Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?

Vierailija
10.11.2016 |

Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.

Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.

Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)

Tylsimmät muistonne?

Kommentit (2086)

Vierailija
281/2086 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi aikaisemmin, ettei lapsi voi muistaa kuin vasta 3-vuotiaasta. Se ei pidä paikkaansa. Jos niin olisi, lapsi ei oppisi vaikkapa puhumaan ;) Itse muistan varmuudella tapahtuman tuota ennen, olin ukkini kanssa hänen verstaallaan. Ukki sai sairaskohtauksen ja meni tajuttomaksi. Vaikken tietenkään ymmärtänyt mitä siinä tapahtui, muistan aivan selkeästi miten paijasin ukkini päätä jossa oli haava ja yritin herättää häntä ja miten äitini juoksi verstaan oviaukosta sisälle villatakkia päällensä  vetäen. Oli sattunut juuri katsomaan keittiöstä verstaalle päin ja nähnyt isänsä kaatuvan. Silloin oli talvi. Ulkona pimeää, verstaalla valot.  Albumissani on kuva joulusta tuon tapahtuman jälkeen. Sitä joulua en muista, mutta kuvassa olen ukin sylissä ja ukilla on tikatun haavan suoja päässä. Olin silloin 2½ vuotias ja tuo oli tapahtunut viikkoa ennen joulua. Muistikuva on lyhyt, mutta kirkas. Muistan sen miten ukki valahti alas ja miten yritin itkien töniä ukkia ja sen, miten äiti lehahti ovesta sisälle.  Muistan miten äiti nappasi minut pois ukin vierestä ja päässä olleen myssyni tupsu osui ukin päästä valuneeseen vereen. En muista mitä sitten tapahtui, mutta tuo hetki on muistissa kirkkaana.

Vierailija
282/2086 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla jaettiin joka syksy koulussa uudet kynät, kumit, värit ja tussit. Niissä tusseissa se ruskea väri haisi aivan oksennukselle. Muistan sen hajun yök vieläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2086 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Minä muistan lastentarhasta 3-vuotiaiden ryhmässä, että Artolle oli tullut pissat housuun ja yläkaapista otettiin minun punaiset villahousuni ja laitettiin Artolle.  Olin hirveän loukkaantunut kun laitettiin pojalle,  kysymättä minun  lupaani. Myöhemmin tämä poika tuli koulussa minun luokalleni. Ryhmän nimi oliLemmikit ja me olimme silloin kaikkein nuorimmat, vuosi oli 1951.

Vierailija
284/2086 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvulla kun radiosta tuli kappale, jossa laulettiin "tule kesä takaisin", isäni rupesi hoilaamaan "tuletko sinä takaisin vai tuletko sinä etuisin".

Vierailija
285/2086 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vänrikki stoolin tarinoista yhden värssyn. Ala-asteella piti opetella outoja asioita ulkoa. Kuten esim karttakirjan takaa eri maiden liput, väkiluvut, pinta-alat jne. Kahjoa.

Vierailija
286/2086 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten viihdyttävää oli katsella pyykkitelineen pyörimistä mummolassa. Vieläkin joskus ajatuksissani palaan paikalle ja pyykit pyörii... pyörii... zzzzzzzzzz...

Vierailija
287/2086 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli vedenvihreä kesämekko 60-luvulla, muistan katselleeni sen jälkeen kun hän kuoli, samaa mekkoa kaapissa.

Vierailija
288/2086 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun Siilinjärvellä sijaitsevan Köörtintien toisessa päässä oli käynyt niin, että tienviitasta, jossa luki tämän tien nimi, oli lähtenyt pois k ja ö ja toisesta ö:stä pisteet. Eli näytti siltä, kuin viitassa olisi lukenut ortintie.

Vierailija
289/2086 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei oo tylsä mutta muistan Onni ja Enni-aapisen kaikki kirjainlaulut.

♪♪ Hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet, on ABCDEFG, niitä hiiri laulelee..♪♪

Voi luoja, tämä soi nyt loppupäivän päässä :D

Vierailija
290/2086 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, ai, u, li. Ma, ai, u, li. Ym, ym, mu, ai, ai, e. Ym, mu, ma. Ma, ks, ks, ai.

Tuossa oli kakkos- tai kolmosluokan lukujärjestys n. 20 v takaa. En todellakaan tiedä miksi tuo rimpsu on jäänyt mieleen.

Muistan kun ala-asteella ainakin 20v sitten perjantaina ennen kotiinlähtöä oli musiikin tuplatunnit tai kässän. Siitä sitten alkoi viikonloppu ja muistan kun kerran ampiainen lensi kesken kässäntuntien luokkaan :D

Vierailija
291/2086 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun joskus päiväkodissa maalattiin vesiväreillä, yksi meistä oli maalannut varmasti ainakin kaksi uponnutta autonrengasta esittävää maalausta, kun opettaja sanoi, että pitäisi tehdä jotain muutakin kuin uponneita autonrenkaita.

Vierailija
292/2086 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme serkkuni kanssa isoäitini siskolla kylässä kokonaisen viikon. Siinä oli "perusstadilaisille" vekaroille jotain eksotiikkaa, kun isotäti asui esikaupungissa omakotialueella. Hän antoi meille auliisti jäätelörahaa, jonka heti kannoimme samalla kadulla sijainneisiin kahteen lähikauppaan. Ostimme aina Pauligin Piparnakkeleita (nykyinen vastine on Puffet) ja kyytipojaksi Trip-mehuja, niissä kolmiopakkauksissa. Kivoja muistoja helteisiltä 70-luvun kesiltä.

Vierailija
293/2086 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuonna 1988 leikimme päiväkodin pihalla leikkiä, jossa minä kiipesin kiipeilytelineen huipulle, ja poika nimeltä Mika tulisi pelastamaan minut sieltä. Joku toinen poika sai luvan olla hirviö, mutta hänen nimeään en muista.

Vierailija
294/2086 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin Blossom-sarjaa 14-vuotiaana ja muistan jakson, jossa Blossom löysi poikaystävän (jolla taisi olla nahkatakki). Ja ajattelin silloin että ihanaa, kohta mäkin saan kokea jotain tuollaista.

20 vuotta on vierähtänyt mutta edelleen odottelen sen onnen kokemista...

Vierailija
295/2086 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun näin ensimmäistä kertaa junan ohittavan tasoristeyksen, jossa oli puomit ja varoitusvalot. Olin isän kanssa automatkalla ja isä sanoi, että tästä kulkee kohta juna.

Vierailija
296/2086 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun Onnenpyörässä kilpailija ratkaisi tehtävän, vaikka yhtään kirjainta ei ollut näkyvissä. Ratkaisu oli: Kolumbus löysi Amerikan vuonna 1492. Tietysti se johtui siitä, että tuo vuosiluku oli jo näkyvissä, niin kuin aakkosiin kuulumattomat merkit aina olivat.

Vierailija
297/2086 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan

- kun katselin käsivarttani n. 10 -vuotiaana ja kauhistuin että mikä minua vaivaa! Käsi oli ihan normaali mutta silloin se näytti mielestäni vääntyneeltä.

- kun kävin poimimassa mummolleni valkovuokkoja äitienpäivänä. Sain moitteet. Mummon mielestä ne olisi pitänyt jättää metsään.

- kun kurottelin lasia tiskikaapista sieltä ritilän välistä kun kaappi oli muka niin korkea. 

- kun kohtasin ensimmäisen koiran jonka muistan. Olin vanhempieni kanssa kävelyllä ja n. 2 -vuotias. Koiran naama oli omani tasolla.

- kun sisareni synyi ja hänet tuotiin kotiin. Sisko oli pullea vauva ja minä tykkäsin pyöritellä häntä pöydällä laulaen "siskosta tehdään pulla".

Vierailija
298/2086 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnossa opetettiin Raamatun kirjoja rimpsuna, muistan ne vieläkin. Mooses, Joosua, Tuomari, Ruut. Samuel, Kuningas, Aika ja muut. Esra, Nehemia, Ester.

Vierailija
299/2086 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kaivaneeni lapiolla maata portaiden vierestä, kun sieltä tuli sellainen vaaleanvihreä toukka. En ole nähnyt koskaan ennen enkä jälkeen sen väristä, säikähdin ja juoksin karkuun..

Olin n 3 vuotias kun seisoin isän kanssa oman huoneeni ovella, huoneessa ei ollut vielä lattiaa paikallaan ja isä sanoi, että jos en ole kiltisti hän ei tee sitä valmiiksi :D tiedä sitten mitä piruuksia olin tehnyt..

Vierailija
300/2086 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä 3-vuotias. Oltiin jossain sekatavarakaupassa. Muistan että oli tosi kaunis kesäpäivä ja aurinko paistoi kauppaan sisälle. Äiti ja isä oli antaneet mulle ja siskolle luvan valita itsellemme lelut sieltä kaupasta. Siskon kanssa pähkäiltiin valitaanko pehmonallet vai sellaiset muoviset ravut. Muistan miten se tuntui ihan kamalan tärkeältä päätökseltä. Kuitenkin olin päättänyt että valitsen saman minkä siskokin. Saatiin sitten ne pehmonallet. Harmittaa kun joku koira söi ne joskus aikoinaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi