Älä pilaa lapsen joulua lasillisella viiniä (sis. linkin)
Kommentit (209)
En pilaa lasillisella, ei nimittäin jää siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän naisen, joka kuoli vastikään kotonaan yllättäen, ja ruumiinavauksessa kuolinsyyksi paljastui pitkälle edennyt maksakirroosi. Nainen oli korkeasti koulutettu, korkeassa virassa ja nimenomaan tällainen viinin lipittäjä. Kukaan lähipiiristä ei osannut epäillä alkoholismia, koska nainen joi vaan hienoja viinejä ja ei käynyt baareissa, harrasti joogaa yms. ja oli sosiaalinen. Kännissä häntä ei nähnyt kukaan, sillä tosiaan oli ilmeisesti lipitellyt pitkin päivää ja vuosikymmenten ajan.
Ainoa merkki maksakirroosista oli kasvojen keltaisuus, mutta viimeisinä kuukausina nainen linnottautui kotiinsa ja selitteli huonovointisuutensa syyksi pitkittynyttä flunssaa. Löydettiin henkitoreissaan kotoaan kun ei tullut avaamaan ovea.
Alkoholi tappaa hitaasti ja tuhoaa sisäelimet hitaasti, ei etanoli katso, miten hienossa pullossa se on. On käsittämätöntä, että oikeasti meillä tässäkin ketjussa on aikuisia, jotka haluavat OPETTAA lapsilleen juomatapoja, siis annetaan esimerkkiä että alkoholi kuuluu aikuisten elämään normina.
Mikä ihmeen vääristymä tämä on ja mistä se on tullut? Ei ole mitenkään normi, että alkoholi kuuluu juhlaan tai perhejuhliin, alkoholia puolustavat vain ne, ketkä eivät voi olla ilman.
Jos fokus ei olisi etanolissa, ihmiset joisivat laadukkaita alkoholittomia viinejä lasten seurassa. Ja toinen tabu on tämä eurooppalainen juomakulttuuri jota ihannoidaan. Alkoholi tappaa euroopassa myös, ei se katso kansallisuutta? Ei ole mitään ranskalaista supermaksaa, vaikka kuvitellaan. Erona eurooppalaisiin meillä on vaan tilastoitu ja selkeä humalajuominen, joka on yleistä Suomessa. Meidän kulttuurimme ihannoi humaltumista ja sen näkee näissä alkoholiketjuissa täälläkin palstalla.
Todennäköisesti täällä palstailee sosiekonomisesti alemmassa asemassa olevia ihmisiä jotka tutkimusten mukaan käyttävät päihteitä enemmän, mitä muu väestö.
Tottakai tässä ketjussakin siis ihannoidaan ja normalisoidaan alkoholia ja kuvitellaan, että se kallis punkku lähiökolmion perheasunnon joulupöydässä on jotain ylevämpää ja jotain muuta, kuin alkoholismia.
Kyllä on saanut lipitellä useita vuosia ennenkuin maksakirroosi puhkeaa. Ihmiset ovat hyviä katsomaan toisaalle.
Mutta tulin sanomaan, että kyllä se on vaan niin, että alkoholi kuuluu normi aikuisen elämään, käytti sitä tai ei. Alkolia on kaikkialla ja siihen pitää oppia suhtautumaan, pärjäämään sen kanssa.
Jos perhe käyttää alkoholia niin sieltähän ne lapset oppivat käytön ja tavat. Ennen kaikkea on hyvä painottaa, ettei alkoholia tarvitse ottaa, jos ei halua. Tai viini tai olut sopii ruokailuun siinä missä vesi/maitokin. Illanistujaisiin voi varata lasin tai pari viiniä tai vaikka mehua. Jos se koko viinipullo tyhjeneekin illanaikana, niin ei maailma siihen kaadu. Ei tarvita mitään varoittavia katumusharjoitteluita. Vaan terve suhtautuminen alkoholiin, eikä piilotella sitä. Vaan kerrotaan ne vaarat ihan rehellisesti ja ilotkin.
Kallis punkku vuokrakolmiossa ei ole alkoholismia. Se on juhlaa, jos niin halua.
Kylläpä on edellinen tapaus alkoholilla peloteltu parka, ei käsitystäkään tavallisesta elämästä. Kyllä tämmöiset tapaukset saakin tekemään trolleja ja alkoholia ihannoivia kirjoituksia. Se on se ääripää, joka nostaa päätään näin ahdasmielisen kirjoittelun jälkeen.
alkoton-ohis
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannalta turvallisinta on, kun vanhemmat eivät ota pisaraakaan.
Jos mietitte asiaa rehellisesti lapsen näkökulmasta, myönnätte, että nollalinja on se, minkä hän teille valitsisi.
Oma lapseni ei ainakaan koskaan sanonut juomisestamme halaistua sanaa, eikä hän siitä koskaan joutunut kärsimäänkään, meillä kun ei kotona koskaan ole juotu humaltumistarkoituksessa, vaan olemme olleet vaimoni kanssa aina kohtuukäyttäjiä, joka meillä tarkoittaa maksimissaan 2-3 annosta alkoholia koko illan aikana. Ja näitä iltoja oli todella harvoin, lähinnä siis isompien juhlien aikaan. Nyt lapseni on jo aikuinen ja kohtuukäyttäjä itsekin.
Omassa lapsuudessani minulla ei ole vanhempieni alkoholinkäytöstä minkäänlaista poikkipuolista sanaa sanottavana. Heistä kumpikin oli kohtuukäyttäjiä ja jouluna, kuten muulloinkin käytettiin aina alkoholia kohtuudella. Eli maksimissaan saunaolut, ruokaviini ja kahvin kanssa konjakki ja ehkä glögi vähän myöhemmin. Ja tuo siis jouluaattona ajoittui noin 8 tunnin ajalle, joten missään vaiheessa eivät olleet vähäisimmäsäkään määrin humalassa. Koskaan eivät olleet jouluna eivätkä muulloinkaan humalassa, tai missäänmäärin siinä kunnossa, että minä lapsena olisin kiinnittänyt heihin minkäänlaista huomiota negatiivisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitte asiaa rehellisesti lapsen näkökulmasta, myönnätte, että nollalinja on se, minkä hän teille valitsisi.
Uskoisin että jos lapsi on nähnyt kotonaan sen yhden lasin johtavan juomiseen ja humalaan niin silloin hän varmasti valitsisi nollalinjan. Mutta voitko uskoa, että isolla osalla lapsista tilanne ei ole tämä. Olen itsekin ollut lapsi ja muistan vanhempieni käyttäneen alkoholia. Joivat lauantaisaunan jälkeen oluet samalla kun me lapset saimme limppaa ja katsottiin kaikki tv:stä jotain. Ruuan kanssa joivat joskus viiniä ja hienoissa tilaisuuksissa kilisteltiin kuohuvalla. Joskus kun me lapset kysyttiin, että saadaanko maistaa niin sanottiin vain että tämä on aikuisten juomaa eikä siitä sitten sen enempää. Koskaan en nähnyt vanhempia humalassa tai käyttäytyvän juomisen takia mitenkään poikkeuksellisesti. Ylipäätään käsitteet alkoholi ja humala selvisivät minulle vasta yli kymmenen vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin rentouttavaa vaikutusta lienee vaikea tutkia, mutta tyhmempikin tajuaa että moni nainen olisi saanut pataansa jos miehen pitäisi ilman viinaa kuunnella nalkutusta tai moni nainen retuttaisi lapsiaan lapsiaan tukasta jos koskaan ei ottaisi rentouttavaa lasillista. Ei sovi kaikille eikä kaikki sitä todellakaan vaadi, mutta en yhtään epäile etteikö asiallisella kohtuukäytöllä olisi hyvä rentouttavakin vaikutus.
Taas sekoitetaan alkoholismi ja normaali suhtautuminen alkoholiin. Onhan se nyt täysin eri asia, jos alkoholistivanhempi jouluaattona "ottaa nyt vaan yhden lasillisen vinkkua" hieman syyllisenä ja kiukkuisena ja lapsella on jo valmiiksi traumat, kun taas että normaalisti alkoholiin suhtautuva vanhempi ottaa lasillisen viiniä ja on normaali iloinen itsensä.
Mitä mieltä olette, saako alkoholia käyttää jos on jouluna lasten seurassa, mutta ei ole omia lapsia vastuulla?
Olemme mieheni kanssa tyypillisesti viettäneet jouluaaton hänen vanhempiensa luona. Siellä on ollut myös miehen molemmat siskot miehineen. Olemme viettäneet aikuisten joulua, joulusaunan jälkeen jouluaterialla on ollut ruokajuomana viiniä ja olutta, jälkiruokana konjakkia. Usein lahjojen avaamisessa on juotu terästettyä glögiä. Illanvietto on jatkunut myöhään yöhön, jolloin ollaan kokoonnuttu pöydän ääreen keskustelemaan, pelaamaan lautapelejä ja nauttimaan juustotarjottimesta ja viineistä. Kaatokännissä ei ole kukaan koskaan ollut, mutta rehellisesti sanottuna ei välttämättä ajokunnossakaan. Silti on ollut aina todella mukavaa, ei mitään riitelyä, sammaltamista tai kuusen päälle horjahtamista, vaan myöhään jatkuvaa mukavaa yhdessäoloa pitkästä aikaa porukalla.
Toissa jouluna miehen sisko odotti viimeisillään esikoistaan. Joulunvietto sujui kuitenkin perinteiseen malliin, tietenkään hän ei ottanut alkoholia, mutta vietti kanssamme mukavaa nauruntäytteistä iltaa.
Viime jouluna lapsi oli syntynyt, eikä miehen sisko miehineen juonut pisaraakaan. Miehen sisko kuitenkin selvästi pahoitti mielensä siitä, että me muut kuusi aikuista käytimme alkoholia, vaikka oli lapsi läsnä. Emme aiheuttaneet lapselle vaaratilanteita, ja alkoholinkäyttö painottuikin ilta-aikaan, jolloin lapsi jo meni nukkumaan, illallisella kuuden aikoihin ei kukaan ollut ehtinyt nauttia kuin pari lasia viiniä. He katselivat illan mielenosoituksellisesti telkkaria muiden viettäessä iltaa keskenään jutellen. En tiedä, miksi meidän muiden viininjuonti heitä niin ärsytti, kun kerran oli kaksi täysin selvää turvallista aikuista paikalla. Vai olisivatko he odottaneet, että isoäiti olisi ollut täysin raittiina koko joulun ja ottanut hoitovastuuta lapsesta aattoiltana, jotta he itse olisivat voineet nauttia viiniä. En tiedä. Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta, että kuuden ihmisen pitäisi ruveta muuttamaan radikaalisti joulunviettotapojaan kahden aikuisen ja heidän lapsensa takia. Ehkä porukka jossain vaiheessa sitten jakaantuu ja nämä yhteiset joulut jäävät historiaan. Itse en tiedä, haluanko koskaan omia lapsia, joten joulunvietto hysteerisesti lasten ehdoilla ei oikein kiinnosta, vaikka muutoin tästä miehen siskon lapsesta tykkään ja hänen kanssaan vietän mielelläni aikaa. Saa nähdä, mitä tänä jouluna on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, saako alkoholia käyttää jos on jouluna lasten seurassa, mutta ei ole omia lapsia vastuulla?
Olemme mieheni kanssa tyypillisesti viettäneet jouluaaton hänen vanhempiensa luona. Siellä on ollut myös miehen molemmat siskot miehineen. Olemme viettäneet aikuisten joulua, joulusaunan jälkeen jouluaterialla on ollut ruokajuomana viiniä ja olutta, jälkiruokana konjakkia. Usein lahjojen avaamisessa on juotu terästettyä glögiä. Illanvietto on jatkunut myöhään yöhön, jolloin ollaan kokoonnuttu pöydän ääreen keskustelemaan, pelaamaan lautapelejä ja nauttimaan juustotarjottimesta ja viineistä. Kaatokännissä ei ole kukaan koskaan ollut, mutta rehellisesti sanottuna ei välttämättä ajokunnossakaan. Silti on ollut aina todella mukavaa, ei mitään riitelyä, sammaltamista tai kuusen päälle horjahtamista, vaan myöhään jatkuvaa mukavaa yhdessäoloa pitkästä aikaa porukalla.
Toissa jouluna miehen sisko odotti viimeisillään esikoistaan. Joulunvietto sujui kuitenkin perinteiseen malliin, tietenkään hän ei ottanut alkoholia, mutta vietti kanssamme mukavaa nauruntäytteistä iltaa.
Viime jouluna lapsi oli syntynyt, eikä miehen sisko miehineen juonut pisaraakaan. Miehen sisko kuitenkin selvästi pahoitti mielensä siitä, että me muut kuusi aikuista käytimme alkoholia, vaikka oli lapsi läsnä. Emme aiheuttaneet lapselle vaaratilanteita, ja alkoholinkäyttö painottuikin ilta-aikaan, jolloin lapsi jo meni nukkumaan, illallisella kuuden aikoihin ei kukaan ollut ehtinyt nauttia kuin pari lasia viiniä. He katselivat illan mielenosoituksellisesti telkkaria muiden viettäessä iltaa keskenään jutellen. En tiedä, miksi meidän muiden viininjuonti heitä niin ärsytti, kun kerran oli kaksi täysin selvää turvallista aikuista paikalla. Vai olisivatko he odottaneet, että isoäiti olisi ollut täysin raittiina koko joulun ja ottanut hoitovastuuta lapsesta aattoiltana, jotta he itse olisivat voineet nauttia viiniä. En tiedä. Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta, että kuuden ihmisen pitäisi ruveta muuttamaan radikaalisti joulunviettotapojaan kahden aikuisen ja heidän lapsensa takia. Ehkä porukka jossain vaiheessa sitten jakaantuu ja nämä yhteiset joulut jäävät historiaan. Itse en tiedä, haluanko koskaan omia lapsia, joten joulunvietto hysteerisesti lasten ehdoilla ei oikein kiinnosta, vaikka muutoin tästä miehen siskon lapsesta tykkään ja hänen kanssaan vietän mielelläni aikaa. Saa nähdä, mitä tänä jouluna on luvassa.
Mun mielestä alkoholia voi nauttia vaikka olisi omiakin lapsia vastuulla. Meillä tosin juominen on ollut niin maltillista, että kaikki pysyvät ajokuntoisina koko illan.
Mun mielestä todella asiallinen ja ajatuksia herättävä blogiteksti. Suomessa alkoholi on arka aihe ja siitä puhutaan lähes aina ongelmalähtöisesti. Alkoholi on pilannut ihan liian monen suomalaisen lapsen elämän ja ihan syystä kampanjoidaan raittiin joulun puolesta. Moni suomalainen on alkoholin suurkuluttaja, mutta varmasti enemmistö osaa ottaa kohtuudella.
Itse ainakin haluan lapseni saavan terveen käsityksen alkoholin käytöstä. Siitä ei pidä tehdä mörköä tai kiehtovaa kiellettyä asiaa. Meillä juodaa punaviinia ruoan kanssa ja otetaan saunaoluet. En aio tuntea syyllisyyttä siitä jos juon jouluna pari lasillista viiniä, koska niiden parin lasillisen jälkeen olen yhtä selvä kuin huonosti nukutun yön jälkeen. Ja jos juon, niin juon korkeintaan ne kaksi lasillista.
Minun äitini ei koskaan kännännyt, sammunut, örveltänyt, saatikka sitten ollut väkivaltainen tai muuten vaarallinen juoppo.
Silti lapsena huomasin jo sen, jos hän oli juonut vaikka kolme tai yhdenkin lasin viiniä. Hän tuntui heti erilaiselta ihmiseltä pikku hiprakassa. Ja se tuntui minusta ikävältä. Ei ainakaan ilahduttanut.
Minun kohdallani kysymys ei ole siitä, traumaantuuko lapsi, jos vanhemmat juovat pari lasillista viiniä. Ei varmana traumaannu (se nyt vielä puuttuisi). Vaan siitä, olisiko lapsella mukavampi joulu, jos sitä viiniä ei juotaisi ollenkaan. Varmasti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa.. saatanpa tänä vuonna jo kattaa 15 vuotiaalle viinilasin pääruualle, puoli lasia hyvää, ruokaan sopivaa punaviiniä voisi olla hyvä tapa aloittaa tuo alkoholikasvatus.
Meillä ei 16-vuotias vielä viinistä välitä, mutta tykkää tosi paljon siitä alkoholittomasta Kuohu-juomasta. Tuo on niin juupelin kallista (15€/pullo), että ostetaan vain kun on isompi syy juhlaan, mutta jouluksi voisi taas pullon ostaa.
Itse en ole koskaan mainittavammin juonut ja yhä vähemmäksi näyttää alkoholinkäyttö hiipuvan. Ei tule enää edes pihvien kanssa juotua punaviiniä, kun ennen se jotenkin kuului kuvioon. Joulusta ei tule ensimmäisenä mieleen miettiä, otanko vai enkö ota. On aika yhdentekevää eikä herätä suuria tunteita. Lasillisen saatan ottaa, mutta en voi luvata että saan aikaiseksi senkään vertaa. Mutta jos Kuohu-pullo ostetaan, niin se kyllä maistuu minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini ei koskaan kännännyt, sammunut, örveltänyt, saatikka sitten ollut väkivaltainen tai muuten vaarallinen juoppo.
Silti lapsena huomasin jo sen, jos hän oli juonut vaikka kolme tai yhdenkin lasin viiniä. Hän tuntui heti erilaiselta ihmiseltä pikku hiprakassa. Ja se tuntui minusta ikävältä. Ei ainakaan ilahduttanut.
Minun kohdallani kysymys ei ole siitä, traumaantuuko lapsi, jos vanhemmat juovat pari lasillista viiniä. Ei varmana traumaannu (se nyt vielä puuttuisi). Vaan siitä, olisiko lapsella mukavampi joulu, jos sitä viiniä ei juotaisi ollenkaan. Varmasti olisi.
Kyse ei ole siitä että juodaanko sitä viiniä 1 x 12 cl vai 3 x 12 cl. Kyse on kohtuudella juomisesta. Ihmisillä on erilaisia toleransseja alkohohlin suhteen, joten toisille se yksikin lasillinen on jo liikaa ja toisille ei vielä kolmekaan lasillista. Jos käytös muuttuu tuollaiseksi että ollaanvähän hiprakassa niin ei se ole enää sitä kohtuullista käyttöä. Ei kohtuullinen käyttö vaikuta lapsen joulun mukavuuteen tai kamaluuteen millään lailla.
Ei se joulu oo pelkästään lasten juhla, on se aikuistenkin.
Meillä mä voin ottaa sen pari lasia viiniä vaikka nyt heti ja lapset ei oo moksiskaan.
Joulunakaan tuskin huomaavat kun on niin paljon jännittävää ja nautittavaa.
Vanhin lapsi on jo aikuinen eikä ole ikinä valittanut meidän alkoholin käytöstä, tosin ei ole ollut syytäkään.
Ihan ihmeellistä syyllistämistä täällä! Mitä tuttavien jouluista tiedän, niin monessa perheessä otetaan vähän tai ainakin joku ottaa, ja ihan on heilläkin täyspäisiä kivoja muksuja.
Eniten mua ihmetyttää miten jonkun mielestä minun ottamani 3 viinilasia vaikuttaa jonkun ei-paikalla olevan alkoholistin juomiseen. Sillähän täällä jatkuvasti perustellaan, joku sanoo että "juon vain 2-3 lasia viiniä" ja heti on joku huutamassa kuinka se ei kaikilla jää siihen 3 lasilliseen. Ööh?
Hämmästyttää myös nämä ihmiset jotka traumatisoituvat vanhempiensa tunteista. Jos äiti on hilpeä on tämä ilmeisesti traumaattista vaikka alkoholia ei olisi nautittukaan. Muistan kun olin ekalla luokalla ja äiti tuli kotiin herkkukassin kanssa lauleskellen koska hän oli maksanut opintolainansa viimeisen osan sinä päivänä. Ilman yhtäkään annosta äitini oli todellakin normaalia hilpeämpi ja iloisempi. Voi kun en tajunnut pitää tätä muistoa pahana ja traumaattisena, nyt siitä on jäänyt vain hyvä mieli.
Ei lasi ole mitään, paitsi jos lasiin mahtuu 1 l viiniä...
Yrittäkää ymmärtää näitä alkoholipelkoisia, täällä hyvin sanottu!
http://www.vauva.fi/keskustelu/2708984/voisi-yrittaa-myos-ymmartaa-alko…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas se alkaa.
Mietin ihan samaa. Onkohan asialla ihan vain väsyneet provonvääntäjät, himouskovaiset, entinen alkoholisti vai joku lasisen lapsuuden kokenut ja siitä traumatisoitunut?
P.S. ap, minä aion juoda ainakin kolme lasillista viiniä jouluaattona, ja takaan että 3- ja 4-vuotiaat lapseni eivät asiasta välitä. Eivät ole koskaan edes nähneet ketään humalassa.
Ihan tosissasiko odotat että ne 3 ja 4 vuotiaat tulevat sinulle sanomaan milloin on syytä lopettaa juominen?
Varsinainen vanhempi taas kommentoimassa.
Sama henkilö, joka on palstalla kertonut miehensä huumeidenkäytöstä. Oikeat unelmavanhemmat.
Ei nyt kannata kenenkään alkaa vielä lasua kyhäämään, kyseessä on nimittäin onneksi hieman erikoisen persoonan luoma mielikuvitusperhe.
Sinun mielestäsi - tosin todisteiden vastaisesti, I might add...
Mutta lasusta olen samaa mieltä, muutama lasillinen ruoan kanssa ei ole minusta lasun arvoista. Eikä miehen lasten luota poissaollessa tekemät virheet ole myöskään lasun arvoisia. Eiköhän niillä viranomaisilla ole ihan oikeaakin tekemistä?
Ymmärrän, että alkoholistiperheiden lapsilla on traumoja, mutta normaali alkoholinkäyttö, johon ei humala tai edes hiprakka kuulu, ei traumatisoi ketään.
Viinit maistuu pahalle, vain juopot niitä kittaa sormi ojossa ja kuvittelee jotenkin eroavansa niistä huttusta kittaavista puleista joita kaduilla notkuu.
Vitun juopot, vetäkää itsenne hirteen niiden "viinilasillisten kanssa", ei kukaan ei-alkoholisti pidä mistään alkoholista.
En jaksa avata linkkiä. Juon lasin viiniä jouluna, koska se maistuu hyvältä juustojen kanssa. Olen paha ihminen ja lapset ympärillä traumatisoitukoot.
.