"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?
Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.
Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.
Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)
Tylsimmät muistonne?
Kommentit (2086)
Kaverin isosisko oli ostanut paidan jossa luki BITCH ja se ei "muka huomannut" sitä 🙄
Ala-asteen matematiikan pistokokeitten tulokset. Niillä ei ollut mitään vaikutusta todistuksen numeroihin. Niillä seurattiin oppimista. En mennyt lukioon enkä ole matematiikkaa käyttävällä alalla. Kouluajoista on yli 30 vuotta. Täysin yhdentekeviå muistoja mutta muistan tarkalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin oppinut lukemaan ja ahmin kirjoja. Vuorossa olivat Mitä-Missä-Milloin kirjat ja sieltä bongasin uuden sanan "povi". Kerrottiin jostain filmimaailman "povitähdestä". Kipitin kysymään äidiltä, mikä se sellainen povi on. Muistan ihmetelleeni outoa ilmaisua. Erityisesti sitä, miten naisen rinnat voivat olla vain yksi "povi" :D
Mulla vähän samanlainen juttu! Olin 1 luokalla ja oltiin iskän kanssa menossa tai tulossa terveyskeskuksesta (en muista miksi) ja istuin takapenkillä lukemassa Guinnes world records 2000-kirjaa ja siellä oli aukeaman kokoinen kuva naisesta jolla oli päällä todella pienet pinkit glitteri-bikinit ja vieressä teksti ”maailman imuroiduin nainen” ja kysyin isältäni mitä se tarkoittaa. Silloin kun netistä latasin jotain niin sitähän sanottiin ”imuroimiseksi.” Muistaakseni isä ei osannut vastata mulle, todella harvoilla oli netti käytössä kun se oli niin kallista!
Meillä on tuo sama kirja hyllyssä. Mutta ei se netin käyttö tuolloin ollut kallista. Pelkkä paikallisverkkomaksu jos käytti modeemia. Se nettiliittymä oli ilmainen esimerkiksi kun otti MTV3-liittymän. Meillä oli vuodesta 97 lähtien netti, aluksi se maksoi jotain 39 markkaa kuussa.
1970-luvulla äitini oli lopettanut tupakanpolton. Kun ajelimme autolla jossain äitini katsoi haikeana viereisessä autossa ollutta isoihin aurinkolaseihin ja korvakoruihin sonnustautunutta tupakoivaa naista. Muistan vielä että naisella oli vaaleanruskea housupuku. Äidillä teki niin kovasti tupakkaa mieli. Jäänyt mieleen.
Muistan, kun olin isän kanssa erään kaupungin torilla ja muistaakseni vähän riekuin, hän väitti, että joku siellä ollut ruskeatakkinen mies on toripoliisi, jotta lopettaisin riekkumisen.
Sain 12-vuotiaana polkupyörän, jonka rungon numero oli 2279552.
Aikaa tästä on kulunut jo yli 60 vuotta.
Muistan yksittäisiä eri tv-sarjojen jaksojen nimiä yli kahdenkymmenen vuoden takaa, esim. Kauniissa ja rohkeissa oli joskus 90-luvun puolivälissä jakso nimeltä "Bill Spencer, turskansilmäinen isäpuoli".
Vierailija kirjoitti:
Ajatar on Forumissa. Olin tuon tv-mainoksen aikaan varmaan kaksi- tai kolmevuotias.
...Forumissa Mannerheimintiellä!
Joka ilta auki kello kahdeksaan - Ajatar on Forumissa!
Leireillä ennen ruokaa laulettiin:
"Me syömme leipää elämän ja juomme lähteestä autuuden, ja ken siitä juo niin sanotaan, ei janoa hän milloinkaan. Eikö milloinkaan? Ei milloinkaan! "
Kiitos tästä muistosta!
Justiin pari päivää sitten alkoi mielessä pyöriä vaan että "eikö milloinkaan? ei milloinkaa-aa-aan"
mutta en muistanut yhtään, miten se jatkui ja mihin se liittyi.
Melkeen meni jo yöunet, kun mietin että mikä helkkarin biisi se on.
Tämä selvensi tilannetta ja ahistus helpottui, kiitos!!
Olin noin 2-3v. Mummola oli samassa pihassa ja heillä oli kissa. En muista minkänäköinen kissa oli, mutta muistan seuranneeni kissaa ensin naapurin pellolle ja siitä puista "siltaa" paskakanavan yli toiselle pellolle, kunnes kissa hävisi viljapeltoon. Se ei koskaan enää palannu, ehkä siksi muistan sen.
Oulu-Siika-Pyhä-Kala-Lesti-Perhon-Ähtävän-Lapuan-Kyrön
Eipä tuosta muuta iloa ole kuin se, että Lappiin ajaessa kasitietä pitkin voi seurailla matkan edistymistä ylitettävien jokien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla harvoja yli 70-vuotiaita, jotka täällä kirjoittelevat.
Lankapuhelinnumero kotiini 70-luvulla 838092. Sitten 3 korvattiin numeroilla 74.
Mulla on itse asiassa aika monia muistoja, joita en tarvitse.
När går nästa bussen till Slussen. Just nu, stig på. Vad kostar det? Ingenting, det är gratis.
Seiskan ruotsinkirjasta.
70-luvulla fillarini vaijerilukon numeroyhdistelmä oli 853.
Samoihin aikoihin koulussa käytetyn näkötestitaulun alin rivi oli alas, ylös, vasempaan, oikeaan, ylös, vasempaan.
Joukko on jaettava jakajan ilmoittamaan määrään yhtä monen alkion osajoukkoja.
Joukko on jaettava osajoukkoihin, joissa on jakajan ilmoittama määrä alkioita.
Opettelin nuo itkien 10-vuotiaana, kun piti koulussa matikan tunnille opetella joukko-oppia.
Vierailija kirjoitti:
Ne kerrat kun piti jäädä Marketin pihaan vahtimaan äidin pyörää, ettei sitä varasteta :D Kun tulin äidiksi tajusin miksi en päässyt kauppaan. Harmi, että nykyään tuollaisesta saisi varmaan lukea jälkeen päin Facebookista ja lasu-ilmotuksesta.
Ei ole totta! Minäkin olen vahtinut pyöriä kaupan pihassa ja tarkkaan vahdinkin! Enkä ikinä oivaltanut tätä. :D Oppia ikä kaikki...
N35
Vierailija kirjoitti:
Junan vessassa: När rullen är slut skjut ut hylsan genom öppningen i sidan dra ut papper. Muista ajatelleeni, että jos ruotsi on noin helppoa, niin opin sen vaivatta.
Käymälää saa käyttää vain junan kulkiessa. Klosetten får användas endast under tågets gång.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla harvoja yli 70-vuotiaita, jotka täällä kirjoittelevat.
Eiköhän täällä sentään muutamia muitakin ole.
Kiinnostaa joskus seurata, mitä seuraavan ja sitä seuraavan sukupolven päässä liikkuu.
Eka luokalla en olisi jaksanut tehdä matikan läksyjä. Kirjoitin laskut paperille ja vein äidille laskettavaksi, että "voin sitten tarkistaa onko mennyt oikein". Ei mennyt äiti tähän lankaan.