Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusvelvollisuus parisuhteessa/avioliitossa

Vierailija
08.11.2016 |

Naisilla on vissiin vähän hämärtynyt käsitys mitä on elatusvelvollisuus tai elintaso parisuhteessa.
Eikai kukaan oikeasti luule, että miehellä olisi velvollisuutta hankkia naiselle asioita, tavaroita tai ravintolaillallisia ja lomamatkoja koska "elatusvelvollisuus"? :D

En minä ainakaan omaa niin hienoja vaatteita ja lomareissuja kuin mieheni, mutta enpä ole uraani samalla tavalla panostunut!

Kommentit (22)

1/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, harva meistä lomailee eri hotelleissa. Mutta hei, jokainen pari tekee niin kuin itse päättävät.

Vierailija
2/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

No, harva meistä lomailee eri hotelleissa. Mutta hei, jokainen pari tekee niin kuin itse päättävät.

Mutta eri maassa! Toinen Kiteellä ja toinen Dubaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me asutaan samaa lukaaliakin. En asu pihavajassa.

Vierailija
4/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei "elatusvelvollisuus" hätätilanteessa tarkoita, että miehen pitäisi ostaa naiselle muuta kuin ruokaa selviytymiseen.

Vierailija
5/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei "elatusvelvollisuus" hätätilanteessa tarkoita, että miehen pitäisi ostaa naiselle muuta kuin ruokaa selviytymiseen.

Kyllä lain henki itse asiassa on se, että perheessä ei voi olla kahta elintasoa.

Vierailija
6/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lain henki itse asiassa on se, että perheessä ei voi olla kahta elintasoa.

Ei se tarkoita yhtään sen enempää, kuin että selviät hengissä. Vai kuvitteletko miehen lompakon kuuluvan naisellekin?

Vierailija
7/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä maksan miehenkin ruuat, lomamatkat ja olen ostanut sille vaatteitakin kun tienaan tällä hetkellä yli tuplasti enemmän. Kun tilanne oli joskus toisten päin mieskin elätti mua mukisematta. Tämä perhe on meidän yhteinen projekti.

Yhdessä ollaan oltu 20 vuotta ja tähän on mahtunut monenlaisia aikoja, on mukavaa kun voi luottaa että puoliso kannattelee vaikeiden aikojen yli.

Vierailija
8/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisuus ei koske pelkästään ruokaa ja henkiin jäämistä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos toinen tienaa paljon, niin toinen ei saa mitään tukia.

Esim. toinen töissä ja toinen työtön, mutta ei saa työttömyystukea. Hän hakee toimeentulotukea. Saa 0e, koska töissäkäyvän tulee elättää. Eli käytännössä elatusvelvollisuus on vähintään toimeentulotuen verran.

Vierailija
9/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen sellaisesta käsitteestä kuin taloudellinem perheväkivalta? Et eroa miehestä joka hakkaa naistaan mitenkään.

Vierailija
10/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista ruokaa? Onko sinusta kohtuullista, että mies kaupassa käydessään ostaa itselleen pihvin ja vaimolle kaurahiutalepaketin? Kumpikin tekee oman ruokansa vai pitääkö vaimon vielä paistaa se pihvi miehelle?

Vierailija
11/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tule ikinä ymmärtämään perheitä joissa viimeiseen saakka puristetaan sitä omaa lompakkoa kiinni, jottei toinen vahingossakaan hyötyisi minusta mitään!! Minun rahat!! Yök.. Jos rakastaa toista luulisi haluavan tarjota hänellekin kivaa elämää.. Eri elintaso perheessä, tosi rakkautta :(

Vierailija
12/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärtääkseni naiset ovat pienempiä ja elävät kyllä 80 sentin ruualla, jos raavas mies syö eurolla. Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Tai sitten voi down-shiftata vähän vähemmän ja uraohjautua enemmän. Sikäli mikäli naiset itseään yhtä älykkäänä pitävät.

Vierailija
13/22 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän parisuhde on nyt kestänyt 25 vuotta köyhästä opiskeluajasta vauraaseen keski-ikään.

Ja koko ajan KAIKKI on ollut yhteistä. Kumpikaan ei ole itsekäs eikä pihi.

Ei ole ikinä ollut mitään sinun ja minun rahoja. Koko perhe elää samaa elämää ja yhdessä päätetään asiat.

Ja suhde toimii mainiosti kun osaa/haluaa jakaa toisen kanssa elämänsä henkisesti ja taloudellisesti.

Ei tule turhia riitoja, valtataisteluita eikä katkeruutta.

Vierailija
14/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realisti kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni naiset ovat pienempiä ja elävät kyllä 80 sentin ruualla, jos raavas mies syö eurolla. Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Tai sitten voi down-shiftata vähän vähemmän ja uraohjautua enemmän. Sikäli mikäli naiset itseään yhtä älykkäänä pitävät.

Aivan, naisilla kuluu myös pienempiä vaatteita jotka ovat keskimäärin halvempia kuin miesten vaatteet. Miesten kroppa vaatii isomman määrän saippuaa ja kosteusrasvaa.

Vierailija
15/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan lukenut lain perusteluja? Avioliitossa puolisoilla ei ole velvollisuutta tarjota toiselle tämän haluamaa elintasoa, vaan riittää, että kumpikin osallistuu elatukseen. Jos toinen ei siihen kykene, niin "elättäjältä" ei voi vaatia muuta kuin katon pään päälle ja ruokaa, ei matkoja Barcelonaan. Ei edes silloin, kun toisella olisi rahaa matkat maksaa.

Vierailija
16/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tule ikinä ymmärtämään perheitä joissa viimeiseen saakka puristetaan sitä omaa lompakkoa kiinni, jottei toinen vahingossakaan hyötyisi minusta mitään!! Minun rahat!! Yök.. Jos rakastaa toista luulisi haluavan tarjota hänellekin kivaa elämää.. Eri elintaso perheessä, tosi rakkautta :(

Mistä keksit, että omat rahat tarkoittaa eri elintasoa? Omat rahat tarkoittaa sitä, että kumpikin päättää omista rahoistaan ja jos haluaa, niin antaa omistaan perheen yhteiseksi iloksi. Mutta se ei tarkoita sitä, että kehnommin tienaava voi vaatia toiselta rahaa vedoten siihen, että puoliso tienaa paremmin. Todellinen rakkaus ei lähde siitä, että halutaan hyötyä toisesta vaan siitä, että haluaa pitää toisesta huolta.

Jos rakastaa toista, ei vaadi tämän rahoja, koska silloin rakastaa niitä rahoja.

Vierailija
17/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukiin (päiväraha tai työmarkkinatuki) eivät ainakaan avopuolison tulot vaikuta. Mutta joo, yhteinen koti tarkoittaa yhteistä taloutta. En silti oleta, että automaattisesti puolison velvollisuus (puolin ja toisin) olisi kustantaa mitään erityisiä "luksus"juttuja.

Vierailija
18/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen naisystäväni (asuimme yhdessä) suuttui kun en aina rahoittanutkaan hänen huumeidenkäyttöään (Subutex, piri ja reseptilääkkeet). Sanoi, että "äääh, ihan tylsää ku ollaan pariskunta niin rahojenki pitäs olla yhteisiä". Luonnollisestikaan tuo nainen ei ollut työelämässä ja minun pieni palkkani ei todellakaan olisi riittänyt noihin täällä päin Suomea kalliisiin myrkkyihin, maksoin vuokrastakin 2/3. Omat rahansa hän tuhlasi nopeasti; kerran hän voitti jostain nettipelistä 3000 euroa ja ne kestivät viikon, sitten hän sai perintöä 5000 euroa ja ne kestivät noin puolitoista viikkoa. Ei kai todellakin avo/avioliitossa tarvitse kustantaa toisen osapuolen päihteilyä?

Vierailija
19/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoiden elatusvelvollisuus avioliiton aikana

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

Tarkoittaa että jos mies kulkee Armanin kuteissa ja vaimo kirppisrytkyissä, koska mies ei anna rahaa kunnollisiin vaatteisiin, voi vaimo vaatia elatusapua mieheltä avioliiton aikana.

Vierailija
20/22 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvihan kohotuskeskustelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän