en voi just nyt puhua. Puhelu loppui siihen ja sit huomasin että vieressä istuvalla vanhalla rouvalla oli kauheen hauskaa, se naureskeli ja virnuili siinä aikansa. Jotenkin hävetti. :D
Vierailija kirjoitti:
Itelläni tulee mieleen parikin.
Eka oli semmonen kun vastasin ja myyjä sai just esiteltyä ittensä ennen ku repes täysillä hihittämään. Se pyyteli anteeks ku ei saanu naurua loppumaan ja sanoin vaan et ei mitään kiirettä. Se yritti aikansa saada sanottua mistä soittaa ja hihitti taas ja lopulta löi luurin korvaan. Ei oo soitellu enää sen jälkeen. Olin tyytyväinen ku pääsin helpolla.
Toinen oli semmonen ku istuin bussissa ja puhelinmyyjä soitti. Sanoin automaattisesti sen perusmantran minkä aina: ajan autoa eikä oo handsfreetä, en voi just nyt puhua. Puhelu loppui siihen ja sit huomasin että vieressä istuvalla vanhalla rouvalla oli kauheen hauskaa, se naureskeli ja virnuili siinä aikansa. Jotenkin hävetti. :D
Toi hihittelijä voi olla minä :D Pari kertaa kävi niin nimittäin mun puhelinmyyntiurani aikana, ja se oli aivan kauheeta. Sun vieruskaveri heittää jotain hervottoman hauskaa JUST ennenkun puhelusi yhdistyy ja sit vaan repeät nauramaan, ja naurat lisää sille tilanteelle joka on ihan absurdi kun toinen on luurin toisessa päässä. Ja kyllä hävettää...
217 jatkaa. Kerran joku mies vastasi ja mulla oli aivan järkyttävä naurakohtaus juuri alkanut enkä saanut sitä millään loppumaan. Se mies innostu koska luuli että olen joku pilasoittaja ja kuulin kun se huus puolisolleen että "hei, hehe, tää on kohta kertomassa jotain vitsiä" ja tosi hyväntuulisena odotti että naurukohtaukseni laantuisi ja saisin "vitsini" kerrottua. Sain lopulta naurun loppumaan, pyysin anteeksi ja aloin veisaamaan myyntipuhettani. Mies närkästyi ja huus vaimolleen "ei saatana ku se myyki jot..." ja luuri paiskattiin kiinni :( Meillä kun alkoi niin hyväntuulisesti se puhelu... :D
Mulla yli 10v kokemus cc työstä.
Jos luuri lyödään korvaan ni soitan yleensä takaisin, varsinkin v-mäisten asikkaiden kohdalla. Ei väliä olenko vastaanottava vai soittava osapuoli. Hieman kuuluu myöskin työhön, koska puhelu voi katketa monesta syystä ja aspan tehtävä on soittaa takasin jos puhelu katkeaa.
Eli kannataa ilmaista se ettei ole kiinnostunut, ennen puhelun lopettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaupattiin syöpävakuutusta ja kieltäydyttyäni myyjän kommentti: Odotas vaan kun sairastut syöpään. Sai mut raivostuun. Ystäväni oli juuri menehtynyt syöpään.
Minulle kaupattiin myös ja kerroin siinä, että minulla oli äskettäin todettu ihosyövän esiaste. Luulin, että se riittää myyjälle, mutta hän aloikin tivata yksityiskohtia, millaisessa luomessa se oli ja mistä olin sen huomannut. Lopetin puhelun tuohon, kun kyseli liikaa.
Yksi myyjä soitti, kun oli kaupan kassajonossa ja oma vuoro oli tulossa. Sanoin myyjälle, missä olen, hän tiuskaisi, että "niinhän ne kaikki on" ja löi luurin kiinni.
Mies jaksaa kuunnella myyjien puheet. Kerran hän oli puhelimessa pitkään, ääni alkoi kohota ja lopulta mies huusi puhelimeen, että johan minä olen monta kertaa sanonut, että en tilaa mitään.
Yleensä myyjät ovat nykyään asiallisia ja jaksan heidän kanssaan jutella. Olen siinä luulossa, että jos puhelu kestää tarpeeksi pitkään, myyjä saa siitä jotain palkkaa vaikka kauppoja ei tulekaan. Meneekö noin?
Missään tapauksessa ei ole laillista alkaa kyselemään ihmisten sairauksista! Pelottava ajatus. Miettikää jos joku vanhus vaikka ymmärtämättömyyttään alkaa selittää potilastietojaan täysin vieraalle ihmiselle kun udellaan väkisin. Tuosta pitäisi tehdä rikosilmoitus.
Mikähän on rikosnimike johon puhelinmyyjä syyllistyy kysyessään ihmisten sairauksista? Niinpä, sellaista ei ole, koska se ei todellakaan ole laitonta. Ihmisiltä saa kysyä sairauksista, sitä ei mikään laki kiellä. Puhelinmyyntifirman omat säännöt voi toki moisen kieltää, mutta Suomen laki ei. Uteliaisuus ei ole rikos.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yli 10v kokemus cc työstä.
Jos luuri lyödään korvaan ni soitan yleensä takaisin, varsinkin v-mäisten asikkaiden kohdalla. Ei väliä olenko vastaanottava vai soittava osapuoli. Hieman kuuluu myöskin työhön, koska puhelu voi katketa monesta syystä ja aspan tehtävä on soittaa takasin jos puhelu katkeaa.
Eli kannataa ilmaista se ettei ole kiinnostunut, ennen puhelun lopettamista.
Siinä soitat, mä olen sut siirtänyt jo ekan puhelun jälkeen puhelimeni mustalle listalle, joten puhelin ei hälyytä sun soittaessa. Soita vaan, soita oikein monta kertaa :) Sun aikaas siinä tuhraantuu ja mä en edes tiedä sun soittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että pitäisiköhän aika monen ihan itse katsoa peiliin. Jos ette halua keskustella puhelinmyyjän kanssa, niin laittakaa se luuri kiinni. Jos olette todella pahassa paikassa henkisesti tai fyysisesti, niin älkää vastatko siihen puhelimeen. Puhelimen saa nykyään laitettua äänettömälle tai ihan kokonaan pois päältä. Jos siihen tulee puhelu vieraasta numerosta, niin soittoa vaan takaisin ja selviää kuka yritti soittaa. Monissa firmoissa puhelu menee vastaajaan ja siellä kerrotaan, mistä firmasta yritettiin tavoittaa. Muissa sitten linja tuuttaa vain varattua joka kerralla kun yrittää soittaa, eli jos numeroon ei pysty ollenkaan soittamaan takaisin, niin se oli puhelinmyyjä. Puhelimeen voi myös ottaa suoramarkkinointikiellon. Välttäkää niitä maksullisia, ne ovat huijausta. Numeron voi myös laittaa salaiseksi. Eli kenenkään ei tarvitse sietää puhelinmyyntiä, jos sitä ihan todella vihaa. Sitä mitä en ymmärrä on sen vihan purkaminen siihen myyjään, joka yrittää vain tienata elantonsa. Ihan tavallisia ihmisiä ne on suurin osa siellä ketkä teille soittaa. Ja niihen ohjeiden pohjalta tekevät, mitkä heille on kyseisessä firmassa annettu.
Ihan hyvä pointti tuo ettei kannata jäädä jankkaamaan tai kuuntelemaan myyntilitanioita jos ei kiinnosta. Mutta monet joutuvat kyllä työnsä puolesta pitämään puhelinta auki jatkuvasti ja vastaamaan kaikkiin puheluihin, esim mahdollisten asiakkaiden varalta. Siinä sitten on kiva kuulostella että onko se "No moi Minna!" soittaja jokin asiakas vai puhelinmyyjä. Varsinkin jos ja kun myyjät nykyään aloittavat hyvin epämääräisesti puhelunsa, ei voi olla aluksi varma millä asialla soittaja on. Ei myöskään voi itse aivan heti töksäyttää että myytkö sinä jotakin, koska se vaikuttaisi tylyltä, jos kyseessä onkin asiakas. Ja varsinkin yrittäjälle näitä myyntipuheluita (ja myös ihan suoria huijausyrityksiä) tulee ihan tolkuttomasti.
"Nyt olis hyvä tarjous lehdestä x ..."
"Nyt ei kiitos vaan ehdi kuunnella, luento alkaa minuutin päästä"
"Ei vittu sit *luuri korvaan*"
Käsittämätöntä ruveta hillumaan jotain, kun myyjä soittaa. Itse sanon aina heti, että en osta enkä tilaa mitään enkä osallistu keräyksiin. Lähes aina on puhelu loppunut siihen ja aikaa on mennyt joitakin sekunteja. Miksi alkaisin ilkeäksi tai tuhlaisin kummankaan aikaa, kun toinen tekee vain työtään?
Se kyllä ärsyttää, kun ei heti sanota, millä asialla ollaan. Viimeksi joku sähkön myyjä alkoi puhelun kyselemällä, miten tiistaipäivä on mennyt. Hetki pitää miettiä, että onko tämä nyt joku tuttava. Miksi ihmeessä alkaisin jollekin tuntemattomalle selittää päivästäni?
Tämähän usein pitääkin paikkansa sen päätuotteen kohdalla, sanotaan vaikka seiskat ilmaiseksi kolmeksi kuukaudeksi. Juju piileekin siinä että siihen mukaan annetaan "lahja" jolle sitä hintaa sitten alkaa tulemaan vähintään sen lehtilauksen verran. Olen pari kertaa yrittänyt kieltäytyä tästä "lahjasta" ja ottaa pelkät lehdet ilmaiseksi, mutta ei ole vielä tähän päivään mennessä puhelinmyyjä suostunut tähän ehtoon. Kauppojakaan ei luonnollisesti ole syntynyt tämän myötä.