Miten jotkut viitsi lukea kirjoja, kun voi katsoa elokuvana saman?
Leffa kestää sen pari tuntia mutta samaa kirjaa saatat lukea monta päivää. Mitä järkeä? Ajantuhlausta.
Kommentit (47)
Eihän elokuva ole kuin yksi tulkinta kertomuksesta. Yleensä omani on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjat ovat lähes poikkeuksetta parempia kuin niistä tehdyt elokuvat.
Totta. Itse asiassa jaksan katsoa todella harvoin elokuvaa, on niitäkin, vaikkapa Viimeinen tango Pariisissa. Elokuva jättää kerronnasta väistämättä pois monitulkintaisuutta, koska muuten se hajoaa käsiin. On kuitenkin elokuvia, jotka niin visuaalisesti taitavia, että ovat oma nautintonsa. Ihana huomata, että en ole ainoa, joka preferoi kirjoja. Ihan yksittäisenä asiana, esim raivostuttavaa kun joku valitsee elokuvaan ns väärän musiikin vs kohtaus, turhaudun siitä yli kaiken. Liian paljon valmista tulkintaa siis minulle.
Miksi vaivautua näkemään jonkun toisen näkemys kun voisi muodostaa omansa? Esim. niin hyvä kuin Stieg Larssonin Trilogia leffoina olikin, olivat kirjat niin paljon parempia. Elokuvista oli jouduttu jo käytännön syistä jättämään iso osa tärkeistä juonikuvioista pois.
Koska kirjaa lukiessa saattaa herätä aivan eri tunteita mitä elokuvaa katseltaessa. Itse koen esim. kirjojen seksikohtaukset kiihottavimpina kuin elokuvien vastaavat.
Mie luen kirjoja tosi harvoin ja valikoivasti. Aina kun oon menny kirjastoon ja ruvennu käymään läpi kirjojen takakansia tai plarannut vähän sieltä sun täältä sitä kirjaa, niin joka kerta sama tuntemus, miten helkkarin tylsää tarina, pitkästyttävä tarinan kerronta jne.
Elokuvien kanssa ihan sama juttu, oon mielettömän nirso ja valikoiva, mikään ei oikein sytytä. En edes muista monenkaan elokuvan tarinaa jälkikäteen, niin typeriä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Trollaat varmaan, mutta vastaan kuitenkin. Et saa mitenkään kirjan tunnelmaa, hahmoja ja niiden ajatuksia tiivistettyä elokuvaan. Elokuva on mielestäni kirjaan verrattuna enemmän aukkoja jättävä kerrontamuoto.
Ehkä paras esimerkki mikä itselle tästä tulee mieleen on Pahuus, elokuva oli melko mitäänsanomaton ja tylsä, kirja sen sijaan todella hyvä
Tai Oksasen Puhdistus. Romaanina todella vaikuttava, elokuvana raskas, hyppelehtivä ja sekava.
Monta kertaa elokuvan pilaa kirjan ja kirja pitäisi aina olla luettuna ennen kuin katsoo siitä tehdyn elokuvan.
Vierailija kirjoitti:
Leffa kestää sen pari tuntia mutta samaa kirjaa saatat lukea monta päivää. Mitä järkeä? Ajantuhlausta.
:D :D :D Kalevan vois käydä katsomassa tauluina, ei tarttis ees käyttää sitä paria tuntia!!
Huoh... On eri asia katsoa leffaa tai lukea kirjaa.
Jos on lukenut ensin kirjan niin elokuvaa kuitenkin vertaa sitten siihen. Henkilöt ovat ihan eri näköisiä kuin mitä kuvitteli, se pääosan komea näyttelijä ei olekaan omaan makuun (ts. se itse kuvittelemani komistus oli paremman näköinen) jne.
Esim. Slummien miljonääri on elokuvana ihan hauska, mutta se tiivistää vain osan kirjan sisällöstä. Pelkän elokuvan katsomalla missaa paljon. Tosin leffojakin on kiva katsella - näyttelijöiden eläytyminen, musiikki, puvustus jne. Molemmissa hyvät puolensa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä provoja tulee tänään ovista ja ikkunoista? Kirjassa on enemmän iloa, leffasta jätetään iso osa pois. Elokuva on vain jäävuoren huippu ja kirja se veden alla oleva osuus. Olen katsonut tasan kaksi elokuvaa, jotka olivat oikeasti yhtä hyviä kuin kirja. Niistä oli jätetty kyllä myös osa pois, mutta silti tosi iloisia yllätyksiä molemmat :)
Olisi kiinnostava tietää, mistä elokuvista on kyse.
Katso leffa ja lue kirja niin ymmärrät
- Oman elämän sankari
- Hypnotisoija
- Hobitit leffoissa on TSH-hahmoja, jotka eivät esiinny kirjoissa.
- Jurassic Parkissa kuolevat eri henkilöt elokuvan ja kirjan välillä.
No mulla menee 400-sivuiseen kirjaan n. kolme tuntia. Olen käsittääkseni aika keskinopea lukija.
Vierailija kirjoitti:
Leffat on muunneltuja ja niistä jätetään kohtauksia pois.
Onko sillä oikeasti merkitystä? Jos joku haluaa vain katsoa leffoja, niin eihän se ole pois kirjan lukeneen ihmisen elämyksestä. Leffa on yhdenlainen tulkinta teoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä, en kyllä ajan säästön kannalta, mutts siis kirjat ei ole juttuni.
Leffoja on niin helppo ja rentouttavat katsoa.
Minusta on ihansama lukeeko lapselle kirjan vai katsooko kainalossa elokuvan.
Tarina ja yhdessäolo.Voihan se johtua siitäkin että olen visualisti.
Lapselle se ei ole ollenkaan sama katsotteko elokuvan vai luetteko kirjan. Lapsen mielikuvistus kasvaa, kun hän kuuntelee tarinaa ja kuvittelee sen päässään. Lapsi oppii myös, että lukeminen on hauskaa. Lukevan lapsen sanavarasto kasvaa ja siitä on hyötyä koulussa.
Itse luin lapsille paljon ja he lukivat myös itse. Ainekirjoitus sujui heiltä hyvin ja opettaja sanoikin, että lapsista näkee, onko heille luettu vai ei.
Kyllä noilla lapsilla tuo mielikuvitus on kasvanut muutenkin. Sanavarastot on laajat kun meillä ei puhutaan erikoisillakin sanoilla.
Suvussamme on taiteilijoita ja kirjailijoita. Minä harrastan molempia, mutta lukemisesta en ole koskaan pitänyt.
Oletko miettinyt että ehkä meidän perheessä tehdään jotain muuta kehittävää ja kasvatuksellista mitä ei ehkä teidän perheessä tehdä.
Lukeminen on yliarvostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä, en kyllä ajan säästön kannalta, mutts siis kirjat ei ole juttuni.
Leffoja on niin helppo ja rentouttavat katsoa.
Minusta on ihansama lukeeko lapselle kirjan vai katsooko kainalossa elokuvan.
Tarina ja yhdessäolo.Voihan se johtua siitäkin että olen visualisti.
Lapselle se ei ole ollenkaan sama katsotteko elokuvan vai luetteko kirjan. Lapsen mielikuvistus kasvaa, kun hän kuuntelee tarinaa ja kuvittelee sen päässään. Lapsi oppii myös, että lukeminen on hauskaa. Lukevan lapsen sanavarasto kasvaa ja siitä on hyötyä koulussa.
Itse luin lapsille paljon ja he lukivat myös itse. Ainekirjoitus sujui heiltä hyvin ja opettaja sanoikin, että lapsista näkee, onko heille luettu vai ei.
Kyllä noilla lapsilla tuo mielikuvitus on kasvanut muutenkin. Sanavarastot on laajat kun meillä ei puhutaan erikoisillakin sanoilla.
Suvussamme on taiteilijoita ja kirjailijoita. Minä harrastan molempia, mutta lukemisesta en ole koskaan pitänyt.
Oletko miettinyt että ehkä meidän perheessä tehdään jotain muuta kehittävää ja kasvatuksellista mitä ei ehkä teidän perheessä tehdä.
Lukeminen on yliarvostettua.
Ei se auta, että suvussa on taiteilijoita ja kirjailijoita. Niin on itsellänikin kaukaisia taiteilijasukulaisia, mutta se ei lasteni elämää rikastuta. Sitä vaan mietin, että jos ei pidä lukemisesta, voiko silti tulla hyväksi kirjoittajaksi. Mitä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta jonkun muun tulkinta tarinasta, haluan tulkita sen itse.
Ilmeisesti sä et myöskään koskaan kokkaa itse vaan syöt aina eineksiä tai noutoruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä provoja tulee tänään ovista ja ikkunoista? Kirjassa on enemmän iloa, leffasta jätetään iso osa pois. Elokuva on vain jäävuoren huippu ja kirja se veden alla oleva osuus. Olen katsonut tasan kaksi elokuvaa, jotka olivat oikeasti yhtä hyviä kuin kirja. Niistä oli jätetty kyllä myös osa pois, mutta silti tosi iloisia yllätyksiä molemmat :)
- Oman elämän sankari
- Hypnotisoija
Hypnotisoija oli leffana niin surkea, että teki mieli itkeä. Koko kirjasarja on taas ollut lukemisen puhdasta nautintoa, mutta se leffa... Vieläkin puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Oman elämän sankari
- Hypnotisoija
EDIT tuli tuplana
N 100:sta lukemastani kirjasta, ehkä vain yhdestä on tehty elokuva. Ja ne 99 ovat olleet lukemisen arvoisia. Tämä siis on esimerkki.
Luen n. 3 kirjaa viikossa ja katson n 3 elokuvaa vuodessa.
Ainoa leffa joka on pärjännyt kirjalle jonka olen lukenut on Shawshank Redemption.