"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?
Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.
Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.
Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)
Tylsimmät muistonne?
Kommentit (2086)
"Possujen perhe oli lähdössä ulos. Herra Artturi Possu oli valmis. Rouva Reetta Possu oli valmis. Atte Possu oli valmis ja Lotta Possukin oli valmis. Mutta Possu Vänkyrä ei ollut valmis." Kirjan Possu Vänkyrä aloitus.
Muistan kuinka ala-asteen biologian kirjassa oli kuva pojasta nostamassa kiveä veden alla kunnon voimamies-asennossa ja kappaleen nimi oli "vedessä sinusta tulee voimamies" :D
Korjaan vielä, taisi olla kyse fysiikasta. En muista tarkkaan kun ton kappaleen nimen ja kuvan
Pöljä istui maassa tuumaillen, tuumaillen
Jätän aivot narikkaan, sitten lähden soutamaan
Hukun pois, hukun pois, hukun pois
Onnenneliö-pelissä oli tehtäviä, joiden aihe oli itsestäänselvyys. Ne olivat: "Vesi on märkää", "Tuli polttaa", "Jää on liukasta", "Maassa on elämää" ja "Elefanttia on vaikea saada mahtumaan jääkaappiin".
Olin ehkä 6-vuotias. En osannut vielä lukea, mutta tunnistin kirjaimet. Muistan, että tavasin kirjaimia sanomalehdestä aina aamuisin. Tavasin kuitenkin aina vain otsikoiden kirjaimet, en koskaan pienemmän tekstin, sillä en nähnyt niitä. En koskaan sanonut tätä ääneen, vaan päässäni ajattelin, että vain aikuiset näkevät lukea sen pienemmän tekstin.
1.luokalle mennessä huono näköni tietysti huomattiin ja sain silmälasit. Se oli ihan kamala häpeä, sillä en tuntenut ketään muuta lasta, jolla olisi ollut silmälasit. Kun silmälasit oli minulla ensimmäistä kertaa, opettaja vielä esitteli ne luokan edessä koko luokalle.
Ypi ja Tepa, puhekuplilla kulloistakin aihetta kommentoivat lintuhahmot ympäristöopin kirjassa. Harmitti kun ne jäivät pois seuraavana vuonna, eikä asiaa auttanut opettajan kommentti "te olette jo niin isoja, että ette enää kaipaa tuollaisia hömpötyksiä."
Hyasint Bukee: -Lapsena leikittiin Kuka pelkää mörköä ja sitten sisko menee sellasen kans naimisiin.
Muistan, kun teininä ostin Mel Gibsonin The Patriot leffan vhs:nä ja vanhemmat sitte takavarikoi joskus ostopäivästä paljon myöhemmin, kun siinä oli kai joku ikäraja ja en ollu täyttäny tarpeeks vielä. Vanhemmat kattoi sen leffan ja kauhisteli jotain yksityiskohtia leffasta. No myöhemmin päivien myötä hain sen takas olkkarista omaan huoneeseen enkä puhunu mitää eikä ne tainnu koskaa huomatakkaa, kun mulla oli toiset vhs videot omas huonees. Nyt sitte tän vuoden puolella kerroin isälle tän ni nauroi : ). No tästä en ole edes varma onko tämä turha, mutta ylä-aste ikäisenä ruokapöydässä isällä paloi pinna, kun söin *nassuttamalla* eli se loiske suussa ilman, että pidän suutani kiinni "pistä se suusi kiinni ja sitten syöt : (!" oli isän kommentti. Sen jälkeen kuuntelin kaikkia joidenkaa söin missä hyvänsä sitä niin on se tosiaan ärsyttävä mikäli huomasi, että jollain oli se tapa. m33v
Vierailija kirjoitti:
Maitopurkin siinä kohti, josta se avattiin luki: Oy Elopak Ab ja pure-pak.
Mun lapsuudessa siinä luki Tetra Rex ja Pure Pak!
Muistan monia puhelinnumeroita ajalta ennen kännyköitä. Se on aika turhaa. Muistaisin mielummin mihin olen mun lompakon jättänyt.
Pienille, isoille, sinkuille, pareille, perheille, tuppisuille, suupalteille, nautiskelijoille, ahmateille, ujoille, uteliaille, kiireisille, machoille, musiikin ystäville, leikkimielisille, onnekkaille, rakastuneille, pelaajille, faneille, löylyn lyömille, jääräpäille, erilaisille, optimisteille, pessimisteille, heille, jotka ovat kaikkensa antaneet, heille, joilla on annettavaa. Meille kaikille. Coca-Cola-mainos
Muistan miltä kukat ulkona tuoksuivat kun kiipeilin yhdessä paikassa katosta tukevia metallitankoja aina uudelleen ja uudelleen ylös ja liuin alas. Koska se oli kivaa, oli lämmintä ja ne kukat siinä vieressä tuoksuivat niin hyvältä.
Ehkä 6 tai 7-vuotiaana.
Muistan erään auton rekisterinumeron. Tästä on jo yli kymmenen vuotta aikaa, mutta muistan sen edelleen. Eikä ollut mikään tärkeä auto vaan jonkun tuntemattoman auto liikennevaloissa.
Maanantaina makkarat tehtiin,
tiistaina tikut vuoltiin,
keskiviikkona keitto keitettiin,
torstaina tupaan kannettiin,
perjantaina perheelle annettiin,
lauantaina liemi latkittiin,
sunnuntaina suu pyyhittiin.
Menin Tyttölyseoon syksyllä 1972 ja siellä ekalla biologian tunnilla lueteltiin, mitä kirjoja ym vihkoja piti ostaa, sekä käsiteltiin kasvien perustoimintoja. Nämä ovat jääneet mieleen:
- Kasvin pääosat ovat juuri, varsi ja lehdet. Kukka on muodostunut lehdistä.
1. Juuren tehtävät
Juuri imee maasta kivennäisaineita ja vettä. Kiinnittää kasvin maahan.
2. Lehden tehtävät
Lehdet valmistavat ilman hiilidioksidista ja juuren imemästä vedestä ja kivennäissuoloista kasville ravintoa (sokeria).
Tämä on jäänyt mieleen luultavasti sen takia että se piti kirjoittaa paperiblokkiin tai vihkoon.
Kaikki oli koulussa uutta ja vierasta.
Nyt on kuulkaa niin, että minä en löydä teiltä maksaa. -Sille on nykyään niin vähän käyttöä. -Sepä mielenkiintoista. -Voiskos sitä korvata millään? -No pakkohan se on jollain korvata. Tähän saattaisi sopia pala kylkeä. -Niin ja yks mikä on ollu kauheen suosittua on nuo valmiit suikaleet. -Jaa, mutta sehän on kätevää. Siwa-mainos
Luin joskus kauan sitten Katri-Helenan haastattelun, jossa hän kertoi jonkun pikkutytön sanoneen, että hänen paras biisinsä oli "Uunolta palo mankka." Ja kesti kauan ennen kuin hän hoksasi sen tarkoittaneen "Una paloma blancaa."