"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?
Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.
Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.
Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)
Tylsimmät muistonne?
Kommentit (2086)
Muista paljon sanoja kielestä jonka keksimme päästämme sekkuni kanssa.
Muistan kuinka muutin perheen kanssa omakotitaloon kun olin 11v ja talo oli vielä vähän viimeistelyävailla. Oli käytettävä tohveleita ettei jalat likaannu.
Muistan kuinka leikimme orpokoiria serkkuni kanssa ehkä nelivuotiaina. Orpokoirien ruokavalioon kuului lähdevesi ja omarkarkit. Ne syötiin tuolin alla piilossa.
Muistan kuinka äiti torui kun kirjoitin m ja n kirjaimet huolimattomadti ilman sitä "hakasta"pelkkinä pallomaisina kaarina jos tajuatte. Ei saanut kirjottaa niin. Äiti ei tästä muista mitään ja tottakai sain vanhemmiten kirjottaa miten halusin. Vaan visusti jäänyt päähän että niin ei saa kirjoittaa noita x)
Galactica tuli torstaisin kakkoselta Pätkiksen jälkeen. Hatusta heitän, et vuosi on voinut olla -84.
Pyssyn numero Intistä, eipä sitä ole sen koommin kukaan kysynyt mutta muistissa pysyy.
"Harjaa hampaasi hyvin," luki karkkirasian kannessa siinä sisään työnnettävässä osassa.
"Olen reissuvihkosi, pistä minut reppuusi. Pidä siellä aina, enhän paljon paina. Viestiä tuon koulusta, toisinaan myös kotoa. Älä mua hukkaa, varjele kuin kukkaa".
Jotenkin näin meni runo joka piti ala-asteella liimata reissuvihkoon.
”Välissä Annan ja Eerikin, on kauppakatu Fredrikin.”
Tuon mainoslauseen muistan aina.
Ensimmäisenä koulupäivänä pudotin puikkoliiman lattialle ja se hajosi. Olin piirtänyt reissuvihkoa varten ruskean hevosen, se piti liimata vihkoon.
Naapurinpojan kanssa kaivettiin takapihalta matoja. Löysin ison kastemadon.
Vuosituhannen vaihtuessa muistan ajatelleeni, että nyt on se hetki kun vuosituhat vaihtuu ja tämä on ainutlaatuista. Olin 9-vuotias.
Kansakoulussa joku kertoi että oppikoulussa lasketaankin kirjaimilla ja antoi esimerkin:
"a kertaa b on ab". Olin mykistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ekalla ja tokalla luokalla Ahaa-matematikkakirja. Kirja oli sininen ja Ahaa luki punaisella. Kun sitä liikutti pöydän pinnalla, punaiset kirjaimet näyttivät ikään kuin irtoavan sinisestä alustasta.
Ensimmäisissä kesäsandaaleissani oli lohikäärmeen kuva pohjassa. Näytin sitä kampaajalle, jonne äiti oli minut vienyt. Olin 2-vuotias.
Minullakin oli lapsena lohikäärmeen kuvat sandaalien pohjissa. En kyllä muista, minkälaiset ne muuten oli. Näytin niitä pohjia naapurille, aikuiselle, niin hän sanoi, että "Uskaltaako niitä pitääkään".
Ala-asteella tein koetta yksin (en muista miksi) ja opettaja auttoi. Ope sano "hyvä", mutta kun mulla meni yks väärin niin se sano "okei" nii mä tiesin et se oli väärin mutta en korjannu...
PS.tää on vähä epäselvä mutta toivottavasti saa selvää!!!
Oltiin matkalla mummolle kun olin jotain 4v ja lauloin koko matkan hämähämähäkki lauluu veljen kaa.
Olin jotain 4v ja menin äidin siskolle kylään ja en tiedä miksi, mutta sanoin sille "synnyin äitin pimpistä"
Vierailija kirjoitti:
4-vuotiaana tykkäsin rimpuilla portaiden 'väärällä' puolella kuin apina.
Olin eskarin vessassa ja yks muhun ihastunu poika tuli kysymään mua leikkimään, punastuin :')
Alle kouluikäiset ei ihastu
Joskus 60-luvun lopussa tai 70-luvun alussa kuussa käynnin jälkimainingeissa kaikki tuntui mahdolliselta, ja naapurin varhaismurrosikäinen poika väitti, että amerikkalaiset ovat nyt keksineet sellaiset silmälasit, joilla näkee ihmisten vaatteiden läpi. Sanoi hankkivansa sellaiset heti kuin mahdollista. Eipä näkynyt kaverilla silmälaseja.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin matkalla mummolle kun olin jotain 4v ja lauloin koko matkan hämähämähäkki lauluu veljen kaa.
Voi se kuuluisa hämäkki.... Ja kai aikuisilla oli rauhoittavia mukanaan suussaan... Voin kuvitella ajomatkan. :D
Mä leikin pihalla yksinäni ja haravoin leikkiharavalla. Ilmeisen kovaan ääneen huusin hevoselle heiniä, hevoselle heiniä. Naapurin poika parin sadan metrin päästä alkoi ilkkuen matkia, hevoselle heiniä, hevoselle heiniä. Ei hän tiennyt ja nähnyt mistä se tuli, koska siinä oli sellainen notko välissä. Vaikea selittää.
Muistan edelleen miten soitetaan nokkahuilulla Ostakaa makkaraa. Sitten ala-asteen tällä taidolla ole kauheasti käyttöä ollut, mutta pari vuotta sitten hämmensin serkun tyttöäni soittamalla sen ihan lonkalta :D
Vierailija kirjoitti:
Joskus 70-luvun lopulla telkkarissa oli ruotsinkielinen lastenohjelma Brutto och Netto, jotka olivat jotain pellejä. Aina ohjelman alussa näytettiin niiden tanssia ja laulua: "Vi heter Brutto och Netto..."
Minäkin muistan Bruton ja Neton.
Toinen, ilmeisesti myös ruotsalainen koomikkopari oli Klocko ja Nappo.
Oy Elopak Ab
Pure-pak