Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
61/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakkeen omistaminen on yksi turhimpia juttuja mitä tiedän, sillä ethän sinä oikeasti edes omista sitä asuntoa vaan osakkeita. Ja jos jotakin haluat siellä rempata niin taloyhtiöltä kuitenkin pitää kysyä lupa. Ja nykyään asunnot ovat niin kalliita, että joka tapauksessa lihottaisit pankkia aika kamalan monta vuotta. 

Vuokralla asuessa on se helppous, että voi lähteä kun haluaa. Jos talon maine menee, tulee luteita, vesivahinkoja, ei toivottuja asukkaita, jne. niin senkus vaan lähtee. Olen minä asunnon omistanutkin, joten tiedän kyllä millaista se on. Tiedän millaista on kun tahtoisi jotakin tehdä ja taloyhtiö ei anna lupaa. 

Joten, mieluummin vuokralla.

Vierailija
62/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan alle 500 euroa vuokraa kaksiosta kuukaudessa ja siihen sisältyy myös sähkölasku ja vesi. Ei ole varaa omaan. Vasta tälläkin palstalla omistusasujat valittelivat kuinka ei ole varaa remontoida asuntoa ja kuinka kalliit lämmityskustannukset ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat pois rikkaiden taskuun kirjoitti:

Kyllä sitä lainaa kuulkaas saa ja vieläpä naurettavan edullisesti, kun säästää ensin riittävän pesämunan. Säästäminen on tietysti vaikeaa, jos pistää kaikki rahansa haisemaan mm. vuokraan ja shoppailuun.

Miksi edes maksaa vuokraisännän lainaa, kun voi maksaa omankin? Näissä on sellainen "pieni" ero, että jälkimmäisessä tapauksessa maksaminen loppuu aikanaan ja asunto on oma.

On suorastaan vääryys lapsia kohtaan, että vanhemmat kantavat varallisuutensa vuokraisännälle.

Jos ei "laita rahoja haisemaan" vuokraa maksamalla, voi hyvin olla kohta taivasalla. En ihan rinnastaisi shoppailua ja vuokranmaksua! 

Vierailija
64/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sama summa minulla menisi rahaa siihen omaan asuntoonkin, kenties jopa enemmän jos tulee remontteja/jääkaappi hajoaa tms. Ja niin, kyllähän siinä makselisi omaa asuntoa, mutta miksi? Ei se asunto mukaan tule kun tyhjää joskus potkaisen. Tietysti eläkepäivinä saattaisi mennä vähemmän rahaa asumiskuluihin, tai sitten ei, koska sitten se asuntokin on jo aika vanha, lisälainaa pitänyt varmasti ottaa tai voi vaikka tulla iso remontti eläkepäivillä, milläs sen sitten makselee?

Vuokralla asuminen on turvallista, vuokra saattaa olla korkea, mutta toisaalta mitään yllättäviä suuria kuluja ei asunnon vuoksi tule. Itselläni on vuokra 600e/kk kaksiosta, oma piha löytyy.

Minulla tuskin olisi varaa ostaa vastaavaa astuntoa tältä alueelta.

Vierailija
65/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin ennen että omistusasuminen on ilmaista mutta pitäähän kerrostalossakin maksaa yhtiövastike sekä remonttikulut plus sähkö ja mahdollinen vesimaksu. Kuinka edullisesti voi siis asua 2-3 huoneen omistusasunnossa?

Vierailija
66/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei kaikilla ole mahdollisuutta saada lainaa ja ostaa asuntoa. Toisaalta sitten taas kaikilla ei ole varaa maksaa vuokraa, jos tuloja on sen verran, ettei ole mahdollista saada asumistukea.

Mulla on kolme lasta ja tarvittaisiin aika iso vuokra-asunto, joten en usko, että minulla olisi sellaiseen varaa. Ostin siis pienen omakotitalon hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrelta, matka Helsingin keskustaan alle 30 min. Maksan asumisesta lainanlyhennystä 650 e / kk, sähköstä koko vuodelle jaettuna noin 100 e / kk (sisältää lämmityksen), vedestä noin 300 e / vuosi, pientä jätemaksua ja tietty kiinteistöveron. Talon kunnossapitoon toki menee jonkin verran rahaa, mutta järkevästi suunnitellen ne kustannukset pysyvät kurissa.

Mulla ei olis varaa asua vuokralla.

Vierailija
67/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä kenellekään kuuluu missä kukin asuu? Ap on hyvä ja huolehtii omista asioistaan, ettei mene vaan omistusasuntokin joskus tulevaisuudessa alta. Kyllä, olen näitä tapauksia töissä nähnyt, elämä voi joskus heittää kuperkeikkaa eikä siinä ole mikään varmaa.

Vierailija
68/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on oma kirjoitti:

Eläkeläisenä on sitten aika iso ero maksaako 150 €/kk vastiketta vai 1350 €/kk vuokraa (joka nousee vuosittain).... Voitte vain arvailla kummassa tapauksessa on varaa matkustella tropiikin lämpöön talveksi...

Sä voit toisaalta eläkeläisenä jo kasvaa siinä vaiheessa heinää tai olla niin sairas, ettei ole mahdollista matkustella tropiikin lämpöön.

Vierailija
69/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä. Asun itse vanhempani omistamassa asunnossa. Asumismenoni ovat ihan kohtuulliset, n. 180e/kk.

Vierailija
70/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on oma kirjoitti:

Eläkeläisenä on sitten aika iso ero maksaako 150 €/kk vastiketta vai 1350 €/kk vuokraa (joka nousee vuosittain).... Voitte vain arvailla kummassa tapauksessa on varaa matkustella tropiikin lämpöön talveksi...

Oletko varma, että saat ylipäätään asuntosi maksetuksi tai ettet joudu myymään sitä jo ennen eläkkettä? Luuletko, että pystyt asumaan samassa asunnossa miten pitkään eläkeläisenä? Palvelutalo kutsuu...

Vierailija
71/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma on oma kirjoitti:

Oletko varma, että saat ylipäätään asuntosi maksetuksi tai ettet joudu myymään sitä jo ennen eläkkettä? Luuletko, että pystyt asumaan samassa asunnossa miten pitkään eläkeläisenä? Palvelutalo kutsuu...

Asuntoa pitää remontoida välillä. Entä jos löytyy hometta tms?

Vierailija
72/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on myös elämä elettävänä. säästän kyllä asuntoa varten pikkuhiljaa 50-100e/kk menee sinne, kituuttamalla saisi varmasti  nopeamminkin, mutta en näe kituuttamisessa mitään järkeä. Elämä on niin arvaamatonta, saatan olla vaikka vuoden päästä jo kuollut, olispa kiva elää elämä tinkien kaikesta ja odottaen koko ajan tulevaisuudessa "jotain parempaa, ehkä jos kaikki menee hyvin".

Matala-palkka alalla olen, säästötoimien jälkeen vieläkin pienemmällä palkalla, ei perintöjä, ei takaajia. Sittenkin jos joskus päätän asunnon ostaa niin maksmisissaan minulla on varaa 100 000e asuntoon, ihanne olisi jos asunto olisi korkeintaan 80 000e. Mutta en ole vielä päättänyt haluanko ottaa sitä riskiä minkä omistasunto yksinasuvalle tuo. Entä jos jään työttömäksi? Tai sairastun pysyvästi? Entä jos en saa asuntoa myytyä ja minulla ei ole varaa siihen?

Vierailija
73/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, ettei kaikilla ole mahdollisuutta saada lainaa ja ostaa asuntoa. Toisaalta sitten taas kaikilla ei ole varaa maksaa vuokraa, jos tuloja on sen verran, ettei ole mahdollista saada asumistukea.

Mulla on kolme lasta ja tarvittaisiin aika iso vuokra-asunto, joten en usko, että minulla olisi sellaiseen varaa. Ostin siis pienen omakotitalon hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrelta, matka Helsingin keskustaan alle 30 min. Maksan asumisesta lainanlyhennystä 650 e / kk, sähköstä koko vuodelle jaettuna noin 100 e / kk (sisältää lämmityksen), vedestä noin 300 e / vuosi, pientä jätemaksua ja tietty kiinteistöveron. Talon kunnossapitoon toki menee jonkin verran rahaa, mutta järkevästi suunnitellen ne kustannukset pysyvät kurissa.

Kuinka suuri asunto kyseessä ja kuinka monta henkilöä teillä asuu? Tuohan on lähes tuhat euroa kuukaudessa eikä sisällä jätemaksua tai kiinteistöveroa. Entä jos jäät työttömäksi? Asuimme omistusasunnossa lama-aikaan ja työttömyys koitti vanhemmilleni jolloin asunto jouduttiin myymään alihintaan. Asunto myytiin mutta myynnin jälkeen jäi vielä velkaa asunnosta maksettavaksi eli ei ollut enää asuntoa vain velkaa siitä.

Vierailija
74/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin me ollaan erilaisia. Minä taas en ymmärrä miten joku tuhlaa rahansa omistusasuntoon...

Vierailija
75/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhden ihmisen elinaikana kartanoa makseta, sanoi vaari aikanaan.

Meidän suvussa on aika syvässä ajattelu, että sosiaalinen nousu on sukupolvien työ ja pojalle pitää tila jättää paremmassa kunnossa kun sen on itse saanut.

Nyt on viestikapula minulla. 27 vuokra-asuntoa on plakkarissa ja velkaa on 25 000. Muutama pitäisi vielä haalia kun on kolme lasta eikä mene nallekarkit vielä tasan.

Uskon kyllä, että lapset pärjäisivät muutenkin. Kaikki pärjäävät koulussa, pojat harrastavat karatea ja tyttö on söötti kuin mikä, mutta onhan se hyvä antaa kunnon eväät elämää varten.

Vierailija
76/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kuitenkin kyse siitä, että millaisia riskejä ihmiset haluaa elämässään ottaa. Toiset ovat riskinottajia toiset eivät. Pienipalkkaiselle yksinasuvalle omistasunto on suurempi riski kuin parempituloiselle pariskunnalle, tässä on aika hurjakin ero riskeissä.

Omistusanunto parhaimmillaan on varmasti parempi vaihtoehto kuin vuokralla asuminen. Mutta surullisiakin tarinoita pieleen menneistä omistusasumisista on olemassa, eikä niitä voi sivuuttaa.

Jokainen miettii ne riskit omalla kohdallaan, eikä kukaan ulkopuolinen voi lähteä toisten päätöksiä arvostelemaan, koska ne elämäntilanteetkin on niin erilaisia. Onneksi on vaihtoehtona tuo vuokralla-asuminenkin, joka muuten on muualla maailmassa huomattavasti yleisempää, suomalaisten oma juttu tämä pakkomielle omistustasunnosta.

Vierailija
77/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri asunto kyseessä ja kuinka monta henkilöä teillä asuu? Tuohan on lähes tuhat euroa kuukaudessa eikä sisällä jätemaksua tai kiinteistöveroa. Entä jos jäät työttömäksi? Asuimme omistusasunnossa lama-aikaan ja työttömyys koitti vanhemmilleni jolloin asunto jouduttiin myymään alihintaan. Asunto myytiin mutta myynnin jälkeen jäi vielä velkaa asunnosta maksettavaksi eli ei ollut enää asuntoa vain velkaa siitä.

Miten oikein lasket kulut? Jos lainanlyhennys on 650 e kk, sähköön menee noin 100 e / kk, veteen noin 300 e vuodessa eli kuukaudessa vain muutama kymppi, jätemaksu kuukaudessa muutama kymppi ja kiinteistöveroon koko vuodelle jaettuna max. 50 e /kk, eihän siitä tule kuin noin 850 e / kk. Neljä henkeä taloudessa.

Vierailija
78/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhden ihmisen elinaikana kartanoa makseta, sanoi vaari aikanaan.

Meidän suvussa on aika syvässä ajattelu, että sosiaalinen nousu on sukupolvien työ ja pojalle pitää tila jättää paremmassa kunnossa kun sen on itse saanut.

Nyt on viestikapula minulla. 27 vuokra-asuntoa on plakkarissa ja velkaa on 25 000. Muutama pitäisi vielä haalia kun on kolme lasta eikä mene nallekarkit vielä tasan.

Uskon kyllä, että lapset pärjäisivät muutenkin. Kaikki pärjäävät koulussa, pojat harrastavat karatea ja tyttö on söötti kuin mikä, mutta onhan se hyvä antaa kunnon eväät elämää varten.

Korjaus: 26:han niitä vasta on. Laskin oman talon mukaan.

Vierailija
79/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kertoo jotain ihmisen älykkyydestä, jos ei näin yksinkertaista asiaa ymmärrä. Ei kukaan asu vuokralla sen takia että haluaa vaan heittää rahaa kankkulan kaivoon, vaan siihen on syynsä.

Helsingissä, missä itse asun, hyvin moni on samassa loukussa kuin mekin - asutaan niin kalliissa vuokra-asunnossa ettei pystytä säästämään käsirahaa kuin etanavauhtia. Takaajia ei ole. Edullisista vuokra-asunnoista tappelee 200 000 muuta ihmistä. Siinäpä sitten olet.

Vierailija
80/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kertoo jotain ihmisen älykkyydestä, jos ei näin yksinkertaista asiaa ymmärrä. Ei kukaan asu vuokralla sen takia että haluaa vaan heittää rahaa kankkulan kaivoon, vaan siihen on syynsä.

Helsingissä, missä itse asun, hyvin moni on samassa loukussa kuin mekin - asutaan niin kalliissa vuokra-asunnossa ettei pystytä säästämään käsirahaa kuin etanavauhtia. Takaajia ei ole. Edullisista vuokra-asunnoista tappelee 200 000 muuta ihmistä. Siinäpä sitten olet.

Näinpä juuri. Ja kun kohta joku kysyy, miksi sitten pitää asua täällä etelässä, niin siksi että täällä on meille töitä. Muualla ei. Ja täällä on myös lasten koulut, kaverit ja koko elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän