Mitä järkeä on "valita" sektio?
Luomusynnytys kuormittaa kehoa vähemmän ja siitä toipuu nopeammin. Miksi ihmeessä kukaan haluaa valita sektion jos itse pystyy tekemään sen valinnan?
Kommentit (292)
Ei ole nk mukavuussektioita. Sain sektion ja hyvin meni. Ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää Joo. Pelkäävät Kai niin paljon pillunsa puolesta. Mutta sitten haluavat kamalan haavan ja arven mahaansa! Aika tajutonta. T. Viisi alatiesynnytystä takana.
Ei se arpi mikään kamala ole tavallisessa sektiossa. En edes ajattele sitä. Saako Suomessa muka valita sektion halutessaan? Niinpä.
Sovitussa sektiossa vauva ei kärsi hapenpuutteesta eikä tule luunmurtumia. Alatiesynnytyksessä osa vauva aivoista tuhoutuu.
No mä oon menossa pelkosektioon ensi vuoden puolella. Faktahan on se, että vauvalle voi tapahtua kaikenlaista ikävää alasynnytyksessä. Mutta mitä voi tapahtua sektiossa?
Sektiolla synnyttäessä tietää, että saa riittävän kivunlievityksen riittävän ajoissa. Ei lisäksi tarvitse vakuuttaa kätilöitä, että on kipeä, vaikka kohdunsuu on auki vasta 2,5cm vaaditun 4cm sijaan. Sektiolla synnyttäessä sun ei tarvitse tuntea repeämistä, vaan se tapahtuu nätisti puudutettuna. Siinä minun syyni.
Kyllä itse ainakin toivouin sektiosta huomattavasti nopeammin kuin alatiesynnyttänyt kaveri :D eikä tosiaankaan jäänyt mitään vaivoja. siisti arpi bikinirajassa. Alatiesynnyttäneelle kaverille tehtiin episiotomia ja silti repesi pahasti, kaksi viikkoa joutui särkylääkkeitä syömään. Itse olin o kolmantena päivänä täysin kivuton eikä tarvinnt särkylääkkeitä vetää paitsi ekan päivän oli kipupumppu käytössä ja seuraavana päivänä sain yhden Oxynormin, siinäpä se. Olen erittäin tyytyväinen valintaani!
Onneks ei tarvi valita..alasynnytys meni niin päin persettä,että automaattisesti sektiolla seuraava.
Valitsin sektion, koska vauva pyöri vatsassa. Million oli oikeinpäin ja milloin väärin päin. En halunnut ottaa riskiä varsinkin, kun edellinen oli perätilassa ja meni sektioon. Oletin, että mun tuurilla tämäkin menee perätilaan. Ja sektiosta toipuminen oli edellisellä kerralla helppoa (niinkuin tälläkin kertaa). Kiva, että annettiin valita. Lapsenhoitokin oli helppo järjestää, kun tiesi pikkuveljen syntymäpäivän.
Vierailija kirjoitti:
No mä oon menossa pelkosektioon ensi vuoden puolella. Faktahan on se, että vauvalle voi tapahtua kaikenlaista ikävää alasynnytyksessä. Mutta mitä voi tapahtua sektiossa?
Massiiviset verenvuodot ja veritulpat minua eniten pelottaisivat, jos joutuisin sektioon. Äitini kuoli keuhkoveritulppaan ollessaan vuodepotilaana.
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa äiti voi kuolla. Eikä sille vauvalle tapahdu mitään ellei ole liian iso syntymään alakautta (tai äidin lantio jotain minikokoa). Silloin tietysti sektio on pakko tehdä
Mutta Kyllähän siitä nyt helvetin Kamala arpi jää. Minä ainakin haluan pitää nätin mahan. T. Se viiden äiti.
Sektiossa saa kipulääkettä, alatiesynnytyksessä ei. Siksi sektio. Lapsen saa kivuttomasti ja turvallisesti maailmaan, ei tule CP-vammoja, sisäisiä verenvuotoja, katkenneita luita.
Mieluummin minulle se haava ja terveet lapset kuin lapset, jotka loppuikänsä kärsivät siitä, että jumittuivat synnytyskanavaan.
Mulla alatiesynnytys meni niin perseelleen ettei toista lasta tule.
parempi se arpi on vatsanahassa kuin pillussa repeytymien ja laskeutumien kerä. jos haluaisin vauvan, mitä en halua, niin kyllä menisin sektioon, vaikka viroon yms PALJON mieluummin kuin ottaisin riskin tunnottomaan pilluun ja erilaisiin inkontinensseihin, eivätkä nuo ole edes harvinaisia seuraamuksia ja vaikka olisi niin sattuu ne harvinaisetkin jollekulle aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa äiti voi kuolla. Eikä sille vauvalle tapahdu mitään ellei ole liian iso syntymään alakautta (tai äidin lantio jotain minikokoa). Silloin tietysti sektio on pakko tehdä
Mutta Kyllähän siitä nyt helvetin Kamala arpi jää. Minä ainakin haluan pitää nätin mahan. T. Se viiden äiti.
Alatiesynnytyksessä äitejä kuolee jopa enemmän kuin sektion takia. Vai oikeastiko kuvittelet, että kohtu ei voi revetä alatiesynnytyksessä?
Ei veny pimppi pilalle sektiossa
t. kahden sekstiolapsen onnellinen isä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sektiossakin omat riskinsä on, jännä jos sulle on luvattu pelkosektio eikä sektion riskeistä ole puhuttu mitään.
-kerran hätäsektio, kerran suunniteltu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nätti maha, ruma pillu.
Esikoisen synnytys kesti tosi kauan ja sain 4.asteen repeämän. Toipuminen sujui hyvin, mutta kesti kauan ja ei ollut varmuutta tuleeko paikat kuntoon.
Haaveissa olisi toinen lapsi. Haluaisin sektion, koska pelkään uutta repeämistä ja sitä, että paikkoja ei saataisi enää korjattua niin hyvin kuin ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Massiiviset verenvuodot ja veritulpat minua eniten pelottaisivat, jos joutuisin sektioon. Äitini kuoli keuhkoveritulppaan ollessaan vuodepotilaana.
Massiiviset verenvuodot voi tapahtua myös alasynnytyksessä. Mutta mitä sektiossa voi muka tapahtua VAUVALLE? Sen vuoksi olen itse menossa pelkosektioon, en todellakaan alapääni mahdollisen repeytymisen vuoksi.
Vaikea ymmärtää Joo. Pelkäävät Kai niin paljon pillunsa puolesta. Mutta sitten haluavat kamalan haavan ja arven mahaansa! Aika tajutonta. T. Viisi alatiesynnytystä takana.