Maria onnistui karsimaan perheen ruokamenot 300 euroon kuukaudessa: ”Perunaa ja 74 sentin makkaraa”
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001946531.html
Maria on kasvattanut neljää teini-ikäistä tytärtään siivoojan palkalla, josta jää nyt käteen 900 euroa kuukaudessa. Lisänä ovat elatusmaksut ja lapsilisät kolmesta lapsesta. Yhteensä viiden hengen taloudessa on käytettävissä noin 2000 euroa.
Asuntolaina haukkaa summasta 460 euroa.
– Emme saa asumistukea, koska talo on oma. Kela voisi avustaa korossa, mutta korko on nyt niin alhainen, että emme saa mitään. Talo on vanha, ja se on koko ajan jostain rikki.
Marian kolme ammattikoululaista tytärtä asuu viikot pois kotoa sisäoppilaitosympäristössä. Niitä maksuja on yhteensä 300 euroa kuukaudessa kolmesta tyttärestä.
– Kun mukaan lasketaan kirjat ja muut opintomateriaalit, lapsilisä ei riitäkään. He saavat koulussa kuitenkin ruokaa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Pohtii sitä, pitäisikö sosiaalityöntekijä vaitiolovelvollisuutensa, mutta antaa kyllä tehdä tilanteestaan uutisen lehteen.
Olet hieman yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset jäivät erossa äidille joka ei pysty elättämään heitä? Isällä olisi ollut tarjota hulppea elämä - mä en käsitä tällaisia naisia jotka eivät halua lastensa parasta vaan ajattelevat vain omaa napaansa. Oma äitini oli ihan samanlainen, ei antanut edes tavata isää eron jälkeen (oli niin huono ihminen), nyt vuosikymmenten jälkeen on päivänselvää kumman elämä on mennyt paremmin, "huonon" isän vai "parhaan" äidin...
Tässä artikkelissa ei tuotu eron syitä esiin mutta ilmeisesti lasten ja isän välit eivät ole olleet hyvät. Varakkaan miehen luota lähdetään vain jos siellä on todella paha olla. Silloin ei ole väliä jos elintaso alenee kunhan ei tarvitse pelätä päivittäin ja saa olla rauhassa. Luitko kunnolla yhden tyttären arvelut isästään?Tässä ei ole kyse äidin navasta vaan myös lasten edusta. Pienet lapset vaan eivät törmää näihin piirteisiin ennen kuin asettavat vanhempiensa auktoriteetin kyseenalaiseksi. Se maailman paras isä voi olla teinille hirviö koska teini-ikään kuuluu vanhempien arvojen ja auktoriteetin kyseenalaistaminen eikä luonnehäiriöinen vanhempi siedä sellaista. Sinä et tiedä miten isäsi kohteli äitiäsi joten älä syyllistä häntä. Ilmeisesti et ole törmännyt luonnehäiriöisiin ihmisiin? Minä olen, isäni oli diagnosoitu sellainen.
Isäni on onnistunut kasvattamaan kaksi nuorempaa sisarustani (eri äidille tehty) hyvin menestyviksi ihmisiksi, toisin kuin minä joka jäin äidin kanssa; saanut hyvät ammatit ja tulot, ok-talot ym ym. Kaikki nämä puuttuvat äidiltäni. Kyllä minä tässä vaiheessa tajuan kumman kelkkaan olisi ollut parempi lähteä.
Mikä esti sinua suorittamasta hyvään ammattiin johtavaa tutkintoa? Mikä esti sinua säästämästä ja hankkimasta sitä ok -taloa? Älä syytä äitiäsi, itse olet vastuussa siitä ettei sinulla ole hyvää ammattia.
Ihme rahanahne kakara...kasva aikuiseksi.
Rahastahan minä en puhunut mitään vaan kasvatuksesta, onko tosiaan noin vaikea käsittää mitä isättömänä eläminen ja muutenkin kaiken yltäkylläisyyden puuttuminen elämässä tekee? Omillani olen käytännössä ollut 11-vuotiaasta joten kai nyt saatana aiheestakin olen katkera!
Mä oon kyllä saanut monta vuotta asumistukea omistusasuntoon. Lainan korosta otetaan huomioon vain osa, mutta tukeen sisältyy muitakin asumiskustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella että niin olisi omallakin kohdallani, kyllä kynnys lähteä sossun luukulle olisi niin korkea että kuolemassa saisin olla jos tiukkaa olisi. Onneksi ei ole.
Joo onhan se ihan supernoloa täyttää netissä yksi lomake ja odottaa kun rahat napsahtaa tilille ja päätös tulee postilaatikkoon. Kyllä kannattaa hävetä silmät päästään.
Ehkä Maaritkin paljastuu pian kakkumaakariksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Maaritkin paljastuu pian kakkumaakariksi.
Sori, *Maria*
Vierailija kirjoitti:
2000€ tulot, joista n. 500 menee asuntolainaan, 300€ lapsille + jotain muuta eli jos lasketaan vaikka 500€ yhteensä lapsille kuussa, eli sitten on vielä tonni jäljellä. Ja rahaa menee toki laskuihin mutta että 700€/kk? Yleensä omakotitaloasuminen on suht halpaa, n. 200€/kk.
Kyllä tuossa tilanteessa kun lapset on jo omillaan niiden pitäisi ottaa opintolainaa ja talo myyntiin ja äitemuorille pieni yksiö keskustasta, ei niiden kersojen takia kannatta mitään isompaa talomörskää ylläpitää.
Missähän omakotitalossa asumiskult jää 200 € kuussa? Sähkö, ehkä öljy (riippuen lämmitysmuodosta), vesi, jätemaksut, kiinteistövero, usein tontin vuokra jne. vie kyllä reilusti yli 200 €. Monilla tutuilla pelkkä sähkölasku on 500 € talvikuukausina, jos lämmitetään puulla ja sähköllä,
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä saanut monta vuotta asumistukea omistusasuntoon. Lainan korosta otetaan huomioon vain osa, mutta tukeen sisältyy muitakin asumiskustannuksia.
Lainaosuuteen ei ole mahdollista saada asumistukea kenelläkään. Korkoihin ja muihin asumiskuluihn (esim. vesi, sähkö) kyllä.
Vierailija kirjoitti:
nainen on vaan tyhmä.
lehdessä ei kannata nimitellä ketään, varsinkaan omien lasten isää "psykonarsistiksi".
Avioerotilanteessa kannattaa pitää pää kylmänä, eikä kaunan takia järjestää itseään liemeen, jossa isä vie leivän lasten lasten suusta. Ystävyydellä vaan yhteishuoltajuus ja riittävä taloudellinen turva lapsille. Nyt järjesti itsensä ja lapset köyhyysloukkuun ja marttyyrikärsijöiksi. Tytöille jää ikuinen isäviha ja luultavasti elämänpituinen köyhyys, kun haetaan lyhin ja ns. halvin koulutus mitä löydetään...
Jos isä on kusipää , kannattaako itse olla samanlainen vai kenties hieman näytellä ja pelata peli oikein, ettei ole tili nollilla loppuelämän.
En tiedä, onko se haukkumista, jos isällä oikeasti on narsistinen persoonallisuushäiriö. Sellainen ihminen osaa pilata kaikkien ympärillä olevien elämän. Hän voi olla jopa vaaraksi toisen hengelle. En todellakaan suosittele yhteishuoltajuutta tuollaisen isän kanssa enkä ylipäätään mitään "pelaamista" ja "näyttelemistä". Muu perhe vain mahdollisimman kauas isästä vaikka se taloudellisesti olisi tiukkaa.
Meidän keskuudessa pyörii näitä "psykonarsisteja" joita kukaan ei saa hoitoon koska he eivät itse näe omassa toiminnassaan mitään vikaa.
.
Kolme lasta ja kaikki amiksessa. Heistä tulee samanlaista köyhää ja sivistymätöntä White Trashia, kuin äitinsäkin on.
Vuoden vaihteessa toimeentulotuki siirtyy Kelalle niin jospa tämäkin nainen saisi helpotusta tilanteeseensa eikä tarvi enää kylän juoruiluja miettiä.
Ihmettelen kyllä näitä tyttöjä, että miten ovat suostuneet tuollaiseen tilanteeseen, eivätkä ole lähteneet ovet paukkuen isänsä luo, joka kuitenkin huoltajuusoikeudenkäynneistä päätellen heidät sinne haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000€ tulot, joista n. 500 menee asuntolainaan, 300€ lapsille + jotain muuta eli jos lasketaan vaikka 500€ yhteensä lapsille kuussa, eli sitten on vielä tonni jäljellä. Ja rahaa menee toki laskuihin mutta että 700€/kk? Yleensä omakotitaloasuminen on suht halpaa, n. 200€/kk.
Kyllä tuossa tilanteessa kun lapset on jo omillaan niiden pitäisi ottaa opintolainaa ja talo myyntiin ja äitemuorille pieni yksiö keskustasta, ei niiden kersojen takia kannatta mitään isompaa talomörskää ylläpitää.
Missähän omakotitalossa asumiskult jää 200 € kuussa? Sähkö, ehkä öljy (riippuen lämmitysmuodosta), vesi, jätemaksut, kiinteistövero, usein tontin vuokra jne. vie kyllä reilusti yli 200 €. Monilla tutuilla pelkkä sähkölasku on 500 € talvikuukausina, jos lämmitetään puulla ja sähköllä,
Samaa olin sanomassa. Lisäksi laskisin pakollisiin talokuluihin myös vakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa asuva ei ole mielestäni _köyhä_. Köyhä ei omista asuntoa.
Asunnon tai talon omistaminen ei automaattisesti tee ihmisestä varakasta. Jos talo on huonossa kunnossa tai sellaisella alueella, ettei sillä ole mitään arvoa eikä se menisi kaupaksi vaikka yrittäisi myydäkin, on se enemmänkin rasite kuin varallisuutta.
Miksei voi sopia yhteishuoltajuutta lasten isän kanssa? Nyt Maria ilmeisesti halusi kostaa eron sillä ettei anna ex-miehen tavata lapsiaan. Mies taas kosti tämän sillä ettei maksa mitään. Kyllä minulta löytyy vähän sympatiaa miestäkin kohtaan, tekisin itse varmaan samoin jos en saisi lapsiani nähdä. Jos Maria voisi haudata sotakirveen ja antaa isän nähdä lapsiaan, niin tämä varmaan osallistuisi lastensa elämisen maksamiseen. Mutta kun ei, ensin kiusataan toista ja sitten itketään kun toinen tekee vastaavan liikkeen takaisin.
Ihan varmasti pitää sossu kiinni vaitiolovelvollisuudesta tai rikkoo lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 200m2 omakotitalon asumiskulut ovat 350e kuukaudessa. Se summa sisältää kaiken, ruohonleikkurin bensoista jätehuoltoon. Summassa on mukana korjausrahaa 50e/kk. Tuosta pystytään tarvittaessa tinkimään mutta ei ole ollut pakko. Hyvin voin kuvitella että pienen talon ylläpito maksaa vain 200e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 200m2 omakotitalon asumiskulut ovat 350e kuukaudessa. Se summa sisältää kaiken, ruohonleikkurin bensoista jätehuoltoon. Summassa on mukana korjausrahaa 50e/kk. Tuosta pystytään tarvittaessa tinkimään mutta ei ole ollut pakko. Hyvin voin kuvitella että pienen talon ylläpito maksaa vain 200e/kk.
Sepäs hienoa. Nyt kun asumiskuluista puhutaan, niin täällä Kainuussa pelkästään yksiön sähkölasku on kolmelta kuukaudelta 95 euroa. 75 euroa siitä on sähkönsiirtoa, jota siis ei pysty kilpailuttamaan mitenkään, varsinainen kulutus on kolmelta kuukaudelta siis 20 euroa. Omakotitaloissa sähkölasku on vielä moninkertainen tuohon verrattuna (kiitos Loiste, Suomen pahin sähköriistofirma).
Kouvolassa asuva ex-työkaveri maksoi kämppiksineen omakotitalon sähkölaskua 200 euroa/kk.
Hyvin tosiaan varmasti pienen talon ylläpito onnistuu parilla huntilla...
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksuja ammattikoulun asuntolassa on joka kuukausi 100€? Täällä päin asuntola on ilmainen, päivittäin saa ilmaisen lounaan koulussa ja osaava ihminen voi tehdä asuntolassa itse ruokaa.
Ilmeisesti käytäntöjä on erilaisia. Meillä on lukiolainen, joka asuu tuontyyppisesti koululla täyshoidossa ja se maksaa 300€/kk. Minusta tuo on halpa hinta asumisesta ja ruuasta. Mutta vielä halvempi on tuo 100€ jos siihen tosiaan kuuluu myös iltaruoka ja iltapala.
nainen on vaan tyhmä.
lehdessä ei kannata nimitellä ketään, varsinkaan omien lasten isää "psykonarsistiksi".
Avioerotilanteessa kannattaa pitää pää kylmänä, eikä kaunan takia järjestää itseään liemeen, jossa isä vie leivän lasten lasten suusta. Ystävyydellä vaan yhteishuoltajuus ja riittävä taloudellinen turva lapsille. Nyt järjesti itsensä ja lapset köyhyysloukkuun ja marttyyrikärsijöiksi. Tytöille jää ikuinen isäviha ja luultavasti elämänpituinen köyhyys, kun haetaan lyhin ja ns. halvin koulutus mitä löydetään...
Jos isä on kusipää , kannattaako itse olla samanlainen vai kenties hieman näytellä ja pelata peli oikein, ettei ole tili nollilla loppuelämän.