Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä on "valita" sektio?

Vierailija
11.11.2016 |

Luomusynnytys kuormittaa kehoa vähemmän ja siitä toipuu nopeammin. Miksi ihmeessä kukaan haluaa valita sektion jos itse pystyy tekemään sen valinnan?

Kommentit (292)

Vierailija
21/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ainakin toivouin sektiosta huomattavasti nopeammin kuin alatiesynnyttänyt kaveri :D eikä tosiaankaan jäänyt mitään vaivoja. siisti arpi bikinirajassa. Alatiesynnyttäneelle kaverille tehtiin episiotomia ja silti repesi pahasti, kaksi viikkoa joutui särkylääkkeitä syömään. Itse olin o kolmantena päivänä täysin kivuton eikä tarvinnt särkylääkkeitä vetää paitsi ekan päivän oli kipupumppu käytössä ja seuraavana päivänä sain yhden Oxynormin, siinäpä se. Olen erittäin tyytyväinen valintaani!

Aina löytyy ihmisiä, joilla on mennyt alatiesynnytys pieleen, ja aina löytyy ihmisiä, joilla on mennyt sektio pieleen.

Mutta vielä en ole kuullut kenestäkään, joka olisi käynyt sektion ilman kivunlievitystä ja lähtenyt omin jaloin siitä kävelemään vauvan kanssa.

Vierailija
22/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"helvetin kamala arpi" xD no eipä jäänyt. Siisti pieni arpi alamahaan.. Missä kuuskyt luvulla oikein elät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat ihan kauhean tietämättömiä sektion riskeistä ja siitä, mitä kaikkea se syntyvä lapsi menettää kun ei saa syntyä normaalisti. En voi kaksi sektiota kokeneena ja asioista ihan muutenkin tietävänä kuin ihmetellä niitä oikeita "hupisektioita", mutta joukossa on niitäkin, joilla on oikeasti kovis traumoja, esimerkiksi menehtynyt lapsi ja pelko jo liian voimakas turvalliselle alatiesynnytykselle. Tällaiset tapaukset tietenkin ymmärrän. Onneksi Suomessa nyt ei ole ihan läpihuutojuttu saada huvikseen sektiota ja sitä on ilmeisesti vielä tiukennettu. Aika kovan hinnan maksaa lapsen terveyden kustannuksella ja onhan tuo myös yhteiskunnalle aivan turhaa tuhlausta.

Jotkut naiset ihan oikeasti uskovat johonkin ämpärivaginatarinoihin ja siihen, että sektio on ihan pikkunen juttu jossa ulos tanssahdellaan pikku viilto masussa ulos terveen vauvan kanssa vs alatiesynnytys joka pilaa seksin, elämän ja vauvakin vaan perinteisesti vammautuu. Kai se on jotain itselleen selittelyä, ei kai kukaan voi olla oikeasti niin tietämätön?!

Vierailija
24/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulutin kirjoitti:

Sektiolla synnyttäessä tietää, että saa riittävän kivunlievityksen riittävän ajoissa. Ei lisäksi tarvitse vakuuttaa kätilöitä, että on kipeä, vaikka kohdunsuu on auki vasta 2,5cm vaaditun 4cm sijaan. Sektiolla synnyttäessä sun ei tarvitse tuntea inrepeämistä, vaan se tapahtuu nätisti puudutettuna. Siinä minun syyni.

Jaa no jos ei kipua siedä... Mä synnytin ne viis lasteni ilman kivunlievityksiä. Se on hieno tapaa haastaa itsensä. Naiset on kautta vuosituhannen joutuneet sen kestämään. Miksi pitäis olla sen huonompi? Ei itseänsä tarvi eristää tuskasta.

Vierailija
25/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä oon menossa pelkosektioon ensi vuoden puolella. Faktahan on se, että vauvalle voi tapahtua kaikenlaista ikävää alasynnytyksessä. Mutta mitä voi tapahtua sektiossa? 

Sektiossa äiti voi kuolla. Eikä sille vauvalle tapahdu mitään ellei ole liian iso syntymään alakautta (tai äidin lantio jotain minikokoa). Silloin tietysti sektio on pakko tehdä

Mutta Kyllähän siitä nyt helvetin Kamala arpi jää. Minä ainakin haluan pitää nätin mahan. T. Se viiden äiti.

Ei se arpi oikeasti ole helvetin kamala. Sehän on suunnitellussa sektiossa ihan bikinirajassa. Ja tokkopa se kamala sektioarpi nyt viiden lapsen jälkeen muutenkaan se mahan rumentava tekijä olisi...

Vierailija
26/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntematon77 kirjoitti:

parempi se arpi on vatsanahassa kuin pillussa repeytymien ja laskeutumien kerä. jos haluaisin vauvan, mitä en halua, niin kyllä menisin sektioon, vaikka viroon yms PALJON mieluummin kuin ottaisin riskin tunnottomaan pilluun ja erilaisiin inkontinensseihin, eivätkä nuo ole edes harvinaisia seuraamuksia ja vaikka olisi niin sattuu ne harvinaisetkin jollekulle aina. 

Kerro tuo mun anopille. Synnytti suunnitellulla sektiolla kerran, nykyään tenat housussa. Omalla äidilläni takana kolme alatiesynnytystä, ei tenoja.

Vierailija
27/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä mukavussektioita täälläkin saa, esim. muuan Marianne Kallio pelkäsi pimppansa puolesta ja siksi ruinasi sektion. Siitä on kylläkin mukavuus kaukana. Niin on toki alatiesynnytyksessäkin, mutta kyllä siitä luonnollista tietä tapahtuvasta synnytyksestä vaan suurin osa toipuu nopeammin kuin sektiosta, jossa maha viilletään auki monessa kerroksessa. Molemmat kokeneena haluaisin ehdottomasti synnyttää alateitse, jos vielä asiaa synnärille olisi. Molemmissa voi mennä jotain pahasti pieleen, mutta kyllähän sen nyt maalaisjärkikin sanoo, että pienempi riski on synnyttää siten kuin luonto on tarkoittanut.

Vierailija
28/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"helvetin kamala arpi" xD no eipä jäänyt. Siisti pieni arpi alamahaan.. Missä kuuskyt luvulla oikein elät?

Ihan tällä vuosikymmenellä Tässä ajattelen niitten sektioitujen mahoja. Kyllä ne on ne bikiniraja-arvetkin ihan oksettavan näköisiä.

Vierailija
29/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nk mukavuussektioita. Sain sektion ja hyvin meni. Ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä. 

vauvan henki oli vaarassa. Ei tullut komplikaatioita ja minusta se oli helppo, viikko naistenklinikalla ja sitten kotiin ja tein kotihommat vauvan ohella. Mies teki töitä. 

Vierailija
30/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta pusertaa melonia pillusta. Haluan synnytykseen kivunlievitystä, jota monesti alatiesynnytyksessä ei "ehdi" antaa. En halua ottaa sitä riskiä, että jotakin menee pysyvästi pilalle/rikki synnytyksen takia. Älkää huolestuko itsekkyydestäni mammat, ei ole aikomuksena lisääntyä. Nämä pohdinnat ovat alustavia siltä varalta että joskus muutan mieleni.

Vierailija
31/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä oon menossa pelkosektioon ensi vuoden puolella. Faktahan on se, että vauvalle voi tapahtua kaikenlaista ikävää alasynnytyksessä. Mutta mitä voi tapahtua sektiossa? 

Sektiossa äiti voi kuolla. Eikä sille vauvalle tapahdu mitään ellei ole liian iso syntymään alakautta (tai äidin lantio jotain minikokoa). Silloin tietysti sektio on pakko tehdä

Mutta Kyllähän siitä nyt helvetin Kamala arpi jää. Minä ainakin haluan pitää nätin mahan. T. Se viiden äiti.

Alatiesynnytyksessä äitejä kuolee jopa enemmän kuin sektion takia. Vai oikeastiko kuvittelet, että kohtu ei voi revetä alatiesynnytyksessä?

Jos kaikki naiset synnyttäisivät suunnitellulla sektiolla, äitikuolleisuus nousisi selvästi. Veritulpat ja vakavat verenvuodot lissäntyisivät merkittävästi, samoin kohdun repeämiset seuraavissa raskauksissa. Tänne on linkitetty aiempiin keskusteluihin faktat.

Nämä ovat siis tilastollisia todennäköisyyksiä. Yksilötasolla synnyttäminen on Suomessa varsin turvallista kummallakin tavalla.

Vierailija
32/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tällä vuosikymmenellä Tässä ajattelen niitten sektioitujen mahoja. Kyllä ne on ne bikiniraja-arvetkin ihan oksettavan näköisiä.

Ok!

Vierailija
33/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Jotkut ovat ihan kauhean tietämättömiä sektion riskeistä ja siitä, mitä kaikkea se syntyvä lapsi menettää kun ei saa syntyä normaalisti. En voi kaksi sektiota kokeneena ja asioista ihan muutenkin tietävänä kuin ihmetellä niitä oikeita "hupisektioita", mutta joukossa on niitäkin, joilla on oikeasti kovis traumoja, esimerkiksi menehtynyt lapsi ja pelko jo liian voimakas turvalliselle alatiesynnytykselle. Tällaiset tapaukset tietenkin ymmärrän. Onneksi Suomessa nyt ei ole ihan läpihuutojuttu saada huvikseen sektiota ja sitä on ilmeisesti vielä tiukennettu. Aika kovan hinnan maksaa lapsen terveyden kustannuksella ja onhan tuo myös yhteiskunnalle aivan turhaa tuhlausta.

Jotkut naiset ihan oikeasti uskovat johonkin ämpärivaginatarinoihin ja siihen, että sektio on ihan pikkunen juttu jossa ulos tanssahdellaan pikku viilto masussa ulos terveen vauvan kanssa vs alatiesynnytys joka pilaa seksin, elämän ja vauvakin vaan perinteisesti vammautuu. Kai se on jotain itselleen selittelyä, ei kai kukaan voi olla oikeasti niin tietämätön?!

Väitätkö nyt ihan tosissaan ettei muka toisille tule repeytymiä ja tunnotonta pillua? Kiva jos sinulla meni hyvin, mutta et voi tietää mitä jollekin toiselle on tapahtunut. Ihanko huvikseen ihmiset keksivät että seksi ei tunnu enää miltään ja itkevät sitten sitä näillä palstoilla?!! Kumma juttu että sektion läpi käyneet ovat yleensä niitä kaikkein tyytyväisempiä.....ja Chilessä et. amerikassa melkein kaikki lapset syntyy sektiolla, eikä kukaan masennu synnytyksen jälkeen?

Vierailija
34/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se arpi oikeasti ole helvetin kamala. Sehän on suunnitellussa sektiossa ihan bikinirajassa. Ja tokkopa se kamala sektioarpi nyt viiden lapsen jälkeen muutenkaan se mahan rumentava tekijä olisi...

Mun maha ei ole viidestä raskaudesta mitenkään rumentunut eikä rinnat 7 vuoden imetyksistä rupsahtaneet. Pidän omaa kroppaani huimasti kauniimpana kuin sellaisia viilleltyjä.

Vierailija
35/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntematon77 kirjoitti:

parempi se arpi on vatsanahassa kuin pillussa repeytymien ja laskeutumien kerä. jos haluaisin vauvan, mitä en halua, niin kyllä menisin sektioon, vaikka viroon yms PALJON mieluummin kuin ottaisin riskin tunnottomaan pilluun ja erilaisiin inkontinensseihin, eivätkä nuo ole edes harvinaisia seuraamuksia ja vaikka olisi niin sattuu ne harvinaisetkin jollekulle aina. 

Ei se arpi ole pelkästään vatsanahassa, vaan myös vatsanpeitteissä ja kohdussa.

Vierailija
36/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taulutin kirjoitti:

Sektiolla synnyttäessä tietää, että saa riittävän kivunlievityksen riittävän ajoissa. Ei lisäksi tarvitse vakuuttaa kätilöitä, että on kipeä, vaikka kohdunsuu on auki vasta 2,5cm vaaditun 4cm sijaan. Sektiolla synnyttäessä sun ei tarvitse tuntea inrepeämistä, vaan se tapahtuu nätisti puudutettuna. Siinä minun syyni.

Jaa no jos ei kipua siedä... Mä synnytin ne viis lasteni ilman kivunlievityksiä. Se on hieno tapaa haastaa itsensä. Naiset on kautta vuosituhannen joutuneet sen kestämään. Miksi pitäis olla sen huonompi? Ei itseänsä tarvi eristää tuskasta.

Naiset ovat "joutuneet kestämään" ja "hieno tapa haastaa itsensä"? :D miksi pitäisi? Miksi helpotus on jotenkin huono asia ja kärsimys hyvä? Moderni lääketiede on kehittynyt lievittämään niin ruumiillisia kuin henkisiäkin vaivoja. Kai jätät antibiootitkin ja kipulääkkeet syömättä ja hammaslääkärillä puudutuksen ottamatta, koska kyllä ennenkin sairastettiin ja kärsittiin!

Vierailija
37/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä seiska. Sektio oli siis täysin suunniteltu, ei kiirrellinen saati hätäsektio. Menetin vähemmän verta, mitä alatiesynnytyksessä. Vauva sai apgarin pisteet 9/9/9. Itse todellakin toivuin operaatiosta todella nopeasti ja pystyin seuraavana päivänä vauvaa hoitaa ihan itse. Kyllä nyt ihan turhaan demonisoidaan täällä sektioita. Lisäksi vauva oli mahassa milloin mitenkinpäin. Viikkoa ennen sektiota tyttö oli poikittain ja lääkäri sanoi, että viimeistään siinä kohtaa olisi lähettänyt synnytystapa-arvioon, ellei aika sektioon olisi jo valmiiksi varattu. Komppaan, otan mielummin arven alavatsaan kuin inkontinenssiongelmia tai riskeeraisin vauvan. Sektio on turvallinen tapa syntyä vauvalle, äidille kai vaarallisempi kuin alatie. Mutta tässä täytyy tehdä ero suunnitellun sektion ja kiireellisen/hätäsektion välillä. Pahin painajaiseni oli että olisin joutunut punnata tuntikausia vauvaa pihalle tuskissaan ja sitten joutuakin leikkaukseen. Suunnitetu sektio oli niin helppo/rutiinioperaatio, että en voi tarpeeksi hehkuttaa sitä synnytystapana sekä suosittelen kaikille, joilta siltä tuntuu! Nykyään kun saa itse valita synnytystavan. Näin ainakin Taysissa.

Vierailija
38/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös alatiesynnytyksessä äiti voi kuolla, eikä näillä ole suurta eroa. Vaikeita repemämiä äidille ja hapenpuutetta ja luunmurtumia voi tulla vauvalle ihan vaan väärän tarjonnan takia.

Monille se bikinirajassa (ei mahassa) oleva pieni arpi on paljon pienempi paha kuin falskaava alapää tai lopunelämää kiristävä eppariarpi.

Vierailija
39/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytyksessä äitejä kuolee jopa enemmän kuin sektion takia. Vai oikeastiko kuvittelet, että kohtu ei voi revetä alatiesynnytyksessä?

Melko tuore suomalainen väitöstutkimus kertoo kyllä ihan toista:

http://yle.fi/uutiset/3-7282344

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/synnytyskomplikaatiot-21388

40/292 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntematon77 kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Väitätkö nyt ihan tosissaan ettei muka toisille tule repeytymiä ja tunnotonta pillua? Kiva jos sinulla meni hyvin, mutta et voi tietää mitä jollekin toiselle on tapahtunut. Ihanko huvikseen ihmiset keksivät että seksi ei tunnu enää miltään ja itkevät sitten sitä näillä palstoilla?!! Kumma juttu että sektion läpi käyneet ovat yleensä niitä kaikkein tyytyväisempiä.....ja Chilessä et. amerikassa melkein kaikki lapset syntyy sektiolla, eikä kukaan masennu synnytyksen jälkeen?

Väitinkö tosiaan, ettei kenellekään tulisi mitään? Ei mulla mennyt mitenkään erityisen hyvin (sektiot), vaikka ei sillä ole periaatteessa keskustelun kannalta mitään merkitystä miten mulla yksittäisellä tapauksella meni synnytykset...