Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?

Vierailija
10.11.2016 |

Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.

Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.

Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)

Tylsimmät muistonne?

Kommentit (2086)

Vierailija
821/2086 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella opettelin kerran ulkoa erään ruotsin tekstikirjan tarinan. Siis ihan sanasta sanaan.

Muistan edelleen kyseinen tarinan ulkoa, aikaa tästä on jo yli kymmenen vuotta.

Vierailija
822/2086 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankka oli jotenkin tilapäisesti rikastunut, niin lihakauppias tarjosi hänelle lihakaupassa "hyvän parasta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/2086 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että olin kolmannen luokan viimeisen uskontotunnin aikaan kipeänä. Silloin kerättiin kirjat pois seuraavalle luokalle kierrätettäväksi. Mulle jäi kuitenkin se kirja, ja kesän aikana me muutettiin toiselle paikkakunnalle.

Säilyttelin vuosikausia sitä kirjaa ja tunsin syyllisyyttä, kun se oli jäänyt minulle.

Vierailija
824/2086 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden asiat muistan jostain syystä tosi kirkkaasti, kuin eilisen. Usein paremmin, kuin vanhempani. Vaikea tietää, mikä muisto oli eka, mutta yhdessä muistikuvassa äiti nukuttaa 2 v nuorempaa pikkuveljeäni. Mä nukutin samalla nukkea ja leikin että se on minun vauva. Äiti suuttui, kun lauloin tuutulaulua liian kovaa ja veli heräsi. Suutuin ja menin itkemään ja toivoin, että veli kasvaa pian isoksi.

Joitain muistikuvia on ”hienoista” hetkistä esim kuumailmapallon näkeminen, jolloin päätin, että tämän haluan muistaa AINA! Ja näköjään muistankin..

Vierailija
825/2086 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella luimme kaverini kanssa jostain tiedelehdestä, että sekunnissa on 9 192 631 770 värähdystä. Emme tienneet mitä se tarkoittaa (enkä tiedä vieläkään), mutta muistan tuon numerosarjan edelleen ulkoa.

Vierailija
826/2086 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyspankin ilmaiseksi jakama Maniteekkimusaa -kasetti. Sisälsi pari biisiä, joista viimeisenä slovarina nuorisoon varmasti hyvin uppoava "Hallelujaa" (ei Cohenin), ja välissä puhelias "DJ" jakoi ideoita mitä varten kannattaa säästää Yhdyspankissa. Säästöillähän saattoi rahoittaa esimerkiksi "luistimet, eli skrinnarit, eli jääliukuraudat," "polkupyörä eli putkikameli," tai "vaikkapa pipo eli päähine, sillä sanoohan sananlaskukin, että parempi pää pipossa kuin kymmenen oksalla" ja hullu apinannauru perään.

Tuli kuunneltua monen monituista kertaa... joo, oli tylsä lapsuus.

Vierailija
827/2086 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyspankin ilmaiseksi jakama Maniteekkimusaa -kasetti.

https://www.discogs.com/Various-DJ-Disco-Gary-Maniteekkimusaa-S%C3%A4%C…

Netistä löytyy kaikki. Kukaan ei kuitenkaan näytä kopsineen sitä youtubeen.

Vierailija
828/2086 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun toisella luokalla tehtiin pipovala, joka meni jotenkin näin, että "tämän rakkaan piponi pidän aina päässäni". Sitten eräänä päivänä yksi luokkalaisistani tuli kouluun ilman pipoa, ja opettaja muistutti häntä pipovalasta, ja luokkalaiseni selitti, ettei ollut löytänyt pipoa. Sitten oli myös sellainen, että jos pyöräilykypärä jää liian usein kotiin, ei saa enää tulla pyörällä kouluun. Muistan tällaisen tilanteen, jossa eräs luokkalaisistani sanoi, että häneltä on jäänyt vain kaksi kertaa kypärä kotiin, kun opettajalla taisi olla käsitys, että olisi jäänyt useammin. Opettaja sanoi sitten, että jos jää vielä kolmannen kerran, niin se on sitten siitä poikki.

Vierailija
829/2086 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus 70-luvun lopulla telkkarissa oli ruotsinkielinen lastenohjelma Brutto och Netto, jotka olivat jotain pellejä. Aina ohjelman alussa näytettiin niiden tanssia ja laulua: "Vi heter Brutto och Netto..."

Minäkin muistan Bruton ja Neton.

Toinen, ilmeisesti myös ruotsalainen koomikkopari oli Klocko ja Nappo.

Clocka och Nappo, Clocka och Nappo....

Korvamato voi iskeä vuosikymmenten takaa!

Vierailija
830/2086 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banzai-suklaapatukan mainos "banjan zaituvat bandet zaitebanlaazaitukat". Vuonna 1974.

Vierailija
831/2086 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun saatiin koulussa poliorokotukset. Ne imeytettiin sokeripalaan ja oltiin tosi onnellisia, kun ei tullutkaan piikkiä, vaan sai imeskellä sokeria. Olin ekalla tai tokalla.

Pikku Kakkosen posti on helppo muistaa, koska se on vuosien ajan pysynyt samana. Tänäkin päivänä on ihan sama renkutus.

Sitä juttua, jossa lapsi joutui jäämään äidin polkupyörää vartioimaan, en tajunnut, vaikka olen äiti. Mitä salaista se äiti siellä kaupassa tekee tai ostaa? Voisko alkuperäisen viestin kirjoittaja valaista?

En mäkään, koska kun olin pieni niin mut lähetettiin ostaan huoltikselta aikuisille tupakkaa, ja oluetkin on kyllä ostettu ihan ruokaostosten mukana.

Ei lapsilta pysty salaamaan tupakanpolttoa eikä kaljanjuontia. Niiden ostaminen on enää pikkujuttu.

Joo ja muistan siis turhan asian, kun apupyörillä ajaen olen hakenut sitä punaista norttia.

Vierailija
832/2086 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4-vuotiaana tykkäsin rimpuilla portaiden 'väärällä' puolella kuin apina.

Olin eskarin vessassa ja yks muhun ihastunu poika tuli kysymään mua leikkimään, punastuin :')

Alle kouluikäiset ei ihastu

Muistan kun alle kouluikäisenä yksi poika pussasi mua kiven takana ilman lupaa. Näin sen 40 vuotta myöhemmin, ja se muisti mut, ja kertoi miten oli ollut muhun ihastunut kun oltiin eskarissa.

Vierailija
833/2086 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-kioski jakoi joskus 70-luvun lopulla lukujärjestystä, jossa oli kollaasimaisesti pop-kulttuurikuvia ja muuta pikkuhauskaa. Siitä jäi mieleen kontinkielinen arvuutus:

"KORKISKALTA-ÄNTTI

KOO-SANTTI

KOKKUFYRKALLA-PINTTI

KOKEETA-MANTTI."

Vierailija
834/2086 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin lukea jo ennen kouluunmenoa ja luin vanhemman sisareni koulukirjat läpi. Silloin oli sellainen aine kuin Kansalaistaito. Yhdessä kirjassa oli kuva maitoa juovasta tytöstä. Kuvatekstissä sanottiin, että "Lasin reunaa ei tahrata." eli ruoka pitää pureskella ja niellä ja sitten vasta ottaa kulaus lasista. Nyt kun se tulee mieleen, ihmetyttää vähän että tuommoinenkin neuvo oli oikein kirjaan painettu, kai se nyt pitäisi kotona oppia. No, tuo oli 1960-luvun loppua.

Vierailija
835/2086 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äitiä sanottiin mammaksi. Hänen luonaan oli sängyn seinustalla gobeliini, joka pani mielikuvitukseni liikkeelle. Se kuvasi jotain sabiinittarien ryöstöä tai vastaavaa, niitä on varmaan ollut suomalaiskodeissa tuhansittain.

* * *

Istuin vessassa ja luin kaikenlaisten purkkien ja pakettien tekstejä. Pesuainepaketissa oli vino teksti "Surfilla puhtaaksi keittämättä" ja vielä viiva alla. Mieleeni jäi sitten rimpsu "surfillapuhtaaksikeittämättäviiva".

Lapsena oli usein varpaat verillä, kun varvastossujen etuosa äkkiä kääntyi jalan alla nurin ja varpaat osuivat maahan. Luultavasti tuli juostua liian nopeasti tai jotain.

Vierailija
836/2086 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tilattiin Nalle Puh -lehteä ja kerran siellä oli julkaistu minun lukijat-kirjeeni. Kiljahdin innosta kaakaomukini äärellä, en ollut muistanut lähettäneeni sitä.

Olikohan se Olipa kerran... elämä vai mikä, mutta miesääni dubbasi suomeksi kaikki ne piirretyt. Muistan miten hysteerisen hauska oli kohtaus, jossa väkijoukko mellakoi nälkäänsä, ja kaksi naista huutavat miehekkäällä äänellä "LEIPÄÄ!" "RUOKAA!"

Itsekin muistan monia huvittavia juttuja noista dubbauksista. Eikös nuokin dubannut Golden Voice Oy? Niissä dubbauksen laatu todellakin oli kehnoa ja sekoiltiin sanoissa. Esimerkiksi yhdessä Katti-Matissa oli tällainen lause: Hän ei enään vaivaa teitä enää. Sitten Ville Vallattomasta löytyi tällainen: Hmm. Kuka kytki po tämän pois päältä. Sitten oli myös sitä että repliikit tulivat sekunteja myöhässä eli hahmon suu jauhoi ensin tyhjää. Sitten myös oli kohtia joissa olisi pitänyt olla musiikkia mutta se oli sitten hävinnyt siitä pois.

Vierailija
837/2086 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli tiskaamassa ja menin pyytämään häneltä mehua. Äiti teki tiivisteestä minulle mehun muovimukiin jonka kaksin käsin kurottaen nostin pöydälle, kiipesin tuolille ja hörpin mehua katsellen ulos kun kissa oli vaanimassa pikkulintuja.

Ihana muistohan tämä on ❤

Vierailija
838/2086 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarista tuli suklaamuromainos:

(Laulu) Olen pieni marakatti Coco nimeltään,

Viidakossa liikun tosi vikkelään.

Banaaneja vaikka puut on pullollaan,

Minä söisin vain Coco Popseja. Jee-jeeee.

(Puhe) Coco Pops muuttaa maidon kaakaomaidoksi!

(Laulu) Minä tahdon vain Coco Popseja!

Vierailija
839/2086 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat jossakin talon rakentamista koskevassa neuvottelussa. Harhailin kyllästyneenä ympäri rakennusta ja tutkin yhdessä huoneessa fläppitaulua, jonka yhdellä sivulla luki "se on saletti". 

Vierailija
840/2086 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena isäni ja siskoni kanssa vesitornin kahviossa syömässä jäätelöä, muistan että olin valinnut kuningatar-pingviinituutin. Minulta oli irronut heiluva hammas sitä jäätelöä syödessä mutta en ollut huomannut mihin se meni, ja isäni ei antanut minun syödä jäätelöä loppuun vaan haki paperia että voin tyrehdyttää paljaan ikenen verenvuodon.

Katselin sitä jäätelöä että olikohan se hammas siellä seassa.