Kipeimmät "kun puhelinmyyjä soittaa"-tapaukset
Kaverini on töissä kiireisessä toimistossa.
Puhelin oli soinut ja linjan toisessa päässä sitkeä puhelinmyyjä kauppaamassa jotain .
Kaverilla kiire, jono seisoo.
Puhelinmyyjä jatkaa mantraansa koska "anna mä kerron nyt mun tarjouksen loppuun asti".
Kaveri sanoo että hän/myyjä soitti nyt työnumeroon ja puhelu on nyt lopetettava koska asiakas odottaa.
10 minuutin päästä puhelimen soidessa on
luurin päässä sama myyjä.
Sieltä kuuluu :
"Ei sulla siellä mitään asiakasta oo, mitäs jos annat nyt vaan mun kertoa ....."
Kommentit (325)
Imuri kauppias tuli ovelle, väkisin meinasi tulla sisälle näyttämään huipputehokkaan superhyperimurin imutehoa. Sanoin, ei kiitos. Eipä uskonut vaan jankkasi kuinka voi ostaa osissa jne. Sitten vasta kun itku kurkussa sain sanottua, ettei kaikin ajoin ole rahaa edes maito purkkiin, luovutti ja lähti pois.
Jalattomalle äidilleni myytiin kuntoilu lehti. Ei hän siitä ollut vaan itse tietoinen. Oli muuten todella vaikea saada se peruttua.
Ps. Sanokaa lehtikauppiaalle olevanne sokeita.
Kannattaa ladata älypuhelimeen fonecta caller appi. Se näyttää soittajan jos ei ole salainen numero.
Mieleen on jäänyt yksi lehtimyyjä joka vaan jankkasi ja jankkasi että tilaa nyt tämä lehti ja itse vaan jankkasin että v**tulee mulle tulee jo se lehti, että en kuitenkaan kahta tarvii.
Toinen tapaus oli aikoja sitten jostain remonttifirmasta soitti ja oikeasti olisin tarvinnut heidän myymäänsä tuotetta. No, sille puheelle jäi se homma että kahden viikon sisällä sieltä tullaan käymään ja ottamaan mittoja ja antamaan hinta-arvio. Puhelun lopuksi sanoin vielä, että yhdeksän aikoihin aamulla pitäisi tulla, muu aika ei onnistu. No, myyjä huokaisi että ai, niin aikaisin, no minäpä sitten soittelen. No, ei ole soitellut, oli vissiin aamu-unista porukkaa siinä firmassa.
Tämä on 80-luvulta:
Puhelinmyyjä kauppasi jotain urheilulehteä, jonka tuotolla tuetaan nuorten urheilua "jotta saadaan ne pois kadulta mummoja potkimasta". Että tilaapa tästä lehti, niin isäntäkin ilahtuu (Mieheni vihaa urheilua). Jossakin vaiheessa sanoi, että "tiedätkö, että DDR:ssä urheilun tukeminen on pakollista".Vastasin, että tietääkseni emme elä DDR:ssä. Lopuksi vielä tivasi "sinä siis et halua tukea Suomen nuorisoa?" Vastattuani "en" hän löi luurin kiinni.
90-luvulla soitti joku lehtimyyjä ja sanoin heti kärkeen, että olen lomautettuna eikä minulla ole varaa juuri nyt tilata mitään. Hän alkoi kertoa omaa elämäntarinaansa, kuinka häneltä katosi ääni, eikä voinut tehdä työtään eikä saanut mistään mitään korvauksia. Kysyi myös, onko miehelläni töitä. Vastasin myöntävästi, jolloin hän kertoi, että hänenkin miehellään on - tosin asialla ei ole enää merkitystä, koska he ovat eronneet. Höpötteli aikansa ja lopuksi ilmoitti soittavansa joskus myöhemmin "jos sinulla olisi sitten rahaa".
Vuonna 2006 soitti lehtimyyjä, joka aloitti "sinähän olet tangon ystävä". Kummastuneena vastasin, etten mitenkään erityisemmin. "Kuitenkin olet osallistunut tangomarkkinoiden äänestykseen". Aivan. Osallistuin äänestääkseni Johanna Piipposta, joka on kotoisin Sotkamosta aivan kuten minäkin alun perin. "Joo kyllä se Johanna oli hyvä, mutta olihan se voittanut Saija Tuupanenkin". No ei ollut ! Tuolla repliikillä myyjä takasi sen, etten tilannut häneltä Apu-lehteä.
Medihelin tukirahoja kerännyt kauppias nauroi ilmoitukselleni puhelinmyyntikiellosta. Hyväntekeväisyyteen ja yleishyödyllisiin hankkeisiin liittyviä puheluita ei kuulemma voi kieltää. Kyseli, että entäs jos joskus tarvitsen itse mediheliä. Vastasin, että olen varmaan silloin siinä kunnossa, etten voi estää sen tuloa kertomalla etten ole tukenut sen toimintaa. Vai pitäisikö sen hänen mielestään tatuoida otsaan?
Viime vuosina puhelinmyyntikielto on toiminut varsin hyvin ja kaupustelupuheluita tulee varsin harvoin.
Ihmettelin, kun joku kertoi tehneensä Maistaattiin/väestörekisteriin tietojen luovutuskiellon ja puhelut ovat lakanneet. Eihän tuo taho jaa puhelinnumeroita vaan osoitteita. Sitä kautta saa loppumaan paperisen suoramainonnan.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhelinmyyjä soittaa alan puhumaan uskosta ja jumalan armosta. Kyselen soittajan suhtautumista sun muita siihen liittyvää vaikka en itse kuulu kirkkoon. Loppuu puhelut äkkiä.
Sama täällä. Kun alkaa kyselemään myyjän suhteesta Jeesukseen ja kauppaamaan Vartiotornia, loppuu puhelu aika nopeasti, eikä yksikään ole soittanut toista kertaa.
Eräältä myyjätytöltä aloin kysellä, millaisia pikkuhousuja hän käyttää (yritti siis myydä miesten alushousuja), sekin puhelu katkesi kumman äkkiä. :(
Odotin lääkärin soittoa kuullakseni eräiden kokeiden tulokset. Eiköhän puhelinmyyjä soittanut juuri silloin. Sanoin hänelle että nyt on huono hetki, odotan lääkärin soittoa. Myyjä sanoi minulle "No niin varmaan, ei sulle mikään lääkäri soita"
Ööööh? Ai kiva että sä tiedät paremmin?
Tää oli vaan huonoa ajoitusta, mutta äitini oli juuri kuollut, suljin hänen sairaalahuoneen oven viimeistä kertaa, olo oli raskas ja epätodellinen, kunnes puhelin alkoi soimaan ja vastasin (odotin tärkeää puhelua) ja sieltä kuului heleä naisääni: "Tänään on kuule onnenpäiväsi, vain tänään voit tilata Aku Ankan/MeNaiset/joku muu lehti tähän hintaan...". Meinasin räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaupattiin syöpävakuutusta ja kieltäydyttyäni myyjän kommentti: Odotas vaan kun sairastut syöpään. Sai mut raivostuun. Ystäväni oli juuri menehtynyt syöpään.
Minulle kaupattiin myös ja kerroin siinä, että minulla oli äskettäin todettu ihosyövän esiaste. Luulin, että se riittää myyjälle, mutta hän aloikin tivata yksityiskohtia, millaisessa luomessa se oli ja mistä olin sen huomannut. Lopetin puhelun tuohon, kun kyseli liikaa.
Yksi myyjä soitti, kun oli kaupan kassajonossa ja oma vuoro oli tulossa. Sanoin myyjälle, missä olen, hän tiuskaisi, että "niinhän ne kaikki on" ja löi luurin kiinni.
Mies jaksaa kuunnella myyjien puheet. Kerran hän oli puhelimessa pitkään, ääni alkoi kohota ja lopulta mies huusi puhelimeen, että johan minä olen monta kertaa sanonut, että en tilaa mitään.
Yleensä myyjät ovat nykyään asiallisia ja jaksan heidän kanssaan jutella. Olen siinä luulossa, että jos puhelu kestää tarpeeksi pitkään, myyjä saa siitä jotain palkkaa vaikka kauppoja ei tulekaan. Meneekö noin?
Myyjä ei saa latiakaan siitä, että juttelee sun kanssas. Ainoastaan myynnistänsä saa osuuden eli jos ei juttelun lopputulos ole kaupat niin olette tuhlanneet myös myyjän kallista aikaa (olisi silläkin välin voinut soittaa muutaman puhelun ja tehdä kaupat). Itse en koskaan tekisi niin ilkeästi, että juttelisin ja tuhlaisin toisen aikaa tietäen koko ajan etten osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on 80-luvulta:
Puhelinmyyjä kauppasi jotain urheilulehteä, jonka tuotolla tuetaan nuorten urheilua "jotta saadaan ne pois kadulta mummoja potkimasta". Että tilaapa tästä lehti, niin isäntäkin ilahtuu (Mieheni vihaa urheilua). Jossakin vaiheessa sanoi, että "tiedätkö, että DDR:ssä urheilun tukeminen on pakollista".Vastasin, että tietääkseni emme elä DDR:ssä. Lopuksi vielä tivasi "sinä siis et halua tukea Suomen nuorisoa?" Vastattuani "en" hän löi luurin kiinni.
90-luvulla soitti joku lehtimyyjä ja sanoin heti kärkeen, että olen lomautettuna eikä minulla ole varaa juuri nyt tilata mitään. Hän alkoi kertoa omaa elämäntarinaansa, kuinka häneltä katosi ääni, eikä voinut tehdä työtään eikä saanut mistään mitään korvauksia. Kysyi myös, onko miehelläni töitä. Vastasin myöntävästi, jolloin hän kertoi, että hänenkin miehellään on - tosin asialla ei ole enää merkitystä, koska he ovat eronneet. Höpötteli aikansa ja lopuksi ilmoitti soittavansa joskus myöhemmin "jos sinulla olisi sitten rahaa".
Vuonna 2006 soitti lehtimyyjä, joka aloitti "sinähän olet tangon ystävä". Kummastuneena vastasin, etten mitenkään erityisemmin. "Kuitenkin olet osallistunut tangomarkkinoiden äänestykseen". Aivan. Osallistuin äänestääkseni Johanna Piipposta, joka on kotoisin Sotkamosta aivan kuten minäkin alun perin. "Joo kyllä se Johanna oli hyvä, mutta olihan se voittanut Saija Tuupanenkin". No ei ollut ! Tuolla repliikillä myyjä takasi sen, etten tilannut häneltä Apu-lehteä.
Medihelin tukirahoja kerännyt kauppias nauroi ilmoitukselleni puhelinmyyntikiellosta. Hyväntekeväisyyteen ja yleishyödyllisiin hankkeisiin liittyviä puheluita ei kuulemma voi kieltää. Kyseli, että entäs jos joskus tarvitsen itse mediheliä. Vastasin, että olen varmaan silloin siinä kunnossa, etten voi estää sen tuloa kertomalla etten ole tukenut sen toimintaa. Vai pitäisikö sen hänen mielestään tatuoida otsaan?
Viime vuosina puhelinmyyntikielto on toiminut varsin hyvin ja kaupustelupuheluita tulee varsin harvoin.
Ihmettelin, kun joku kertoi tehneensä Maistaattiin/väestörekisteriin tietojen luovutuskiellon ja puhelut ovat lakanneet. Eihän tuo taho jaa puhelinnumeroita vaan osoitteita. Sitä kautta saa loppumaan paperisen suoramainonnan.
Kyllä maistraatista saa vaikkapa ihmisen meiliosoitteen jos sen on sinne joskus tietoihinsa lisännyt eli ystäväsi on oikeassa. Väestörekisteri on ilmainen rekisteri kaikille myyjille mitä yhteystietoihin tulee. Muut tahot sitten myyvät omia yhteystietojaan toisille yrityksille (just esim.jonkun tuotteen tilaaminen netistä ja jossain pieni teksti, että tietoja saa käytää markkinointiin. Itsellä oli väestörekisterissä puhelinnumero ja puhelinmyyjät soitteli. Nyt ei ole eikä myöskään soitella.
Vierailija kirjoitti:
That would be me. Näin tosiaan sanotaan Väestörekisterikeskuksen sivuilla, eikä minulla ole aavistustakaan siitä, miksi se lopetti myös puhelinmarkkinoinnin. Minulle eivät myyjät ole soitelleet enää vuosiin (enkä saa myöskään loistotarjouksia paperilla). Mitään muuta en ole asian eteen tehnyt. En toki valita 😉
Vuosia sitten myyntipuhelu tuli, kun olin jossain ulkona ja kuuluvuus oli vähän huono. Tästä johtuen kuulin vain soittajasta etunimen, tyyliin "pölöpölöpölö Kata täällä moi!" Ja sattumalta sama nimi kuin ystävällä josta ei ollut kuulunut aikoihin, niinpä minä aivan liian yli-innokkaana: "Mooiii! Mitä kuuluu?! Ei oo nähty aikoihin!? Pitäsnähdä?Mitäteetnykyää!?Tuumeille! Tai mätuunsunluo!..." Jne.
Kaikki tämä yhteen pötköön, ennen kuin myyjä tokeni ja sai änkytettyä järkyttyneenä, että hän ei ole nyt sillä asialla mitä luulen ja lopetti puhelun. Olen edelleen pahoillani jos aiheutin hämmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä osallistuin johonkin kyselyyn ja merkkasin todenmukaisesti puhelinlaskuni/kk eli noin 200€. Itselleni se ei ollut ongelma, mutta minulle soittaneelle puhelinmyyjälle kyllä oli! Hän ensinnäkin aloitti puhelun onnittelemalla siitä, että olin voittanut palkinnon- ja kun iloisena kysyin, että mitä voitin, niin äänensävy muuttui ja aihe samalla: "Tota sulla oli 200€/kk puhelinlasku? Nyt ois kuule tosi hyvä tarjous blaablaa...". Että se siitä "voitosta"! :D Sama myyjä ei myöskään uskonut millään, ettei minun taloudelleni ole mikään ongelma maksella isoja puhelinlaskuja.
Ja näin järjen kukka kukki taas. :) Kannattaisiko ottaa se edullisempi liittymä ja kun ei kerran tee tiukkaa heitellä rahaa kankkulan kaivoon niin laita ihmeessä se erotus hyväntekeväisyyteen eikä rikkaiden liikepomojen taskuihin kahisevaa edellisen viereen.
Kalliiksi tulee tyhmyys. Ja ei, en ole kade jos sillä haluat minua seuraavaksi lohdutella. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osallistuin johonkin kyselyyn ja merkkasin todenmukaisesti puhelinlaskuni/kk eli noin 200€. Itselleni se ei ollut ongelma, mutta minulle soittaneelle puhelinmyyjälle kyllä oli! Hän ensinnäkin aloitti puhelun onnittelemalla siitä, että olin voittanut palkinnon- ja kun iloisena kysyin, että mitä voitin, niin äänensävy muuttui ja aihe samalla: "Tota sulla oli 200€/kk puhelinlasku? Nyt ois kuule tosi hyvä tarjous blaablaa...". Että se siitä "voitosta"! :D Sama myyjä ei myöskään uskonut millään, ettei minun taloudelleni ole mikään ongelma maksella isoja puhelinlaskuja.
Ja näin järjen kukka kukki taas. :) Kannattaisiko ottaa se edullisempi liittymä ja kun ei kerran tee tiukkaa heitellä rahaa kankkulan kaivoon niin laita ihmeessä se erotus hyväntekeväisyyteen eikä rikkaiden liikepomojen taskuihin kahisevaa edellisen viereen.
Kalliiksi tulee tyhmyys. Ja ei, en ole kade jos sillä haluat minua seuraavaksi lohdutella. :)
Tai sitten jos se lasku ei ole ongelma eikä mitään muutakaan syytä vaihtaa laskuttajaa. Ja etenkin se asia, että joka kerta kun itse olen vaihtanut esim. puhelin liittymää niin aina on myyjä vakuuttanut että ei ei ei tule mitään ongelmia ja kuinkas onkaan käynyt. Siihen loppu mun liittymän vaihdot kun olin reissuun lähdössä norjaan ja matkalla vanha liittymä sulkeutui mutta uusi kortti ei sitten koko reissun aikana alkanut toimimaan. Ja mitään hyvitystä tästä nyt ei tietenkään saanut. Jos kaikki toimii ei kannata vaihdella.
Kuunnelkaa tarkasti sanotaanko siellä "ilmainen", vai "veloituksetta/kaupan päälle/tms."! Noilla on eroa. Itse olen ollut useammassakin firmassa joissa on ehdoton kielto luvata mitään "ilmaiseksi", koska se ei ole totta.
Ja muistakaa että nykyisin on käytössä soittoautomaatit, eli ei sieltä kukaan Juuri teitä tavoittele, automaatti valitsee numerot. Samasta syystä kukaan myyjä tuskin oikeasti yrittää soittaa teille takaisin vaikka kehotatte niin tekemään. Kyllä myyjä tajuaa että kauppa jää syntymättä (tämä sille mielestään ovelalle kirjoittajalle).
Ja lopuksi: Painakaa sitä punaista luuria!!! Säästätte oikeasti molempien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne, jotka osaavat myydä, tienaavat hyvin. Kuuden tunnin siisti sisätyö (henkisesti toki raskas), ja palkka 4000€/kk, esimerkiksi.
Mitä te alapeukutatte? Totta tuo on. 6 h/päivässä ja 5 pv viikossa: 4000 € /kk tai enemmänkin.
Palkkavertailu - Puhelinmyyjän palkka 1300-2100€.
Että joo kyllä alapeukutan, sä ja sun neljätonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne, jotka osaavat myydä, tienaavat hyvin. Kuuden tunnin siisti sisätyö (henkisesti toki raskas), ja palkka 4000€/kk, esimerkiksi.
Mitä te alapeukutatte? Totta tuo on. 6 h/päivässä ja 5 pv viikossa: 4000 € /kk tai enemmänkin.
En ole tuo jolle vastasit, mutta itse sain viime kuussa 2500€ käteen. Palkkahan riippuu täysin myynnistä. On ollut paaaljon huonompiakin kuukausia, mutta välillä myös näitä parempia. Ja toiset pystyy myymään vielä paljon minua paremmin.
Myös myytävä tuote vaikuttaa.
wt-mamma kirjoitti:
Tää oli vaan huonoa ajoitusta, mutta äitini oli juuri kuollut, suljin hänen sairaalahuoneen oven viimeistä kertaa, olo oli raskas ja epätodellinen, kunnes puhelin alkoi soimaan ja vastasin (odotin tärkeää puhelua) ja sieltä kuului heleä naisääni: "Tänään on kuule onnenpäiväsi, vain tänään voit tilata Aku Ankan/MeNaiset/joku muu lehti tähän hintaan...". Meinasin räjähtää.
Eihän se myyjä näe, missä tilanteessa olet. Sanot vaan, että 'anteeksi nyt on huono hetki' ja suljet puhelimen. Ei sitä tarvitse noin henkilökohtaisesti ottaa.
Itselleni kävi kerran myyjänä samantapainen tilanne ja ilmaisin osanottoni ja pahoittelin, että soitin huonoon hetkeen. Ihan asiallisen kommentin sain myös itse osakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuta vaan, mutta kyllä kai minä nyt sen paremmin tiedän kun olen alan töissä. Parhaimmat myyjät tienaavat tuon verran, osa enemmänkin. Siis bruttona.
Mitään ylärajaa ei voi vetää.
Aloittelijat tienaavat tuon 1300 ennen kuin pääsevät kiinni työhön, jos pääsevät. Se ei ole helppoa.
Kauppasi jotain lehteä ja silloin kuulosti ihan hyvältä diililtä. Kysyin onko tilaus määräaikainen, jonka jälkeen myyjä lähti tätä selvittämään jostain ja odottelin niin kauan puhelimessa, että lopulta kyllästyin ja suljin sen. Sama myyjä yritti soittaa useita kertoja päivässä n. kahden viikon ajan. Tästä meni n. kuukausi ja toinen myyjä soittaa kaupatakseen eri lehteä. Kieltäydyin, muttei mennyt perille vaan jatkoi jankuttamista. Löin luurin korvaan kun ei uskonut. Meni joitakin päiviä niin postiluukusta tipahtaa lehti jota en koskaan tilannut. Hankin suoramarkkinointikiellon tämän jälkeen, mutta vieläkin melkein viikottain joku yrittää soittaa kaupatakseen jotain.
Puhelinmyyjä soitti ja alkoi pajattamaan piiitkän pitkää myyntipuhettaan. En edes yrittänyt sanoa väliin mitään vaan olin täysin hiljaa. Myyntipuheen lopuksi myyjä sanoi että sitten voitaisiin vielä päivittää nämä osoitetiedot, jotta saadaan tuote tulemaan varmasti oikeaan paikkaan. Silloin vasta avasin ensimmäisen kerran suuni, ja sanoin että ei kyllä päivitetä, koska en todellakaan ole sanonut tilaavani yhtään mitään.
Mulle ei onneksi soita nykyään kukaan muu kuin Elisan tabletti kauppiaat. Mutta ne ovatkin raivostuttavan ärsyttäviä. Usein joku nuoren kuuloinen jätkä selittää mulle jonkun tietyn tabletin ominaisuuksia, kuin olisin joku dinosaurus. Öö, tiedän kyllä mikä on tabletti ja miten se toimii ja mitä ominaisuuksia tabletilta haluan. Kerran yks kolli ei meinannut millään uskoa, että en halua tablettia. Olin sanonut monta kertaa ei ei ja ei niin kolli kehtasi vielä kysyä, että "tiedätkö edes mitä kaikkea tällä voi tehdä?".
Parikymppisen jätkän on tietysti varmaan vaikea käsittää, että minä peliaddiktin esiteinin äitinä, olen todella vakaasti päättänyt että meille ei sitä samperin tablettia enää tule. En ottaisi edes ilmaiseksi, vaikka olisi kuinka mahtava, elämänmullistava laite. Lähinnä säälittää nuo Elisan myyjät, kuinka ovat niin tekniikan vietävissä. Nää tablettimyyjät on itse varmaan just niitä, joilla ei ole muuta elämää kuin tabletit ja älypuhelimet.
Pikkasen tuota logiikkaasi ihmettelen. Ensinnäkin, Suomessakin on useampia kirkkoja (ev.lut., ortodoksi, roomal. katolinen, helluntaikirkko, adventtikirkko..) ja mitä niihin kuuluminen tai kuulumattomuus liittyy siihen, että alkaa puhumaan Jumalan armosta?