Mitä järkeä on "valita" sektio?
Luomusynnytys kuormittaa kehoa vähemmän ja siitä toipuu nopeammin. Miksi ihmeessä kukaan haluaa valita sektion jos itse pystyy tekemään sen valinnan?
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
tuntematon77 kirjoitti:
parempi se arpi on vatsanahassa kuin pillussa repeytymien ja laskeutumien kerä. jos haluaisin vauvan, mitä en halua, niin kyllä menisin sektioon, vaikka viroon yms PALJON mieluummin kuin ottaisin riskin tunnottomaan pilluun ja erilaisiin inkontinensseihin, eivätkä nuo ole edes harvinaisia seuraamuksia ja vaikka olisi niin sattuu ne harvinaisetkin jollekulle aina.
Ei se arpi ole pelkästään vatsanahassa, vaan myös vatsanpeitteissä ja kohdussa.
Kyllähän minä nyt tuon tajuan että se arpi on myös syvemmällä...silti uskon että pillun hermosto on merkittävämpi seksissä kuin kohdun hermosto...en kylläkään aio mennä kohdun poistoon myoomieni vuoksi koska uskon että kohdullakin voi olla merkityksensä seksissä. enkä epäröisi valita sektiota, sillä Haluaisinhan valita siten etten katumaan jälkikäteen taijoudu vaginan kiristykseen josta ei todellakaan ole apua kaikille orgasmien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
tuntematon77 kirjoitti:
parempi se arpi on vatsanahassa kuin pillussa repeytymien ja laskeutumien kerä. jos
haluaisin vauvan, mitä en halua, niin kyllä menisin sektioon, vaikka viroon yms PALJON mieluummin kuin ottaisin riskin tunnottomaan pilluun ja erilaisiin inkontinensseihin, eivätkä nuo ole edes harvinaisia seuraamuksia ja vaikka olisi niin sattuu ne harvinaisetkin jollekulle aina.Kerro tuo mun anopille. Synnytti suunnitellulla sektiolla kerran, nykyään tenat housussa. Omalla äidilläni takana kolme alatiesynnytystä, ei tenoja.
Kertokaahan, alapeukuttajat, alapeukutatteko äitiäni vai anoppiani? Vai sitä ikävää ja epäreilua faktaa, että lantionpohja venähtää jo raskausaikana, ja inkontinenssi voi tulla kenelle vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ainakin toivouin sektiosta huomattavasti nopeammin kuin alatiesynnyttänyt kaveri :D eikä tosiaankaan jäänyt mitään vaivoja. siisti arpi bikinirajassa. Alatiesynnyttäneelle kaverille tehtiin episiotomia ja silti repesi pahasti, kaksi viikkoa joutui särkylääkkeitä syömään. Itse olin o kolmantena päivänä täysin kivuton eikä tarvinnt särkylääkkeitä vetää paitsi ekan päivän oli kipupumppu käytössä ja seuraavana päivänä sain yhden Oxynormin, siinäpä se. Olen erittäin tyytyväinen valintaani!
Aina löytyy ihmisiä, joilla on mennyt alatiesynnytys pieleen, ja aina löytyy ihmisiä, joilla on mennyt sektio pieleen.
Mutta vielä en ole kuullut kenestäkään, joka olisi käynyt sektion ilman kivunlievitystä ja lähtenyt omin jaloin siitä kävelemään vauvan kanssa.
Miksi pitäisi olla enää nykyaikana ilman kivunlievitystä? Tekeekö se muka paremmaksi äidiksi?
En myöskään ymmärrä mikä pakko on "kävellä omin avuin" osastolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon menossa pelkosektioon ensi vuoden puolella. Faktahan on se, että vauvalle voi tapahtua kaikenlaista ikävää alasynnytyksessä. Mutta mitä voi tapahtua sektiossa?
Sektiossa äiti voi kuolla. Eikä sille vauvalle tapahdu mitään ellei ole liian iso syntymään alakautta (tai äidin lantio jotain minikokoa). Silloin tietysti sektio on pakko tehdä
Mutta Kyllähän siitä nyt helvetin Kamala arpi jää. Minä ainakin haluan pitää nätin mahan. T. Se viiden äiti.Ei se arpi oikeasti ole helvetin kamala. Sehän on suunnitellussa sektiossa ihan bikinirajassa. Ja tokkopa se kamala sektioarpi nyt viiden lapsen jälkeen muutenkaan se mahan rumentava tekijä olisi...
Mun maha ei ole viidestä raskaudesta mitenkään rumentunut eikä rinnat 7 vuoden imetyksistä rupsahtaneet. Pidän omaa kroppaani huimasti kauniimpana kuin sellaisia viilleltyjä.
Hienoa että osaat nähdä itsesi kauniina; kauneuhan on katsojan silmässä.
Vierailija kirjoitti:
Parissa kuukaudessa palautuva alapää vs. loppuelämän kutiseva arpi ja hermosäryt.... Hmmm, vaikea valinta!
No ei se alapää aina ihan niin palaudu.
T. Loppuelämän hermosäryt ja kiristävä ja särkevä arpi alapäässä, vaikka synnytys meni "hyvin ja normaalisti"
Vierailija kirjoitti:
Parissa kuukaudessa palautuva alapää vs. loppuelämän kutiseva arpi ja hermosäryt.... Hmmm, vaikea valinta!
Ei oo kutissut, eikä kipuillut :) mutta mielummin ottaisin hermokipuja ja kutinaa kuin sen, että paskoisin/kusisin housuun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuntematon77 kirjoitti:
parempi se arpi on vatsanahassa kuin pillussa repeytymien ja laskeutumien kerä. jos
haluaisin vauvan, mitä en halua, niin kyllä menisin sektioon, vaikka viroon yms PALJON mieluummin kuin ottaisin riskin tunnottomaan pilluun ja erilaisiin inkontinensseihin, eivätkä nuo ole edes harvinaisia seuraamuksia ja vaikka olisi niin sattuu ne harvinaisetkin jollekulle aina.Kerro tuo mun anopille. Synnytti suunnitellulla sektiolla kerran, nykyään tenat housussa. Omalla äidilläni takana kolme alatiesynnytystä, ei tenoja.
Kertokaahan, alapeukuttajat, alapeukutatteko äitiäni vai anoppiani? Vai sitä ikävää ja epäreilua faktaa, että lantionpohja venähtää jo raskausaikana, ja inkontinenssi voi tulla kenelle vain?
Riippuu kudostyypistä miten hyvin raskauden lihaksisto kestää. Väittäisin silti ettei anoppisi ollut mikään supertreenaaja. Alatiesynnytyksessä voi oikeasti tulla vaurioita, joita ahkerinkaan jumppa ei estä ja toisaalta moni kolmekymppinen, huonokuntoinen ja synnyttämätön nainen kärsii virtsankarkailusta. Jaa-a.
Suututtaa tämä typertä keskustelu. En jaksanut perjantaipäissäni googlata enempää, lukekaa tästä:
https://www.theguardian.com/news/blog/2008/jul/11/whydoctorsprefercaesa…
Vierailija kirjoitti:
Täällä vielä seiska. Sektio oli siis täysin suunniteltu, ei kiirrellinen saati hätäsektio. Menetin vähemmän verta, mitä alatiesynnytyksessä. Vauva sai apgarin pisteet 9/9/9. Itse todellakin toivuin operaatiosta todella nopeasti ja pystyin seuraavana päivänä vauvaa hoitaa ihan itse. Kyllä nyt ihan turhaan demonisoidaan täällä sektioita. Lisäksi vauva oli mahassa milloin mitenkinpäin. Viikkoa ennen sektiota tyttö oli poikittain ja lääkäri sanoi, että viimeistään siinä kohtaa olisi lähettänyt synnytystapa-arvioon, ellei aika sektioon olisi jo valmiiksi varattu. Komppaan, otan mielummin arven alavatsaan kuin inkontinenssiongelmia tai riskeeraisin vauvan. Sektio on turvallinen tapa syntyä vauvalle, äidille kai vaarallisempi kuin alatie. Mutta tässä täytyy tehdä ero suunnitellun sektion ja kiireellisen/hätäsektion välillä. Pahin painajaiseni oli että olisin joutunut punnata tuntikausia vauvaa pihalle tuskissaan ja sitten joutuakin leikkaukseen. Suunnitetu sektio oli niin helppo/rutiinioperaatio, että en voi tarpeeksi hehkuttaa sitä synnytystapana sekä suosittelen kaikille, joilta siltä tuntuu! Nykyään kun saa itse valita synnytystavan. Näin ainakin Taysissa.
Useimmiten kaikki menee hyvin, synnytystavasta riippumatta. Mutta kun puhutaan isoista ihmismääristä, tilastolliset todennäköisyydet alkavat näkyä.
Siksi on vastuutonta, että ihminen, joka ei ole lukenut tutkimuksia, alkaa mutukokemuksellaan "suositella" toisille asioita, joita lääketieteen ammattilaiset eivät suosittele.
Sektiota puolustaa yleensä ne, joilla alatiesynnytys ei ole syystä tai toisesta onnistunut, ja siitä on tullut kolhu naiseuteen. Ja nyt alanuolet viuhumaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuntematon77 kirjoitti:
Inkontinenssi voi tosiaan tulla myös synnyttämättömälle.
Vierailija kirjoitti:
Sektiota puolustaa yleensä ne, joilla alatiesynnytys ei ole syystä tai toisesta onnistunut, ja siitä on tullut kolhu naiseuteen. Ja nyt alanuolet viuhumaan. :D
Perustelisitko minulle miksi nainen, joka on lääkäri, silti valitsee sektion?
Alatiesynnytys on se luonnon tarkoittama tapa, en siis usko sen olevan se vaarallisin tapa.
Sektio on leikkaus ja niissä on aina vakavat riskit. Toipuminen kestää pidempään ja toipuminen riskialttiimpaa (haavan repeytyminen, tulehtuminen) ja riskit lisääntyneet seuraavassa raskaudessa, varsinkin jos se tulee liian nopeasti.
Ja eikö väitetä että lapsen on erittäin tärkeää altistua kaikille alatiesynnytyksessä matkanvarrella tuleville bakteereille, joita taas ei sektiossa saa.
Kerran olen alateitse synnyttänyt ja se oli kaikkea muuta kuin kamalaa. Kivunlievitys oli erittäin hyvä, enempi tuntui urheilusuoritukselta kuin kivuliaalta melonin pusaukselta. Muutama tikki repeämiin, kävellä ja istua saattoi heti ja koko ns.toipuminen vei vain hetken. Ja alapää ei kärsinyt yhtään: näyttää samalta kuin ennen ja tuntuu jopa tiukemmalta kuin ennen!
Lapsi oli loppumetreillä poikittain kohdussa ja itkin joutuvani sektioon (kuvittelen sen olevan se lapsen kannalta huonompi vaihtoehto), mutta onneksi muksu lopulta kääntyi rt:aan ja normi synnytys toteutui.
Mä oon menossa sektioon synnytyspelon vuoksi. Enkä kaipaa arvostelua miltään rääväsuiselta, kiroilevalta viiden lapsen äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja demonisoi ne, jotka ovat vain alatiesynnyttäneet.
Mulle tehtiin kiireellinen sektio virhetarjonnan vuoksi ja koska haava on parantunut erinomaisesti niin oon oikeestaan kiitollinen tästä ratkasusta niin ei revenny toosa. Luojan kiitos kivunlievityksistä koska ponnistusta yritettiin toista tuntia(!) ja koska mitään ei tapahtunut kiitän lääketiedettä että minä ja vauva saadaan olla täällä sektion ansiosta :) Ei ois hyvin käyny pari sataa vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelisitko minulle miksi nainen, joka on lääkäri, silti valitsee sektion?
Varmaan jotenkin ihannoi medikalisaatiota sekä on luonnosta vieraantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vielä seiska. Sektio oli siis täysin suunniteltu, ei kiirrellinen saati hätäsektio. Menetin vähemmän verta, mitä alatiesynnytyksessä. Vauva sai apgarin pisteet 9/9/9. Itse todellakin toivuin operaatiosta todella nopeasti ja pystyin seuraavana päivänä vauvaa hoitaa ihan itse. Kyllä nyt ihan turhaan demonisoidaan täällä sektioita. Lisäksi vauva oli mahassa milloin mitenkinpäin. Viikkoa ennen sektiota tyttö oli poikittain ja lääkäri sanoi, että viimeistään siinä kohtaa olisi lähettänyt synnytystapa-arvioon, ellei aika sektioon olisi jo valmiiksi varattu. Komppaan, otan mielummin arven alavatsaan kuin inkontinenssiongelmia tai riskeeraisin vauvan. Sektio on turvallinen tapa syntyä vauvalle, äidille kai vaarallisempi kuin alatie. Mutta tässä täytyy tehdä ero suunnitellun sektion ja kiireellisen/hätäsektion välillä. Pahin painajaiseni oli että olisin joutunut punnata tuntikausia vauvaa pihalle tuskissaan ja sitten joutuakin leikkaukseen. Suunnitetu sektio oli niin helppo/rutiinioperaatio, että en voi tarpeeksi hehkuttaa sitä synnytystapana sekä suosittelen kaikille, joilta siltä tuntuu! Nykyään kun saa itse valita synnytystavan. Näin ainakin Taysissa.
Useimmiten kaikki menee hyvin, synnytystavasta riippumatta. Mutta kun puhutaan isoista ihmismääristä, tilastolliset todennäköisyydet alkavat näkyä.
Siksi on vastuutonta, että ihminen, joka ei ole lukenut tutkimuksia, alkaa mutukokemuksellaan "suositella" toisille asioita, joita lääketieteen ammattilaiset eivät suosittele.
No lääkäri suositteli, että menen sektioon, jos en ole motivoitunut alatiesynnytykseen. Lisäksi noissa tilastoissa ei ole eritelty kiireellisiä ja hätäsektioita suunnitelluista sektioista. Tottakai kaikki voi mennä pieleen, jos ensin yritetään alapään kautta, joka ei onnistu ja joutuukin leikkaukseen. Täysin eri tilanne kuin suunniteltu sektio.
Vierailija kirjoitti:
Suunnitetu sektio oli niin helppo/rutiinioperaatio, että en voi tarpeeksi hehkuttaa sitä synnytystapana sekä suosittelen kaikille, joilta siltä tuntuu!
Vatsanalueen leikkaus ei kyllä koskaan ole helppo rutiinioperaatio.
No sen jälkeen kun on luomusynnytyksessä saanut helvetilliset repeämä (jotka korjattiin kirurgisella puolella, ei riittänyt "pari isätikkiä"), on tuo sektioarpi seuraavan kohdalla kuulostamaan aika pikkujutulta. Kaikilla kun se Ah niin ihana luomusynnytys alateitse ei mene niinku strömmössä.