Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
41/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä jokainen olisi köyhä, jos olisi maksanut vuokraisännän asuntolainan lisäksi koron, vastikkeen ja vuokratuoton.

Sijoitusasuntosuvut ovat yhteistoimin rakentaneet ovelan loukun vuokralaisille: vuokrat on nostettu niin suuriksi, että vuokralainen ei koskaan pääse omaan asuntoon. Näin vuokralaisia riittää. 

Vierailija
42/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo elämäni aikana ikinä asunut vuokralla, olen 27v ja omistan kolmion etelähelsingistä. Velaton olen noin 10v päästä.

T. Eliittilapsi

Tuon kolmion arvo ehkä 20 000 euroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä tärkeintä on omakotitalo, kaksi autoa, 2-3lasta ja koira sekä tietty uraputki jotta voi ton kaiken rahoittaa.

terv. Asun vuokralla koska haluan elää ja nähdä muutakin maailmaa.

Vierailija
44/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska asunto/talo on todella huono sijoitus varsinkin lyhyellä aikavälillä.

Vierailija
45/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän tuon valituksen vuokrien suuruudesta. Ymmärrän että monella tutullani ei ole mahdollisuutta ostaa omaa, joko luottotiedot ovat heillä menneet tai sitten heillä vaan ei ole säästössä olevaa käsirahaa. Moni saa myös asumistukea, joten ymmärrettäväähän silloin on, että jos asumistukea nostaa, niin ei sitten ole varaa kyllä asuntolainaa lyhentää, silloinhan ei asumistukea tule.

Itse olen myös siinä onnellisessa asemassa että ostettiin miehen kanssa heti opiskeluiden päätyttyä okt. vantaalta. (molemmilla oli jo vakkariduunit ja ja opiskelemaan molemmat lähti vaihtaakseen ammattia, ettei ihan junnuja sentään oltu) ja ihan 100% lainalla talo ostettiin, mikä tänä päivänä ei ole enää mahdollista..

Puolet on nyt maksettu, ja lainanlyhennys on vähän alle 800e kuukausi + muut taloon liittyvät kulut n.200e. Rempat tietty erikseen.

Vierailija
46/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista vaan nähdä, mihin asti tuo vuokrakupla nousee. Jo nyt hinnat on niin mielisairaita, että itse nostan kyllä valmistuttua kytkintä johonkin muualle.

Missä menee sitten se kipuraja? Kuinka pian aletaan nähdä 2000€/kk 10 m2 1h+kk ja wc puolen kilsan päässä baarissa -asuntoja?

Vierailija
47/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen meidän 1300 e/kk vuokrakämpän ostaminen olisi maksanut 370 000 e. Ei meillä ollut mitään mahdollisuutta saada noin isoa lainaa. 250 000 oltaisiin ehkä saatu, mutta sillä olisi voinut ostaa pienen yksiön tai huonokuntoisen kaksion. Oltiin päädytty tuolle asuinalueelle ja aluksi vuokra oli halpa, pikkaisen alle 800 e/kk, mutta sitten alkoi nousta kun alue alkoi muuttua trendikkääksi. Pakko oli sinnitellä siihen asti että lapsi sai ala-asteen päätökseen.

Mikä alue tuo on, missä 250 000e saa vain pienen yksiön?

Vierailija
48/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pääkaupunkiseudulla kysele tuollaisia. Jokainen täällä tietää että perheasuntoja ei oikeastaan lähde alle 300 000€ jos puhutaan isommista asunnoista esim. 4-5h+k. Ehkä jostain lähes purkukuntoisesta isoa putkiremppaa odottavasta vanhasta kerrostalosta voi irrota vähän halvemmalla. Tämän takia monesti ne vuokrat (jotka maalaisserkkujen korvaan ovat tähtitietelliset) voivat kuitenkin olla edullisempi vaihtoehto kun himo laina, sen lyhennys ja päälle kaikki muut asumiskulut.

Vierailija
49/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin omassa asunnossa 8 vuotta. Nyt keskustan tuntumassa kiva kolmio. Vuokra 800 johon saan asumistukea yli 600 euroa. Teen vielä osa-aikatyötä. En valita :)

Vierailija
50/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska kaikki ei saa vanhemmiltaan täysi-ikäiseksi tultuaan heidän säästämiään lapsilisiä + isovanhempien säästöjä (tämän palstan mukaan keskimäärin 50 - 100k€) vaan osa on vain joutunut lähtemään köyhemmistä oloista. Siihen vielä huono ja epävarma työtilanne, niin ei siinä paljoa asuntoja ostella.

Vierailija
51/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni he asuvat vuokralla saadakseen asua lämpimässä, tuulelta ja sateelta suojassa. Toiseksi saadakseen yhteiskunnalta asumistukea, kun omat rahat eivät riitä kalliiseen omistusasuntoon.

Vierailija
52/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollisuutta ostaa omaa, olen siltä osin köyhä. Eikä ole mahdollisuutta myöskään asua muualla tällä hetkellä kuin pk-seudulla vaikka haluaisinkin.

Vierailija
53/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha hahaha! !! Sossu maksaa meidän vuokran. Asutaan melkoisen mukavasti 5h plus keittiö. Parempi näin kun velkavankeudessa.

Vierailija
54/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä halua omistaa tästä kaupungista mitään asuntoa. Täällä rakennetaan liikaa samalla kun väki vähenee. Tuskin täällä mitään saa enää 10 v kuluttua kaupaksi, uusiin saunallisiin, kuten tämä mulla on varaa ehkä sitten just 10 v kuluttua. Mieluummin vuokralla väljemmin kuin ahtaasti omistusasunnossa. En halua vuokrallekaan laittaa. 

Vierailija
55/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuokra 2000 e/kk.

Koska meille ei ikinä myönnettäisi 700 000 euroa lainaa, minkä tämä asunto maksaa.

Vierailija
56/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen matalapalkkaisella alalla, ei perittyä omaisuutta, pesämunaa tai vanhempia jotka voisivat taata lainaa. Saisin lainarahalla ostettua ehkä nippanappa jonkun nuhjuisen yksiön jostain tunkkaisesta radanvarsikaupungista. Sen sijaan asun mieluummin tyytyväisenä vasta remontoidussa Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa Katajanokalla.

Monella juuri tämä sama tilanne.

Vierailija
57/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteista, joiden johdosta omistusasumiseen ei ole mahdollisuutta tai resursseja.

Sitä en ymmärrä, mikäli syy on jotakin tyyliin "tykkään olla sitoutumatta asuinpaikkaani" tai "voin elää huolehtimatta putkiremontista"

Tämän päivän korko- ja vuokratasoilla on vuokra-asuminen pidemmän päälle niin järjettömän kallista, että sitä ei "vapaaehtoisena" valintana voi perustella mitenkään. 1300€/kk maksaa 250000€ asuntolainan ja vastikkeet 25 vuoteen.

Suomessakin on eläkeläisen tulevaisuus tällähetkellä sen näköinen, että todellakin on merkitystä, omistaako siinä iässä asunnon, vai jatkaako 1300€ vuokran maksamista.

Vierailija
58/865 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asumisella tehdään tulevaisuuteen köyhiä eläkeläisiä.

Suurimman osan suomalaisista ainoa varallisuus on asunto-omaisuus, siitä pitää huolen täysin karannut vuokrataso. Jo ei ole varaa maksaa asuntolainaa, silloin ei ole myöskään varaa kartuttaa omaisuutta vuokranmaksun ohessa.

Systeemissä on paha vääristymä, koska on mahdollista rahoittaa 100% lainarahalla asunto, jonka vuokra pystyy kuolettamaan verot ja lainanlyhennyksen kokonaan.

Vierailija
59/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä lainaa kuulkaas saa ja vieläpä naurettavan edullisesti, kun säästää ensin riittävän pesämunan. Säästäminen on tietysti vaikeaa, jos pistää kaikki rahansa haisemaan mm. vuokraan ja shoppailuun.

Miksi edes maksaa vuokraisännän lainaa, kun voi maksaa omankin? Näissä on sellainen "pieni" ero, että jälkimmäisessä tapauksessa maksaminen loppuu aikanaan ja asunto on oma.

On suorastaan vääryys lapsia kohtaan, että vanhemmat kantavat varallisuutensa vuokraisännälle.

Vierailija
60/865 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisenä on sitten aika iso ero maksaako 150 €/kk vastiketta vai 1350 €/kk vuokraa (joka nousee vuosittain).... Voitte vain arvailla kummassa tapauksessa on varaa matkustella tropiikin lämpöön talveksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan