Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat eivät auta

Nippon
09.11.2016 |

Onko normaalia, että eläkkeellä olevat, joutilaat isovanhemmat eivät hoida tunnin ajan lapsenlastaan hätätapauksessa? Lapsella nuha, ei kuumetta.

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mielestani ollenkaan normaalia, mutta ihan yhta paskat isovanhemmat on minunkin lapsillani. Jos ei kiinnosta lapsia hoitaa tunnin ajan, niin taytyyko sellaisten isovanhempien saada nahda lapsia ollenkaan? Minusta ei.

Tästä jotenkin paistaa läpi, miksi isovanhemmat ei lasta hoida. Mamma katsokoon peiliin, niin vastaus löytyy sieltä.

Vierailija
102/148 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ottavat ihan mielellään lapsenlapsiaan hoitoon muutamaksi tunniksi ja isompia yökylään. He eivät kuitenkaan koskaan ota räkäistä tai kuumeista lasta luokseen. 8-kymppisellä isälläni on useamman sairauden vuoksi sellainen tilanne, että tavallinen virusflunssa voi viedä hänet sairaalahoitoon useiksi päiviksi. Keuhkokuume todennäköisesti tappaisi isäni. Flunssakaudella saattaa mennä viikkokausia, etteivät vanhempani ole missään tekemisissä lapsiperheiden kanssa (vaikka haluaisivatkin). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on kyllä outoa, jos eivät tuntia voi katsoa lapsenlastaan, vai onko kokemus, että se venähtääkin moneksi tunniksi ?  

Nimimerkki itsekin isovanhempi

Vierailija
104/148 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen äiti: vielä työelämässä ja tekee kolmivuorotyötä. Hoitaa omia vanhempiaan siinä sivussa. Ei käy meillä edes kylässä kuin aniharvoin. 

Minä osa-aikatöissä ja koulussa ennen kolmatta lasta, nyt vain koulussa. Meillä on todella hetkinen elämäntilanne, mutta olisi silti ihana ihan vain nähdä sukulaisia joskus. Monesta tilaisuudesta olemme joutuneet ajanpuutteen takia kieltäytymään kohteliaaksi ja mietinkin, onko siinä syy olla meille vihaisia? No, ostin kuukausi sitten isänpäiväksi keikkaliput minulle ja miehelle, ja pyysin miehen vanhemmilta lastenhoitoapua siksi aikaa. Samalla ehdotin, että olisimme meillä tarjoneet isänpäivälounaan ja kakkua. Vastaus oli jyrkkä EI.

Täytyy myöntää, että kyllä minä mieleni pahoitin. 

Luehan vähän, mitä kirjoitat tilanteestanne. Oletko koskaan ajatellut, että anoppi hoitaa miehesi isovanhempia. Oliko sinun miehelläsi paskat isovanhemmat?

Anoppisi tekee kolmivuorotyötä ja hoitaa omia vanhempiaan. Oletan, ettei anoppisi ole enää aivan teini, vaan lähempänä eläkeikää.  Anopilla saattaa olla jo vähän kremppoja, hän tekee muutaman yövuoron ja niiden perään huolehtii, että omilla vanhoilla vanhemmilla on kaikki hyvin. Sinä kiukuttelet, ettei anoppi ja appi riennä hoitamaan sinun lapsiasikin.

Osaatko yhtään asettua toisen ihmisen asemaan?

Vierailija
105/148 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin 8 vrk pieniä (2 ja 3v) lastenlapsiani, kun vanhemmat olivat reissussa. Mukavaa oli! :-)

Vierailija
106/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap voisi tässä tapauksessa itse hoitaa sairaan lapsensa ja äitilleen joku muu kyyti sairaalaan, esim.suostuisiko appivanhemmat kyyditsemään? Toisaalta jos ap:n lapsella vain vähän nuhaa, niin ei liene liian paha rasti ottaa lapsi mukaan,jos siellä sairaalassa menee "vain tunti".. entä mies, voiham sekin jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta eikö? Aina on olemassa ratkaisuja, jos osaa ajatella.

Vierailija
107/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ne jotka syyttää isovanhempia itsekkäiksi,koska näillä omakin elämä, ovat itse vielä itsekkäämpiä, oletuksessaan, että isovanhempien pitäisi aina olla vain lapsiaan ja lapsenlapsiaan varten. Elämme yksilökeskeisyydessä, jonka huonona puolena on itsekkyys ja oma etu, sukupolvesta riippumatta. Ja omaa etua ollaan valmiita ajamaan likaisilla keinoilla: ottamalla lapset pelinappuloiksi ja kiristämällä.

Vierailija
108/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odota vain kun heillä tulee kremppaa, niin alkaa syyllistäminen kun ette auta heitä. Miten sydämettömiä joutilaita laiskoja lapsia. Suku komppaa kun puhuvat pahaa selän takana.

sinunkaltaisesi itsekäs ihminen ei ansaitse minkäänlaista perintöä. Ajatellaan vain itseään ja omia halujaan, ei sitä, miten vanhemmat haluavat vaikka nyt vanhana olla rauhassa.

Eli absoluuttisessa rauhassa saa olla, mutta joka kerta kuin tarvitsee apua johonkin, niin pitäisi kello kaulassa juosta paikalle?

Vierailija
109/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat saattoi pienenä pistää meidät koko kesäksikin mummulaan.. Itse kysyin äidiltä esikoisen ollessa 2-vuotias että hoitaisiko Juhannuksena yhden yön, olisi ollut kaverin häät. Ei kuulemma joka juhlapyhä viitsi hoitaa. Esikoinen nyt 18v, en kysynyt enää koskaan. Eikä tuo tarjoutunutkaan.

Niin se vaan itse saatu apu unohtuu. 

Vierailija
110/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä siitä perusarjesta täytyy perheiden selvitä ihan itsekseen. Vierailut isovanhempien luona on sitten sellaista kivaa extraa aina silloin tällöin. Mikäli  vanhemmat tarvitsevat apua ihan perusasioista selviämiseen, niin aika heikoilla kyllä mennään. Itse en edes huolisi tänne mitään mummoa pyykkäämään tai hakemaan lapsia koulusta tai kerhosta. Lapset ovat muutaman kerran vuodessa yökylässä päivän tai pari, vietetään yhdessä juhlapyhiä ja synttäreitä sekä kyläillään silloin tällöin puolin ja toisin. Välit ovat hyvät, mutta eivät sellaiset että häiritsisimme toistemme elämää.

Vierailija
111/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen nyt neljännen (4!!!!) peräkkäisen lastenhoitokerran jälkeen taas kipeänä. Tauti kestänyt jo kolme viikkoa. Joka kerralla -"Meillä on ollut vain pikkusen niiskutusta ja vähän yskää, eli ihan terveitä ovat".

Tiedän, että tauti voi tulla mistä vain, mutta heti olen nähnyt, kun ovat hoitooni tulleet, että ihan väsyneenvelttoja ovat olleet ja yöllä on alkanut huono olo. Mulla sitten sama tauti parin päivän päästä. Eli: EI AINA JAKSA!!!!

Ja joo joo, tyhmästi olen toiminut jne. mutta kun sitä haluaa toista hädässä auttaa.

Erään kerran minut herätettiin uutena vuotena klo 02 jälkeen kyyditsemään, kun ei taksia saanut. Törkeetä.  Ei paljon naurata. (Ja turha laitaa mitään "Niin metsä vastaa..." jne, kun ei olosuhteista mitään tiedä.)

Teidän olosuhteistanne en tosiaan mitään tiedä, mutta omalla kohdallani katsoisin peiliin, jos lapseni härskisti hyväksikäyttäisivät minua. Jotainhan olisi lasteni kasvatuksessa mennyt pieleen, jos he katsoisivat oikeudekseen käyttää minua hyväkseen aina, kun vain haluavat.

Olen joustanut paljon lasteni vuoksi, kun he ovat tarvinneet apuani. Tyttäreni ja poikani on kuitenkin pitänyt perustella hyvin, miksi minun pitäisi käyttää lomapäiviäni tai ottaa palkatonta vapaata töistä hoitaakseni sairastunutta lapsenlastani sen sijaan, että tyttäreni tai poikani jäisi itse lapsiaan (vieläpä palkallisesti) hoitamaan. Jos perustelut ovat olleet hyvät, kuten vaikkapa tärkeä työmatka tai harvinainen tilaisuus päästä koulutukseen, olen joustanut. Olemme myös aina sopineet, miten he tulevat vastaan, jos saan lapsenlapsiltani tartunnan ja olen itse sairaana (esimerkiksi käyvät mulle kaupassa). 

Osaan myös sanoa lapsilleni ei, jos en todellakaan jaksa. Jos olisi kyseessä oikeasti hätätilanne eli lapsenlapseni molemmat vanhemmat olisivat joutuneet sairaalaan ja ainoa keino välttää lasten joutuminen sosiaaliviranomaisten kautta edes tilapäisesti lastenkotiin, niin tilanne olisi tietysti toinen. Tällaisessa tilanteessa aivan varmasti myös toinen lapsistani osallistuisi sisaruksensa lasten hoitamiseen eikä vastuu lapsenlapsistani jäisi yksin minulle. 

Vierailija
112/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheita nuo kommentit, joissa sanotaan, että "jos ei hoida tuntia välillä, niin ei tarvitse tavata lapsenlapsia lainkaan". Tuossa ei selkeästi ajatella YHTÄÄN lasta, vaan vanhemmat itsekkäästi ajattelevat itseään ja tunteitaan omia vanhempiaan kohtaan, ei sitä, miten hyvä olisi kuitenkin lapsen tietää omat isovanhemmat.

Ja millähän tavalla lapsi tarvitsee isovanhempaa, joka jaksaa lirkutella 5-10 min., jonka jälkeen asenne on "mummu on nyt väsynyt, painupas vittuun siitä"? Jos isovanhempi ei ole halukas viettämään aikaa lapsen kanssa, niin ei tarvitse tulla ainakaan meille sohvalle istumaan, kritisoimaan ja kommentoimaan meidän päivittäisiä toimia ja kasvatusta. Mitä ihmettä se lapsi tuollaisesta saa? Selitäpä se.

Vierailija
113/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheita nuo kommentit, joissa sanotaan, että "jos ei hoida tuntia välillä, niin ei tarvitse tavata lapsenlapsia lainkaan". Tuossa ei selkeästi ajatella YHTÄÄN lasta, vaan vanhemmat itsekkäästi ajattelevat itseään ja tunteitaan omia vanhempiaan kohtaan, ei sitä, miten hyvä olisi kuitenkin lapsen tietää omat isovanhemmat.

Ja millähän tavalla lapsi tarvitsee isovanhempaa, joka jaksaa lirkutella 5-10 min., jonka jälkeen asenne on "mummu on nyt väsynyt, painupas vittuun siitä"? Jos isovanhempi ei ole halukas viettämään aikaa lapsen kanssa, niin ei tarvitse tulla ainakaan meille sohvalle istumaan, kritisoimaan ja kommentoimaan meidän päivittäisiä toimia ja kasvatusta. Mitä ihmettä se lapsi tuollaisesta saa? Selitäpä se.

No eikai kukaan jaksakaan lirkutella, kuin korkeintaan 5-10 min. Lasten kanssa voi olla ihan tavallisesti, lukea kirjaa, leipoa pullaa, tms. normaaleja elämisen juttuja vaan...ripustaa vaikka pyykkiä yhdessä kuivumaan. Tai mennä pihalle vaikka lumiukon tekoon, nuotiolle makkaranpaistoon yms...  Lapset nauttii ihan normaaleista arkipuuhista mummon ja ukin kanssa.

Vierailija
114/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ei pidä nuorimpiin lapsiin yhteyttä ollenkaan. Kohta 3-vuotiasta eivät ole tavanneetkaan. Vihaavat lasten isää ilmeisesti. exää vihasivat silloin kun oltiin yhdessä. 

Nyt nää superisovanhemmat lähettää rahalahjoja synttäreinä ja jouluina vanhemmille lapsille exän pankkitilille. Eivät tapaa heitäkään. Nuorimmat eivät saa edes korttia. En tarvitse apua tuollaisilta törkykasoilta.

Pari kertaa vuodessa pienemmät pääsevät onneksi anopin huomaan, haluaa ottaa heidät. Mutta anoppi sairasti syövän ja nyt mursi kätensä, ymmärrettävästi silloin ei hoidateta hänellä.. 

Vierailija
115/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikai kukaan jaksakaan lirkutella, kuin korkeintaan 5-10 min. Lasten kanssa voi olla ihan tavallisesti, lukea kirjaa, leipoa pullaa, tms. normaaleja elämisen juttuja vaan...ripustaa vaikka pyykkiä yhdessä kuivumaan. Tai mennä pihalle vaikka lumiukon tekoon, nuotiolle makkaranpaistoon yms...  Lapset nauttii ihan normaaleista arkipuuhista mummon ja ukin kanssa.

Sinulta taisi nyt mennä viestin pointti 100% ohi. Luepa uudestaan.

Vierailija
116/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mielestani ollenkaan normaalia, mutta ihan yhta paskat isovanhemmat on minunkin lapsillani. Jos ei kiinnosta lapsia hoitaa tunnin ajan, niin taytyyko sellaisten isovanhempien saada nahda lapsia ollenkaan? Minusta ei.

Tästä jotenkin paistaa läpi, miksi isovanhemmat ei lasta hoida. Mamma katsokoon peiliin, niin vastaus löytyy sieltä.

Millä tavalla paistaa läpi? Perustelisitko? Onko sinusta ok, että isovanhemmilla on ainoastaan oikeuksia, mutta ei lainkaan velvollisuuksia? Eli kylään voi tulla täysihoitoon, nappailla kuvia lapsista facebookiin ja esittää hyvää mummua? Kun todellisuudessa jaksaa lapsia viiden minuutin ajan. 

Vierailija
117/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhempi ei oikeasti jaksa hoitaa lapsenlastaan, on kaikkien etu, että hän sanoo sen rehellisesti. On väärin lasta kohtaan, jos hänet annetaan sellaisen ihmisen hoitoon, joka ei jaksa olla hänen kanssaan.

Minulla on kokemusta siitä, että vanhempi ihminen otti lapsen hoidettavakseen, ja kun ei jaksanutkaan, syytti siitä lasta ja lapsen äitiä. Muutaman kerran tätä tapahtui, niin ei enää viitsitty edes kysyä hoitoapua. (ko. tahosta tulee kuraa niskaan aina kun auttaa meitä jossakin. Hän tarjosi oma-aloitteisesti meille apua, kun puolisoni sairastui. Jälkeen päin hän puhui muille sukulaisille ikävästi siihen tilanteeseen liittyen. Ajattelin, että tämäkö on se hinta, mikä meidän pitää hänen antamastaan avusta maksaa. Olen senkin jälkeen antanut hänen satunnaisesti auttaa meitä joissakin pikku jutuissa, vaikka tiedänkin, että ne kurat tulevat siinä mukana.)

Vierailija
118/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, ettei isovanhemmat tarvitse apua vanhoilla päivillään.

Itse ainakin ostan hoivapalveluja, jos niitä joskus tarvitsen. Jos niitä ei silloin ole saatavilla niin toivon, että laki eutanasiasta on silloin jo hyväksytty.

Lapsenlapsiani olen hoitanut paljon.

Vierailija
119/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi olisi inhimillistä, että he auttaisivat. Taitaa olla jotain sinua/äitiäsi vastaan enemmän kuin mitään pöpöpelkoa.

Vierailija
120/148 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan yhtä OK olla hoitamatta nuhaista lapsenlasta kuin jättää menemättä jouluna anoppilaan siksi, että anopilla on vääränlaiset jouluverhot.

Joo huomasin. Viime jouluna mentiin anoppilaan verhoista huolimatta ja kun tultiin kotiin, meidän omat verhot olivat muuttuneet samanlaisiksi. Tarttui se sitten kuitenkin. ;)