"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?
Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.
Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.
Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)
Tylsimmät muistonne?
Kommentit (2086)
Pääset naimisiin, jos menee tasan,
joku pesuaine mainos, missä taitellaan (kämpätään sanottas meillä) lakanoita.
Olin kerran isän ja sisareni kanssa käymässä erään sukulaisemme luona ja siellä oli vähän tylsää. Sisareni ja minä ehdottelimme toisillemme, että pasko johonkin sukulaisen talossa olevaan ja pyyhi perseesi jollain siellä olevalla. Isä ja sukulainen eivät silloin olleet kuulolla.
Kaikki ne biisien sanat teiniajoista alkaen. En välttämättä edes tiedä muistavani niitä, mutta kun radiossa ekat sävelet soi, voin tarkasti laulaa mukana...
Kun Taunon kanssa sinut näin, niin Tauno iski takaapäin ja Tauno muutti suuntaa yhtenään...
(tää oli vitsi🌻)
Olin myös tanssilavalla töissä tuolloin, niin monet valssit, humpat, tangot osaan sanalleen...
Elo ihmisen huolineen ja murheineen, se on vain väliaikainen...
"Stäng dörren bakom dig. Under en kall vinterdag försvinner genom den öppnä vagnsdörren lika mycket energi som behövs för uppvärmningen av denna vagn. Och I en kall vagn är det obehagligt att resa. Inte sant?" M-juna 80-luku.
Luin lyhyen saksan lukiossa. Opettajana hirmu, joka vaati paljon. Aikuisena Kölnin puutarhamessuilla puhuin monta päivää englantia, siellä oli paljon mm tanskalaisia, niin kieli jotenkin valikoitui englantiin. Kerran olisin tarvinnut sanaa puutarhatarvike, enkä millään keksinyt sanaa englanniksi. Zubehoren tuli mieleen ja sen jälkeen saksalaismies muutti kielensä saksaan. Ich kann nicht deutch zu sprechen, oli miltei se mitä muistin, vielen danken und entzuldigungin lisäksi. Kyllä meitä nauratti.
Mietin vaan miten tuhlaukseen monet kielten opiskelut jää, kun ei tarvitse käyttää.
Tuskin kukaan ottaa hilloa haarukalla, mutta jos otatte, huomaatte, mikä erottaa Dronningholmin tavallisista hilloista. Siinä on marjat. Uudessa Dronningholmissa vielä enemmän.
Lapsuuden kodin lankapuhelinnumero, muistan sen kuin apteekin hyllyltä… Muistan myös parin lapsuudenajan ystävän lankapuhelinnumerot, kun tuli lapsena niin usein soiteltua.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan ottaa hilloa haarukalla, mutta jos otatte, huomaatte, mikä erottaa Dronningholmin tavallisista hilloista. Siinä on marjat. Uudessa Dronningholmissa vielä enemmän.
Tää oli hyvä. Samoin muistan sen riisimainoksen: Lihapullia ja riisipuuroa? UB irtoava riisi. Meillä kun maalla lihapullat syötiin pottujen kanssa ja riisipuuro sokerin ja kanelin tai sekametelisopan...
Aina kun mä maitoo juon
muistan sun ja hymys tuon.
Sanoin sulle terve vaan
panen maitoa tulemaan🐄🐄🐄🐄🐄
Valion mainos ammoin. Taisi olla useampikin versio.
80-luvullav junan vaunun kyljessä oli suurin kirjaimin "AIDS on tappava tuliainen"
Hinnat muuttaa halvemmaksi Euro Euro Eurospar!
Yhdellä kaverilla oli joskus punainen Nissan Sunny, jonka rekisterikilven kirjaimet olivat RMU, ja minulle tuli siitä mieleen sana romu. Sitten kävi vielä niin, että joku ajoi sen perään, eli siitä sitten tulikin romu.
Vierailija kirjoitti:
Suomen Posti täytti 350 vuotta vuonna 1988 ja kaikki koulumme oppilaat saivat viiden markan postimerkkivihon. Kirjepostimerkki maksoi silloin 1,80mk.
Jos me olisimme saaneet niin varmasti muistaisin.....ei kaite koskenu kaikkia Suomen koululaisia
Olin jotain 7-v. Olin kai jossain 4h- kerhossa illalla meidän kyläkoululla. Se kerhon ohjaaja kierrätti kaikilla meillä lapsilla semmosta sinistä muovipulloa ja käski jokaista lasta maistaan siitä vähän. (muistatte varmaan ne pienet muoviset pullot 80-90-luvulla, tai on niitä varmaan vieläkin). Kaikki me kiltisti maisteltiin ja muistan edelleen miltä se maistui. Tilanteessa oli jotain salaperäistä ja vähän pelottavaakin, se ohjaaja varmaan halusi sen olevan jännää. Kukaan ei uskaltanut olla maistamatta. Kun kaikki olivat maistaneet, niin ohjaaja kysyi salaperäisenä, tiedättekö mitä tässä pullossa on?
Kaikki vain pyöritteli päätään hölmistyneinä. Sitten se ohjaaja sanoi, se on Mustanmeren vettä. Ohjaaja kertoi käyneensä käyneensä etelässä ja ottanut sieltä meille tätä vettä Mustastamerestä. Silloin jo ihmettelin, että hyi miks se halus meidän juovan sitä ja vielä enemmän ihmettelen sitä nyt.
Muistan kun oltiin perheen kanssa käymässä sukulaisissa, olin n. 3-vuotias ja siellä oli maailman isoin ja pörröisin koira, jolla oli sininen kieli ja kädet upposi turkkiin kun sitä halasin.
Viime viikolla nauratti kun näin samanlaisen chow chown, ei ne niin isoja olekaan kun muistin :)
Mulla on muisto ehkä 70-luvun alusta. Eli joissain tv ohjelmassa joku pisti sukkaa lankapuhelimen luuriin ja se tuli sitten ulos toisen puhelimesta. En tiedä oliko se ihan oikeesti joku ohjelma vai olinko minä lapsena vaan nähnyt unta. Olen jo yli 50v ja tuon muistan.
heitin kanan seinää päin koska halusin nähdä kuoleeko se. olin varmaan 6 tuolloin
Olin aika pieni, kun meille tuotiin koira. Hihnana oli vaaleanpunaista muovinarua. Meillä oli tuvassa renkaat ja minä nokkelana keksin tehdä koiran hihnasta keinun renkaiden väliin. No ei kestänyt painoani, ei. Tömähdin puulattialle pepulleni ja sattui niin p... aljon. Äiti oli pyykillä, menin luokseen, mut en kehdannu tunnustaa. Narun piilotin kammarin uunin taakse, liekö siellä vieläkin n.55v jälkeen...
Ei taida olla turhia nämä muistot... suloisia tarinoita kerrassaan. Hassua se, mitä ihminen muistaa, mitä ei. Miten ne valikoituu?
Pottumaata kitkiessä tuli yllättävän usein asiaa ulkohuoneeseen "ulkkiin". Siellä oli vanhoja Apuja, kiva lukea varjoisassa viileydessä Nitrodiskon vitsejä ja sarjakuvia...
Juuri heitin (vasta nyt!) tuon mtv3:n nettiliittymä cd:n roskiin. Yhtään en muista se käyttämistä tai tuota mainostakaan.