Kipeimmät "kun puhelinmyyjä soittaa"-tapaukset
Kaverini on töissä kiireisessä toimistossa.
Puhelin oli soinut ja linjan toisessa päässä sitkeä puhelinmyyjä kauppaamassa jotain .
Kaverilla kiire, jono seisoo.
Puhelinmyyjä jatkaa mantraansa koska "anna mä kerron nyt mun tarjouksen loppuun asti".
Kaveri sanoo että hän/myyjä soitti nyt työnumeroon ja puhelu on nyt lopetettava koska asiakas odottaa.
10 minuutin päästä puhelimen soidessa on
luurin päässä sama myyjä.
Sieltä kuuluu :
"Ei sulla siellä mitään asiakasta oo, mitäs jos annat nyt vaan mun kertoa ....."
Kommentit (325)
Bussilastillinen aamuhiljaisia matkustajia sai erään kerran todistaa absurdia näytelmää:
Matkustajana istuu jäykkäniskainen hattupäinen berbertakkinen mies, suu tiukkana viivana.
Hänen puhelinsa hälyttää ja hän vastaa akateemisen virallisena äänellä (tiedätte varsin hyvin mitä tarkoitan).
Bussissa on niin hiljaista että puhelimen ohi kuuluu puhelinmyyjän pirtsakka ääni sirkuttaen:
"Onko siellä Erkki? Meillä olisi nyt iloista asiaa......(aloittaa maanisen mantransa välittömästi).
Seuraava kymmenen minuuttia meneekin siihen, kun järkyttyneet kanssamatkustajat todistavat kuinka "Erkki" hakkaa älypuhelintaan bussin selkänojaan kiihtyneenä , pää punaisena, karjuen :
"KÄSITTÄÄKSENI ME EMME OLE TEHNEET SINUNKAUPPOJA! ME EMME OLE TEHNEET SINUNKAUPPOJA! VAI "ERKKI" !!!! ME EMME.......!!!!"
Huutoa jatkui 10 minuuttia kunnes kuului jonkun matkustajan selkeä ääni:
"Voisitteko TE ystävällisesti sulkea sen puhelimenne ja laittaa sen takaisin taskuunne"
""Kiitos."
Vierailija kirjoitti:
Joku nuori poika kauppasi sitä koulukiusattujen tukilehteä, luki spiikin selkeästi suoraan paperista. Kun kieltäydyin, kaivoi toisen paperin ja alkoi lukemaan aivan sairasta syyllistyspuhetta. Sen lisäksi että kyseinen myyjä oli aivan sysipaska, tuo syyllistysosio oli kirjoitettu niin, että kuulosti siltä kuin minun takiani nyt koulukiusausta ei saada loppumaan ja on minun syyni että tälläkin hetkellä lapsia kiusataan kouluissa. Just.
Jotkut puhelinmyynti firmat ei anna lupaa tehdä itse näitä myyntipuheita joten on pakko lukea siitä paperista vaikka olis kuinka huono teksti.
Vierailija kirjoitti:
Isä oli juuri kuollut ja istuin keittiön lattialla tuijottamassa maton kuviointia kun puhelinmyyjä soitti. Energiaa ei ollut kuin vastata joo kysymyksiin, joten tuli joku lehti tilattua.
Voi sua.
Koskaan en voi soittaessaan tietää (oli puhelinmyyjä tai ei) mikä mahtaa olla vastaajan tilanne.
Toivottavasti se lehti oli laadukas.
Elämäänsä kyllästynyt mitä ilmeisimmin te-toimiston pakottamana ihmisiä terrorisoiva keski-ikäinen miesääni: "Mä olisin tällasesta Metsä-lehdestä (tjsp) kysellyt että oisitko kiinnostunut mutta nyt ku mä katon näit sun tietoja niin ei sua varmaan kiinnosta"
Olen 19v nainen ja asun Tampereen keskustassa. Ei kiinnostanut ei.
"Joo sitä mäkin, hyvää päivänjatkoa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa punaista luuria ja numero hylättävien listaan. Miksi ihmiset ovat ylikohteliaita? Aivan hiton sama suuttuuko, pettyykö, alkaako vastapuoli itkeä, se on vaan roskapostia siinä missä sähköpostiin tuleva saasta tai postilaatikkoon jaettava mainosposti.
Suomessa pitää maksaa siitä ettei myyjät soittele joku myynninestomaksu. Sille siis oma maksullinen palvelu.
Ja numerot vaihtuu mistä soitetaan ja estolista on kilometrin pituinen.
Salainen numero varmaan varmin.
Puhelinmyyjien häirinnän takia salainen numero?
Ei mulla ainakaan mitään soitonesto maksa ,taitaa kestää pari vuotta ja sitten uusia esto? Miehellä samoin ,ei tule puhelin myyjiltä soittoja , kerran pari vuotta sitten olimme mökilllä. Myyjä kaupitteli jotain lehteä sanoin ,että mies ei annna tilata, rupesi surkuttelemaan annatko sinä määrätä itseäsi. Puhelu lopppui ,kun sanoin ,että annnan.
Kerran aamuvuoron jälkeen olin päikkäreillä puhelinmyyjän soittaessa ja melko kovalla innolla alettiin tuputtamaan mokkulaa ja siihen liittymää. Asuin tällöin vielä äidin helmoissa ja en itse maksanut meillä käytössä olevaa nettiliittymää. Myyjä aloitti puhelun kertomalla 3G-mokkulan ja liittymän speksit lukemalla suoraan paperista ja sitten tivasi kaikenlaista, kuten nykyisen operaattorin ja liittymän nopeuden. Vastasin tokkurassa "Soneran kasi kautta ykkönen", "Ai mikä oli nopeus?", "8/1", "Anteeksi, siis mikä oli?" "kahdeksan downia ja yksi uppia", "En ymmärtänyt vieläkään..." Tässä kohtaa aloin jo itsekin suivaantumaan, että onko kyseessä pila vai ei mutta väänsin rautalangasta: "Latausnopeus on kahdeksan megabittiä ja lähetysnopeus on yksi megabitti", jolloin myyjä innostui "Noniin! Eli tämä minun tarjoamani liittymä on nopeampi! Laitetaanko heti tulemaan?", "Ei kiitos, mobiililiittymissä on niin pahat viiveet ja pätkimiset, ettei nettipelaamisesta tahdo tulla mitään."
En siis myyjälle missään välissä edes saanut kerrottua, ettei minulla ole valtuuksia noin vain lähteä äitini nettiliittymää vaihtelemaan, joka tulee hänen työpaikkansa puolesta. Vaikutti myös pahasti siltä, ettei myyjä tuntunut tietävän tai ymmärtävän myymästään mokkulasta tai liittymästä juuri mitään.
Muutama rasittava jankkaaja on tullut vastaan, suurin osa on onneksi ymmärtänyt kun on kerran sanonut ei. Joku nuori mies soitteli Elisalta, kauppasivat mokkulaa. Meillä oli heidän mokkula ollut testissä (miehen nimellä), eikä toiminut meillä kunnolla. Kerroin tämän hänelle. Siitä lähtikin käyntiin noin puolen tunnin mielenkiintoinen keskustelu asiasta ja vähän asian vierestä. Puhelu loppui kun tämä nuori mies sanoi, että "ei kai siinä mitään, eihän teidän tätä kannata sitten ottaa, mutta oli kyllä harvinaisen mukava jutella sun kanssa". Minä siihen takasin että kiitos vaan ja samoin.
Itselläni muutaman kerran soinu ja joutunut kesken seksin vastaamaan koska teen "päivystys" työtä ja numero näkyy enkä tiedä onko töistä.. sitten kun alkaa puhumaan niin laitan vaan kaiuttimen ja jatketaa hommia. Saapa nekin jotain positiivista kuunneltavaa. Ensimmäisellä kerralla vissiin oli toisessa päässä mennyt punanen luuri rikki kun 10min päästä katsoi ja puhelu jatkui :) jos joku tahtoo kuunnella niin aivan vapaasti ;)
Vierailija kirjoitti:
Muutama rasittava jankkaaja on tullut vastaan, suurin osa on onneksi ymmärtänyt kun on kerran sanonut ei. Joku nuori mies soitteli Elisalta, kauppasivat mokkulaa. Meillä oli heidän mokkula ollut testissä (miehen nimellä), eikä toiminut meillä kunnolla. Kerroin tämän hänelle. Siitä lähtikin käyntiin noin puolen tunnin mielenkiintoinen keskustelu asiasta ja vähän asian vierestä. Puhelu loppui kun tämä nuori mies sanoi, että "ei kai siinä mitään, eihän teidän tätä kannata sitten ottaa, mutta oli kyllä harvinaisen mukava jutella sun kanssa". Minä siihen takasin että kiitos vaan ja samoin.
Tuossa olisi pitänyt ehdottomasti puukottaa selkään ja soittaa elisalle, että teidän työntekijät häiritsevät ihmisiä soittelemalla niitä näitä firman piikkiin. Sillä puhelinmyyjä on aina paha ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, mitä viestissä 198 kirjoitettiin. Kaikki puhelut nauhoitetaan. Tiedot on tosiaan siellä tiedostossa, nimi, osoite, numero ja tilaushistoria ko. lehtitalosta.
Joskus puheluja kuunnellaan myyjien koulutuksessa esimerkkinä milloin hyvästä milloin huonosta tavasta myydä. Asiakkaan juttu kuuluu siinä myös.
Jos siellä joku rupeaa ehdottamaan pervoja, niin kuin täällä joku kehui tehneensä, se kaikki on tallessa ja nimi, osoite myös.
Mikä vika on sanoa selkeästi 'kiitos ei tällä kertaa'?
Jokaisesta käydystä puhelusta tehdään myös kuittaus asiakkaan reaktion mukaan.
Aika kyseenalaista touhua. Onko ihan laillista? Ymmärrän kyllä, jos itse vaikka soitan asiakaspalveluun ja nauhoite puhelun alussa kertoo että kaikki puhelut nauhoitetaan. Asia ok. Mutta ikinä en ole seiskapaskan myyjälle antanut suostumustani saati edes saanut tietooni sitä että puhelu on nauhoitettu ja jopa opetuskäyttöön tarkoitettu. Miten voi olla mahdollista, että mulle saa soittaa ja nauhoittaa kaiken sanomani ja vielä julkisesti sitä esittää "koulutuksissa", ilman että annan suostumukseni. Rikoshan tuollainen salakuuntelu on!
Taisi kalahtaa aika pahasti. Mitäköhän kirjoittaja on sinne puhelimeen oikein huudellut tai ehdotellut kun noin pahasti säikähti? Ja ihan tiedoksi, se seiskapaskan myyjäkin on ihminen, joka ei ansaitse kiusaamista ja terrorisointia siitä hyvästä että tekee työtään niillä ohjeilla mitkä hänelle on annettu. Jos et halua tilata, laita se luuri kiinni, estä numerot ja/tai ota suoramarkkinointikielto puhelimeesi. Eivät ne puhelut mitään salaisia ole, eikä todellakaan ole laitonta niitä nauhoittaa. Taitaa pikemminkin olla päinvastoin: alan lainsäädäntö velvoittaa nauhottamaan. Ne nauhat ovat ikäänkuin kuitteja ostotapahtumasta ja myyjän toiminnasta. Voidaan tarkistaa mitä on ostettu, millä hinnalla ja millä ehdoilla. Tai jos asiakas tekee reklamaation myyjän toiminnasta voidaan jälkikäteen tarkistaa mitä puhelussa on tapahtunut.
Eipä nyt mitään superkipeää ole puhelinmyyjän kanssa tapahtunut, vaikka olen ollut tekemisissä liikaakin heidän kanssaan. Aiemmassa työpaikassa eli pikkuruisessa firmassa pomona oli vätys, joka ei vaan osannut sanoa ei avustuksia kerääville myyjille. Kun aloitin työt siellä oli tilanne se, että puheluja saattoi tulla kymmeniä viikossa, ja hän antoi avustukset käytännössä kaikille. Minä laitoin täyden stopin asialle, enkä antanut niiden vuosien aikana kun siellä työskentelin avustuksia kellekään. Sen sijaan sain muutaman myyjän itkun partaalle, päädyin uhkailemaan erään puhelinmyyntifirman pomoa poliisilla (jos soitot eivät lopu) ja yhdestä huijauksesta tein rikosilmoituksenkin.
Ikävintä noissa avustuskeräyksissä on se miten vähän annetusta rahasta lopulta menee avustuskohteeseen. Eräs myyjä sanoi kuulleensa toiselta myyjältä, että tämän keräysfirma oli mm. yhdessä projektissa ottanut kerätyistä varoista 96% omiin kuluihin. Siis aivan järkyttävää.
Yhdessä vaiheessa olin niin kyrpiintynyt noihin myyjiin, että kun olin vastannut ystävällisesti puheluun ja kuulin, että myyjä soittaa firmasta, jolta olin kieltänyt täysin kaikki puhelut meille, saatoin kiihtyä nollasta sataan sekunnissa ja ryhtyä huutamaan suoraa huutoa ja uhkailemaan poliisilla. Varmaan aika hämmentävä tilanne myyjälle, mutta kyllä itseä ketutti kympillä, että firmasta, joka oli luvannut laittaa soittokieltolistalle tulee "vahingossa" kymmeniä soittoja vielä sen jälkeen. Ainoa keino saada heidät lopettamaan soitot oli olla supermulkero.
Myyjillä oli tiedossa pikku firmamme työnjako ja kun he kuulivat minun vastaavan puhelimeen yrittivät he saada vätyspomon puhelimeen. Kun tiedustelin kuka kysyy muutama ummikko kertoi rehellisesti soittavansa puhelinmyyntifirmasta (ja saivat heti minulta läksytyksen), mutta suurin osa joko lopetti puhelun nopeaa kertomatta nimeään tai lätkäisi luurin kiinni.
En lukenut kaikki ketjun viestejä, mutta huomasin, että osassa puhuttiin koulukiusausprojektista. Itsellekin tuli monia soittoja niistä, ja mikäli kyseessä oli uusi tuttavuus oli tapana puhelun aikana googlettaa soittajan tiedot. Ainakin yhdessä tapauksessa myyjä ilmoitti avustuksen menevän kiusattujen auttavan puhelimen pyörittämiseen, mutta kun katsoin netistä tietoja kävi ilmi, että puhelin on toiminnassa muistaakseni vain yhtenä päivänä viikossa 2 tuntia. Olin vaan, että just. Lisäksi monilla noista avustusmyyntilafkojen omistajilla on takana muita avustusmyyntifirmoja, osa niistä mennyt konkurssiin. Koko ala vaikutti todella epäilyttävältä.
Sori pitkä viesti, ei varmaan ollut kovin kiinnostava, mutta ne jotka ovat joutuneet työpaikoillaan noiden avustusmyyjien soittojen uhriksi tajuavat mistä puhun.
Jos tulee henk.koht. myyntisoittoja kotiin sanon nopeaa että ei kiinnosta ja laitan luurin kiinni. Joskus juttelen hetken ja yleensä olen ystävällinen. Ei viitsi turhaan enää verenpainetta nostaa noiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että pitäisiköhän aika monen ihan itse katsoa peiliin. Jos ette halua keskustella puhelinmyyjän kanssa, niin laittakaa se luuri kiinni. Jos olette todella pahassa paikassa henkisesti tai fyysisesti, niin älkää vastatko siihen puhelimeen. Puhelimen saa nykyään laitettua äänettömälle tai ihan kokonaan pois päältä. Jos siihen tulee puhelu vieraasta numerosta, niin soittoa vaan takaisin ja selviää kuka yritti soittaa. Monissa firmoissa puhelu menee vastaajaan ja siellä kerrotaan, mistä firmasta yritettiin tavoittaa. Muissa sitten linja tuuttaa vain varattua joka kerralla kun yrittää soittaa, eli jos numeroon ei pysty ollenkaan soittamaan takaisin, niin se oli puhelinmyyjä. Puhelimeen voi myös ottaa suoramarkkinointikiellon. Välttäkää niitä maksullisia, ne ovat huijausta. Numeron voi myös laittaa salaiseksi. Eli kenenkään ei tarvitse sietää puhelinmyyntiä, jos sitä ihan todella vihaa. Sitä mitä en ymmärrä on sen vihan purkaminen siihen myyjään, joka yrittää vain tienata elantonsa. Ihan tavallisia ihmisiä ne on suurin osa siellä ketkä teille soittaa. Ja niihen ohjeiden pohjalta tekevät, mitkä heille on kyseisessä firmassa annettu.
Ihan hyvä pointti tuo ettei kannata jäädä jankkaamaan tai kuuntelemaan myyntilitanioita jos ei kiinnosta. Mutta monet joutuvat kyllä työnsä puolesta pitämään puhelinta auki jatkuvasti ja vastaamaan kaikkiin puheluihin, esim mahdollisten asiakkaiden varalta. Siinä sitten on kiva kuulostella että onko se "No moi Minna!" soittaja jokin asiakas vai puhelinmyyjä. Varsinkin jos ja kun myyjät nykyään aloittavat hyvin epämääräisesti puhelunsa, ei voi olla aluksi varma millä asialla soittaja on. Ei myöskään voi itse aivan heti töksäyttää että myytkö sinä jotakin, koska se vaikuttaisi tylyltä, jos kyseessä onkin asiakas. Ja varsinkin yrittäjälle näitä myyntipuheluita (ja myös ihan suoria huijausyrityksiä) tulee ihan tolkuttomasti.
Ota työpuhelimeen suoramarkkinoinninesto. Ja ihan vinkkinä kaikille, jos tilaatte jotain, ilmoittaudutte arvontoihin mukaan tai täytätte yhteystietojanne jonnekin, älkää laittako sitä työpuhelimen numeroa sinne. Aika usein, jos ei lähes aina tänä päivänä, puhelinmyyjien numerot tulevat erilaisista asiakasrekistereistä, jonne asiakas on itse täyttänyt yhteystietonsa.
Alushousumyyjä pajatti myyntipuhettaan. Sanoin että tarjous on todella houkutteleva, mutta minä en käytä lainkaan alushousuja!
Myyjä häkeltyi eikä keksinyt mitään argumenttia. Kiitti ja lopetti puhelun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, mitä viestissä 198 kirjoitettiin. Kaikki puhelut nauhoitetaan. Tiedot on tosiaan siellä tiedostossa, nimi, osoite, numero ja tilaushistoria ko. lehtitalosta.
Joskus puheluja kuunnellaan myyjien koulutuksessa esimerkkinä milloin hyvästä milloin huonosta tavasta myydä. Asiakkaan juttu kuuluu siinä myös.
Jos siellä joku rupeaa ehdottamaan pervoja, niin kuin täällä joku kehui tehneensä, se kaikki on tallessa ja nimi, osoite myös.
Mikä vika on sanoa selkeästi 'kiitos ei tällä kertaa'?
Jokaisesta käydystä puhelusta tehdään myös kuittaus asiakkaan reaktion mukaan.
Aika kyseenalaista touhua. Onko ihan laillista? Ymmärrän kyllä, jos itse vaikka soitan asiakaspalveluun ja nauhoite puhelun alussa kertoo että kaikki puhelut nauhoitetaan. Asia ok. Mutta ikinä en ole seiskapaskan myyjälle antanut suostumustani saati edes saanut tietooni sitä että puhelu on nauhoitettu ja jopa opetuskäyttöön tarkoitettu. Miten voi olla mahdollista, että mulle saa soittaa ja nauhoittaa kaiken sanomani ja vielä julkisesti sitä esittää "koulutuksissa", ilman että annan suostumukseni. Rikoshan tuollainen salakuuntelu on!
Taisi kalahtaa aika pahasti. Mitäköhän kirjoittaja on sinne puhelimeen oikein huudellut tai ehdotellut kun noin pahasti säikähti? Ja ihan tiedoksi, se seiskapaskan myyjäkin on ihminen, joka ei ansaitse kiusaamista ja terrorisointia siitä hyvästä että tekee työtään niillä ohjeilla mitkä hänelle on annettu.
Ei, se puhelinmyyjä ei ole ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yli 10v kokemus cc työstä.
Jos luuri lyödään korvaan ni soitan yleensä takaisin, varsinkin v-mäisten asikkaiden kohdalla. Ei väliä olenko vastaanottava vai soittava osapuoli. Hieman kuuluu myöskin työhön, koska puhelu voi katketa monesta syystä ja aspan tehtävä on soittaa takasin jos puhelu katkeaa.
Eli kannataa ilmaista se ettei ole kiinnostunut, ennen puhelun lopettamista.
Voit olla kuule varma että minulla on energiaa tällöin jutella kanssasi ummet ja lammet ja tuhlata aikaasi.
Ihan periaatteesta kostan huolella kaltaisellesi idiootille häiriköintisi, usko pois.
Mä vastaan ja jätän puhelimen pöydälle, siellähän pälpättää.
Ihan vaan jotta kyseisen firman puhelinkulut nousee, mulle ei vittuilla.
Fonecta caller on mahtava. Ne lehtimyyjät mitä ei sillä näy löytyy kyllä googlesta. Soitan sitten takaisin jos normaalista puhelinnumerosta soitettu mikä ei ollutkaan lehtimyyjä.
Mullekin tyrkytettiin mutta sanoin ett just selätin syövän ja ei kiitos .
Toivotti kaikkea hyvä kohteliaasti ja lopetti. OK .
Vierailija kirjoitti:
Alushousumyyjä pajatti myyntipuhettaan. Sanoin että tarjous on todella houkutteleva, mutta minä en käytä lainkaan alushousuja!
Myyjä häkeltyi eikä keksinyt mitään argumenttia. Kiitti ja lopetti puhelun
Ai elämä! Me naurettiin tälle varmaan 5 minsaa maha kipiänä! Mää kuljen kato commandona kesättalvet!!!
Mahtoi myyntipuhe mennä myyjäparalta solmuun tuon tokaisun jälkeen.
Isä oli juuri kuollut ja istuin keittiön lattialla tuijottamassa maton kuviointia kun puhelinmyyjä soitti. Energiaa ei ollut kuin vastata joo kysymyksiin, joten tuli joku lehti tilattua.