Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?

Vierailija
10.11.2016 |

Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.

Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.

Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)

Tylsimmät muistonne?

Kommentit (2086)

Vierailija
421/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa siinä 2-3v muistan sieltä ensimmäisinä muistoina sen, että laitoin talvella kieleni "Asiaton oleskelu alueella kielletty"- kylttiin ja se jäi siihen kiinni. :D Repäisin sen hätääntyneenä itse irti ja muistan vieläkin sen verisen maun suussa. Ei kukaan ollut kertonut ettei noin saa tehdä, mutta opin ainakin kantapään kautta.

Vierailija
422/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella pieni, niin pieni että en edes ollut aloittanut pottaharjoituksia. Varmaan alle 2. Istuin kuitenkin potalla olkkarissa ja katsoin kun sisko leikki (äiti varmaan tiennyt että kohta tulee tavaraa :D). Seuraava mitä muistan oli kun sisko huutaa "äiti hyi se kakkas matolle!!". Olin varmaan noussut katsomaan jotain ja samaaan aikaan tapahtui. Niin outo muisto. Muistan siskon pakokauhun kun hänen prinsessaleikkehin tuli pieni särö ja sen kun äiti sanoi hampaat irvessä minulle "ei haittaa, se oli vahinko" :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin leikki-ikäisiä, ehkä 4 tai 5 ja olin löytänyt mielestäni ihanan näköisen perhosen toukan joka oli ikään kuin ruskeiden sulkien peitossa. Näytin sitä kaverille, joka huusi inhoten "hyi", ja jäin ihmettelemään siihen yksin, että mikä siinä kauniissa toukassa oli inhottavaa.

Vierailija
424/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisin muistoni! Olin vaunuikäinen ja äitini nukutti minua vaunuissa. Hän sanoi, että käy tuossa mummolassa nopsaan sisällä ja että minä voin nukkua tässä vaunuissa ulkona. Mielessäni mietin "miksen pääse mukaan?" (en osannut vielä puhua).

Et voi muistaa, puheen oppiminen liittyy muistamiseen. Varmaan luulet muistavasi.

Vierailija
425/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttila, seppälä pukeva ja maxi, kaikki ei riitä ees kerrottavaksi. Kauppoja monta niin uskomatonta on laitettu neljään kerrokseen, kertaheitolla hei itäkeskukseen, kauppakeskukseen jossa kaiken teet.

Tämä ikivanha itiksen mainos soi välillä päässä, melko ärsyttävää

Vierailija
426/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leivontaan, leivontaan, Juvel! Juvel! Pullaan maistuvaa-aan. Pipariin niin rapeaan, Juvel! Juvel!" Mainosjingle soi telkkarissa, margariinipaketti pyöri kuvaruudulla, olimme siskon kanssa kesken koulupäivän käymässä nuorison ja keskiolutsetämiesten suosimassa hämärässä baarissa. 

Vierailija
427/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan ensimmäisellä viikolla  puhuttiin hammashygieniasta. Minut oli laitettu istumaan tytön viereen, josta en pitänyt ollenkaan. Olin harmissani, koska en ollut saanut istua samalla kanssani kujalla asuvan tytön vieressä, hänet olisin halunnut ystäväkseni enkä tätä toista. Opettaja kysyi, kuinka paljon hammastahnaa pitää laittaa harjalle. Se vieruskaverini viittasi ja sanoi, että herneen kokoinen määrä. Ajattelin, että onpa ihan typerä juttu.. jostain syystä halveksuin tätä vieruskaveriani todella.

Vierailija
428/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasin isoveljen ja tämän kaverin kanssa korttia veljen huoneen lattialla. Olin onnellinen, että olin päässyt leikkiin mukaan kerrankin. Heitin jalkani pään taakse ja katselin jalkojen välistä ja huusin "persesilimä!". Veli ja sen kaveri räjähtivät nauruun ja minä hämmentyneen ylpeänä hehkuin kun eka kerran oma vitsini upposi näihin syvästi ihailemiini 9-vuotiaisiin.

Vierailija
429/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ylemmällä luokalla ollutta tyttöä hihasta kiinni jostain syystä hän ivallisella ilmeellä sanoi: mitäs siinä kieput.  Kymmeniä vuosia myöhemmin näin hänet kaupassa töissä, tunnistin tuosta ilmeestä, menin vain ruokaa ostamaan en edes muistanut nimeä. 

Vierailija
430/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junan vessassa: När rullen är slut skjut ut hylsan genom öppningen i sidan dra ut papper. Muista ajatelleeni, että jos ruotsi on noin helppoa, niin opin sen vaivatta.

Muistan, kun tv:ssä Kari Salmelainen puhui ensin jotain suomeksi ja sanoi sitten "och samma på svenska: När rullen är slut. Skjut ut hylsan genom öppningen i sidan. Tryck ned den nya rullen, som syns i övre öppningen Dra ut pappret"

Vierailija
431/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainosjingle ehkäpä noin kymmenen vuoden takaa:

"No kuinkas ne onkaan Alkot auki, Alkot auki, Alkot auki? Kuinkas ne onkaan Alkot auki joulun alla, alla? Maanantaista perjantaihin iltakahdeksaan tietenkin - mutta lauantaiaamuna on Alkot kiinni aattona"

Oliko tuo Kilisee kilisee kulkunen -sävelellä?

Vierailija
432/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forumissa, Mannerheimintiellä.....

Vierailija
433/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Sauri ja Yölinja.

Vierailija
434/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin oppinut lukemaan ja ahmin kirjoja. Vuorossa olivat Mitä-Missä-Milloin kirjat ja sieltä bongasin uuden sanan "povi". Kerrottiin jostain filmimaailman "povitähdestä". Kipitin kysymään äidiltä, mikä se sellainen povi on. Muistan ihmetelleeni outoa ilmaisua. Erityisesti sitä, miten naisen rinnat voivat olla vain yksi "povi" :D

Minulla on myös povi- sanaan liittyvä muisto !

En pienenä ymmärtänyt "povitasku" nimitystä yhtään, kun en millään käsittänyt mitä se "povi" on😁

Järkeilin itsekseni, ettei se voi olla povitasku, sen täytyy olla hovitasku.

Koska miksi kukaan normaali ihminen pitäisi siellä paikassa mitään tavaroita ?

Tästä pääsin lopputulemaan, että korkeintaan hovimestari voisi pitää siellä jotakin tarpeellista, ja näin ollen se olisi hovitasku.

Tappelin sitten suunnattomasti äidin ja veljien kanssa, kun he koittivat selittää termin olevan povitasku. Muistan kuinka en voinut uskoa äitinikin olevan niin typerä, kun "povi" ei yksinkertaisesti tarkoittanut mitään.

Sanoin kumminkin aina hovitasku.

Off topic, muistan kuinka kerran kerroin kyseistä tarinaa miehelleni. Hän nauroi, ja letkautti että; " Haha, oletko kuullut sanaa povari ? Onko sekin sitten hovari ? 😊 "

Koin totaalisen jäätymisen, katsoin miestäni, ja kysyin hämmästellen, että mikä se povari on ?

Mieheni ei voinut uskoa että olen tosissani. Selitti hitaasti, että se on se povitasku..

Vierailija
435/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon näitä turhia muistoja esim. lapsuudesta. Esimerkiksi kerran, kun olin päiväkodissa tulossa muiden lasten kanssa ulkoa sisälle talvella ja riisuin ulkovaatteita. En saanut päässäni ollutta lakkia pois päästä, koska siinä meni narut leuan alle ja ne oli laitettu niin tiukkaan solmuun, että en saanut sitä itse auki. Huusin hoitajaa apuun, mutta hän vastasi, että hän ei ehdi aina auttamaan minua ja minun pitää itse saada solmu auki, koska olin itse laittanut sen tiukkaan, vaikka hän itse oli solminut sen ulos lähtiessä. Minä suutuin, sain jotenkin hatun päästä ilman solmun aukaisua, heitin sen päälle ja aloin potkimaan sitä vihaisena, jolloin hoitaja suuttui ja minä jouduin jäähylle. Muistan yhä, kuinka olin hoitajalle vihainen ja myöhemmin kotona piirsin hänestä salaa kuvan ja revin sen toivoen samalla, että hänelle tapahtuisi jotain pahaa. Olin ehkä 3-4v.

Vierailija
436/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 1983 kolmoskalja maksoi 3.30 mk. Ajattelin Juiscen biisin 3.30 saaneen nimensä siitä. 

Tosin biisi taisi olla jo 70-luvulta...

Eiks se biisi lopu kysymykseen "vieläkö meillä on kaljaa?"?

Vierailija
437/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen ruotsin kirjan Bossen puhelinnumero oli tretton två noll ett (13201).

Yläasteen ruotsin kirjassa oli sellainen "bändi" kuin Het Potatis, kirjan nimi taisi olla Nya Vindar, mutta tuosta en ole aivan varma. 90-luvulta tuo muisto.

Vierailija
438/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ensimmäisen lumisateen, jonka muistan, olin 2. Äiti veti mua pulkassa, oli pimeää, katulamput oli mun mielestä upeita ja ne isot lumihiutaleet näytti niin ihanilta leijaillessaan alas. Se oli jotenkin tosi vaikuttavaa, lumoavaa ja mulla oli rauhallinen ja toiveikas olo. Pulkka oli pinkki ja siinä oli lampaantalja.

Muistijälki jää vasta 3-vuotiaana. Ehkäpä olit vanhempi kuin muistat.

Ei pidä paikkansa, mulla on paljon muistoja alle 3-vuotiaasta.

T. Eri kirjoittaja

Vierailija
439/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, meillä oli kylpyamme jossa tykkäsin kylpeä. Usein jäin hetkeksi yksin kylpemään, jos äiti tai isä kävi muualla, ja silloin iski tylsyys. Ammeen reunalla oli nestesaippuaa pumppupullossa, joten joka kerta kulutin aikaa lukemalla saippuapullon tekstejä. Joka kerta samat tekstit samasta pullosta. Kehitin siitä laulunkin, jonka sävelen muistan edelleen. Sanat meni "aloe vera tvål saippua from sweden aloe vera" 😂 Ikää mulla on ollut tuolloin varmaan 6-7 vuotta, kun juuri ja juuri osasin lukea.

Tästä tuli eräänlainen "flashback" jonnekin hyvin varhaiseen lapsuuteen. Tuossa muistikuvassa olen sellaisessa pienessä vannassa missä pikkulapset kylpevät. Ja sitten huomaan vedessä kelluvan kakkapökäleen :D, ikääni en kyllä tiedä, mutta jotain muutaman vuoden ikäinen kai olen ollut tuolloin. Tämä sijoittuu jonnekin 80-luvulle, ehkä puolivälin tienoille.

Vierailija
440/2086 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen ruotsin kirjan Bossen puhelinnumero oli tretton två noll ett (13201).

Yläasteen ruotsin kirjassa oli sellainen "bändi" kuin Het Potatis, kirjan nimi taisi olla Nya Vindar, mutta tuosta en ole aivan varma. 90-luvulta tuo muisto.

Sommaren är här, jee jee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi