Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on "valita" sektio?

Vierailija
11.11.2016 |

Luomusynnytys kuormittaa kehoa vähemmän ja siitä toipuu nopeammin. Miksi ihmeessä kukaan haluaa valita sektion jos itse pystyy tekemään sen valinnan?

Kommentit (292)

Vierailija
181/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo linkki viestissä 172. Mulle oli ihan uusi tieto, että suunnitellulla sektiolla synnyttäneillä on enemmän synnytyksen jälkeisiä mentaalisia ongelmia kuin alateitse synnyttäneillä. Sen tiesinkin, että hätäsektio altistaa traumoille.

Missä kohtaa siinä kommentissa noin sanotaan? Itse en ainakaan näe. Mutta totta, pelkosektioilla synnyttävillä on useammin mieliterveysongelmia taustalla ja synnytyspelkoa esiintyy myös keskimäärin enemmän hoitohenkilökunnalla, koska he näkevät työssään sen ikävämmän puolen synnytyksistä. Tieto lisää tuskaa.

Itse olen yksi pelkosektioiduista ja minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa sekä paniikkihäiriöitä historiassa. Niitä en toki itse valinnut osakseni, vaan koulukiusaajani, jotka päättivät kiusata minua vuosikaudet. Toki sektiolleni oli perusteita muutenkin, kuten raskausdiabetes sekä lapsen suuri koko. Lapsi ei vain ollut "tarpeeksi suuri" että sillä olisi saanut suoraan suunniteltua sektiota. 

Itse olen tyytyväinen sektiooni ja saamaani hoitoon. Luin asiasta runsaasti netistä (en siis keskustelupalstoja vaan alan kirjallisuutta) ennen kuin päätin mitkä riskit haluan ottaa ja näiden riskien perusteella päädyin että sektio on parempi syntymätapa minulle sekä lapselleni. 

Vierailija
182/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia on erilaisia. Olen itse ehdoton sektion suhteen. Miksi on kauhea tabu tai väärin haluta turvata oma seksuaalisuus ja seksielämä myös jatkossa? Eikö nainen saa pitää sitä tärkeänä enää äidiksi tulon jälkeen? Ihan kuin se olisi jotenkin hirveää tai ennnekuulumatonta. En missään nimessä halua repeytymiä, kun tiedän että itselläni on arpikudoksen liikakasvua muutenkin. Lisäksi Sektiossa vauva ei saa hapenpuutetta, vammoja, ei murru luita jne.

Mutta haluat takuuna sen ison sektioarven kohtuusi ja mahaasi? Alatiesynnytyksessähän ei välttämättä tule arpia ollenkaan, sektiossa saat sen aina. 

Myös sektiossa lapsi voi kärsiä hapenpuutteesta hetkellisesti ja hengitysvaikeuksista synnytyksen jälkeen, ja se on jopa todennäköisempää kuin alapääsynnytyksessä. 

Hirvittävää, kuinka vähän juuri ne naiset jotka sektioon päätyvät, ottavat asiasta selvää. 

No eihän se arpi siinä mahassa tai kohdussa mitään haittaa, mutta pillussa ne pilaavat seksin, sitä kautta seksuaalisuuden, nautinnon ja tekee pahaa hallaa mielenterveydelle, kun elämänlaatu heikkenee. Joku maha-arpi nyt ei elämänlaatuun vaikuta millään muotoa, eikä siellä kohdussakaan. Meille ei muutenkaan tule kuin yksi lapsi niin ei sellaistaan tarvitse miettiä. 

Tätä seksuaalisuuspuolta on sellaisten naisten vaikea ymmärtää, joille se ei ole alunperinkään ollut erityisen tärkeää tai merkittävä osa heidän elämäänsä. Meillä se on kuitenkin äärimmäisen kiinteä ja melkeinpä tärkein osa myös parisuhdetta.  Mutta ei heidän tarvitsekaan ymmärtää, kun jokainen nainen voi itse määrittää, mikä on tärkeää ja mikä ei.

Meinaat että iso arpikudos vatsassa on aina täysin harmiton? 

Tahditonta vihjailla että kaikki jotka eivät pillun takia päätyneet turhuussektioon, eivät ole koskaan välittäneet seksistä. Toisilla vaan on suhteettomia pelkoja ja toisilla ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo linkki viestissä 172. Mulle oli ihan uusi tieto, että suunnitellulla sektiolla synnyttäneillä on enemmän synnytyksen jälkeisiä mentaalisia ongelmia kuin alateitse synnyttäneillä. Sen tiesinkin, että hätäsektio altistaa traumoille.

Siinä puhuttiin kaikista sektioista, ei vain suunnitelluista. Jos on motivoitunut synnyttämään alateitse, on sektioon päätyminen helposti toki kamala kokemus. Sektioon motivoituneilla äideillä vastaava tutkimus näyttäisi varmasti hyvin erilaiselta

Vierailija
184/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit, pitäkää yleiskunnostanne huolta niin pystytte synnyttämään alakautta ilman vaurioita. Se liikunta on tärkeää ennen raskautta, raskausaikana ja raskauden jälkeen. Myös lantionpohjalihasjumppaa on hyvä tehdä AINA. Kolme lasta olen helposti synnyttänyt ja on alapää kunnossa ja vatsalihakset tikissä edelleen. Jos lantionpohjalihakset on huonossa kunnossa jo ennen raskautta eikä niiden käyttö synnytyksessä onnistu, niin synnytyskomplikaatioiden riski kasvaa. Sektio on siitä huono valinta, että se on naiselle ns. luonnoton. Lantionpohjalihakset ei sektiosta samalla tavalla palaudu kuin normaalista alatiesynnytyksestä. Myös vatsalihakset kärsii sektiosta joten harva niitä pystyy enää sektion jälkeen samalla tavalla treenaamaan.

Vierailija
185/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan viitsi ees puhua synnyttämisestä sektion yhteydessä:D itsekkäitä, mukavuudenhaluisia arkajalkoja.

Vierailija
186/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan viitsi ees puhua synnyttämisestä sektion yhteydessä:D itsekkäitä, mukavuudenhaluisia arkajalkoja.

Hyvä, sun ei tarviikaan puhua. Itseasiassa noin idiootin ihmisen ei tarvii sanoa yhtään mitään mihinkään asiaan.

Vierailija
187/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit, pitäkää yleiskunnostanne huolta niin pystytte synnyttämään alakautta ilman vaurioita. Se liikunta on tärkeää ennen raskautta, raskausaikana ja raskauden jälkeen. Myös lantionpohjalihasjumppaa on hyvä tehdä AINA. Kolme lasta olen helposti synnyttänyt ja on alapää kunnossa ja vatsalihakset tikissä edelleen. Jos lantionpohjalihakset on huonossa kunnossa jo ennen raskautta eikä niiden käyttö synnytyksessä onnistu, niin synnytyskomplikaatioiden riski kasvaa. Sektio on siitä huono valinta, että se on naiselle ns. luonnoton. Lantionpohjalihakset ei sektiosta samalla tavalla palaudu kuin normaalista alatiesynnytyksestä. Myös vatsalihakset kärsii sektiosta joten harva niitä pystyy enää sektion jälkeen samalla tavalla treenaamaan.

Ei jumalauta kun te joskus tajuaisitte että jos te ootte saaneet puskettua sen lapsen maailmaan helposti, niin se ei kaikilta onnistu. Ihmiset ovat fysiikaltaan erilaisia, niin äidit kuin lapset. Ziisus tätä tyhmyyttä.

Vierailija
188/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus aloituksen kysymykseen:

ei mitään järkeä! Jokainen tutkimus sen sanoo, alatiesynnytys on aina parempi vaihtoehto. Poikkeuksen tekevät äidin tai lapsen mahdollinen hengenvaara tai vammautuminen.

Vierailija
189/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, tehkää se sektio mutta älkää nyt hyvänen aika yrittäkö vääristellä faktoja että se olisi kenellekään turvallisin tai paras vaihtoehto. Kumma juttu kun harva kuitenkaan kehtaa mainostaa valinneensa sektion koska pelottaa (täysin aiheettomasti) että pillusta katoaa tunto, mutta kerrotaan kyllä kuinka ihan turvallisin vaihtoehto vauvalle valittiin. Vauva hyötyy normaalista synnytyksestä niin paljon enemmän, ja hätäsektioon voidaan aina päätyä jos vauvan turvallisuus sen vaatii. Jokainen valitkoon mitä valitsee, mutta voisi jättää valheiden kertomisen ja pelon lietsonnan pois. Olisi kiva että ihmisten päätökset perustuisi faktoihin, ja nimenomaan asiantuntijoiden eikä av-trollien kertomiin faktoihin.

Vierailija
190/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun sanon olevani sitä mieltä, että PELKOsektiot ovat turhia alkaa se ainainen "no miksi sun lapsi syntyi sektiolla?? No olisit väkisin synnyttänyt alakautta!!" öh lääkärin määräyksestä, lapsi olisi kuollut siihen? "no eihän ne sitten ole turhia!!!"... Mitä?

Vierailija
191/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus aloituksen kysymykseen:

ei mitään järkeä! Jokainen tutkimus sen sanoo, alatiesynnytys on aina parempi vaihtoehto. Poikkeuksen tekevät äidin tai lapsen mahdollinen hengenvaara tai vammautuminen.

Eikö tuo ensimmäinen ja jälkimmäinen ole ristiriidassa keskenään? Jos alatie on turvallisempi, niin miksi vaarallisempi tapa pelastaa ongelmilta?

Vierailija
192/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksessä vauva saa tarvittavat bakteerit.

Sektiolla syntyneiden terveysriskejä halutaan pienentää sivelemällä vauvaan äidin vaginan bakteereja.

LÄÄKETIETEELLISESTI kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille.

http://www.hs.fi/m/tiede/a1459995109134

Että näin. Äitien itsekkyyden vuoksi sektiolla syntyneillä lapsilla on kohonnut riski sairastua. Äidin pillu tai pelko ei saa olla lapsen terveyttä tärkeämpi.

Vierailija
193/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolla syntyneiden terveysriskejä halutaan pienentää sivelemällä vauvaan äidin vaginan bakteereja.

LÄÄKETIETEELLISESTI kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille.

Että näin. Äitien itsekkyyden vuoksi sektiolla syntyneillä lapsilla on kohonnut riski sairastua. Äidin pillu tai pelko ei saa olla lapsen terveyttä tärkeämpi.

Kuinka monta prosenttia kohonneempi riski?

Vierailija
194/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2014091818673063_rb.shtml

Virheellinen luulo keisarinleikkauksien turvallisuudesta on lisännyt monissa maissa keisarinleikkausten määrää.

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Nanneli Pallasmaan Turun yliopistossa tekemän väitöskirjatutkimuksen mukaan keisarinleikkauksen komplikaatioriskit ovat merkittävästi suuremmat kuin alatiesynnytyksessä.

Nykyisin helposti ajatellaan, että keisarinleikkaus on jo niin turvallinen, että synnytystapa voisi olla valintakysymys, mutta kyseessä on suuri leikkaus ja suuren leikkauksen riskit, Pallasmaa sanoo.

– Vakavia komplikaatioita ovat muun muassa verenmyrkytykset, massiiviset, kohdunpoistoon tai muihin uusintaleikkauksiin johtavat verenvuodot sekä laskimotukokset.

Keisarinleikkaus tehdään yleensä, jos alatiesynnytys arvioidaan mahdottomaksi tai liian vaaralliseksi. Kyse ei Pallasmaan mukaan ole mistään lääkärien ylivallasta.

– Alatiesynnytyksen yritys, sisältäen päivystyskeisarinleikkauksen riskit, on tutkitusti turvallisin synnytystapa myös useimmille korkean riskin ryhmiin kuuluville naisille, Pallasmaa sanoo.

Kynnys leikkaukseen ryhtymiseen vaihtelee suuresti eri sairaaloiden ja maiden välillä. Esimerkiksi Suomessa äidin toive ei voi virallisesti olla syynä keisarinleikkaukseen toisin kuin esimerkiksi Tanskassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.

– Monesti systeemi itse luo tarpeen keisarinleikkauksille. Esimerkiksi yksityissairaaloissa sektiot mahdollistavat sen, että synnytykset voidaan hoitaa mukavasti päiväaikaan.

Turvallisuuden lisäksi alatiesynnytys päihittää Pallasmaan mukaan keisarinleikkauksen myös monessa muussa.

– Äiti toipuu normaalista synnytyksestä nopeammin ja maidontuotanto käynnistyy nopeammin. Alatiesynnytys valmistelee myös vauvaa kohtaamaan ulkomaailman. Tätä ”kypsymistä” ei tapahdu sektiossa, minkä jälkeen on nelinkertainen riski, että vauva tarvitsee esimerkiksi hengityskoneen apua.

– Tärkeä alatiesynnytyksen etu on myös synnytyskanavan mikrobisto, bakteerimyrsky, jonka läpi vauva tulee. Sektiossa tätä ei ole. Kun syntyvä vauva ei saa kosketusta mikrobistoon, seurauksena on myöhemmin erilaisia allergiaongelmia.

Imetys edistää naisen terveyttä

Imetystäkään ei kannata hylätä, sillä imetyksestä on hyötyä sekä vauvalle että äidille.

Rintamaito sisältää lapsen tarvitsemien ravintoaineiden lisäksi monia lapsen kehityksen kannalta välttämättömiä suoja-aineita. Viime vuosina on saatu näyttöä siitäkin, että imetys vähentää aikuisiän valtimotaudin riskiä. Lapsena imetettyjen kolesterolitasot ovat aikuisiässä yhä matalampia kuin niiden, joita ei ole imetetty.

Imetys nopeuttaa äidin toipumista synnytyksestä ja auttaa painonhallinnassa.

On myös havaittu, että imetyksellä on jopa pidempiaikaisia naisen terveyttä edistäviä vaikutuksia. Naisen riski sairastua esimerkiksi osteoporoosiin, munasarjasyöpään ja ennen vaihdevuosia ilmenevään rintasyöpään, sydänsairauksiin, korkeaan verenpaineeseen ja diabetekseen pienenee.

Vierailija
195/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta prosenttia kohonneempi riski?

Ei mainittu.

Vierailija
196/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallasmaa olisi voinut laittaa lukuja asian todistamiseksi. Oli vain luetellut mahdollisia sektion komplikaatioita, vaikka samanlaisen listan saisi alatiesynnytyksestäkin.

Vierailija
197/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pallasmaa olisi voinut laittaa lukuja asian todistamiseksi. Oli vain luetellut mahdollisia sektion komplikaatioita, vaikka samanlaisen listan saisi alatiesynnytyksestäkin.

Pallasmaa varmastikin on laittanut ne luvut väitöskirjaansa.

Vierailija
198/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne löydy sen väitöskirjasta, toimittaja oli se joka kirjoitti listan.

Vierailija
199/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En gynekologina viitsi edes rueta asiasta väittelemään, kun faktat ovat täysin selvät: alatiesynnytys on sekä vauvalle että äidille turvallisempi vaihtoehto kuin sektio (poikkeuksia lukuunottamatta). Sektion saa aina lääketieteellisistä syistä, mutta pelot seksielämän heikentymisestä tai sukupuolielinten ulkonäon kärsimisestä eivät todellakaan ole syitä suurelle leikkaukselle. Asiasta voi omalla kohdallaan tiedustella lääkäriltä tai kätilöltä, ei tältä palstalta :)

Vierailija
200/292 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas malliesimerkki nykyajan faktainflaatiosta. Sinä koet olevasi parempi asiantuntija kuin 6 vuotta lääkistä käynyt, 6 vuotta naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistunut, erikoistumislääkäritentin läpäissyt, väitöskirjan kirjoittanut ja väitellyt asiantuntija. Kerropa nyt vähän niitä omia meriittejäsi, jonka perusteella kiistät Pallasmaan kertomat asiat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan